Ny svenskköpt Samsung Galaxy I9000, tysk firmware?

Permalänk
Medlem

Ny svenskköpt Samsung Galaxy I9000, tysk firmware?

Hej!

För tre dagar sen beställde jag Galaxy S från pixmania.se. Medveten om deras tvivelaktiga rykte valde jag att betala med faktura, och till min stora förvåning levererades telefonen efter bara tre dagar.
Till min ytterligare förvåning följde det bara med två manualer: En tysk och en engelsk. Ingen svensk. Även platsinställningarna på mobilen var ställda till tyskland, men det gick ju att ändra.

Irriterande nog kvarstår vissa tyska ord och fraser. Bland annat står det "kein dienst" högst upp i pulldown-menyn, vad det nu betyder. Främst undrar jag över om det kan bli problem med framtida uppdateringar eller support om telefonen nu är av tyskt ursprung, vilket onekligen verkar vara fallet.
Går det att byta firmware och på så vis få en "nordisk" telefon?

Kanske är jag bara nojig, men det skulle vara skönt att få höra andras åsikter också.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tkr du ska kontakta dom och ge dom lite frågor. Eftersom du valde faktura har du väl ändå ångerrätt?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så ska det gå att installera vilken firmware som helst. Dock vet jag inte exakt hur man gör detta då jag inte har telefonen. Det står mellan denna och iPhone 4 för mig.

Samsung ska ge dig garanti på telefonen i Sverige, så även om du har köpt den i ett annat land så kan du vända dig till den svenska supporten gällande garanti. Jag vet dock inte om det andra landet måste vara med i EU eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aonike:

Vad jag vet så ska det gå att installera vilken firmware som helst. Dock vet jag inte exakt hur man gör detta då jag inte har telefonen. Det står mellan denna och iPhone 4 för mig.

Samsung ska ge dig garanti på telefonen i Sverige, så även om du har köpt den i ett annat land så kan du vända dig till den svenska supporten gällande garanti. Jag vet dock inte om det andra landet måste vara med i EU eller inte.

Bra tips, tack. Jag skrev till samsungs support och frågade dem hur jag borde göra. En grymt störig detalj är att det inte finns svenskt tangentbord... man kan visst ladda ner en app men det känns smidigare att köra standard.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Kolla att du får med svensk garantikort, själv beställde jag min från Handyattacke i Tyskland och i den ingår det svenskt garantikort vad alla andra har sagt

Permalänk
Medlem

Läser man nogrannt på det deras sida så får man ju "1 nedladdning efter avslutat köp på tillgängligt språk" av manualerna, vilket sätter igång varningsignaler om import trots att det inte utryckligen står det...

Om produkten trots allt inte blir 100% svensk när du ställer om den kan man ju dock hävda att den har ett produktionsfel. Jag tror det bästa man kan hoppas på är att Samsungs support helt enkelt kan flasha om den till Svensk firmware (finns ju ingen uppdatering tillgänglig än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keng:

Kolla att du får med svensk garantikort, själv beställde jag min från Handyattacke i Tyskland och i den ingår det svenskt garantikort vad alla andra har sagt

Jag fick med ett litet häfte på 34 sidor som det står "Warranty Card" på, menar du det? Något större finns inte i förpackningen..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Jag fick med ett litet häfte på 34 sidor som det står "Warranty Card" på, menar du det? Något större finns inte i förpackningen..

Antar det, tror det skall stå på svenska någonstans. Har själv inte fått min mobil än men kan hojta till när jag får den

Permalänk

ja, du har garanti i sverige från samsung. dock har du en tysk CSC.

Android Sverige | Swedroid kan du hitta svar och få hjälp vid flashning av icke-tysk rom.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag varit i kontakt med Samsungs support. De verkade ha viss koll på pixmania och upplyste mig om att de ofta köper sina mobiler i frankrike och tyskland. Jag fick veta att framtida uppdateringar -- bland annat den till Android 2.2 -- kunde bli problematiska pga. min tyska firmware. Vidare berättade de att firmware-ersättning inte var möjligt, då "det ibland hade gjort mer skada än nytta". De menar antagligen att användare lyckats bricka eller på annat sätt klanta sig vid uppdateringen, eller så är det helt enkelt en behändig ursäkt för att slippa lämna ifrån sig firmware.

I vilket fall som helst rekommenderades jag att ta kontakt med pixmania för återköp. Sagt och gjort, jag ringde upp pixmania och efter att ha lyssnat på en grymt fånig ljudslinga och en buggig tonvalstjej som inte kunde säga 9, fick jag prata med en levande människa. Hon var riktigt trevlig och ordnade så att UPS hämtar upp mitt paket -- creds till pixmania där!

Själva telefonen är jättetrevlig och det blir ett nytt köp, men från annan återförsäljare.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd

tack för en updatering - hade tänkt mig köpa en SGS från tyska handyattacke men ska inte göra det längre

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

tack för en updatering - hade tänkt mig köpa en SGS från tyska handyattacke men ska inte göra det längre

Hur mycket kostar den där?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Hur mycket kostar den där?

Strax över 4100kr/428 euro om jag minns rätt.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem

Fick detta mail från Pixmania

Vår inköpsavdelning har meddelat att eftersom det finns svensk internmeny betyder det att det är svensk Firmware. Bokstäverna å ä ö finns därför också.

Hör gärna av dig igen om du har övriga frågor.

Vänliga hälsningar

Anna
Pixmania Mediation team

43-47 Avenue de la Grande Armée

75016 Paris, France

E-mail : anna@pixmania.com

Skrivet av Teknocide:

Hej igen!

Nu har jag varit i kontakt med Samsungs support. De verkade ha viss koll på pixmania och upplyste mig om att de ofta köper sina mobiler i frankrike och tyskland. Jag fick veta att framtida uppdateringar -- bland annat den till Android 2.2 -- kunde bli problematiska pga. min tyska firmware. Vidare berättade de att firmware-ersättning inte var möjligt, då "det ibland hade gjort mer skada än nytta". De menar antagligen att användare lyckats bricka eller på annat sätt klanta sig vid uppdateringen, eller så är det helt enkelt en behändig ursäkt för att slippa lämna ifrån sig firmware.

I vilket fall som helst rekommenderades jag att ta kontakt med pixmania för återköp. Sagt och gjort, jag ringde upp pixmania och efter att ha lyssnat på en grymt fånig ljudslinga och en buggig tonvalstjej som inte kunde säga 9, fick jag prata med en levande människa. Hon var riktigt trevlig och ordnade så att UPS hämtar upp mitt paket -- creds till pixmania där!

Själva telefonen är jättetrevlig och det blir ett nytt köp, men från annan återförsäljare.

Visa signatur

Lars

Permalänk
Medlem

Android Sverige | Swedroid och svenskt tgb finns faktiskt, kan vara svårt att hitta bara. ett bra forum för de flesta android lurar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

PIxmania är inte svenskt och det är till 90% inte svenska saker dom säljer där, därav priset.

Permalänk
Medlem

Om man uppdaterar telefonen till den senaste programvaran så får man alla språk på tangentbord.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Skrivet av risedtobe:

Om man uppdaterar telefonen till den senaste programvaran så får man alla språk på tangentbord.

Gissar att han efter 2 år antingen bytt mobil eller löst problemet

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |