Permalänk
Medlem

Kör GTX 460 SLI. De som hävdar annat är oinsatta/ATI fanboys. Gillar själv ATI men 460 SLI skalar helt fantastiskt och kommer duga i många år framöver. Kör det med en 6-core AMD, moderkort med SATA 6.0, USB 3.0, 2 PCI express x16 eller x8, 4 gig 1333 eller 1600 minnen, ett Fractal Design R3 med några extra fläktar, ett Corsair HX 650W eller ett Newton 650W. Allt annat känns bara fel om man önskar ett framtidssäkert kraftpaket. Och glöm inte köra på en riktigt grym skärm, nästan den viktigaste "komponenten" till en dator!

Permalänk
Medlem

härligt då vill jag träffa er och llåta er se på när jag äger på stepmania!

Edit: NU MÅSTE JAG SPELA STEPMANIA!!

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

varför ett matx mobo i ett atx chassi? gene dvs.

överklocka för dubbel prestanda, nja...

ät lite allergisk mot sparkle och dylika märken (och här är ju budgeten rätt tilltagen så jag tycker inte man behöver snåla några hundra här och där)

edit: är det 17k som gäller numera eller?

isf skulle jag ta något i stil med:

Köra en RAID 1:a på F3orna (spegling)

Har inte kollat kompatibilitet med minnen osv, chassi är smaksak. Tycker H50 mm har för mycket väsen för sig för de där 1-2 graderna... Behöver du inte SSD så sparar du ju in en del pengar (ingen spelprestanda från det). Kan t.ex. läggas på ett bra ljudkort (om du har behov för det) eller fler diskar och köra en raid 5:a (om du behöver mer lagring).

btw: 750 och 850 har inte samma tillverkare väl? minns jag rätt? kan ju lätt bytas mot likvärdigt (marginellt bättre agg). har ett vagt minne av att 750 har lite mer väsen för sig och lite lägre effektivitet. se ovan paket mer som en generell guide line än en absolut sanning.

edit2: nja de graffena skulle jag inte ta, finns det inget bra märke (av 460n) på inet med radialfläkt (är att föredra i en sli/cross config)? http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/944180-har-finn... standardvarianten är att föredra iaf. EVGA är ett bra märke och de har radialfläktar på gtx 460

edit3: kan du leva med att montera vissa komponenter kan du ju titta på någon annan butik (inet har ett väldigt begränsat sortiment) dustinhome har studentrabatter och gratisfrakt t.ex.

edit4: kolla noga på mobo osv (t.ex. kanske du vill ha 16/16 på pci-e portarna även om det inte gör så stor skillnad, kolla också på layouten på kortet så att du har utrymme nog för att konfigurera datorn som du vill (t.ex. behöver du en pci-e x1 port till något så kan det vara bra ifall den sitter på lämpligt ställe om du väljer att köra SLI)

edit5: sista för inatt jag lovar, ett tips är ju också att läsa på mer om varje specifik komponent (t.ex. hmm vad behöver en dator? cpu - vad ska jag ta för cpu?, HDD - hmm vill jag ha SSD, RAID? vilken modell verkar vara mest tillförlitlig, ljudnivå, prestanda för x kr? mobo (motherboard) - hur många sata, ska jag överklocka, tillverkare, vad tog jag för cpu nu igen, hmm vad är det för sockel?) minne - har andra haft problem med denna kombination av mobo och minne? osv. Här kan du ta en titt i de olika trådarna på forumet för att "optimera" dina val.

Permalänk
Avstängd

Varför Intel?? socket 1156 och 1366 är utfasade socklar som det inte kommer flera (kanske nyare modeller som har en smula högre klock frekvens o.s.v) AM3 kommer ju att funka med framtida processorer...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Varför Intel?? socket 1156 och 1366 är utfasade socklar som det inte kommer flera (kanske nyare modeller som har en smula högre klock frekvens o.s.v) AM3 kommer ju att funka med framtida processorer...

Helt ärligt vad ska man köra på? för jag ska också själv köpa ny dator tänkte jag innan novembers slut men när ska Intel byta ut sina socklar och sparka in generation 2 av i3/i5/i7 "Sandy Bridge" eftersom att jag aldrig tyckte att det framgick men det finns väll någon Intel Entusiast som kanske vet??

Jag har kört Amd nu i många år och har kört Intel i några år (Båda två är dualcore) frågan är om jag ska köpa en Intel i7 870 2.93ghz eller en Amd Phenom ll x4 965?

pengar har jag men jag villl bara inte kasta port pengar på sånt som ändå måste bytas ut

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hej alla! Tack som tusan för alla svar. Jag ska senare idag sätta mig ner och sammanställa allt. Sedan hade jag tänkt ta ut 4-5 exemplar som verkar ha fått bra kritik. Dessa ska jag sedan (gärna med eran hjälp) försöka få utsållade till en jag ska köra på!!!
Tackar varmt för all hjälp! Kommer ett långt svar ikväll där jag kommer börja försöka specificera mig och kommer behöva kritik från er på de olika alternativen jag fått fram!

Återkommer ikväll och återigen tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Är det bekräftat att bulldozer kommer funka på nyare AM3? Har inte hört så mycket om det på sistone, isf är det ju ett bra alternativ ifall han ska bygga vidare på systemet. Skickade ett "budget" alternativ för 10k med AM3 osv inatt.
I grunden så är det hans behov som ska ligga bakom komponentvalen, t.ex. ska han inte uppgradera utan köpa ny dator om x år så är det tämligen ointressant.

Till TS kan jag bara säga att ta god tid på dig om du inte har bråttom. Du kommer lära dig en hel del genom att kolla runt lite inför bygget.

Permalänk
Medlem

Hej alla och tack för er hjälp! Jag har nu lagt upp min nya tråd med 3 alternativ tagna från denna som jag ska försöka få hjälp att välja mellan.

Den nya tråden är här :
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Jag vill återigen tacka för att ni tog er sån sanslös tid för mitt ärende och min okunskap och önska er en resterande go natt:)!

PS: Om man inte får ha två trådar så är det denna som ska raderas av de två jag har uppe:)