Farligt att byta kondensatorer i ett nätagg?

Permalänk

Farligt att byta kondensatorer i ett nätagg?

Hej!
Jag hade tänkt att byta ut några 1000mF 16v och 25v kondensatorer i min trasiga PSU som sitter i min LCD skärm.

Någon som vet vad som är farligt? Jag vet att man inte ska röra stora kondensatorer då de kan innehålla ström med hög spänning. Är det något mer jag skall akta mig för?

Mycket tacksam för alla tips!

Visa signatur

Datorsystem|| MB ASUS P5B - CPU Intel Core 2 Duo 2,33GHz 4MB - GFX ATI Radeon 4870GT dark knight - HDD Western Digital Caviar 250GB SATA - RAMCorsair XMS2 Xtreme 2GB - Chassi Antec P180 - PSU Corsair 520W

Permalänk

Jag har bytt ett flertal kondingar i LCD skärmar de e inte så farligt kanske lite obehagligt när man får en stöt. Och ta så lite som möjligt på komponenterna så ska de nog gå bra

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

okey, tackar. Får man en stöt när man ska ta bort kondensatorerna? För dem lagrar väll ström. Isf vad är ett bra sätt att urladda dem?

Visa signatur

Datorsystem|| MB ASUS P5B - CPU Intel Core 2 Duo 2,33GHz 4MB - GFX ATI Radeon 4870GT dark knight - HDD Western Digital Caviar 250GB SATA - RAMCorsair XMS2 Xtreme 2GB - Chassi Antec P180 - PSU Corsair 520W

Permalänk

kortslut dem bara, det brukar bli en snabb urladdning. om du inte gillar att det gnistrar kan du kortsluta dem med ett motstånd emellan.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen elektrolytkondensatorer så tänk på att montera dom nya som dom gamla. Det är det ända jag kan komma på...

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk

okey, tackar!

men kan inte kondensatorerna smälla om man kortsluter dem utan motstånd?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

"Starta" datorn utan sladden i så borde du dragit ur det värsta ur kondingarna. Det lilla som är kvar får du se som en liten upp-piggare om det skulle kittla lite i fingrarna

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

16V å 25V ... måtte ni skämta, de kommer inte ens finnas en chans till pirr i fingrarna. 90V är de som anses vara riktmärke för kännbart i fingrarna.
Men syftar på att ni menar efter trådspolen (transformatorn) i LCD som drar upp 12V, dock helt ofarlig stött, pirrar gott bara
Dock tungan kan du med lätthet känna av redan vid 1V

Kortslut aldrig koningar! Iallafall om du inte vill skada dom eller hårdvara runtomkring. Större kondensatorer får ABSOLUT inte kortslutas pga sprängrisk.

Den kryppström som finns drar dessutom ur strömmen ur befintligt system inom 1 minut. Tror inte du hinner få ur PSU innan dess

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

ta en titt i ett av mina gallerier där jag utför exakt det du beskriver.

Permalänk

tror inte man ska kortsluta konding rakt av utan man ska nog ha ett motstånd när man ska ladda ur kondingar.
För annars kan andra komponenter ta skada va ja förmed så rätta mig om ja har fel

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Ha skärmen stående några dagar så löser det sig nog!! (antagligen overkill)

Jag har våldat loss på ett par gamla TV-apparater som stått ett par veckor, och de har inte inte haft ett jota i sig då... (vidtog lite försiktighetsåtgärder iofs. man är inte proffsreparatör direkt).. tror inte en LCD har nånstans i närheten av de spänningar som gamla CRT leker med... eller den storleken på kondensatorer för den delen...

PS. Var hittar ni kondingar till vettiga priser? Jag har ett gammalt Amiga-nätagg som har en koding där ytterhöljet flagnar av, fan vet hur länge det håller ihop... tänkte de e lika bra o byta den!!

Tacksam för svar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

elfa.se ?

Visa signatur

Der Steppenwolf