Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator-TV HDMI-HDMI dålig bild

Hejsan alla sweclockare! ;D

Har ett problem, när jag kopplar in min dator till TVn med HDMI-HDMI så får jag ganska kass bild när jag är ute på skrivbordet, men film går att se utan några som helst problem.
Men när jag kör DVI-DVI så får jag lika bra bild både på skrivbordet och när man tittar på film, vad kan felet vara?

Borde man inte även få ljud ifrån HDMI? isf hur får man det?

MVH

Jesper Pettersson

Permalänk
Medlem

Ställt in korrekt upplösning?

Permalänk

Till att börja med, vad har du för dator, grafikkort och tv?

Permalänk
Medlem

Sätter nästan pengar på att det är ett ATI-kort, och att det behövs pillas lite med inställningarna för skalningen. (stänga av overscan och liknande)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Datorn:
AMD athlon 64 X2 Dual-core 6000+ 3.0 GHZ
2 GB ram
ATi Radeon HD4670 512mb

hmm, tvn kommer jag inte ihåg vad den heter faktist, men en ganska ny samsung, fullHD etc.
har ställt in både 1920x1080 på tv och dator.

Permalänk

om du kan få ljud från hdmi beror på om du har ett grafikkort som stödjer det, det är lite ovanligt om du inte har ett ganska nytt kort... kolla specarna på kortet.

Visa signatur

blu-rays.se - allt om Blu-ray, Blu-ray spelare, Blu-ray filmer & 3D-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinskoog:

om du kan få ljud från hdmi beror på om du har ett grafikkort som stödjer det, det är lite ovanligt om du inte har ett ganska nytt kort... kolla specarna på kortet.

Kör du med dvi-hdmi adapter måste det även vara en som stödjer ljud

Permalänk
Medlem

HDMI-HDMI kör jag

Permalänk
Medlem

För att ha ljud via ATI HDMI om du har Windows 7: Control Panel (Ändra till "View by: Category")-> Hardware and Sound->Sound-> Klicka ATI HDMI Output och Set As Default. Gå in på samma ställe när du vill byta tillbaks.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, ingen har en susning om hur man ska få bättre bild?

Permalänk
Medlem

Provat det här?
#10123837

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att du vill köra HDMI? DVI ger samma kvalité så why fix it when it is not broken?
På sin höjd kan du i nuläget uppnå samma kvalité som DVI om du orkar trassla, men varför göra det; kör på dvi!

Permalänk

ATI kort hdmi-hdmi + Samsumg TV@1080p = Krångel

Men det går att få till, med massa inställningar i CCC och även tv'n. Testa olika Hz(24, 50, 60), det är nån som funkar klockrent, minns dock ej vilken.

Permalänk
Medlem

Se även till att overscan är avstängt på TV:n... (ska stå inställd på "punkt för punkt" om det finns nån sån eller liknande inställning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Glömde en sak, se till att du kör på rätt HDMI port. Det brukar vara HDMI 2 på samsung apparater, det är det på mina iaf.

Permalänk

Om du har väldigt lång hdmi kabel kan det bli störningar, de e väl 10-15meter

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607