Permalänk
Medlem

2 Bildskärmar plus TV?

Hej. Ska skaffa ett nytt grafikkort som ska klara av att ha igång två bildskärmar (DVI) plus TV via HDMI. Jag vill kunna ha igång alla samtidigt där en bildskärm plus TV ska vara extended. Alltså inte klona bilden mellan några av skärmarna.

Vet att AMD's 5800-serie har Eyfinity-tekniken, men gäller detta alla grafikkort i denna serie och kan Eyefinity uppfylla mitt krav?

Spelar inte direkt mycket utan ska endast användas vi dagligt användande samt att spela upp full-hd material.

Förslag på grafikkort uppskattas.

Permalänk

Rätta mig gärna nu någon då jag inte har tid att kolla upp detta förrän på några timmar..

Men tror inte det finns något kort som klarar av det du är ute efter? Två skärmar ja, Men inte dela upp det till tre olika via två dvi + hdmi. Men kan tänka mig att det finns någon typ av mjukvara som kanske löser det?

Det blir nog till att köpa två st kort om du ska ha din setup.

Permalänk
Medlem

Det går, det är bara koppla in och sen köra extend på den.

Edit: Trodde du hade ett 5800 kort, läste lite snabbt. Nej det går inte, på ett 5800-serie kort med en konverter från DPn går det.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för adapter om ska använda displayport till hdmi på 5850?
Tydligen inte en sådan här DisplayPort till HDMI - Inet.se , Men vilken i så fall?

Visa signatur

Intel i7 920 | Corsair 12GB 1666MHz XMS3 ati hd 6990*2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacke164:

Vad ska man ha för adapter om ska använda displayport till hdmi på 5850?
Tydligen inte en sådan här DisplayPort till HDMI - Inet.se , Men vilken i så fall?

Ska man konvertera DP till nått annat än VGA måste man ha aktiv konvertering.

Permalänk
Medlem

Satsa på ett ati kort ur 5000 serien som har 1 displayport uttag. TIll detta köper du en AKTIV displayport till dvi / displayport till vga (där den senare finns från 350:-)

På så sätt kan du driva 3 skärmar samtidigt, extended, klona, eyefiniti eller hur du nu vill!

Permalänk
Medlem

En dum fråga kan man få ut full hd via vga?

Visa signatur

Intel i7 920 | Corsair 12GB 1666MHz XMS3 ati hd 6990*2

Permalänk

Ja där ser man. Fick jag lära mig något nytt idag igen. Aktiv dp för konvertering hade jag inte koll på

Permalänk
Antielefant

Billigaste och lättaste sättet är att köpa ett ruttet billigt andra grafikkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Billigaste och lättaste sättet är att köpa ett ruttet billigt andra grafikkort.

Vad menar du och hur gör man då? Jag har:

2st dataskärmar på skrivbordet ---> 1920x1200 DVI/VGA + 1600x1200 DVI/VGA samt
1st TV kopplad till burken med HDMI.

Jag köpte ett moderkort med inbyggt grafikkort (HD3300 med VGA, DVI och HDMI) till min AMD940 och trodde man kunde koppla in alla sedan skärmar, sen switcha mellan 2 skärmar efter behov men det gick inte pga man kan inte ha HDMI och DVI inkopplade samtidigt (då fungerar ingen av dom).

Kan man göra så att jag t.ex. köper ett HD5830 och kopplar in dataskärmarna på det, och TV:n på HD3300 på moderkortet sen göra nån inställning så man kan visa filmer via HDMI (HD3300) och liknande och jobba/spela spel via HD5830?

Är det möjligt att göra så?

Skulle det funka likadant med ett GTX 460?

Ingen som har en länk lr liknande till en sida där någon har gjort liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Satsa på ett ati kort ur 5000 serien som har 1 displayport uttag. TIll detta köper du en AKTIV displayport till dvi / displayport till vga (där den senare finns från 350:-)

På så sätt kan du driva 3 skärmar samtidigt, extended, klona, eyefiniti eller hur du nu vill!

Okej.. så som exempel skulle detta grafikkort klara av 3 skärmar då:

XFX Radeon HD5670 512MB - Inet.se

Vad händer om man inte har en aktiv displayport till dvi konverterare? Finns ju exempelvis kablar med med DP i ena endan och DVI i den andra. Fungerar inte dessa alls eller?

De korten som har vga/hdmi/dvi utgångar. Klarar inte dem av 3 skärmar samtidigt?