Hur "översätta" minimikrav i spel? (kom inte på en bättre rubrik)

Permalänk

Hur "översätta" minimikrav i spel? (kom inte på en bättre rubrik)

Hej!
Är fundersam på hur man ska tolka krav på spel kontra vad man har själv. Frågan jag tänker på är om ett spel kräver 3.0ghz dubbelkärnig, och man själv då har en 2.8ghz sexkärnig, är det frekvensen eller kärnorna som bestämmer att man klarar spelet? Kanske en flummig fråga men jag hoppas ni förstår

Visa signatur

AMD X6 1055T, Powercolor 5870 PCS+, Corsair 550W, fractal Design R2, Gigabyte GA-890GPA-UD3H, BENQ G2222HDL, WD 640GB Black,

Permalänk
Medlem

De är ju bara att KLOCKA upp till 3.2 så är biffen klar

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

då kan du lätt spela det, du har SEX kärnor, inte två

Permalänk

Minimumkravet brukar vara vad spelet behöver för att kunna starta

Recommended är vad du _bör_ ha för att det ska bli kul, men helst mer än så om du vill kunna köra höga inställningar/upplösning och få 60fps+

I ditt fall behöver du inte oroa dig, de flesta av dagens spel kan hantera minst fyra kärnor om än inte så jättebra. Värre är om du plockar fram ett lite äldre spel som bara är två-trådat(Dual-Core) som kräver 3ghz dual-core som minumum. Vete fan vad det skulle vara för spel, men om det skulle finnas, skulle det vara ett problem

Problemet med den teorin är att när dual-core nådde 3ghz för mainstream(gissar vilt på Core 2 45nm) så hade det redan funnits quad-core sedan länge, och många spel hade redan stöd för minst tre kärnor.

Därför är exempelvis Intel Turbo Boost värdelöst på annat än laptops

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

då kan du lätt spela det, du har SEX kärnor, inte två

SHIT! det är ju nästan dubbelt så många

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Minimumkravet brukar vara vad spelet behöver för att kunna starta

Recommended är vad du _bör_ ha för att det ska bli kul, men helst mer än så om du vill kunna köra höga inställningar/upplösning och få 60fps+

I ditt fall behöver du inte oroa dig, de flesta av dagens spel kan hantera minst fyra kärnor om än inte så jättebra. Värre är om du plockar fram ett lite äldre spel som bara är två-trådat(Dual-Core) som kräver 3ghz dual-core som minumum. Vete fan vad det skulle vara för spel, men om det skulle finnas, skulle det vara ett problem

Problemet med den teorin är att när dual-core nådde 3ghz för mainstream(gissar vilt på Core 2 45nm) så hade det redan funnits quad-core sedan länge, och många spel hade redan stöd för minst tre kärnor.

Därför är exempelvis Intel Turbo Boost värdelöst på annat än laptops

Minns att spelet Cryostasis var nästan ospelbart på min phenom II x4 @ 3.6 ghz. Detta för att spelet endast stödde EN ENDA cpu-kärna. Genialt av tillverkarna ändå (y). Göra ett spel som inte ens går att spela på en highend quad core processor, när utvecklingen går mot fler och långsammare kärnor. Har svårt att tror att det fanns en enda processor som kunde driva det spelet oklockat.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Med en ny speldator behöver du inte ens kolla på systemkraven på flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Minns att spelet Cryostasis var nästan ospelbart på min phenom II x4 @ 3.6 ghz. Detta för att spelet endast stödde EN ENDA cpu-kärna. Genialt av tillverkarna ändå (y). Göra ett spel som inte ens går att spela på en highend quad core processor, när utvecklingen går mot fler och långsammare kärnor. Har svårt att tror att det fanns en enda processor som kunde driva det spelet oklockat.

Ja det låter ju absolut väldigt rimligt att en speltillverkare släpper ett spel som inte ens går att spela på en highend quad core processor, NOT!...kom till baka med lite fakta om att det endast stödjer EN cpu kärna och om vi nu ska tror en massa så tror jag att dina problem grundade sig på något annat fel än att just cpun var för klen.

Permalänk
Skrivet av mrsvamp:

shit! Det är ju nästan dubbelt så många

lol !!!

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Ja det låter ju absolut väldigt rimligt att en speltillverkare släpper ett spel som inte ens går att spela på en highend quad core processor, NOT!...kom till baka med lite fakta om att det endast stödjer EN cpu kärna och om vi nu ska tror en massa så tror jag att dina problem grundade sig på något annat fel än att just cpun var för klen.

Orkar inte nu, men sök gärna själv. Cryostasis kördes bara på en enda kärna. Det laggade för alla, utom de med överklockade I7or. Tog ett jävla tag innan Speltillverkaren lade in stöd för dualcore. Mycket märkligt faktiskt.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Jag gjorde faktiskt lite sökning och hittade lite smått och gott på deras officiella forum (Cryostasis - Official 1C Company forum) Men dock ingen bekräftelse av något slag.

Ett test med en i7:a som visar att frame rate:n inte ens ökar vid överklockning Intel Core i7 975 3.33GHz Processor Tested Benchmarks – Cryostasis :: TweakTown USA Edition men även att spelet i sig är riktigt krävande syns här Cryostasis reviewed: Graphics cards and Physx benchmarks of the DX10 game - Cryostasis, benchmarks, perfomance, physx - PC Games Hardware

Sen till TS så kanske detta kunde vara mer till nytta, kolla in hur processorerna förhåller sig till varandra (olika GHz och kärnantal). Samtidigt syns att processorerna inte heller ändrar frame rate efter upplösning så ett minimumkrav brukar stämma relativt bra. CPU scaling in games with dual & quad core processors

Permalänk

phenom 1050T lägger ju 3 kärnor i turbomode till 3,3Ghz.
Så det skall inte alls vara några problem.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Divil:

Varför är det förvånande? Jag menar, det dyraste spelet i historien, och det längst i utveckling, är knappt en vecka gammalt och stöder bara dualcore, trots att dagens standard är Quad och spelet är processorintensivt?

Och ja, jag pratar Starcraft 2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför är det förvånande? Jag menar, det dyraste spelet i historien, och det längst i utveckling, är knappt en vecka gammalt och stöder bara dualcore, trots att dagens standard är Quad och spelet är processorintensivt?

Lite löjligt av blizzard att inte fixa quad core stöd idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Men det jag kommenterade handlade om att det släpptes ett spel som det inte gick att spela på en highend quad core processor och ville därmed få bekräftelse på det. Men begreppet spelbarhet går väl att argumentera till döddagar om det önskas.

Min "förvåning" handlade alltså inte så mycket om att spelen skulle ha stöd för flera kärnor utan om det släpptes spel som inte gick att spela.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Divil:

Men det jag kommenterade handlade om att det släpptes ett spel som det inte gick att spela på en highend quad core processor och ville därmed få bekräftelse på det. Men begreppet spelbarhet går väl att argumentera till döddagar om det önskas.

Min "förvåning" handlade alltså inte så mycket om att spelen skulle ha stöd för flera kärnor utan om det släpptes spel som inte gick att spela.

Jodå, han ljuger inte. Crysis får också läggas i samma fack, då det ju fortfarande inte är spelbart i högsta upplösningarna trots dagens grafikkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync