Permalänk
Medlem

Raid

Har precis beställt en server ifrån Tyskland som anlände idag utan CD-skivor eller manualler överhuvudtaget.
Det var bara självaste servern.
Har just nu problem med 2x 73 GB hårddiskarna angående RAID/PERC (5/i) som överraskade mig.
Är van vid No RAID eftersom jag alltid haft det.

Diskarna syns när den laddar upp, den första som "host adapter" och den andra "handled by BIOS".
När jag kommer till att installera Windows operativsystem så trycker jag på F6 (för RAID), då meddelar Windows att den inte hittar några diskar konfiguerade med RAID.
Så när jag fortsätter så säger den att den inte hittar någon disk.
Har kollat i BIOS och ingen av dem verkar synas. Har även gått in i PERC, där ser man i alla fall dom att dom är på RAID level 0. Kan inte ändra det eller så för då får man upp något om "Unknown". Fatta ingenting vad jag ska göra så jag har tryckt mig fram i PERC och BIOS. Samtidigt så har jag tagit några sökrundor i Google, men kommer inte fram till något jag förstår.

Permalänk
Medlem

Det är i perc du ska in och mecka, men det låter som att raiden redan är uppsatt. Windows kommer inte se det hela som en raid utan den tror att det är en disk.

Stämmer storleken som windows rapporterar på båda enheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Stämmer storleken som windows rapporterar på båda enheterna?

EDIT: Kan ej se storleken på diskarna via Windows installationen. Kommer inte så långt fram ens (men det stämmer via PERC). Det är precis samma diskar.
När jag har tryckt fram att Windows ska konfiguera med RAID så kommer ett meddelande fram: "Setup could not determine the type of one or more mass storage devices installed in your system"
Så ställer den 2 frågor:

* To specify additional SCSI adapters, CD-ROM drives, or special disk controllers for use with Windows, including those which you have a device support disk from a mass storage device manufacturer, press S (Specify Additional Device) * If you do not have any device support disks from a mass storage device manufacturer, o do not want to specify additional mass storage devices for use with Windows, press ENTER (Continue)

Trycker jag på "S=Specify Additional Device" får jag fram:

Setup could not find a floppy drive on your machine to load OEM drivers from floppy disk. * Press ESC to cancel loading OEM drivers * Press F3 to quit setup.

Trycker jag på "F3=Continue" så går den igenom Windows installationen till Setup/installation av Windows, sen när jag trycker på Continue igen så meddelar Windows om att det inte finns någon hårddisk installerat på mitt system.

Permalänk
Medlem

Du måste ha drivers till ditt raidkort på diskett eller embedda dem på skivan annars kommer det aldrig funka att boota från raiden

Permalänk
Medlem

Okej, menar du på Windows skivan eller skulle man kunna göra det på en separerad skiva?
Den har endast en CD/DVD-ROM så.
Kan behöva hjälp vart jag kan finna detta också.
Modellen är PowerEdge 1950

Permalänk
Medlem

jag misstänkte det, har jobbat med såna burkar för ett par årsen.
dell påstår dock att de bra stödjer server versioner av windows och linux men kolla om inte 2003 går att köra in ändå, vem vet?
Drivers & Downloads

PS vad ska du ha burken till? kanske vmware esxi skulle vara en bra sak att ha i botten? Och skulle lösa detta issue

VMware ESX - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem

Denna hade jag tänkt lägga in sen till en serverhall och ska stå som en webb- och köra ett par spelservrar.
Och Windows är ett krav då när det gäller spelen jag hade tänkt lägga upp på den.
Fel länk förresten, så jag backade och tog det rätta (PERC 5/i Integraded, inte 6/E Adapter som jag namngav i första tråden (förutom integraded)).
Drivers & Downloads
Nu är det steget med CD antar ja?