Hifi-journalist: Super SATA ger bättre musikupplevelse

Permalänk
Medlem

Han kanske hade jordfel, och läckströmen som gick ut i den analoga utgången på hans inbygda ljudkort kanske blev större med just denna kabe,l och det härliga ljudet som då uppkom när han rörde musen, blev som music i hans öron. lol

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Artikel om överföring av digitala signaler i kablar, jitter m.m.

Lite tankar om digitala signaler och jitter! - Component

Även om allting som skrivs på nätet inte är sant så är detta ett seriöst försök att förklara hur det fungerar.
Något att läsa för de som verkligen tror att det är "1" eller "0" som åker i kabeln...

Och för övrigt så tror jag verkligen inte att Super SATA kommer att ge ett bättre ljud.

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om billiga kablar där det som kommer fram är 100% intakt "men kanske allt inte kommer fram". Det är väl rätt uppenbart att ljudkvaliten inte blir densamma om delar av ljudinformationen saknas och vem i helvete vill lyssna på en hackig uppspelning? humor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Artikel om överföring av digitala signaler i kablar, jitter m.m.

Lite tankar om digitala signaler och jitter! - Component

Även om allting som skrivs på nätet inte är sant så är detta ett seriöst försök att förklara hur det fungerar.
Något att läsa för de som verkligen tror att det är "1" eller "0" som åker i kabeln...

Och för övrigt så tror jag verkligen inte att Super SATA kommer att ge ett bättre ljud.

Har inte läst artikeln än tittade bara på bilderna men den ser snarare ut att förklara analog digatil och digtal analog omvandling. Den rena informationen som överförs innan det ska ske pratar vi om och det är bara 1 eller 0 då. Om du har packet lost och inte hastigheten är tillräckligt snabb för att buffra så bör du nog köpa en bättre/hel kabel men en av de stora orsakerna till att gå till digitalt är för att jitter inte kan följa med i överföringen. Om jitter påverkar slängs paketet och skickas om.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Störtlöjligt...
Det här bekräftar bara precis det jag alltid tyckt om audiofiler. Jag själv njuter i galna mängder av musik och ljud i bra kvalitet, men det finns gränser och det här är ju bara så galet så det är ju knappat att killen borde få ha kvar sin ljudanläggning.Ehm... nej (eller delvis).
Billig kabel kan inte påverka kvalitet av ljudet vid digital överföring. Du kan inte få sämre bild eller sämre ljud utan bara ingen bild eller inget ljud (dock ej sagt att detta gäller allt ljud eller hela bilder). Informationen som skickas kommer antingen fram korrekt eller inte. Använder man en billig skitkabel så kan det bli så att det inte kommer fram tillräckligt med korrekt information att det finns något ljud/bild att spela upp, men det är ju i praktiken ett buffertfel och ingenting som har med kvalieten på det som spelas att göra. Visst, det kan börja hacka och bli tyst m.m. men det som faktiskt spelar kommer vara exakt samma sak som om man använt den dyraste kabeln som finns.

Vid bildvisning kan det ju dock bli så att hela bilden inte kommer fram men det som finns visas ändå. Men den bit som visas är fortfarande i korrekt kvalitet. Frånvaro av någonting gör inte att det som faktiskt är närvarande blir sämre.

Du har dock en poäng i avståndet. Avstånd påverkar alltid alla signaler, oavsett kabel. Ju sämre kabel ju kortare avstånd klarar den.

Edit**
Kort och gott är det en fråga om kvantitet istället för kvalitet. Vid digital överföring är alltid kvaliteten densamma, frågan är bara om tillräckligt av informationen kommer fram (alltså kvantiteten)

Vad kallar du det här? Bild, ingen bild?

Mer om det i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid förundrats över dom som lägger ut 300-500:- på tex en HDMI-kablel på 1m när det går att beställa en för 20:- på ebay som i mina ögon fungerar precis lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Samma personer som köper guld platerade bild kontakter.

Varför skulle detta vara så dåligt för? Visst, högre resistans med guld, dock blir det bättre kontakt yta med guld platerat än med koppar.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargamel123:

Kom och tänka på YouTube - EEVblog #29 - Audiophile Audiophoolery

Det är nog snarare pga att det finns en efterfrågan på dyra, exklusiva hifi prylar med magiska egenskaper, än något annat.

På tal om ("analoga") kablar kan jag berätta att jag har jämfört dyra kablar mot vanlig installations-FK/RK över oscilloskop. 5kr/m kabeln vann, ska tilläggas dock att skillnaderna var minimala och för det mänskliga örat ej hörbara. Men jag vet inte, audiofilerna är ju i kontakt med "verkligheten", själv harvar man ju bara i fysik och vetenskap.

Det gjordes ett test på slutet av 80 början av 90-talet där man testade "värsting" högtalarkablar och vanlig 0,5 lampsladd i en tidning av seriöst slag.
Det var ett blindtest för dåtidens audiophiler och sedan med mätning i instrument.

Deras slutsats var att två parallellkopplade lampsladdar hade bättre värden en de andra kablarna och även de poffslyssnare som ingick tyckte det samma. Allting är nätan bara en fråga hur duktiga säljare och marknadsföring man har.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att se alla kasta tvärsäkra påståenden hit och dit. Ni glömmer bort att vad som händer vid dataförlust beror helt på hur signalen är uppbyggd och om den innehåller felprotokoll. När det gäller ljud tillkommer faktorer som AD/DA-omvandlare.

Jag ska ta en enkel jämförelse för att förklara varför en dålig kabel som överför kommande ljudsignaler kan påverka ljudet utan att ni märker det direkt. Det handlar om CD eftersom jag är hyfsat hemma på det. Även om det var ett bra tag sedan jag sysslande mer ingående med det är dock formatet (och funktionen) samma fortfarande.

CD lanserades med med aluminium som reflektionsskikt. Varför? Jo, alu har väldigt hög reflektivitet, bättre än guld, och är billigt. Eftersom man visste att skivor inte är felfria konstruerade man felkorrigeringsalgoritmer, dessa var dock främst avsedda för slutanvändar-skada, typ en repa. Utspridda skador vid tillverkningen, typ damm, fungerar det väldigt dåligt med. Jag har t ex Roxettes debutplatta på just en sådan "fabriksdefekt" skiva som demonstrerar problemen utmärkt. Inte alls samma klara problem som med grova repor utan mycket mer subtilt.

Visste ni förresten att första generationens CD från första fabriken i Hannover som Polygram hade, var silvermålade runt kanten. Varför? Många skulle säga att det är samma hokus-pokus som kablar. Enkel anledning: man ville minska ljusinstrålningen så att avläsningen stördes så lite som möjligt. Det har fortfarande betydelse (trots felkorrigering), men idag struntar man i det av kostnadsskäl. Jag har en mängd sådana skivor så vill någon ha bild kan jag ordna det.

Varför jag nämnde aluminium ovan är därför att det ska få spela rollen av dålig kabel i mitt resonemang. Mekanismerna är de samma.
Alu korroderar lätt av syre och då blir det matt. Avläsningen kommer därför blir försämrad fläckvis. Inte ett stort hack utan små, små störningar. Många av dessa störningar klarar CDns korrigeringsystem av helt utan påverkan, den digitala informationen kommer fram opåverkad.

Vad händer då när det inte räcker längre? Enkelt, information tappas, och beroende på formatet sker ingen återsändning, precis som SP/DIF. Många som pratat här tänker på ethernet (eller s-ata), med återsändning av paket. Endast en del digitala protokoll fungerar så, främst nyare pga tekniska framsteg.

Eftersom Philips/Sony som tog fram skivan visste att tystnad är värre än allting annat i en låt, så byggde de in interpolering av signalen. Alltså att brygga över hack i informationsflödet, gissa sig till, vad som skulle funnits där. Det fungerar relativt bra, de flesta hör aldrig felen, men signalen är inte längre som ursprunget! Det fattas digital information och elektronik har försökt gissa sig till vad som fanns. Varför? Därför att protokollet inte medger omsändning pga formatet. Samma som bitströmmen med SP/DIF (SonyPhlips/DigitalInterFace).

Detta är precis samma som sker med en dålig kabel som tappar i signalkvalitet. Det blir svårt för mottagaren att avgöra vad som är en etta eller nolla eftersom ettorna närmar sig brusnivån. Det blir överföringsfel och det kan inte rättas till eftersom ingen omsändning sker. Beroende på graden av interpolering eller gissningar, så kan det verka som om ljudet är mattare, det låter "konstigt". Inte så märkligt eftersom den inspelade informationen inte längre är samma. När man når över en viss nivå får man det typiska digitala klicket eller skrapet, men det är sällan felen går så långt.

Jag hoppas ni lite lättare förstår varför att era datorbaserade kunskaper inte nödvändigtvis är applicerbara på olika ljudprotokoll som inte har omsändning utan måste gissa sig till vad som fattas när signalen blir påverkad. Antingen av dålig skiva eller av usla kablar som inte behåller signalens integritet (tappar alltså signalnivå så att en del ettor blir som nollor, eller förvränger flankerna på signalen).

Jitter som någon nämnt är lättare att rätta till, men även det har en gräns. Alltså att bitarna inte kommer i fas med klockan utan fel i tid. Detta går att lösa med buffertkretsar som klockar om signalen. Ungefär som gamla tiders TBC (Time Base Corrector) på videobandspelare.

Tappade bitar i avläsningen som inte felkorrigeringen klarar är borta för alltid och går aldrig att återskapa 100% (igen pga att ingen omsändning kan ske). Signalen och ljudet blir förändrad, ofta subtilt på ett sätt som är svårt att sätta fingret på. Det är inget flum utan fakta. Ni som rippar CD till flac vet vilka krav som ställs för att garantera 100% likhet med originalet. Just pga de problem jag diskuterat ovan.

Vill ni försöka tillrättavisa mig, gör det sakligt isf.

Rättstavning
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Caveo;10313491"]Vad kallar du det här? Bild, ingen bild?

Ser ut som att tvn har med än 24-30hz och dublerar bilder efter den info den har fått och den fick inte alt

Edit1:
MultiMan bra inlägg

låter som att SP/DIF standarden borde behöva en uppdatering. Låter som den är rent streem baserad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyK:

Varför skulle detta vara så dåligt för? Visst, högre resistans med guld, dock blir det bättre kontakt yta med guld platerat än med koppar.

Koppar leder ström bättre än guld. Anledningen att ha guld längst ut är för att de inte oxiderar och därmed så håller kabeln bättre kvalite i längden, bättre kontakt blir det inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är augusti nu...

Hoppas att ingen går på detta.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo, men då pratar vi väl +10 meter? Vad jag menar är att endera låter det som det ska eller så låter det helt knas, dvs. om data förloras på vägen tex. Det är inte riktigt samma sak som en analog signal som kan störas av allt möjligt.

Jag har en 10m DVI-HDMI kabel, + 10m billig optisk ljudkabel. Funkar helt klockrent för mig, inga problem i varken ljud eller bild. Inga störningar etc

Edit: Kan stämma det multiman säger men då fungerar dessa korrigeringsalgoritmer alldeles utmärk för mig iaf

Permalänk

Åherregud! Under första stycket trodde jag att ni faktiskt allvarligt trodde på vad han påstod... fan ska ni ge era medlemmar hjärtattack eller? Men senare i artikeln blev jag lite lugnare igen!

"Superkablar" som förbättrar "the rythmical progression" i musiken, eller tar bort "quantum distortions" är fan värre pseudovetenskap än horoskop...

"Steward tillägger att han inte känner till hur en SATA-kabel kan påverka ljudkvaliteten men [...]" ... men... MEN?!... Nej, man avslutar meningen där. Om man inte vet något om det så ska man fan inte påstå att det är så... Jag vet iofs inte hur det skulle vara fysiskt möjligt att jag kan bryta mot diverse fysiska lagar, men jag kan läsa andra människors tankar! Jag går liksom via en extra dimension och kröker jordens energi så.... Asså nu tror ju inte du på mig...men hur skulle jag veta det om jag inte kunde läsa vad du tänker...va va va?!!?!?

Permalänk
Medlem

Jag kör också med en 10m optisk kabel (kostade mig 80kr) och har svårt att tro att det blir bättre med en för 500-1000kr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

...låter som att SP/DIF standarden borde behöva en uppdatering. Låter som den är rent streem baserad.

Det kanske redan finns format som går via SP/DIF med bättre felkorrigering/omsändning? CD-ROM är tex samma skivor som CD-Audio, men med mycket bättre felkorrigering eftersom det är oacceptabelt med bitfel i en datafil.

Jag var väldigt inne i detta för ett bra tag sedan, men har fortfarande t ex kvar min rena klass-A förstärkare som värmer ännu bättre än ett par GTX480.;) Även Kef 104/2 med cube låter förvånansvärt bra fortfarande. Dock förekommer det MP3 även hos mig, men flac är ju givetvis att föredra, bortsett från riktiga skivor då förstås (men så obekvämt!).

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

"Wires are like the glass from which you drink your wine."

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jag har alltid förundrats över dom som lägger ut 300-500:- på tex en HDMI-kablel på 1m när det går att beställa en för 20:- på ebay som i mina ögon fungerar precis lika bra.

Bör kanske inte nämna att mina hdmi inte är så billiga som 3-500kr...
aja hur som helst så orkade jag inte med dom billiga hdmi för 50kr meter som jag hade innan min supra.
Bilden var matt och till och med grynig på längre kabellängder (25meter kabel till projen).

Dock vill jag påstå att man inte kan jämföra en hdmi med en sata. sata är max 50cm i längd och i en dator så finns alltid möjligheten till återsändning av en signal (om man inte streamar)
Saknas delar av signalen i datorn vill inte programmet mer utan ber om en omläsning och utnyttjar därmed bufferten också.

Eller har jag fel?
Tycker att en sata borde inte bli så ströd att det blir databortfall på 30-50cm. Kanske med friliggande trådar men inte annars.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Jag kör också med en 10m optisk kabel (kostade mig 80kr) och har svårt att tro att det blir bättre med en för 500-1000kr.

Du brukar ju vara analytisk. Kan du förstå att det beror helt på protokollet om en mindre bra kabel (med stora förluster) påverkar eller ej?:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man borde ju stämma honom för vilseledande marknadsföring!

Det mer galna är ju att det finns mindre lyckade personer som faller för den där bluffen. Det är 1or och 0or det handlar om, det finns inget lull lull bland dem!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Koppar leder ström bättre än guld. Anledningen att ha guld längst ut är för att de inte oxiderar och därmed så håller kabeln bättre kvalite i längden, bättre kontakt blir det inte.

Så sant så, beskrev det lite dumt !

tackar för rättningen

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Bör kanske inte nämna att mina hdmi inte är så billiga som 3-500kr...
aja hur som helst så orkade jag inte med dom billiga hdmi för 50kr meter som jag hade innan min supra.
Bilden var matt och till och med grynig på längre kabellängder (25meter kabel till projen).

Dock vill jag påstå att man inte kan jämföra en hdmi med en sata. sata är max 50cm i längd och i en dator så finns alltid möjligheten till återsändning av en signal (om man inte streamar)
Saknas delar av signalen i datorn vill inte programmet mer utan ber om en omläsning och utnyttjar därmed bufferten också.

Eller har jag fel?
Tycker att en sata borde inte bli så ströd att det blir databortfall på 30-50cm. Kanske med friliggande trådar men inte annars.

Borde man inte ha en repeater om de är så att kabellängden är för lång? Eller blev det markant skillnad med en dyrare kabel ändå?

Permalänk
Medlem

Det är därför man är med i LTS, så slipper man mycket sånt här dravel

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem

Om man tar den en liten aning seriöst dock, är det inte helt bakvänt (no pun intended)? En kabel som går mellan DVD/TV där en av kontakterna sitter upp-och-ner blir väl inte vriden? Sida A (upp) börjar uppåt i TVn, sen böjs kabeln ner mot (eller upp mot) DVDn, och därmed kommer kontakten åt andra hållet, så Sida A är numera nedåt. Testa själv med nåt icke-symmetriskt objekt.
Därmed borde kabeln bli vriden om kontakterna sitter åt samma håll!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hahaha...
Trode det var 1a april eller nå

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Farsan är en riktig "Audiofil" men har på senare tid införskaffat sig en Squeezebox och en mac mini som server till den som han sen spelar på en av Sveriges finaste anläggningar. De blir ju tydligen inte lika bra ljud som cd/lp men duger om han bara vill lyssna på annan musik än de han har på skiva. Skulle man tips om de här så hade han säkert köpt en monsterdator bara för att testa (dock så lär man bli mindre populär hos morsan ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Borde man inte ha en repeater om de är så att kabellängden är för lång? Eller blev det markant skillnad med en dyrare kabel ändå?

Testade med en repeater men hade behövt iaf tre då dom 25 meter jag har. lånade två av butiken jag handlar ifrån men supra var överlägsen, tre hade som sagt "kanske" fixat biffen.
upplösningen btw är 720p/1080i från en ps3 med en receiver som hdmi-splitter du ser vad det är nedan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av badpop:

Intressant läsning. Farsan är en riktig "Audiofil" men har på senare tid införskaffat sig en Squeezebox och en mac mini som server till den som han sen spelar på en av Sveriges finaste anläggningar. De blir ju tydligen inte lika bra ljud som cd/lp men duger om han bara vill lyssna på annan musik än de han har på skiva. Skulle man tips om de här så hade han säkert köpt en monsterdator bara för att testa (dock så lär man bli mindre populär hos morsan ).

Nu är jag nyfiken. Vad har far din för anläggning?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Digitala signaler är inte nödvändigtvis perfekta, det beror som flera kunniga personer påpekat på protokollet som används och även om signalen är bitperfekt kan takten vara fel (jitter)

Nu håller jag med om att en SATA kabel inte borde kunna påverka ljudet då signalen nästan garanterat är buffrad och bitkorrekt.

Bara för att man inte förstår varför något påverkar resultatet betyder det inte att det inte är sant

Men anta att hans billiga SATA kontakt fungerade som en radio antenn som tog upp störningar från omgivningen och fortplantade dem till något känsligt i signalkällan. Den dyra super kabeln var bättre skärmad och förbättra därmed ljudet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om man tar den en liten aning seriöst dock, är det inte helt bakvänt (no pun intended)? En kabel som går mellan DVD/TV där en av kontakterna sitter upp-och-ner blir väl inte vriden? Sida A (upp) börjar uppåt i TVn, sen böjs kabeln ner mot (eller upp mot) DVDn, och därmed kommer kontakten åt andra hållet, så Sida A är numera nedåt. Testa själv med nåt icke-symmetriskt objekt.
Därmed borde kabeln bli vriden om kontakterna sitter åt samma håll!

Jo, om maskinen står brevid TVn blir den det.

Jag märkte stor skillnad när jag köpte en ordentlig kabel till min subbas. Det blev mycket djupare bas med en dyrare kabel. Nästan som om de lägsta frekvenserna inte orkade igenom den billigare. Men det är ju analogt och är inte relevant här.

Eftersom jag nästan bara lyssnar på strömmande musik så får jag köpa en sådan här + en nätverkskabel i samma serie.

Hoppas jag att denna tillverkaren även säljer HDbase-T kablage.. Då är de ju ett givet köp

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu