Fractal Design Define R3 i datablad

Permalänk
Medlem
Citat:

Priset väntas landa på cirka 850–900 kronor inklusive moms beroende på dollarkursen.

Så den tillverkas inte i Sverige trots att företaget är svenskt?

Förhoppningsvis så lossnar inte färgen i hårddiskburarna (som jag läste i Sweclockers test av R2) lite nojig att få färg på mina .ES2 diskar!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Skönt chassi för den pengen, keep up the good work. Btw, ni kan gärna ändra material/göra lite stadigare material för u-listerna vid kabelgenomföringen (lossnar väldigt lätt), samt öka uttrymmet mellan stomme/sidoplåt på baksidan.
Finns fönster-dörrar till R2?

U-listerna är fixade i denna version, och utrymmet är redan fixat sedan senare tillverkade exemplar av R2.
Fönster-sidor kommer finnas, läs i tråden.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag undrar dock om de planerar att släppa kraftigare fläktar att köpa löst från tex inet också? eftersom rpm skulle öka till 1200, jag gillar deras fläktar och att det är sleeving på dem, men just nu känns det inte som om man vill köpa dom när de knappt flyttar luft

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt en 1500 RPM fläkt idag, men ska man köra lite större grafikkort behöver man ett större chassi också.
Ni har inget exakt lanseringsdatum för R3?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Permalänk
Medlem

haha ajdå, jag köpte ett R2 förra veckan. Dock passade inte hålet perfekt för mitt moderkort (Gigabyte GA-X46-DQ6-T) men den gjorde inte så mycket då kylaren redan var monterad.

Jag skulle dock vilja se en bättre manual, den jag fick med stod det bara features på. Det var mer chockerande än störde och för nybörjare kanske det blir problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Köpte faktiskt en 1500 RPM fläkt idag, men ska man köra lite större grafikkort behöver man ett större chassi också.
Ni har inget exakt lanseringsdatum för R3?

Vad sägs om att läsa artikeln? 15:e augusti står det där.

Skrivet av Calle2003:

Förhoppningsvis så lossnar inte färgen i hårddiskburarna (som jag läste i Sweclockers test av R2) lite nojig att få färg på mina .ES2 diskar!

Det är ju självfallet torrfällning, vilket enkelt går att blåsa/borsta bort.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Är mer sugen på Define XL, lär väll passa om man skall ha vattenkylning sen Till FD riktigt bra chassin gör ni, äger inget själv men har skruvat i r2 och klämt på lite andra och jag är imponerad!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av badpop:

haha ajdå, jag köpte ett R2 förra veckan. Dock passade inte hålet perfekt för mitt moderkort (Gigabyte GA-X46-DQ6-T) men den gjorde inte så mycket då kylaren redan var monterad.

Jag skulle dock vilja se en bättre manual, den jag fick med stod det bara features på. Det var mer chockerande än störde och för nybörjare kanske det blir problem.

Nybörjare är ganska ovanliga i det här forumet...vem faen läser manualer nu för tiden? Sist jag läste en manual var för att klura ut hur jag fick moderkortet att hitta hårddiskarna i BIOS, det var längesedan kan jag tala om (typ 20 år sedan)!

Hmmm, funderade på ett R2 till min nästa rigg...det kanske blir en R3 istället då! Nu när min nuvarande låda är så skev after alla flyttar och interna moddar att den inte går att sätta ihop igen (att "någon" har trampat på panelerna hjälper nog inte heller).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Riktigt nice,

Nån som vet när Fractal Design XL släpps då?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Verkar som om den här lådan kommer att blåsa alla andra ur vattnet. Kan någon nämna en enda brist med R3 nu? Förstås återstår ju att se hur väl Fractal hållit sina löften, men jag känner mig optimistisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robiiins93:

Riktigt nice,

Nån som vet när Fractal Design XL släpps då?

I september är det planerat.

F.ö tycker jag att define är ett riktigt prisvärt chassi, men tycker det är lite för omoddningsvänligt, det har ju tänkt på allt redan Jag kommer verkligen rekommendera R3 till kompisar men det är inte direkt något för mig, jag gillar mer sånt som är lite udda.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Verkar som om den här lådan kommer att blåsa alla andra ur vattnet. Kan någon nämna en enda brist med R3 nu? Förstås återstår ju att se hur väl Fractal hållit sina löften, men jag känner mig optimistisk.

3 av 4 dammfilter måste fortfarande skruvas bort. Det tycker jag är en styggelse utan dess like.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Finns inga chassin som tillverkas i sverige så vitt jag vet. Att företag grundas i ett land betyder inte alltid att produktionen måste ske därifrån, detta sker i länder där billig arbetskraft finns. Såsom Kina, Taiwan osv. många asien-länder med andra ord. Däremot sker produktutvecklingen med all säkerhet i sverige då det är ett svenskt företag vi talar om.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Vissa kritiserar att man endast får med 2 fläktar vilket gör mig förvirrad, själv kör jag endast med de medföljande i mitt R2 och det har rullat på bra än... Är det skadligt att bara köra på de medföljande? Bör man installera fler?
Har trevliga temperaturer på både processor och graffe, ca 50 C, mer eller mindre..

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Jag har R2 med de 2 original fläktarna och 3 Stycken Schyte 1850 RPM (ca 400:- extra) som jag kopplat till fläktkontrollen så jävla bra att man får med den. Kan bara säga att chassit får 9 av 10 smultron på grund av att "skydden" för kabeldragningen lossnade 2 gånger vilket vara lite irriterande samt att fläkten i botten slog i plåten och skapade ljud detta löstes med lite hemmamecka

CPU Tempen sänktes ca 10 grader jämfört med mitt Raidomax med 4 stycken 80mm fläktar och 1 styck 120mm i fronten och så mycket tystare.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

Vissa kritiserar att man endast får med 2 fläktar vilket gör mig förvirrad, själv kör jag endast med de medföljande i mitt R2 och det har rullat på bra än... Är det skadligt att bara köra på de medföljande? Bör man installera fler?
Har trevliga temperaturer på både processor och graffe, ca 50 C, mer eller mindre..

Japp , ditt chassi kommer inom en snar framtid att explodera!!

Skämt åsido , Självklart kan du köra enbart med de som följer med, fungerar det bra och med schyssta temperaturer ser i alla fall jag ingen anledning att sätta in fler. Du kan nog dock tjäna in några grader på några fler fläktar. Bättre luftflöde om du sätter dem rätt.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Ser sjukt nice ut

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Audeze Maxwell Headset | Corsair MM350 Extended Musmatta | Final Mouse UltralightX | Steelseries Apex pro Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

3 av 4 dammfilter måste fortfarande skruvas bort. Det tycker jag är en styggelse utan dess like.

Har inte använt dammfilter så mycket själv, men varför kan man inte bara blåsa tryckluft på dammfiltret där den sitter? Varför ta loss filtret?

Permalänk
Skrivet av Mewgh:

Har inte använt dammfilter så mycket själv, men varför kan man inte bara blåsa tryckluft på dammfiltret där den sitter? Varför ta loss filtret?

Beror mycket på om filtret sitter mellan fläkt och chassi som på t.ex FT01 eller utanför chassit som på P183, hur det är på R2 vet jag dock inte

Permalänk
Medlem

Måhända jag haft maximal "otur" men efter jag läst hyllningar av R2 här på Swec, så rekommenderade jag en kompis att köpa ett R2. När jag skulle bygga datorn åt honom blev det lite bitter eftersmak.

Hårddiskracket var snett så jag fick vålda ordentligt innan jag ens fick ur montagen till diskarna. En del av dem var så skadade att de nästan inte gick att använda. Hade stora problem att få in DVDn i deras fack också utan justeringar.

Man kan inte skylla på posten heller eftersom kartongen och chassiplåtarna var oskadade. Men ganska taskigt första intryck man får av fabrikatet.

Jag har hittills bara brukat kvalitetschassin från Lian Li och CoolerMaster och det fortsätter jag med.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Jepp, det fungerar fint på många chassin, så länge man kommer åt att blåsa inifrån. Vet inte hur det är med R2/3. Dessutom bör man inte blåsa för hårt på fläktar, har lyckats sabba en med dammsugaren.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd

Kommer bli en bra uppgradering för min serverdator då nuvarande låda inte klarar mer än 4 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Skrivet av Asheileon:

Beror mycket på om filtret sitter mellan fläkt och chassi som på t.ex FT01 eller utanför chassit som på P183, hur det är på R2 vet jag dock inte

Skrivet av joar:

Jepp, det fungerar fint på många chassin, så länge man kommer åt att blåsa inifrån. Vet inte hur det är med R2/3. Dessutom bör man inte blåsa för hårt på fläktar, har lyckats sabba en med dammsugaren.

Visst kommer man åt inifrån, men att blåsa med tryckluft rätt ut = dammet hamnar i överallt i lägenheten istället. Och jag är inte så sugen på att koppla loss hela datorn och bära ut den utomhus varje gång den ska rengöras. Var rejält mycket enklare på mitt Antec 300 där man kunde ta bort enbart filtret och gå ut med det och blåsa rent det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske man ska ha tryckluften på ena sidan och dammsugaren på den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Kanske man ska ha tryckluften på ena sidan och dammsugaren på den andra?

Jag tillhör den skara som anser det vara högst förbjudet att ha dammsugaren i närheten av datorn. För att dammsugaren ska kunna komma åt allt damm som kommer fara runt är det lika effektivt att dammsuga filtren, och det kommer inte på frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju som något Fractal enkelt kunde fixa genom att göra skruvlös design på filtren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Vad sägs om att läsa artikeln? 15:e augusti står det där.

Det såg jag inte tidigare, har det lagts till?

Skrivet av Arginj:

Det är ju självfallet torrfällning, vilket enkelt går att blåsa/borsta bort.

Vill inte ha någon torrfällning inuti mina diskar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mewgh:

Man vill väl helst bli av med dammet helt genom att spola bort det i handfatet, det samlas en hel del damm där under ca 3 månader, mer än vad jag själv förväntade mig.. , Filtren tar, trots montering med skruv, inte särskilt lång tid att skruva bort och tvätta. Tillräckligt kort tid (ca 10 min) för att man ska tillåta sig göra det var tredje månad, att dammsuga huset är mycket mer krävande, för att inte tala om att dammsuga inuti datorn om man skulle sakna dammfilter vid fläktarna:).

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Måhända jag haft maximal "otur" men efter jag läst hyllningar av R2 här på Swec, så rekommenderade jag en kompis att köpa ett R2. När jag skulle bygga datorn åt honom blev det lite bitter eftersmak.

Hårddiskracket var snett så jag fick vålda ordentligt innan jag ens fick ur montagen till diskarna. En del av dem var så skadade att de nästan inte gick att använda. Hade stora problem att få in DVDn i deras fack också utan justeringar.

Man kan inte skylla på posten heller eftersom kartongen och chassiplåtarna var oskadade. Men ganska taskigt första intryck man får av fabrikatet.

Jag har hittills bara brukat kvalitetschassin från Lian Li och CoolerMaster och det fortsätter jag med.

Hehe, jo kvalitetschassin som tex ATCS 840 där vissa haft problem med att 5.25platserna är skeva/hopklämda så att man knappt får i DVDläsare
Kvalitetsmissar verkar halvvanligt för de flesta tillverkare. Är racket sådär skadat är det ju förstås bara att reklamera och kräva ett nytt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe, jo kvalitetschassin som tex ATCS 840 där vissa haft problem med att 5.25platserna är skeva/hopklämda så att man knappt får i DVDläsare
Kvalitetsmissar verkar halvvanligt för de flesta tillverkare. Är racket sådär skadat är det ju förstås bara att reklamera och kräva ett nytt!

Jag påstår inte att någon är felfri men jag blir ofta påmind om att man får den kvalitet man betalar för.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller