Permalänk
Medlem

RAM-minne

Jag funderar på att köpa mer RAM-minne (SDRAM) till min dator. När jag har kollat runt har jag sett att cas3 och cas2 nämns en hel del i samband med RAM-minnen. Jag undrar vad det är för något? Min okvalificerade gissning är att det har något att göra med klockningen? Vad är det för skillnad på cas1, cas2 och cas3?

Kan ett RAM-minnes cas orsaka problem med äldre system? Min dator är snart 2 år gammal.

Permalänk
Hedersmedlem

Kort och gott kan man säga att det har att göra med hur snabbt minnet kan "skyffla" information. Ett minne med CAS3 behöver 3st klockcykler (osäker på stavningen), medans ett minne som arbetar i CAS2 bara behöver 2st. Dvs desto lägre CAS = Snabbare minne. När det står att ett minne är CAS2 innebär det bara att minnestillverkaren garanterar att den klarar den hastigheten.

Minneshastighen beror på inställningarna som man sätter i bios på moderkortet. Sen måste minnet klara av de inställningarna. Vill man inte ändra inställningarna där så är det lika bra att köpa det billigaste minnet eftersom standardinställningarna alltid är CAS3. Detta eftersom det då inte spelar någon roll ifall minnet klarar högre hastigheter när man endå inte skall köra minnet i de hastigheterna.

Ifall man har en "märkesdator", dvs från compaq, dell, hp osv. så kanske man måste köpa speciella minnen från den tillverkaren. Vilka minnen datorn kan använda beror alltid på vilket moderkort man har. Om man är osäker på vilket moderkort man har så står ofta märkesbeteckningar på det.

CAS beteckningen som står för ett minne ställer inte till problem för din dator, däremot kan man ibland behöva special minnen.

Två bra och korta guider om CAS:

http://www.corsairmemory.com/main/trg-cas.html
http://www.ocsystem.com/cas2vscas3an.html

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Ska du uppgradera en gammal dator med BX-kretsar måste du vara uppmärksam på följande: PC133 SDRAM single-sided funkar inte bra.

Jag och min lillebror svängde ihop en dator till våra föräldrar i somras av överblivna datordelar, dock var vi tvungna att köpa nya minnen. När 256MB-modulen installerats märkte vi att bara hälften kunde "upptäckas" av moderkortet. Efter febrilt letande på internet fann vi att detta var "normalt" för PC133-moduler som installerades i gamla BX-moderkort. För att BX skall kunna hitta hela minnesmängden måste modulen vara dubbelsidig, "doublesided".

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Tack för väldigt bra svar!

Vad är BX-kretsar och hur gammal måste datorn vara för att man kanske ska ha det?

En annan fråga... Jag har för mig att jag har 2x64 Mb installerat nu. Är det ok att köpa en 256-modul eller måste jag hålla mig till 128-moduler? Spelar märkena på mina nuvarande moduler någon roll? Det är ett hemmabygge, inte en märkesdator.

Permalänk

Jag vet 2 sätt att kolla vilket chipset man har:

Metod 1
Var uppmärksam precis när datorn startar upp;
Under texten "press Del to enter setup" eller vad det nu står, kan det stå exempelvis ett datum följt av vilket chipset man har.
I mitt fall står det i440BX, detta innebär att jag har BX-kretsar.

Metod 2
Ladda ner SiSoft Sandra från http://www.sisoftware.co.uk/sandra
Installera och klicka på "Mainboard Information".
Scrolla ner till rubriken "System Mainboard" och läs på raden "BIOS ID".
Det står ett datum följt av vilket chipset du har.

Vet du vilket moderkort du har? I så fall kan du kolla på tillverkarens hemsida hur mycket minne kortet stöder.
Märke på modulerna skall inte spela någon roll om det är ett hembygge.
Är det PC100 eller PC133 du har i datorn nu? Jag vet ärligt talat inte om det går att blanda PC100 och PC 133 i en dator, så det är nog bäst att försöka få tag på samma typ som du har nu.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.