Antennproblem i Iphone 4 inte bara mjukvarufel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Fattar inte varför detta blir så stort.. Håll en hand hårt runt en 3G eller 3GS så upplever ni samma sak.

Min Nexus One är nästan värre.

för att apple och folk som gillar apple är hack kycklingar här

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Kan någon tekniskkunnig förklara för mig varför man lägger antennen som man har gjort i iPhone 4? Varför inte längst upp vid i någon kant?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ser en del referenser till Anandtech test angående antenn prestandan.
Apple's iPhone 4: Thoroughly Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Från testet:
iPhone 4 Holding naturally -19.8 dB
HTC Nexus One Holding naturally -10.7 dB

dB är en logaritmisk skala så skillnaden mellan 10 och 20 är TIO gånger.
Iphone 4 har nästan TIO gånger mer dämpning av antennen när man håller telefonen jämfört med HTC. TIO! hur tror ni prestandan påverkas om antenn signallen dämpas TIO gånger mer än konkurrenter.

Det är klar att det funkar hyffsat i staden, men ute på landet är det sämre. Ska man ta med en extra telefon när man åker till sommarstugan? Att argumentera att antenn prestandan inte är viktig i en mobil telefon? speciellt en försämring med 10 gånger jämfört med konkurrenterna....

Visa signatur

5800X3D, Corsair Vengeance RGB 3600 Mhz, Gigabyte X570 Aorus Elite, Power Color Red Dragon RX6800, Asus Rog Ryujin 360, Corsair HX750i, Fractal Define-C.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk

Snart kommer det en Iphone 4GS, precis som det gjorde med 3GS, men den här gången kommer S:et stå för Iphone 4 stable edition

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Apple's iPhone 4: Thoroughly Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Från testet:

Iphone 4 har nästan TIO gånger mer dämpning av antennen när man håller telefonen jämfört med HTC. TIO! hur tror ni prestandan påverkas om antenn signallen dämpas TIO gånger mer än konkurrenter.

Det är klar att det funkar hyffsat i staden, men ute på landet är det sämre. Ska man ta med en extra telefon när man åker till sommarstugan? Att argumentera att antenn prestandan inte är viktig i en mobil telefon? speciellt en försämring med 10 gånger jmf med konkurrenterna är dumt.

Verkar som testet där vara rätt dåligt utfört, som jag ser det använder de endast en telefon och testar bara 6 ggr. Ganska litet stickprov om du frågar mig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag är ingen matte expert men här är en länk, så jag kan ha heklt fel.
File:X and log x.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

5800X3D, Corsair Vengeance RGB 3600 Mhz, Gigabyte X570 Aorus Elite, Power Color Red Dragon RX6800, Asus Rog Ryujin 360, Corsair HX750i, Fractal Define-C.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Från testet:

Det är klar att det funkar hyffsat i staden, men ute på landet är det sämre. Ska man ta med en extra telefon när man åker till sommarstugan? Att argumentera att antenn prestandan inte är viktig i en mobil telefon? speciellt en försämring med 10 gånger jämfört med konkurrenterna....

Skrivet av Derox:

Var har du fått det ifrån? Såvitt jag vet är 3 dB en fördubbling, inte en trippling...

Det är nästan rätt johros, dB är en logaritmisk skala men den fördubblad var 3:e dB som Derox säger.

Jag får det iaf till ungefär 3 ggr

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Kan någon tekniskkunnig förklara för mig varför man lägger antennen som man har gjort i iPhone 4? Varför inte längst upp vid i någon kant?

Så som jag förstod det så får inte antennen vara monterad vid toppen pga strålning genom huvudet.

Tycker Apple sköter detta på ett så jävla dåligt sätt. Att dom censurerar sitt forum från länkar till Consumer Report är ju bara....

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Jag är ingen matte expert men här är en länk, så jag kan ha heklt fel.
File:X and log x.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Helt rätt, läste fel och trodde du räknade decibelskillnaden. Men ja 10 gånger är helt rätt, men testet är ju helt åt skogen oavsett.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Så som jag förstod det så får inte antennen vara monterad vid toppen pga strålning genom huvudet.

Tycker Apple sköter detta på ett så jävla dåligt sätt. Att dom censurerar sitt forum från länkar till Consumer Report är ju bara....

men de skulle ju kunnat lägga skarven på undersidan/botten av telefonen, så hade de ju i stort sett eliminerat problemet me kortslutning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det där med bilen var väl en rejält haltande jämförelse?

Nej, det var det inte. I båda fallen bortser man från en brist till förmån för en fördel som överväger. Därmed är jämförelsen helt i paritet med utfallet. Elementär logik som vi inte borde behöva trolla om.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Snäll ock fin där! De flesta har nog inget problem med Apple när det gäller hårdvaran utan det är att man blir låst till deras butiker så fort man vill ha något till sina grejer och detta retar många plus att det finns människor som blir så trogna Apple att de upplevs som fanatiska och jag personligen stannar så lång från Apple jag bara kan på grund av detta.

Är jag inte snäll?
Om man inte gillar upplägget, så fine – låt bli prylarna då och köp något annat.
Men att hålla på och gnälla och nedvärdera de som använder Apple-grejer är bara larvigt. Som om alla som kör Windows är sådana ljushuvuden?
Klart Apple ska kritiseras, men det är alldeles för mycket obefogat och enkelriktat gnäll här.

När det gäller iPhone så måste man gå via App Store om man vill ha mjukvara (det går ju också ganska lätt att göra jailbreak om man inte gillar detta). Detta gäller inte datorerna. (vilket vissa verkar fått för sig?)
Det är i mycket en stor fördela att ha det kvalitétsfilter som App Store innebär – framförallt för icke-tekniknörden = de allra flesta.

Har för mig att Microsoft kommer köra på samma koncept?

Sen en fråga som jag aldrig verkar få svar på – vad är det för fantastiska program/funktioner som iPhone-användare missar när alla program måste godkännas av Apple?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Släppa kassa grejer och ta enorma överpriser, helt jävla värdelöst. Apple kan ta sina hardcore fans och bo på en ö så jag slipper slösa min tid att läsa om deras fan boys som gråter på forum. Telefonen är SÅÅÅÅ bra MEN.... Priset, låst till shit tunes, inge flash, trasig antenn, saknar avtal med hotmail osv. YEY för apple MEN

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

mycket gnäll om att bara för att man äger en apple produkt är man fanatisk över apple. men det är tydligen inte alls fanatiskt att man måste skriva nedlåtande om folk som gillar nån som helst apple produkt i trådar som handlar om detta företag, ett företag man inte är det minsta intresserad att köpa nått från. om man hatar ett företag så mycket att man tar varje chans man får att kasta skit på förtaget o folk som gillar en produkt från dem, det kallar i alla fall jag fanatiskt.

o ja, jag gillar apple produkter, men det betyder ju inte att jag gillar allt företaget gör och tycker de är felfria. men är urbota trött på att varenda apple tråd här, ska behöva innehålla sådan stor mängd inlägg, som rätt uppenbart bara är där för att kasta skit, trycka ner o allmänt klanka ner, bara pga. att vissa inte tycker precis som en själv.

GeneT1c:Men köp något annat då men man kan ju samtidigt som man gör det, acceptera att andra inte tycker lika, utan att man idiotförklarar dem.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Är jag inte snäll?
Om man inte gillar upplägget, så fine – låt bli prylarna då och köp något annat.
Men att hålla på och gnälla och nedvärdera de som använder Apple-grejer är bara larvigt. Som om alla som kör Windows är sådana ljushuvuden?
Klart Apple ska kritiseras, men det är alldeles för mycket obefogat och enkelriktat gnäll här.

När det gäller iPhone så måste man gå via App Store om man vill ha mjukvara (det går ju också ganska lätt att göra jailbreak om man inte gillar detta). Detta gäller inte datorerna. (vilket vissa verkar fått för sig?)
Det är i mycket en stor fördela att ha det kvalitétsfilter som App Store innebär – framförallt för icke-tekniknörden = de allra flesta.

Har för mig att Microsoft kommer köra på samma koncept?

Sen en fråga som jag aldrig verkar få svar på – vad är det för fantastiska program/funktioner som iPhone-användare missar när alla program måste godkännas av Apple?

Sex är vad man missar och vi behöver fler barn i västvärlden.

Apple är bara så upplagda att driva med då många av deras kundkrets bara köper Apple och inte deras produkter i sig utan Apple skulle kunna lansera nästan vad som helst och det skulle sälja.

Detta säger allt om Apple enligt mig.
YouTube - The Great Fantastic Magical iPad

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Fattar inte varför detta blir så stort.. Håll en hand hårt runt en 3G eller 3GS så upplever ni samma sak.

Min Nexus One är nästan värre.

Man måste nog hålla bra hårt och på något konstigt sätt för att det ska påverka Nexus. Även om staplarna minskar så påverkar det inte dataöverföringen något nämnvärt, iaf när jag själv har mätt. Det är inte som de videoklipp man har sett av iphone 4 som tappar all datatrafik när man håller den "fel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Apple är bara så upplagda att driva med då många av deras kundkrets bara köper Apple och inte deras produkter i sig utan Apple skulle kunna lansera nästan vad som helst och det skulle sälja.

ja, man kan ju klippa en film såpass att man kan få den till nästan vad man vill
sen bör man kanske tänka på att många som sitter i salen jobbar på apple och att det kanske ska tas med en nypa humor det har ju blivit en grej av att det hela, att skrika till för vad som än sägs. men du kanske tycker detta säger allt om microsoft YouTube - Steve Ballmer going crazy :D:D

går man ut på stan så verkar det som om rätt många är fanatiska o går på vad som enligt dig är apple lurendrejerier lurad är man ju bara om man inte vet vad man köper, men vet man att man måste använda itunes osv. vilket nog de flesta vet och accepterar, så är man ju inte lurad.
och ska jag vara ärlig, jag har ännu inte träffat nån, som äger en iphone och inte hänger på swec, som klagat över vare sig itunes eller app store. det är väll bara att inse att den är låst till appstore, det är ju bara ett problem för "powerusers", sånna som hänger här på swec t.ex.

har ägt min nexus one i snart 7 månader, o jag måste säga att programutbudet är jäkligt klent på de plan jag vill ha program, ÄVEN fast google inte har den kontroll på program som apple har. ända jag märkt är att det finns en jäkla massa program som egentligen inte borde få ligga ute, som ä rena skiten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

... men du kanske tycker detta säger allt om microsoft YouTube - Steve Ballmer going crazy :D:D

Var det det bästa du komma med? Den är inte ens i närheten av MaLos klipp.
Den här roligare i så fall: YouTube - Ballmer's developers...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var det det bästa du komma med? Den är inte ens i närheten av MaLos klipp.
Den här roligare i så fall: YouTube - Ballmer's developers...

nä, hans klipp var nerklippt så allt var taget ur sitt sammanhang. steves klipp var väll precis som det var.
sen kanske jag inte ser det som en tävling om vem som kan finan bäst klipp var väll lite ironi med, tycker inte det tillför diskussionen nått att länka till nå sånt där klipp egentligen. är bara som sagt trött på att folk som inte påstår att de är fanatiska, klankar ner på andra, när de "påvisar" samma beteende som de själva sitter o klankar ner på, nästan värre. man bör väll ha ryggen fri, om man ska kritisera andra. egentligen tycker jag väll att smutskastning med skällsord på andra personer ens har nått o göra på swec.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jens:

ja, man kan ju klippa en film såpass att man kan få den till nästan vad man vill
sen bör man kanske tänka på att många som sitter i salen jobbar på apple och att det kanske ska tas med en nypa humor det har ju blivit en grej av att det hela, att skrika till för vad som än sägs. men du kanske tycker detta säger allt om microsoft YouTube - Steve Ballmer going crazy :D:D

går man ut på stan så verkar det som om rätt många är fanatiska o går på vad som enligt dig är apple lurendrejerier lurad är man ju bara om man inte vet vad man köper, men vet man att man måste använda itunes osv. vilket nog de flesta vet och accepterar, så är man ju inte lurad.
och ska jag vara ärlig, jag har ännu inte träffat nån, som äger en iphone och inte hänger på swec, som klagat över vare sig itunes eller app store. det är väll bara att inse att den är låst till appstore, det är ju bara ett problem för "powerusers", sånna som hänger här på swec t.ex.

har ägt min nexus one i snart 7 månader, o jag måste säga att programutbudet är jäkligt klent på de plan jag vill ha program, ÄVEN fast google inte har den kontroll på program som apple har. ända jag märkt är att det finns en jäkla massa program som egentligen inte borde få ligga ute, som ä rena skiten.

Ballmer going crazy är en klassiker.

Jag tror inte att Apple folk förstår att det är mot allt sådant här många av oss är emot och att det inte bara handlar om Apple och det gör det ännu roligare att reta dem. Det känns mer som någon typ av sekt man skall gå med i när man skall välja sina leksaker än att köpa den obetydlig lilla pryl det i verkligheten handlar om.

Det där med att Android inte är vuxet håller jag med om och det har hållit mig borta från allt vad dessa smartphones är då jag varken vill vara låst eller överöst med skräp så vad göra åt detta vet jag inte tyvärr.

Man vill ju att allt skall vara perfekt i denna perfekta värld...;)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

haha, dagens Måste dock säga att Steve Ballmer är min idol!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ballmer going crazy är en klassiker.

Jag tror inte att Apple folk förstår att det är mot allt sådant här många av oss är emot och att det inte bara handlar om Apple och det gör det ännu roligare att reta dem. Det känns mer som någon typ av sekt man skall gå med i när man skall välja sina leksaker än att köpa den obetydlig lilla pryl det i verkligheten handlar om.

Det där med att Android inte är vuxet håller jag med om och det har hållit mig borta från allt vad dessa smartphones är då jag varken vill vara låst eller överöst med skräp så vad göra åt detta vet jag inte tyvärr.

Man vill ju att allt skall vara perfekt i denna perfekta värld...;)

apple försöker väll sälja en upplevelse. vilket de lyckats rätt bra med. o de har ju inte siktat in sig på "teknikanvändarna", utan på gemeneman, annars hade det nog inte gått som det gått med iphone. vill man ha en ovanlig telefon, som ingen annan har, så äre ju in iphone man ska ha. de är väll rätt bidragande faktor till att smartphone segmentet växt hos "svenssons"

har inget emot att man inte gillar det, tycker bara inte om att man kallar andra för fanatiker, fanboys, idioter eller liknande, bara för att andra inte ser itunes eller appstore som ett problem.

o ja, steve ballmer klippet ä en klassiker, men det där han signerar en powerbook ä rätt kul med han verkar vara en rätt skön typ som kan vara seriös när han måste.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jens:

apple försöker väll sälja en upplevelse. vilket de lyckats rätt bra med. o de har ju inte siktat in sig på "teknikanvändarna", utan på gemeneman, annars hade det nog inte gått som det gått med iphone. vill man ha en ovanlig telefon, som ingen annan har, så äre ju in iphone man ska ha. de är väll rätt bidragande faktor till att smartphone segmentet växt hos "svenssons"

har inget emot att man inte gillar det, tycker bara inte om att man kallar andra för fanatiker, fanboys, idioter eller liknande, bara för att andra inte ser itunes eller appstore som ett problem.

o ja, steve ballmer klippet ä en klassiker, men det där han signerar en powerbook ä rätt kul med han verkar vara en rätt skön typ som kan vara seriös när han måste.

"sälja en upplevelse" är huvudet på spiken och det är nog det man retar sig mot och särskilt om man redan köpt sig en upplevelse av någon annan och de nissarna är jobbigast då de bara har tomma fraser som "Vi är bäst!" "Ni är sämst!". Nvidia kontra AMD är mest vanlig på detta forum och har lett till att en mängd medlemmar blivit avstängda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

jo, men näre gäller apple, så är det (eller var tidigare, har inte varit inne där på länge pga, detta) ju pajkastning även in rena apple delen av forumet. jag förstår personligen inte hur man orkar sitta o läsa o kasta skit om saker man inte har nått som helst intresse i

nu är vi väll rätt OT. men denna tråd har ju balat ur för länge sen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad förvånad man blir.

"Enligt Consumer Report har Apples nya telefon den skarpaste skärmen"
Iphone 4 har alltså bättre skärm än Galaxy S?

Skarpaste betyder förmodligen inte samma sak som "bästa" men ifall man endast läser snabbt så får man känslan av att det skulle vara den bästa skärmen de testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

otroligt intresse om mobilen i alla fall, över 100 inlägg på mindre än 12 timmar fast det ä klart, så äre ju alltid näre gäller apple produkter

säger inget om problemet, det är grymt dåligt av apple. MEN det är rätt intressant att se hur många som gillar att snacka om apple, även fast det ä rätt uppenbart att de aldrig skulle köpa en apple produkt, oavsett hur bra den var skulle denna tråd inte handla om apple, skulle det aldrig kommit in så här många inlägg, på så kort tid

Jag finner det än mer intressant hur många som ÄR VILLIGA att köpa den trots att den uppenbarligen fungerar dåligt... Tycker inte du?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Sex?
Det har väl inget direkt med telefoner att göra. Du menar sex = kolla på porrfilm i mobiltelefonen?

Skrivet av MaLo:

Vilka är Apple-folk?
De flesta som valt att köpa en Apple-produkt är inte fanatiska på något sätt. De köper den för att de gillar prylen och/eller fått den rekommenderad av någon annan. Så enkelt är det. Det där med sekt-snacket visar bara hur insnöad man är själv. I så fall är väl SweClockers också en sekt?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Jag finner det än mer intressant hur många som ÄR VILLIGA att köpa den trots att den uppenbarligen fungerar dåligt... Tycker inte du?

Fungerar den dåligt? Är det så enkelt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

som star-affinity säger, så äre väll inte riktigt så enkelt. vissa vet kanske inte om det, de borde i o för sig vara rätt få, men 1,7 miljoner var ju typ efter de första dagarna, när detta inte var allt för känt. sen så har ju rapporterna varit många, att det dels verkar vara olika från gång till gång (kanske beroende på hur fuktig hand man har, vad vet jag). sen kanske folk inte ser det som ett stort problem. för i slutändan handlar det ju om hur man håller sin mobil, om man upplever problemet. personligen så upplever jag det mer om att folk konstaterar att de har problemet först efter att de verkligen försökt framhäva det. självklart är det ingen ursäkt för att felet finns där. men den kan ju påverka om hur man upplever problemet. kanske därför en del påstår att de inte upplevt det alls.

jag försvarar alltså inte konstruktionsfelet, jag tycker bara inte att det ä så enkelt som du vill få det till.

Visa signatur