Synpunkter på fläktsetup i R2

Permalänk
Medlem

Synpunkter på fläktsetup i R2

Tjena,
Ska köpa nytt nästa månad och tänkte att det kunde vara kul med lite feedback på min tänkta fläktsetup i chassit.
Som rubriken lyder tänkte jag då köra med Fractal Design R2 och till det köpa till 2st Scythe Slip Stream 140mm samt CoolIT ECO till CPUn.

De inbyggda fläktarna tänkte jag köra med, där den bakre får agera extra draghjälp till ECOn. Eftersom FD-fläktarna är rätt klena tänkte jag använda molex-adaptrarna som kommer med SS-fläktarna till att koppla in de direkt i PSUn. SS-fläktarna kommer jag placera en längst ner och en i topp och koppla in de till fläktstyrningen som följer med chassit.

En fundering är att byta ut SS-fläktarna då jag har hört att de inte är de bästa för horisontell-placering, men vet inte vilka andra man ska ta istället som inte kostar det dubbla (SS kostar 77 kronor på Dustin med studentrabatt). Värt att köra t.ex GT istället även om de bara är 120mm?

Permalänk
Medlem

xsreviews tipsade om att man kan sätta dubbla fläktar på radiatorn för push pull på så vis kan man fortfarande använda den bakre fläktplatsen för utblås.

CoolIT ECO A.L.C » Reviews - XSReviews.co.uk - Trusted Hardware Reviews

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundbert:

xsreviews tipsade om att man kan sätta dubbla fläktar på radiatorn för push pull på så vis kan man fortfarande använda den bakre fläktplatsen för utblås.

CoolIT ECO A.L.C » Reviews - XSReviews.co.uk - Trusted Hardware Reviews

Ja, precis så hade jag tänkt. För att förtydliga, inblås fram och ner, utblås bak och topp.

Permalänk
Medlem

Jag har satt insuget till radiatorn i toppen. Tänkte aldrig på det där med push pull på bakre utblåset.
Enda nackdelen är väl att den tar varm luft innifrån datorn och kyler radiatorn men det kanske kyler nog bra. Jag ska testa det nån dag och skriva tillbaka.

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2