Hifi-journalist: Super SATA ger bättre musikupplevelse

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

".. För den som behöver en SATA-kabel i audiofilklassen finns dock alltid SweCable Wolverine att tillgå."

Hade missat det aprilskämtet, tack för ett härligt morgongarv! =D

Visa signatur

[Laptop] HP nc6220
[Speldator] Antec 900 | Gigabyte P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,2GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme | Corsair XMS2-6400 2x1GB CL4 | PNY Geforce 8800GTX @ 621/2052 | 2xSamsung SpinPoint 500GB | Corsair 520W

Permalänk
Skrivet av Caveo:

Vad kallar du det här? Bild, ingen bild?

http://www.audioholics.com/education/cables/long-hdmi-cable-b...

Mer om det i den här tråden.

Länken är lurig. Du lägger in bilden och sen står där 7m HDMI i länken när bilden handlar om 25m :p.
Med 2m kablar kunde ingen avgöra skillnaden på IDGs blindtest. Jag har använt 5m deltaco kabel och kan inte se någon skillnad. Deltacos kabel uppfyller ju faktiskt kraven för HDMI1.3 och HDMI1.4 (de har olika klasser).

Permalänk
Medlem

Riktiga män kör Dennons 1.5m cat5e 1000-dollar kablar. Amazon.com: Denon AKDL1 Dedicated Link Cable: Electronics

Läs kundrecensionerna.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Riktiga män kör Dennons 1.5m cat5e 1000-dollar kablar. Amazon.com: Denon AKDL1 Dedicated Link Cable: Electronics

Läs kundrecensionerna.

HAHA asbra ju XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vilket vidrigt skitsnack. SATA är ju digitalt; antingen så fungerar det eller så fungerar det inte. Det här är ju precis som allt man hör om HDMI-kablar.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Läs kundrecensionerna.

Hahaha, riktigt roliga kundrecensioner!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Ni kan få köpa mina SATA-kablar som har välsignats av gud för att minska risken för bitfel. Endast 200 kr styck. PM:a om du är intresserad.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Vilket vidrigt skitsnack. SATA är ju digitalt; antingen så fungerar det eller så fungerar det inte. Det här är ju precis som allt man hör om HDMI-kablar.

Har du läst vad jag skrev? "Vidrigt skitsnack"? Var står det att det är s-ata signaler som ska köras genom kabeln?

Synd att så många inte är intresserade av kunskap längre. Ju mer kunskapsmassa människan tillförs desto trängre verkar sinnet bli. Tråden är full av praktexempel. Att i princip ingen kommenterar mitt långa inlägg, säger det mesta. Korta idiotförklarande oneliners är metoden för dagen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du läst vad jag skrev? "Vidrigt skitsnack"? Var står det att det är s-ata signaler som ska köras genom kabeln?

Synd att så många inte är intresserade av kunskap längre. Ju mer kunskapsmassa människan tillförs desto trängre verkar sinnet bli. Tråden är full av praktexempel. Att i princip ingen kommenter mitt långa inlägg, säger det mesta. Korta idiotförklarande oneliners är metoden för dagen.

Va cute med lite aggressioner

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shen:

Va cute med lite aggressioner

Aggressioner? Inte alls.:) Visa var i mitt inlägg det skulle finnas något argt från min sida. Möjligen uppgivenhet.

Bara tråkigt att när det väl kommer kommentarer är de helt innehållslösa. Varför inte kommentera de fakta jag förde fram iställlet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Billiga hdmi-kablar är sämre.
Jag köpte nån billig noname hdmi-kabel och körde mellan ps3 och lcd-tv'n, och jag kunde inte köra 1080p.
Lämnade tillbaka kabeln och fick en ny likadan kabel, samma fel.

Köpte sedan en dyrare kabel, och då kunde jag köra 1080p utan problem.
Och det är 5 meters kablar jag pratar om.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Aggressioner? Inte alls.:) Visa var i mitt inlägg det skulle finnas något argt från min sida. Möjligen uppgivenhet.

Bara tråkigt att när det väl kommer kommentarer är de helt innehållslösa. Varför inte kommentera de fakta jag förde fram iställlet?

För mycket om cd och sånt som redan har konstaterats tycker jag.

Att protocoll är viktigt vet vi alla och har redan nämnt flera gånger och att kabel har förluster har vi redan också konstaterat samt troligen upplevt allihopa. Sen att digital till analog omvandling kan skita sig är en helt annan sak då det digitala skall förflytta sig enorma 30-50cm med förstärkt signal innan det omvandlas verkar dock några glömma bort (kan ha fel på det att sata signalerna är starkare än pata dock men vill ha för mig detta så rätta mig om jag har fel)
Om det hade vart bitbortfall på en sata kabel så hade vi suttit med diskar med korrupta data och läsfel etc hela tiden.
Sen att datorn buffrar flera ms och har tid på sig att läsa om ifall datan är otillräklig tycker jag hör hit så en cd inte buffrar eller hinner läsa om i samma tackt som en dator (om man inte räknar in tiden då skakminne kom)

Det du säger om cd är helt rätt men jag tycker inte det är nära nog med en satakabel och dataöverföringen som sker i datorn.
Helt min åsikt dock och jag kan ha fel och låter mig gärna rättas med fakta.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Win! Bra gjort, sa han något efter att han varit tyst?

Ja, att han inte lyssnade så pass noga för att höra skillnaden. Annars hade han säkert hört skillnaden säger han.
Men jag tor inte ett smack på det ska du veta. För att jag bytte Coaxial kablarna mellan CD:n och Wandlaren. Så det var inga Kablar som transporterade analoga signaler och därmed är känsligare mot förlust än digitala. Kablar till Högtalare finns det stora skillnader och det vet jag att det gör, men även där är man perfekt utrustat med tex Ölbachs kablar som kostar 35 Euro metern. Mer än så behöver ingen människa jorden har skådat.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

För mycket om cd och sånt som redan har konstaterats tycker jag.

Att protocoll är viktigt vet vi alla och har redan nämnt flera gånger och att kabel har förluster har vi redan också konstaterat samt troligen upplevt allihopa. Sen att digital till analog omvandling kan skita sig är en helt annan sak då det digitala skall förflytta sig enorma 30-50cm med förstärkt signal innan det omvandlas verkar dock några glömma bort (kan ha fel på det att sata signalerna är starkare än pata dock men vill ha för mig detta så rätta mig om jag har fel)
Om det hade vart bitbortfall på en sata kabel så hade vi suttit med diskar med korrupta data och läsfel etc hela tiden.
Sen att datorn buffrar flera ms och har tid på sig att läsa om ifall datan är otillräklig tycker jag hör hit så en cd inte buffrar eller hinner läsa om i samma tackt som en dator (om man inte räknar in tiden då skakminne kom)

Det du säger om cd är helt rätt men jag tycker inte det är nära nog med en satakabel och dataöverföringen som sker i datorn.
Helt min åsikt dock och jag kan ha fel och låter mig gärna rättas med fakta.

Vad har s-ata med detta att göra? Läste du varken artikeln eller mitt inlägg? Det är inte s-ata signaler som ska skickas utan andra protkoll. Något helt annat.

S-ata har mycket starka felprotokoll inbyggda, därför fungerar det nästan alltid som antingen/eller, precis som sig bör med signaler i en dator.

Än en gång, artikeln handlar inte alls om signaler i en PC till t ex en HD utan att överföra olika ljudprotokoll via s-ata kablar.

Edit: Personen upplever alltså att en s-ata kabel fungerar bättre än annan variant till det han använder det, och jag framförde olika orsaker som faktiskt skulle kunna gör att det är så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag skulle gissa på "Super SATA ger bättre musikupplevelse" och "Vanliga SATA-kablar klarar av att överföra hundratals megabyte i sekunden utan förluster, men inte Malcolm Stewards ljudfiler. Istället rekommenderar han specialkablar för audiofiler." etc.

Jag tvivlar starkt på att man får någon som helst dataförlust mellan hårddisken/ssdn och moderkortet med en vanlig kabel som följer med.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Synd att så många inte är intresserade av kunskap längre. Ju mer kunskapsmassa människan tillförs desto trängre verkar sinnet bli. Tråden är full av praktexempel. Att i princip ingen kommenterar mitt långa inlägg, säger det mesta. Korta idiotförklarande oneliners är metoden för dagen.

Det framgick av artikeln att det var just en kabel mellan hårddisk och moderligt det rörde sig om.
Jag är lite nyfiken på hur du ställer dig till den berömda cd-svarven som skapar en vinkel på skivans kant samt avmagnetiseringsplattan som skall ge bättre ljud genom att kablage och skivor (både CD och lp) befrias från magnetism.

Svalander Audio AB, CD Sound Improver

Det är på tok för mycket psedovetenskap bland audiofilerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shrudder:

Jag skulle gissa på "Super SATA ger bättre musikupplevelse" och "Vanliga SATA-kablar klarar av att överföra hundratals megabyte i sekunden utan förluster, men inte Malcolm Stewards ljudfiler. Istället rekommenderar han specialkablar för audiofiler." etc.

Jag tvivlar starkt på att man får någon som helst dataförlust mellan hårddisken/ssdn och moderkortet med en vanlig kabel som följer med.

Igen, vem talar om problem med s-ata kablar mellan HD och moderkort? Inte artikeln iaf och inte jag. Som jag skrev ovan är det protokollet värdigt starkt och omsänder/korrigerar tills datorn stannar i princip. En del ljudprotokoll är helt annorlunda, vilket var vad jag skrev/skriver om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad har s-ata med detta att göra? Läste du varken artikeln eller mitt inlägg? Det är inte s-ata signaler som ska skickas utan andra protkoll. Något helt annat.

S-ata har mycket starka felprotokoll inbyggda, därför fungerar det nästan alltid som antingen/eller, precis som sig bör med signaler i en dator.

Än en gång, artikeln handlar inte alls om signaler i en PC till t ex en HD utan att överföra olika ljudprotokoll via s-ata kablar.

Edit: Personen upplever alltså att en s-ata kabel fungerar bättre än annan variant till det han använder det, och jag framförde olika orsaker som faktiskt skulle kunna gör att det är så.

I detta läget handlar det om en sata som är mellan hans disk och moderkortet i hans NAS som sedan streamar ljudet via en cat5 (vet inte hur långt) till hans Citat: "highly revealing active Naim DBL system"

Hur detta inte är "signaler i en PC till t ex en HD" vet jag inte.
Jag tycker det verkar som det dock...

Skrivet av MultiMan:

Igen, vem talar om problem med s-ata kablar mellan HD och moderkort? Inte artikeln iaf och inte jag. Som jag skrev ovan är det protokollet värdigt starkt och omsänder/korrigerar tills datorn stannar i princip. En del ljudprotokoll är helt annorlunda, vilket var vad jag skrev/skriver om.

Där har vi en anledning till till att ingen har nämnt dit långa inlägg som säkert är helt rätt men nu handlar det om vad i datan som ändras mellan en sata och en annan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det framgick av artikeln att det var just en kabel mellan hårddisk och moderligt det rörde sig om.
Jag är lite nyfiken på hur du ställer dig till den berömda cd-svarven som skapar en vinkel på skivans kant samt avmagnetiseringsplattan som skall ge bättre ljud genom att kablage och skivor (både CD och lp) befrias från magnetism.

Svalander Audio AB, CD Sound Improver

Det är på tok för mycket psedovetenskap bland audiofilerna.

Var i sweclockers artikel står det? Jag har inte läst originalartikeln eftersom jag litar på att det sweclockers skriver sammanfattar på ett korrekt sätt. Det är alltså inte så? Om inte står fortfarande mitt resonemang om olika påverkan av kablar med andra, mindre förlåtande protokoll.

S-ata kablar internt i en dator, mellan HD och moderkort, kvittar i princip. Jag har aldrig påstått något annat och det var inte det jag ville påpeka med mitt långa inlägg.:)

Jag känner till svalander väl och står inte för i princip någonting han för fram. Dock har jag faktiskt några strömfilter av hans tillverkning, men de är från 80-talet och inget pseudo, utan vanliga drosslar och annat för att filtrera bort störningar på 230V. Precis som APC grendosor och annat idag.

Dock som jag skrev. T o m polygram målade CD-kanterna på 80-talets början eftersom det påverkade om än så litet att det inte anses värt det. Många av de första CD-modellerna hade dessutom skivan synlig och därför kom ljus in och kunde störa. Hans svarvning kanske bygger på samma idé? Polygrams skivor hade även fasad kant faktiskt, förutom silverfärgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det ni skriver är förvisso sant men det finns en annan sak som faktiskt spelar roll: Verkligheten

Ljud är inte bara digitala ettor och nollor utan det är en upplevelse och det är inte bara "så här är det". Det finns anledningar till att det finns förstärkare och högtalare som kostar lika mycket som en mindre lägenhet och då är det inte helt fel att försöka satsa på bästa tänkbara, längs alla leder. Likadant är det med vin, det finns viner som tjugoåringar uppskattar som en vinkunnig veteran inte ens skulle kunna ta i och tvärtom. Samtidigt köper man dyra högtalare så är kanske ett par meter kabel för 2000kr inget speciellt, det finns ju de som köper grafikkort var sjätte månad...
Det var ju samma snack för några år sedan när alla IT- nördar hävdade att man inte kunde höra någon skillnad mellan cd-ljud och komprimerat 192kb/sec mp3- ljud. Dessutom, en kunnig musikälskare pratar och tänker antagligen ljud i helt andra termer än andra och har andra preferenser. Jag vet att jag själv lyssnar på musik helt annorlunda än många av mina vänner, det kan vara allt från analysering av instrumentplacering till diskreta detaljer som en triangel eller en väl markerad hihat i versen - ibland kan målet vara att få fram en så nära bild av produceringen som möjligt och ibland vill man bara åt en taktfast basgång.
Jag säger inte att ni har fel, men inte att hifi-nörden har fel heller. Någon tog några procentsiffror och jag vill nog hävda att förstärkeriet står för en ordentligt mycket högre andel av ljudupplevelsen än vad han vill påstå. Däremot kan val av kablage säkerligen påverka till en viss del, men då pratar vi om halva procent till några få. Är man dock ljudintresserad så är man antagligen intresserad av att ge sig själv bästa möjliga förutsättningar, även om det i många fall kan gå till överdrift i mångas ögon. Allt är tyvärr inte mätbart i ettor och nollor.

Digital överföring ÄR mätbart i ettor och nollor.
Om förstärkaren matas med EXAKT samma ettor och nollor, hur kan ljudet sedan bli annorlunda?

EDIT: Förresten, det där påståendet att 192 kbs mp3-filer låter precis lika bra som cd-ljud har jag missat.
Och nej, det är inte exakt samma sak. Vissa saker kan man mäta. Att mäta och jämföra 192kbps ljud mot cd-ljud så är det en stor skillnad.
Att mäta digitala signaler så är det exakt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alu korroderar lätt av syre och då blir det matt. Avläsningen kommer därför blir försämrad fläckvis. Inte ett stort hack utan små, små störningar. Många av dessa störningar klarar CDns korrigeringsystem av helt utan påverkan, den digitala informationen kommer fram opåverkad.

Vad händer då när det inte räcker längre? Enkelt, information tappas, och beroende på formatet sker ingen återsändning, precis som SP/DIF. Många som pratat här tänker på ethernet (eller s-ata), med återsändning av paket. Endast en del digitala protokoll fungerar så, främst nyare pga tekniska framsteg.

Vad jag vet finns det ingen felkorrigering på S/PDIF. Anledningen är enkel, signalen är så robust att ingen felkorrigering behövs (om man följer standarden, max 10m och 75-ohm coaxial ).

Visst uppkommer det jitter men knappast så att "bitar" går förlorade. Jitter medför dock andra problem då klockan åt DAC återskapas från signalen, men med bättre teknik är det numera inget problem heller.

Skrivet av MultiMan:

Detta är precis samma som sker med en dålig kabel som tappar i signalkvalitet. Det blir svårt för mottagaren att avgöra vad som är en etta eller nolla eftersom ettorna närmar sig brusnivån. Det blir överföringsfel och det kan inte rättas till eftersom ingen omsändning sker. Beroende på graden av interpolering eller gissningar, så kan det verka som om ljudet är mattare, det låter "konstigt". Inte så märkligt eftersom den inspelade informationen inte längre är samma. När man når över en viss nivå får man det typiska digitala klicket eller skrapet, men det är sällan felen går så långt.

Det ska vara extrem dåliga kablar, då SNR är väl tilltaget.

Skrivet av MultiMan:

Tappade bitar i avläsningen som inte felkorrigeringen klarar är borta för alltid och går aldrig att återskapa 100% (igen pga att ingen omsändning kan ske). Signalen och ljudet blir förändrad, ofta subtilt på ett sätt som är svårt att sätta fingret på. Det är inget flum utan fakta. Ni som rippar CD till flac vet vilka krav som ställs för att garantera 100% likhet med originalet. Just pga de problem jag diskuterat ovan.

Men du rippar väll inte CD genom att använda en extern CD-spelare och sedan till datorn via en S/PDIF anslutning? Att CD har dålig felkorrigering är inget nytt.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Läs kundrecensionerna.

Grymt roligt

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Digital överföring ÄR mätbart i ettor och nollor.
Om förstärkaren matas med EXAKT samma ettor och nollor, hur kan ljudet sedan bli annorlunda?

Om det matas med exakt samma är det givetvis ingen skillnad. Min poäng är att det kan uppstå förluster som gör att ljudet påverkas subtilt om kablarna är alltför dåliga. Detta därför att protokollet inte kan fixa till felen i överföringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om det matas med exakt samma är det givetvis ingen skillnad. Min poäng är att det kan uppstå förluster som gör att ljudet påverkas subtilt om kablarna är alltför dåliga. Detta därför att protokollet inte kan fixa till felen i överföringen.

Och det kan man mäta.
Och mätningar som har gjorts visar att det är bullshit, dom felen uppstår inte trots att hifi-folk påstår sig höra skillnad.

Men hifi-nördar kanske kan höra skillnad eftersom det finns en potentiell skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erixon:

Vad jag vet finns det ingen felkorrigering på S/PDIF. Anledningen är enkel, signalen är så robust att ingen felkorrigering behövs (om man följer standarden, max 10m och 75-ohm coaxial ).

Visst uppkommer det jitter men knappast så att "bitar" går förlorade. Jitter medför dock andra problem då klockan åt DAC återskapas från signalen, men med bättre teknik är det numera inget problem heller.

Signalen är ju inte alls robust, just därför att den saknar all hjälp för att felkorrigera. Hur menar du? Robust i att "ingen ändå hör eventuella fel"?
Modern teknik fixar fixar jitter bra, vilket jag också skrev.

Citat:

Det ska vara extrem dåliga kablar, då SNR är väl tilltaget.

Vilket också var en av mina poänger, dåliga/sämre kablar. Var gränsen för problem ligger varierar ju med ansluten utrustning.

Citat:

Men du rippar väll inte CD genom att använda en extern CD-spelare och sedan till datorn via en S/PDIF anslutning? Att CD har dålig felkorrigering är inget nytt.

Det händer. Många spelare (iaf min gamla häck) har just sådan signal ut för extern DA.:) Men även när du rippar via s-ata eller p-ata är fortfarande korrupt data som måste interpoleras vid DA-omvandlingen ett närvarande faktum. Problemet/felen uppstår då innan interfacet tar över så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Och det kan man mäta.
Och mätningar som har gjorts visar att det är bullshit, dom felen uppstår inte trots att hifi-folk påstår sig höra skillnad.

Men hifi-nördar kanske kan höra skillnad eftersom det finns en potentiell skillnad?

VIlken typ av mätningar? Det går att visa jitter och bit-bortfall enkelt. Det är väl det vi pratar om? En vetenkaplig, mätbar grund. Vem som hör vad efter DA-omvandlingen är extremt subjektivt av en mängd olika anledningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är lite intressant läsning för er alla

Unikt blindtest: Vi avslöjar kabel-bluffen - IDG.se

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Här är lite intressant läsning för er alla

Unikt blindtest: Vi avslöjar kabel-bluffen - IDG.se

Har redan läst den och håller med 100%. Det är dock inte det jag argumenterar för här. HDMI och andra moderna protokoll är väldigt robust. Endast vid längre kablar får man eventuellt problem med störningar (eller direkt felaktiga kablar).:)

Visa signatur