Permalänk

4GB eller 6GB minne?!

Jag skall beställa ny cpu, moderkort samt minnen imorgon.
Vilka av dessa kommer je bäst ressulltat. Båda är ddr3 1600Mhz i princip samma pris fast olika mängd minne och cl.

Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL7
CL 7-8-7-20 4GB

Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
CL 9-9-9-24 6GB

Argumentera gärna varflör det är bättre med lägre cl än mängd minne etc.
Tack i förhand!

MvH Benjamin.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel så kör AMD fortfarande med Dual channel och då är 4GB kittet bäst.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om jag inte har helt fel så kör AMD fortfarande med Dual channel och då är 4GB kittet bäst.

Rätt!

intel kör också dual channel dock bara på 1156 och inte 1366. (1366 har ju tripplechannel ^^)

Permalänk

är det så på alla amd kort?
ASUS Crosshair IV Formula

vad innebär dual chanel?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

Om jag skall aktivera dualchanel på detta kortet borde jag väll stoppa i båda i de röda platserna?
Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

Det är ju rött/svart/rött/svart

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Avstängd

Vet inte vilken dator du har, men efter din sista post så antar jag att du har AMD. Du skrev att båda var 1600MHz vilket är fel, 6GB varianten är 1333MHz

Vill du ha 8 GB istället och låg Volt att fylla alla platserna till hyfsat pris finns ju dessa Corsair 8GB (4KIT) DDR3 1333MHz/CL7/1.65V DOMINATOR Kit for AMD Phenom II (2GBx4) Hade jag haft pengar så hade jag köpt dessa

Specifications:

• Density: 8GB (4x2GB Module)
• Speed: 1333MHz
• Timing: 7-7-7-20
• Type: DDR3
• ECC: No
• Registered: No
• Format: DIMM
• Pin Out: 240 Pin
• Voltage: 1.65V

Corsair 8GB (4KIT) DDR3 1333MHz/CL7/1.65V DOMINATOR Kit for AMD Phenom II (2GBx4) | Indomo Online AB

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Om jag skall aktivera dualchanel på detta kortet borde jag väll stoppa i båda i de röda platserna?
Komplett.se - ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

Det är ju rött/svart/rött/svart

Ja

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Vet inte vilken dator du har, men efter din sista post så antar jag att du har AMD. Du skrev att båda var 1600MHz vilket är fel, 6GB varianten är 1333MHz

Vill du ha 8 GB istället och låg Volt att fylla alla platserna till hyfsat pris finns ju dessa Corsair 8GB (4KIT) DDR3 1333MHz/CL7/1.65V DOMINATOR Kit for AMD Phenom II (2GBx4) Hade jag haft pengar så hade jag köpt dessa

Specifications:

• Density: 8GB (4x2GB Module)
• Speed: 1333MHz
• Timing: 7-7-7-20
• Type: DDR3
• ECC: No
• Registered: No
• Format: DIMM
• Pin Out: 240 Pin
• Voltage: 1.65V

Corsair 8GB (4KIT) DDR3 1333MHz/CL7/1.65V DOMINATOR Kit for AMD Phenom II (2GBx4) | Indomo Online AB

Ok länkade fel.
Men hur stor skillnad är det igentligen på olika cl ?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bockstensmannen:

Ok länkade fel.
Men hur stor skillnad är det igentligen på olika cl ?

Vilka minnen skulle det vara då? finns inga 1600 MHz med 6GB till det låga priset. Man ska väl ha så låga timings som möjligt, men jag personligen vet i fan om jag märker nån direkt skillnad. Om du skulle villja ha 8GB så är väl 1333 MHz det högsta en AMD klarar av, dvs om du fyller alla slottarna med minnen. Är inte 100% säker så rätta mig om jag har fel, men jag tror mig ha läst det nånstans. Man kan säkert snabba upp 1333MHz minnena lite om man överklockar dom, men om man kommer upp i 1600MHz vet jag inte

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Ok länkade fel.
Men hur stor skillnad är det igentligen på olika cl ?

Jag har varit i en diskussion om detta med några andra och vissa vill säga att det kan i spel ge mellan 2-5fps mer om man har lägre CL. T.ex. om man har DDR2-800Mhz minnen som ligger på CL6 och jämför med 800Mhz minnen som ligger på CL5 så enligt vissa skall man få en prestandavinst i spel på mellan 2-5fps,själv har jag bara märkt en vinst på mellan 1-2fps.

Sedan har vi just det där med storleken på minnet som också spelar roll.
Ju mindre ett minne är ju snabbare går data igenom minnet och inte ligger lagrat en längre tid. Vet inte om jag fattat det sista rätt dock, fick det förklarat för mig för ett bra tag sedan men kommer som sagt inte riktigt ihåg varför minnen med mindre storlek var bättre på något sätt. Men själv kör jag med 8GB DDR2 Corsair Dominator 1066Mhz minnen och det funkar helt underbart.

Men generellt sätt så är minnen med låg CL bättre än samma typ av minne med hög CL.