Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Pröva med 0.5mm och se om du blir nöjd med resultatet! Annars är det ju bara att ta bort lite till "better safe then sorry"

True that.

Får bli 0.5 och se hur det funkar. Just nu ligger tempen någon grad högre än innan lappningen men jag är rätt övertygad om att det beror på trycket. Blir ju mer mellanrum mellan cpu och kylare nu än tidigare.

Permalänk
Medlem

Sänkte den 0.5. Ingen som helst skillnad. Ligger 1-2 grader sämre än innan lappningen. Kanske behöver sänka den mer.. kanske något annat som är knas. Orkar inte fixa mer nu när jag inte vet vad som är knas... får se om jag tar tag i det någon annan gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Sänkte den 0.5. Ingen som helst skillnad. Ligger 1-2 grader sämre än innan lappningen. Kanske behöver sänka den mer.. kanske något annat som är knas. Orkar inte fixa mer nu när jag inte vet vad som är knas... får se om jag tar tag i det någon annan gång.

Mätte du efter lappningen om kylare/IHS är helt plana? Är ytan spegelblank? Använder du kylpasta? Rätt mängd? Känns kylaren stabil? Om du monterar med kylpasta och sen demonterar igen så ser du ju spridning på pastan?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Inte totalt plana men klart bättre än det var innan lappningen. Ej spegelblank, körde 600/1200 papper. Ja, jag använder kylpasta AS5. Spridningen var ok såg det ut som när jag monterade om den nyss. Tyckte dock den täckte lite för liten yta så jag tog lite mer när jag monterade om nu. Fick ner temps med ca 2 grader till samma nivå jag hade innan lappningen. Kärnorna ligger på 59, 61, 60, 56 under foldning just nu. 22.5 graders rumstemp.

Kanske monterar isär den och kör en vända till med 1200 papper i helgen. Får se om jag har något annat för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte totalt plana men klart bättre än det var innan lappningen. Ej spegelblank, körde 600/1200 papper. Ja, jag använder kylpasta AS5. Spridningen var ok såg det ut som när jag monterade om den nyss. Tyckte dock den täckte lite för liten yta så jag tog lite mer när jag monterade om nu. Fick ner temps med ca 2 grader till samma nivå jag hade innan lappningen. Kärnorna ligger på 59, 61, 60, 56 under foldning just nu. 22.5 graders rumstemp.

Kanske monterar isär den och kör en vända till med 1200 papper i helgen. Får se om jag har något annat för mig.

"Inte totalt plana" - är det synbart alltså? Jobba på att få dem så plana du kan i så fall.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om jag håller en ficklampa bakom kylaren med en mattkniv som mätsticka så kan jag se lite ljus ibland. CPUn har jag för mig var bättre men har inte kollat på den nu. Blir nog att köpa mer papper och fixa lite i helgen. Mest orolig för att jag måste modda fästet till kylaren ytterligare om jag slipar av mer. Det är rätt omständigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag håller en ficklampa bakom kylaren med en mattkniv som mätsticka så kan jag se lite ljus ibland. CPUn har jag för mig var bättre men har inte kollat på den nu. Blir nog att köpa mer papper och fixa lite i helgen. Mest orolig för att jag måste modda fästet till kylaren ytterligare om jag slipar av mer. Det är rätt omständigt.

Jag tror inte det ska behövas mer än så egentligen på fästet. Svårt att säga såhär utan bilder så man kan se skillnader osv.

Men börja med att slipa ytorna helt plana och oroa dig för fästet senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Um. Jag skulle kanske sett den här tråden tidigare... Men i alla fall. Det är tjusigt som fan att kunna producera perfekta speglar som slutresultat, men det är inte utan anledning man medvetet slipar många kylare konvexa. Det ultimata är en liten konvex välvning på både CPU och kylare. Detta då det koncentrerar kontakttrycket till ytan med mest värme, med andra ord, mitt på CPU'n, och även underlättar för kylpastan att krypa utåt sidorna så man får tunnast möjliga lager mellan de båda ytorna.

Det är med andra ord inte fel att göra så här, men det är inte fel att "lappa" genom att slipa / polera med en cirkelrörelse, slipa lite och byta riktning, osv i heller. Jag skulle tro att skillnaden i temp mellan de båda metoderna är inom gränserna får vad man får om man monterar om och testar temp flera gånger.

Efter att man bearbetat ytorna är det bonus om man gnuggar in kylpastan man tänker använda i dem, torkar bort virvelspåren, och applicerar "monterings mängd" och sen smäller fast grejerna. Det gör ytterligare något på tempen, om man ska vara petig. Och det finns ingen som helst anledning att tvätta med sprit och "djuprengöra" om man har ny-applicerad pasta på. Gammal pasta, alltså pasta som suttit ett halvår eller mer, ska man tvätta bort, och gnugga in nytt som ersättning, men har du monterat den i går behöver du något ludd-fritt att torka rent med, och lägga på "monteringsmängden" igen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hej behöver hjälp skulle byta från min stock kylar grej till cnps9700nt tog bort den grejen som spänner fast heatsinken och skruva bort fläkten och massa men heatsinken satt fast på moderkortet :S tog i som fan men fick inte bort den vad är detta vaccum ?:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Text

Att göra kylare och IHS konvexa medvetet är inte att rekommendera, speciellt inte då det krävs proffsverktyg för att få det konvexa exakt där man vill.

Detta går att diskutera hur mkt som helst. Att ytorna skulle må bättre av att vara "lite" konvexa gör fortfarande att kylaren mister viss kontakt någon annanstans och visst, kanske det är viktigast med bra kontakt i mitten, men det är inte enbart där som det IHS'en blir varm och således transporteras mer värme bort om ytorna har mer kontakt.

Ingen av oss kan säga vilket som är "bäst" egentligen, för att göra det krävs en exakt mätning osv., men det enklaste sättet att få bra/rätt är helt klart det som beskrivs i guiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tyckte jag ganska tydligt skrev just det. Du får ingen mätbar / mindre skillnad med hjälp av de båda metoderna än vad du får mellan olika monteringar. Trots att du monterar rätt då, självklart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
...Om du verkligen vill få ytorna att matcha varandra ska du ha ett slipmedel (t.ex. autosol eller liknande) och sedan ha det mellan dom ytorna du vill lappa och sedan gnida dom mot varandra.
Detta får ytorna att matcha varandra perfekt som ett unikt par...

Någon som provat detta? Typ upp med kylaren/blocket i ett skruvstäd, på med autosol och sedan "slipa" processorn på kylaren?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Någon som provat detta? Typ upp med kylaren/blocket i ett skruvstäd, på med autosol och sedan "slipa" processorn på kylaren?

Det är i essens det man gör vanligtvis. CPU mot glasskiva och sedan kylare mot samma glasskiva -> ytorna passar glasskivan -> ytorna är matchade

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Det är i essens det man gör vanligtvis. CPU mot glasskiva och sedan kylare mot samma glasskiva -> ytorna passar glasskivan -> ytorna är matchade

Nu är det inte det han frågar om. Utan om någon faktiskt har gjort det som Swedish Chef lite tidigare förklarar som det faktiska "lappa".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gäller samma på kylare att man ska använda kylarens tyngd ?

Mvh
Pierre

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjära:

Gäller samma på kylare att man ska använda kylarens tyngd ?

Mvh
Pierre

Principen är densamma, det stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tacka så mycket för svar, får bli att åka in idag och köpa våtslip papper och börja på min true !!

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Första lappnings försöket!

Jag har på senare tid kollat runt efter olika metoder för att förbättra temperaturerna i datorn och fastnade för lappning. Läste igenom denna guide och beslöt mig för att prova.

Kollade runt på butikshemsidor för att ta reda på vart i Stockholm som man kan inhandla 2000 eller 1500 kornigt papper, det är inte så många butiker som säljer det men till slut fann jag det på Mekonomen.
Åkte iväg till Mekonomen idag och handlade tre stycken 240 papper, två 600, två 1200 och två på 2000.
Inhandlade även en tub autosol, kemiskt ren bensin samt Arctic Coolings MX-2 kylpasta.

Skulle lappa min AMD phenom 945 be och min noctua nh u12.

Jag började med att kroka av hallspegeln som jag la på köksbordet.
Tog sedan bort etiketten från slippappret och tejpade fast pappret på spegeln med hjälp av en lång tejpbit för varje sida, totalt 4 alltså. Körde tekniken att man skjuter föremålet som skall lappas ifrån sig, lyfter tillbaka det (inte dra tillbaka) och skjuter ifrån igen. 30 gånger, sedan 90 graders vridning och 30 till tills jag gjort totalt 120 "skjut". Var tvungen att köra ganska länge på 240 pappret för att "forma" processorns/kylarens yta. Skulle gissa på cirka 2000-3000 "skjut". När kopparen började dominera ytan så bytte jag till ett finare papper (600) och körde på ett tag. Samma process till 1200 pappret och slutligen kom jag fram till 2000 pappret som jag körde minst av alla. När jag var klart med alla pappren så tryckte jag ut en klick autosol på kylaren (hade alltså lappat både processorn och kylaren samtidigt) och förde över en lagom mängd till processorn med hjälp av en tops. Smetade runt autosolet med topsen och "polerade" sedan med en bit (gammalt) lakan. Slutligen så rengjorde jag processorn + kylaren med en bit lakan och kemiskt ren bensin.

Började föresten med att "torrslipa" processorn på varje nytt papper, och sedan hade jag på vatten och våtslipade kylaren.

Höll på intensivt mellan 15:00-22:00 ungefär, så 7 timmar tog det mig och då var det ändå kvar cirka 20% som inte hade "blivit koppar" på processorn. Processorn tog helt klart mest tid att få jämn, tidsration var väl cirka 80% på processorn och 20% på noctuan.

Använde dessa två videos som mallar för min teknik;
YouTube - CPU Lapping Guide (Part 1 of 2)
YouTube - How to Lap a Heatsink Guide NOCTUA NH-D14.AVI

Innan så hade jag 38 grader "idle", efter lappningen ligger den på 31-32.
Får väl vara väldigt nöjd antar jag

BTW så känner jag mig helt bränd i hjärnan (och axlar/nacke) efter detta arbete, det var ju i princip 7 timmar nonstop, så jag ber om ursäkt ifall texten är rörig/svårtydlig. Har inte heller läst igenom texten pga att jag måste sova.

Tackar för den fina guiden genom att "bidra" med denna rapport.
Lycka till ni som vill lappa och gör det omsorg och tålamod, annars kanske ni behöver göra om allt.

Permalänk

Intressant att ingen som har tillgång till en planslip har testat att slipa sin kylare och processor plana, det skulle ju gå sjukt fort+att det skulle bli grym yta direkt. Kylvätskan bör inte vara ett problem för att slipa kylaren, vet dock inte hur känslig en processor är för vätska om den får torka efteråt... dock borde man kunna ta loss heatspreadern och bara slipa den för att sedan återmontera den.

Fortfarande ingen i Stockholm som vill pröva att lappa med lappmedel? PM till mig i så fall.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

är den inte lönt att lappa en amd processor??

Permalänk
Medlem

Nej. absolut inte...

Hur kom du fram till att det inte var lönt? Allt med en IHS tjänar på att det är bättre kontakt. Självklart kan även en AMD dra nytta av små förbättringar.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nej. absolut inte...

Hur kom du fram till att det inte var lönt? Allt med en IHS tjänar på att det är bättre kontakt. Självklart kan även en AMD dra nytta av små förbättringar.
B!

http://www.frostytech.com/articleimages/200910/evercoolHPJ12025_base.jpg

hej har en sån cpu kylare kan man lappa den finnst de risk att de går hål i rören då? om inte hur mycket kan man lappa??

mvh/simon

Permalänk
Medlem

Krasst sett. Om du ska "lappa" en yta plockar du bort ett par mikrometer. Om rören är så tunna att de inte håller för det, är det andra problem involverade än om det kommer gå hål på dem när du roar dig. Men eftersom den är både pressad och planslipad skulle inte jag våga mig på att garantera att där är x mm gods kvar.

Ska man vara riktigt gnällig borde du antagligen montera kylaren med ett överflöd av kylpasta ett par gånger för att låta rörens eventuella deformering ske innan du ger dig på den.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Krasst sett. Om du ska "lappa" en yta plockar du bort ett par mikrometer. Om rören är så tunna att de inte håller för det, är det andra problem involverade än om det kommer gå hål på dem när du roar dig. Men eftersom den är både pressad och planslipad skulle inte jag våga mig på att garantera att där är x mm gods kvar.

Ska man vara riktigt gnällig borde du antagligen montera kylaren med ett överflöd av kylpasta ett par gånger för att låta rörens eventuella deformering ske innan du ger dig på den.
B!

okej

Permalänk

Lapping Tutorial

Ta en titt här, ni som är intresserade på att improva er lapping men också sänka graderna.

Cheers
Kris aka ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Z-A-N-G-I-E-:

Lapping Tutorial

Ta en titt här, ni som är intresserade på att improva er lapping men också sänka graderna.

Cheers
Kris aka ZANGIE

Vill man göra proppen konkav, så visst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Vill man göra proppen konkav, så visst.

Hur då konkav? när han visar bilder på den förvrängs bilden inte...så den är i så fall väääldigt lite konkav

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hur då konkav? när han visar bilder på den förvrängs bilden inte...så den är i så fall väääldigt lite konkav

8:35 i andra klippet fotograferas det med text i reflektionen. Det är inte ultimat, men det är det bästa där är att jämföra mot, och jag vet inte, det ser inte precis ut som någon spegel jag har hemma, men visst, det är inte lustiga huset konkav i heller.
Men vad kan man egentligen begära. "Man måste ha ett platt underlag" och så väljer han en glasskiva? Ja, det ÄR det vanligaste underlaget, men kom igen, en glasskiva är 'platt' endast som ett resultat av att den smälta glasmassan får svalna flytande på smält bly. Det är inte som om glasmästaren är förvånad över att glaset vinglar upp och ned i godstjocklek, och det betyder att ytan inte är 'platt'. Planslip, kunde vara aktuellt, men jag ser helt enkelt inte någon vits med ingreppet som helhet.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är optimalt att lappa så att ytan blir kilformad i jämförelse med konkav, eftersom vi aldrig kan få ytan 100% plan utan specialutrustning.

Detta har diskuterats tidigare i tråden (och i flera andra trådar) och just av den anledningen är det det sättet att lappa jag beskriver i FAQ'en.

EDIT: Detta är alltså ur en rent teoretisk aspekt. Självklart gäller det väldigt små skillnader som i praktiken kanske inte ens märks, men vi vill ju utföra lappningen med de bästa förutsättningarna för ett bra resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan nån lägga upp en bild på hur det ser ut när en processor är olappad? Min verkar vara helt platt men kan nog skilja sig för olika

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se