Speldator för cirka 12k || Behöver köpråd

Permalänk
Medlem

Speldator för cirka 12k || Behöver köpråd

Hejsan alla SweClockers, hoppas ni sitter skönt framför datorn! Registerade mig nyligen efter mycket "lurkande" på forumet. Tycker att medlemmarna på SweClockers framstår som väldigt kunniga och hjälpsamma, så jag skulle gärna behöva eran hjälp

Nu är det så att jag tänkt bygga ihop en egen dator för en prislapp som landar runt 12 000kr.
Datorn kommer främst användas för att spela en hel del spel, främst nyare sådana så som BF:BC2, CoD: MW2, CoD: Black Ops, MoH 2010, StarCraft II, Diablo III och liknande spel från 08 fram till nutid.

Jag har kollat väldigt mycket på Prisjakt, Inet, Komplett och Datorbutiken efter bra komponenter men är inte helt säker på om mitt "paket" ger mest prestanda för pengarna.

Ge mig hemskt gärna förslag på vad jag kan/ska köpa istället för det som finns i den här listan;
Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 VAPOR-X +

En bonus vore även om systemet är någorlunda tystlåtet och inte låter som ett jetplan.
Har inga som helst krav på märke/tillverkare till någon komponent, vill ha så mycket prestanda som möjligt för den begränsade budgeten.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar för snabbt svar

Det pressar sannerligen ned priset en aning, men är det verkligen värt att sänka sig 700kr lägre? VAPOR-X är ju smått mer fabrikatsklockad och har dessutom aktiv kylning, många som gett omdöme att det är ett tyst kort som inte väsnas allt för mycket.

Om jag nu tar det nämnda kortet för 700kr lägre, vad bör jag lägga pengarna på istället?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med fäkten, men det är ju prispressande. skulle lägga pengarna på en x6a istället (typ 1055T) och moderkortet ett med 890FX chipsettet.

och behöver du det externa ljudkortet, det sitter redan ett på moderkortet liksom^^, fungerar underbart sålänge du inte ska ha något optiskt ljud t.ex

Föressten så fungerar inte fläktkontrollern med fractal design r2 chassit då det ju är en dörr där framme ^^, kommer du inte att kunna stänga den!:O

skulle även ta f3 disken då den är mkt billigare och är ungefär exakt lika snabb!:O

Permalänk
Medlem

AMD Phenom2 X6 1055T - Inet.se Är ju bara en hundring dyrare, mer eller mindre. Om det nu var denna processor du menade? Du får gärna länka ett eller flera mobos med 890FX chipsett ^^

Klart att ett ljudkort inte är nödvändigt eftersom det finns ett på mobot, men ljudupplevelsen höjs ju åtminstone ett snäpp!

Skrivet av Pewtah:

Föressten så fungerar inte fläktkontrollern med fractal design r2 chassit då det ju är en dörr där framme ^^, kommer du inte att kunna stänga den!:O

Jo, jag vet att Fractal ställt till det rejält med den där dörren. Men hur blir det om man monterar den inifrån istället?

Skrivet av visa:

Tänk på att fläktkontrollen måste monteras i insidan av chassit då dörren inte kan stängas om du monterar den normalt.

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/935806-silverstone-raven-2-mot-fractal-design-r3/

Permalänk
Medlem

Datorkomponenter - Moderkort - För AMD-processor - Socket AM3 (DDR3) - Inet.se

dessa moderkort finns med 890fx på inet och så går det ju att montera den åt andra hållet fast det kan ju bli jobbigt och kruxit både när det ska monteras (kablarna) samt att du måste öppna chassit för att ändra fläkthastigheten

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för länken och tipset om hdd

Vill inte låta som ett totalt spån, men vad skiljer sig 890FX emot t.ex mobot som finns på bilden över? Bättre klockning?

Jo, jag antar det. Att det ska va så jävliga krångligt att få in en fläktkontroll på ett prisvärt och någorlunda tyst chassi, vill egentligen inte köra fläktarna på max hela tiden, att kunna vrida upp och ner efter behov är ju hur smidigt som helst

Permalänk
Entusiast

http://data.fuskbugg.se/skalman01/lomfgm.png och för 1300 så kan du köpa en ssd

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Mvh

varför 2 st wd caviar blue ? verkar lite.. eh. onödigt när man får en tb disk för 650 kr

Antar att du kommer skrika "raid" nu eller något men... behövs det verkligen när du själv tipsar om en ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Mvh

Onekligen lockande, tackar så mycket för ditt inlägg!
Hade dock föredragit ett modulärt nätagg, mindre kablar, mindre trassel och förhoppningsvis en ökning i luftflöde.

Lite tveksam till grafikkortet efter att ha läst detta på Prisjakt;

Citat:

Kortet är stort, tyst och fabriksöverklockat ungefär 3-4% jämfört med referensmodellen. Trots detta är kortet förvånansvärt svalt och fläkten är relativt tyst, då det sällan verkar behöva gå upp i varv. Mycket bra prestanda, det är ju trots allt ett 5870.

Däremot är fläkten riktad inåt, vilket innebär att grafikkortet suger in uppvärmd luft in i datorlådan! För mig innebär detta problem då jag var tvungen att öka varvtalen på alla mina chassifläktar. Ljudnivån har alltså ökat markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TauroN:

Onekligen lockande, tackar så mycket för ditt inlägg!
Hade dock föredragit ett modulärt nätagg, mindre kablar, mindre trassel och förhoppningsvis en ökning i luftflöde.

Lite tveksam till grafikkortet efter att ha läst detta på Prisjakt;

så är de på de flesta egna fläktarna till 5870n alla förutom ref om jag har för mig rätt,

Det gör att frisk luft kommer in och kyler gpun och därför behöver inte fläkten gå lika fort därför blir grafikortet tystare och kallare medans resten av burken blir varmare. Gäller även vapor-x kortet har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Jaså.. På det viset. Hur bör man bäst placera fläktar för luftflöde med hyfsad ljudnivå i t.ex Fractal Design R2 eller HAF Mini när man har ett 5870? ^^''

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pewtah:

varför 2 st wd caviar blue ? verkar lite.. eh. onödigt när man får en tb disk för 650 kr

Antar att du kommer skrika "raid" nu eller något men... behövs det verkligen när du själv tipsar om en ssd?

Tänkte mer på 1 system disk och 1 disk för spel/film, etc.
men det där paketet byggde jag ihop för kanske 1 månad sen, hade ingen tanke på SSD då.
Han kan ju alltid ta och köpa en 1TB hårddisk som försvaring av spel och film och det, och en SSD på 160 Gb. och sen testa http://www.sweclockers.com/nyhet/122...for-hybrid-ssd

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TauroN:

Jaså.. På det viset. Hur bör man bäst placera fläktar för luftflöde med hyfsad ljudnivå i t.ex Fractal Design R2 eller HAF Mini när man har ett 5870? ^^''

define r2
in: 2x120 front, 1x140 botten, 1x140 sidan
ut: 2x140 tak, 1x120 bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av lithen:

define r2
in: 2x120 front, 1x140 botten, 1x140 sidan
ut: 2x140 tak, 1x120 bak

Tackar så mycket lithen!
Hade tänkt mig Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se x 5
In: 2x front, 1x botten
Ut: 2x tak

Om jag följer ditt råd så är det ju bara att slänga in de två FD chassifläktarna utöver GT-fläktarna.

Permalänk
Medlem

Cooler Master Storm Sniper! Fläktkontroll ftw

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Stal du mitt användarnamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Stal du mitt användarnamn

Lade du till ett "r" i mitt användarnamn

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

En aning dyr dock :/

Permalänk
Medlem

Jo men den är ju så trevlig med handtag, LED-fläktar, fläktkontroll och diverse cooler master specialare inuti chassit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Jo men den är ju så trevlig med handtag, LED-fläktar, fläktkontroll och diverse cooler master specialare inuti chassit

Absolut! Verkar väldigt gediget och mysigt. Men är man på budget så är man ^^,

Permalänk
Medlem

Så sant så sant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tycks om detta då?
SAPPHIRE RADEON HD5870
+

Permalänk
Medlem

Grymt prisvärt förutom moderkortet men antar att du vill ha det av någon anledning, om det inte är fallet så försök hitta något runt 1400 då det är det normala priset för vanliga moderkort för AM3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Grymt prisvärt förutom moderkortet men antar att du vill ha det av någon anledning, om det inte är fallet så försök hitta något runt 1400 då det är det normala priset för vanliga moderkort för AM3.

inte för 890FX chipsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Främst för att det har 890FX chippet som Pewtah tidigare föreslog, samt för att det har en hel fiffiga funktioner och extremt enkel överklockning som sköts med ett par klick eller rent utav automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TauroN:

Främst för att det har 890FX chippet som Pewtah tidigare föreslog, samt för att det har en hel fiffiga funktioner och extremt enkel överklockning som sköts med ett par klick eller rent utav automatiskt

De ungefär de funktionerna finns väl även med i deras Asus M4A89TD PRO - Inet.se

har för mig att de har den där "ai" overclocking stuffen eller vad den heter ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

De ungefär de funktionerna finns väl även med i deras Asus M4A89TD PRO - Inet.se

har för mig att de har den där "ai" overclocking stuffen eller vad den heter ^^

Den saknar ju USB 3.0 dock, kan vara användbart inom de närmsta åren, hehe

Men du tycker alltså jag borde ta Asus M4A89TD PRO istället för att spara lite?
Ljudkortet på Crosshair verkar ju en aning bättre och det har fått finfina recensioner, men åsikter uppskattas

Permalänk
Medlem

Om 890GX funkar så finns Asus M4A89GTD PRO/USB3 - Inet.se med usb 3.0 och sata3 6Gbit/sec

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wedes:

Om 890GX funkar så finns Asus M4A89GTD PRO/USB3 - Inet.se med usb 3.0 och sata3 6Gbit/sec

Verkar inte helt fel heller, med tanke på priset. Är dock ganska snurrig om vad som faktiskt skiljer chipsetten åt