Permalänk
Medlem

Problem med telia nätverk.

Hejsan, för cirka fyra år sedan flyttade jag och min familj ut i "skogen" och precis då hade vi stora problem med att vårat modem tappade kontakten med servern (den gröna DSL lampan slocknar) och den fick tillbaka kontakten ganska snabbt, vi försökta alla möjliga saker och ingenting löste problemet, vi ringde telia konstant men dem suckade bara åt oss i princip. Problemet försvann av sig själv efter sex månader ( uppkopplingen gick ned varje timme i snitt)
Nu har problemet varit borta i kanske 3,5 år men aldeless nyligen har samma problem kommit tillbaka, Modemet tappar kontakten med servern kanske två tre gånger i timmen om inte mer, ibland mer ibland mindre och ibland kan det vara igång i tre timmar.. det verkar inte vara några speciella timmar utan det är bara random..
Vi har prövat bytt modem och router men inget löser problemet... har även prövat flerfallet gånger låta den få en ny ip igenom att ha den avstäng i 45 minuter..
Nu suckar telia åt oss igen när vi ringer och jag har ingen aning vad vi ska göra åt problemet..
Det är meningslöst att spela tex starcraft när man tappar kontakten..

Ursäktar för en rörig text, Alla tips / frågor mycket välkommna

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ju mäta/få mätt kabel (och skarvar). Kan knappast vara något annat än att det kommer in fukt, fågelträck eller annat i någon skarv. Eller vatten tränger in genom sprucket hölje och ger överledning. Det har ju regnat bra bitvis i år.

Jag hade själv samma probelm innan jag efter extremt mycket tjat fick telia/skanova att byta 40-50 år gammal luftledning. Inga problem efter det. Det krävdes dock att jag själv klättrade upp i misstänkt stolpe och konstaterade att skarven var felgjord. De hade använt för grovt skarvdon så kabeln glappade något. Det tillsammans med regn skapade de största problemen.

När de ändå var ute såg de att höljet var sprucket på en massa ställen, så jag fick ny kabel. Nya varianten har ju vajer inbyggd så den tål sträckning på ett helt annat sätt.

Kan ju vara något annat, men jag antar du undersökt din utrustning så det inte är den som får t ex värmeslag?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ligg på Telia bara... Har ni även telefoni hos dom? Min erfarenhet av dom är att det är mycket mer intressant att kolla ledningar om man även hävdar problem med den Det framgår aldrig om det är luft eller markledning till er bostad? Är det luftledning kan det mycket väl vara som MultiMan säger.. Men som sagt ligg på Telia bara, vet själv hur roligt det är att sitta i kö 30-40 min och bli kopplad till fem olika personer innan man ens kan påbörja en felanmälan...

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Även markledning kan få fukt i sig. Tjällossning kanske har skadat kabeln om den inte ligger i välgjort kabeldike utan vassa stenar kanske gnager.

Eftersom mina problem med dåliga skarvar vid fukt/regn endast kom stötvis så var det inte ett permanent fel. Det gick också alltid att ringa, men sprakade till ibland vilket fick modemet att tappa synken. Eftersom det inte var konstant fel hade jag som sagt stora problem att få Telia till att erkänna felet. Jag fick stolpklättra (obehagligt), konstatera ett av felen och lyckades efter det få ut skanova (eller någon av dem hyrd firma).
Egentligen borde jag ryckt isär kopplingen så hade de varit tvunga att komma direkt. Jag är dock för ärlig av mig för att göra sådant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Stämmer bra även i det läget.. Dock får väl sannolikheten anses som betydligt lägre (absolut inte omöjligt). Låter som dina erfarenheter med Telia är samma som alla andra som försökt få hjälp av deras support. Ärlighet i all ära, men när det går så långt att man öht funderar på att själv klippa kablar eller tvingas stolpklättra för att få ut tekniker måste något anses var fel.. Självklart vill Telia som alla andra operatörer spara pengar på onödiga tekniker utskick. Men 1+1 blir onekligen 2. Sporadiska problem i samband med dåligt väder samt äldre ledningar är ingen svår ekvation

Förutsatt att vanlig felsökning gjorts i hemmet..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Ännu tråkigare var väl teknikern som kom. Otrevligare person har jag nog aldrig träffat. Hatade verkligen kunder och sitt jobb. Kul.:(

Visa signatur