Kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Skrivet av Sgart:

Hur tänkte du där? Om fler kan spela spelet är väl det possitivt?

Göra spel som kräver en massor med prestanda som få kan "maxa" är det ju andra aktörer som sysslar med. Skitbra då att det finns spelskapare som Blizzard som tänker åt andra hållet. Och ja, Blizzard har aldrig släppt ett dåligt spel. Det där med att mixxa ihop att alla på Swec skulle ha top of the line-WM i bench-datorer har liksom inte så mkt med stora massan att göra. Inte för att jag tror att speciellt många användare på Swec just har sådana datorer, men för att visa poängen.

Vissa tillverkare gör visuella spel som är crap att spela, andra gör grymma spel där spelbarighet har prioriterats framför grafiken. SC2 är den senare, och där ligger alla blizzards spel.

En dator nyare än 10 år är väl knappast top notch eller?
Vad jag menar är att sweclockers medlemmar är mer eller mindre intresserade av nya produkter och av at utvecklingen går framåt.
Nog har det hänt lite sedan voodoo-korten va det värsta tänkbara?
Sedan att det går att köra ett spel på en 3000kronors burk från elgiganten är ett sett att sälja till den breda massan.
Samtidigt finns ju crysis som det ännu inte finns någon gpu som ensam kan få spelet att flyta i maxat läge på en fullvuxen skärm. Men det är högst spelbart om man sänker inställningarna något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Företag med 5st anställda gör spel med AA, Blizzard gör inte, de har blivit alltför lata.

Eller så är det för att AA är en billig gimmick som är fullständigt onödig i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

När man märker skillnaden? I spel.

Det finns något som heter framerate också, serru.

Ok, att det laddas 5ms snabbare eller? Även det kan man mäta sig till men inget man märker av. Skulle vara kul att skaffa ett gammalt typ 7950 och testa att köra samma inställningar som idag, 24" 1920*1200 med 4AA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

När märker man skillnaden på ett 7950GT och ett 5970, jo man måste köra printscreen för att sedan granska skillnaden under microskop.

1) Det var inte dessa korten i testet.

2) Att jämföra de korten är som att jämföra en Volvo 740 med en Lamborghini Gallardo

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Att det saknar stöd för AA var ju inget att gråta över direkt, den praktiska skillnaden ser man ju endast om man studerar inzoomade stillbilder.

Man ser den tydligt även om man spelar själv.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Alla är väldigt snabba med att gnälla på blizzard men tänker inte riktigt ett steg till.

AMD fixade ju in stöd i sina drivisar på bara några dagar, så det handlar nog inte om nått extremt avancerad.

Då får man börja tänka vidare några steg....
Tittar man på detta testet swec gjorde, så är det ju inte direkt någon low-end burk dom kör.
Klockad ungefär 1 ghz högre än vad en "standard" cpu säljs stock för idag, och ett graffekort i 4-5kkr klassen.
Skulle knappast säga att detta är hårdvaran average joe sitter på.

Nvidia torskade 36% för att hamna på 68 fps avg
Ati torskade även dom 36%, 58 fps avg

På en något äldre burk (~3år) som jag testade på, med nvidia, så torskade jag nästan 50% på 4x VS 0x.
Och då var jag nog nere på runt 20-30 fps med relativt låga settings överlag

Så, mina teorier är helt enkelt att dom i sina möten och funderingar resonerade fram att en medelsnabb burk idag inte har en chans att köra spelet vettigt med AA.
Och så struntade dom helt enkelt i AA för att slippa allt strul med folk som frenetiskt bara kryssar i alla rutor dom ser i settings och sen grinar över att spelet hackar...
För är det värt 36-50% prestanda för lite AA?

Men visst, dom skulle ju kunna haft det som ett tillval i text-configen....
Och sist men inte minst, om det nu går att fixxa AA i drivrutinerna till graffekortet, vad är då problemet? Ati/nvidia bör ju vara minst lika kapabla till att fixa AA lika bra som blizzard, så varför inte bara vara nöjd med att det finns i drivisar och således inte behövs i spelen?

Och min känga till sweclockers:
Gör era test på hårdvara som är lite realistisk att den stora mängden folk sitter på...

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att det blev fulare med kantutjämning? Bilden är ju skarpare utan, men med 4x så såg det bara lite suddigt ut. Känns inte som att RTS tjänar så mkt på detta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bara jag som tyckte att det blev fulare med kantutjämning? Bilden är ju skarpare utan, men med 4x så såg det bara lite suddigt ut. Känns inte som att RTS tjänar så mkt på detta.

Det jag faktiskt tycker gör mest skillnad är inne i menyerna, men därifrån visade dom inga screens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

En dator nyare än 10 år är väl knappast top notch eller?
Vad jag menar är att sweclockers medlemmar är mer eller mindre intresserade av nya produkter och av at utvecklingen går framåt.
Nog har det hänt lite sedan voodoo-korten va det värsta tänkbara?
Sedan att det går att köra ett spel på en 3000kronors burk från elgiganten är ett sett att sälja till den breda massan.
Samtidigt finns ju crysis som det ännu inte finns någon gpu som ensam kan få spelet att flyta i maxat läge på en fullvuxen skärm. Men det är högst spelbart om man sänker inställningarna något.

Jaha?

men du missar poängen. Du kan inte jämföra spel som crysis med ett strategispel som SC2. Det finns en anledning till att man väljer att ösa på grafik i vissa typer av spel. FPS är en av dom. För att i FPS får man tid att titta i sin omgivning. Det får man inte i ett strategispel. Därför är ubergrafik i ett strategispel (där du dessutom hela tiden är utzoomad) totalt onödigt.

Men du tycker man ska lägga ner pengar/tid/energi på att utveckla onödiga finesser?

Det är helt enkelt inte på något sätt nödvändigt. Vill man köpa ett spel som tar utvecklingen framåt kan man köpa nått annat. Det finns ju alternativ, om man säger så.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Alla är väldigt snabba med att gnälla på blizzard men tänker inte riktigt ett steg till.

AMD fixade ju in stöd i sina drivisar på bara några dagar, så det handlar nog inte om nått extremt avancerad.

Tittar man på detta testet swec gjorde, så är det ju inte direkt någon low-end burk dom kör.
Klockad ungefär 1 ghz högre än vad en "standard" cpu säljs stock för idag, och ett graffekort i 4-5kkr klassen.

På en något äldre burk (~3år) som jag testade på, med nvidia, så torskade jag nästan 50% på 4x VS 0x.

Så, mina teorier är helt enkelt att dom i sina möten och funderingar resonerade fram att en medelsnabb burk idag inte har en chans att köra spelet vettigt med AA.
Och så struntade dom helt enkelt i AA för att slippa allt strul med folk som frenetiskt bara kryssar i alla rutor dom ser i settings och sen grinar över att spelet hackar...

Och sist men inte minst, om det nu går att fixxa AA i drivrutinerna till graffekortet, vad är då problemet? Ati/nvidia bör ju vara minst lika kapabla till att fixa AA lika bra som blizzard, så varför inte bara vara nöjd med att det finns i drivisar och således inte behövs i spelen?

Gör era test på hårdvara som är lite realistisk att den stora mängden folk sitter på...

Vettigaste inlägget i hela tråden. Sen vill jag passa på att ge en känga till skribenten som inte kan posta ett par högupplösta bilder. Helst över 1680*1050.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Ni sa att testet gjordes mellan minut 7 och 9 i replayen (eller något sånt). Men var hade ni kameran? hade gärna testat med min burk vad jag får

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

SC2 är alldeles utmärkt utan AA. Och det där pratet om att "skylla" på Blizzard osv är rena dumheter. Passar det inte så köp något annat spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

AA framtvingat genom drivrutinen är en halvlösning. AA genom applikationen har betydligt mindre negativ påverkan på fps.

Skrivet av BasseBaba:

Samma som ovan: AA direkt i spelet hade inte smärtat så mycket. Det handlar inte om att man ska behöva ta en 30-50% minskning av FPS - för så är det inte i spel där AA implementerats ordentligt. Att Blizzard väljer att släppa ett spel med budget på flera hundra miljoner utan AA 2010 är dåligt. Det är inte till hjälp för någon.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av minibite3:

Vettigaste inlägget i hela tråden. Sen vill jag passa på att ge en känga till skribenten som inte kan posta ett par högupplösta bilder. Helst över 1680*1050.

Nu vet jag inte vad du pratar om.
Alla skärmdumpar som använts för testet finns i originalupplösning, 1920 x 1200 pixlar. Räcker inte det?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Billigaste 5870 och billigaste 480 går inte riktigt att jämföra. Dom billigaste Radeon-korten är inte referenskort, vilket gör att du är relativt bunden när det gäller byte av kylning, och tillverkarna kanske använder sig av billigare komponenter så ditt kort inte håller lika länge osv... Dom billigaste 5870 referens ligger på runt 4000kr, och skulle jag skaffa ett 5870 så skulle jag hellre lagt ut dom där extra hundralapparna och valt ett referens i stället.

Det är ju precis tvärtom. Billiga kort är (nästan) alltid baserade på referensdeignen eftersom att designa ett eget PCB kostar extra pengar. Däremot kan det, som du säger, vara billigare komponenter vilket oftast gör att de inte klockar lika bra som dyrare varianter. Hållbarheten tror jag inte behöver oroa dig för eftersom de flesta grafikkort håller tills de blir hopplöst omoderna.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Bra test! Undrar dock varför de inte har omplementerat AA ifrån början. Jag tyckte jag läste något om att de inte hade stöd för det eller nått sånt...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tippar att hade de kört testet på en "standarddator" så hade folk gnällt på att resultaten inte gått att lita på för att CPU:n flaskade. Genom att köra på en monsterrigg så garanterar man att det bara är själva grafikkorten som sätter gränsen för AA-prestanda och det var ju de testet gällde, inte hur väl/illa SC2 fungerar med AA på en stardardrigg.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Mev:

Visst man ser säkert jättestor skillnad i spelet. Men den som kan säga vilken del av bilden som har 4xAA på mindre än 10sek får en kola.

Nvidia_gissaAA.png (4.0 MB)

Jag ser inte skillnad och jag sitter ca 1m från min 19"are. Har bättre syn än genomsnittet

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kanske dags att läsa folks signaturer då. i5 och i7 är inte speciellt ovanligt här på forumet....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Klipper ut lite relevanta saker från Wikipedia.

Deferred Shading

Skrivet av Wikipedia:

Another rather important disadvantage is that, due to separating the lighting stage from the geometric stage, hardware anti-aliasing does not produce correct results any more.

Skrivet av Wikipedia:

Other games known to use deferred shading are ... and Blizzard Entertainment's StarCraft II

Skrivet av Wikipedia:

DirectX 10 introduced features allowing shaders to access individual samples in multisampled render targets (and depth buffers in version 10.1), making hardware anti-aliasing possible in deferred shading.

Så som jag fattar det så kunde de ha skaffat AA om de satsat på DirectX 10. Men med tanke på att spelet började utvecklas 2003 så blev det DirectX 9.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Kanske dags att läsa folks signaturer då. i5 och i7 är inte speciellt ovanligt här på forumet....

Kanske dags att fundera på om sweclockers forum är representativt för sveriges datorpark, än mindre världens?

Kan lova dig att datorentusiaster är överrepresenterade av de som skriver sin dator i sign.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Så som jag fattar det så kunde de ha skaffat AA om de satsat på DirectX 10. Men med tanke på att spelet började utvecklas 2003 så blev det DirectX 9.

De hade kunnat lägga in Dx10-funktioner för att tillåta AA, precis som man gjorde i bl.a. S.T.A.L.K.E.R. Där har vi ett spel som för det mesta kör Dx9, men som tillåter Dx10 och därmed AA.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

De hade kunnat lägga in Dx10-funktioner för att tillåta AA, precis som man gjorde i bl.a. S.T.A.L.K.E.R. Där har vi ett spel som för det mesta kör Dx9, men som tillåter Dx10 och därmed AA.

Men dåså. Latblizz.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Kanske dags att fundera på om sweclockers forum är representativt för sveriges datorpark, än mindre världens?

Kan lova dig att datorentusiaster är överrepresenterade av de som skriver sin dator i sign.

Är du pantad eller, menar du att testet är riktad åt den breda massan? Det är ju snarare åt datorentusiasterna, de som är intresserade, som testet är gjort för.
"Representativt för världens datorpark", hah, alltså en arbetsdator med intel-grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Skrivet av Mockasin:

Är du pantad eller, menar du att testet är riktad åt den breda massan? Det är ju snarare åt datorentusiasterna, de som är intresserade, som testet är gjort för.
"Representativt för världens datorpark", hah, alltså en arbetsdator med intel-grafik?

Haha, kid. Vad arg du blir. Använda härskartekniker på ett nätforum för datorintresserade, pajaskonster.

Inlägg 1 hävdar att testet inte år så bra eftersom man borde använda hårdvara fler sitter på för att han tycker det är intressantare (sant).

Inlägg 2 två hävdar att det inte är särskillt ovanligt med i5 / 17 på forumet (sant).

Jag hävdar att vad folk på forumet har inte är representativt för vad de flesta sitter på för datorer i Sverige och att inlägg 1 därför har en legitim invändning mot testet. Det hade varit intressant att ha med ett mid end system som referens för testet - vilket man inte har. Vilket förståss leder mig tillbaka till min första fråga:

Var i replayen har man satt kameran så jag kan replikera testet med min dator. Är det över idras bas där replayen startar eller någon annan stans? Den informationen behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu lirat ett par dar och spelet ser utmärkt ut utan AA!!

Det är (ännu ett) tråkigt spektakel att nVidia ska stoppa in det som tredjepart, ATi ska göra en hastig fulversion av sina drivers just för SC2, etc.

En efterkonstruktion, en anledning att bråka/dissa för bråkandets skull.

--
Jag tror f.ö. PC-speltillverkare tjänar på att ha färre options i sina spel, än tvärt om. Det underlättar för produkten att hålla bättre kvalité rakt igenom. Blizzard hade säkert resurser att stoppa in AA om de ville, men gjorde nu inte det, varför kan man spekulera om. Men faktum kvarstår; spelet är fortfarande ett bra släpp.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag märkte knappt någon skillnad på stillbilderna, får väl köpa spelet då det nämndes att det märks tydligare i spelet.

Första tanken när jag såg bilderna var: Placeboeffekt
(Placeboeffekt - Wikipedia)

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av DellaK:

Var i replayen har man satt kameran så jag kan replikera testet med min dator. Är det över idras bas där replayen startar eller någon annan stans? Den informationen behövs.

Kameran följer spelaren Silver, lagt till info om detta i artikeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av final stretch:

2) Att jämföra de korten är som att jämföra en Volvo 740 med en Lamborghini Gallardo

Jag vet att testet inte handlade om dessa kort men det är så fjantigt men saker som man inte ens kan se, man måste jämföra två bilder och knappt då ser man skillnad. Man kan bencha 7950GT och 5970 men inte se skillnad. Dom gnäller ju att spelet inte har inbyggd kantutjämning, jag tycker tillverkaren har fattat poängen. varför lägga pengar/tid på sånt som inte går att se förräns man kör side to side mellan två screenbilder. det hedrar blizzard!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Haha, kid. Vad arg du blir. Använda härskartekniker på ett nätforum för datorintresserade, pajaskonster.

Inlägg 1 hävdar att testet inte år så bra eftersom man borde använda hårdvara fler sitter på för att han tycker det är intressantare (sant).

Inlägg 2 två hävdar att det inte är särskillt ovanligt med i5 / 17 på forumet (sant).

Jag hävdar att vad folk på forumet har inte är representativt för vad de flesta sitter på för datorer i Sverige och att inlägg 1 därför har en legitim invändning mot testet. Det hade varit intressant att ha med ett mid end system som referens för testet - vilket man inte har. Vilket förståss leder mig tillbaka till min första fråga:

Det Mockasin försöker säga är ju att sweclockers är en sida för datorentusiaster, och således är datorprestandan högre än hos de som t ex sitter och surfar på Aftonbladet. Jag tror knappast Berit 99 år sitter här och pixelpeepar på screenshots där man testar prestandaskillnader på olika grafikkort (även vilken tillverkare klarar uppgiften bäst. Alltså inte hur fet burk man måste ha) med och utan kantutjämning.... Visst, kanske drar lite över en kam och säkert kanske det finns nån Pontus 19 som bara spelar CS och skiter fullständigt i vad han har i datorn som surfar på sweclockers också.

Eftersom inte 100% av Sveriges befolkning sitter på sweclockers, eller spelar StarCraft 2 för den delen, så är anser jag att testet är legitimt. Är ju som sagt helt ointressant för Berit 99 som surfar Aftonbladet vad man får för fps i SC2 med 2x AA.. Testet är ju ändå för swecs läsare och inte för de andra som inte läser.

Självklart varierar prestandan hos läsarna här, men att säga att utrustningen är omöjlig att äga för gemene man är ingen sanning. Vet inte hur många i5 och i7-maskiner jag sålt på senaste i butiken där jag jobbar. Självklart säljs det ju random phenom/c2d-datorer också, men oftast för hemmabruk och inte till entusiaster.

---

Skrivet av final stretch:

3) Detta var ingen test där två grafikkort trycks upp mot väggen mot varandra, utan man jämför hur de olika modellerna klarar olika kantutjämningsinställningar. Annars hade ju diagrammen varit samlade på en bild, inte skiljda.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller