Permalänk
Medlem

Bostadsköer, tips?

Tjo!
Har kommit på att jag verkligen borde ställa mig i lite bostadsköer. Jag bor i sthlm nu och har flyttat omkring sjukt mycket här senaste året.
Börjar inse att jag nog kommer att stanna här rätt länge, så någon gång lär jag vilja ha en riktig bostad.

Så vilka bostadsköer för sthlm bör man stå på?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

ringa runt. stod i kö några veckor i kristianstad utan nåt vettigt napp och då är det Kristianstad vi snackar om!! sen lade jag ut annons på blocket som jag inte trodde på. och det visade sig att det var just annonsen på blocket som fixade mig en lägenhet. en hyresvärd som ringde mig fast jag var student. det kom dessutom flera samtal gällande andrahand, förstahand från privatpersoner m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

ringa runt. stod i kö några veckor i kristianstad utan nåt vettigt napp och då är det Kristianstad vi snackar om!! sen lade jag ut annons på blocket som jag inte trodde på. och det visade sig att det var just annonsen på blocket som fixade mig en lägenhet. en hyresvärd som ringde mig fast jag var student. det kom dessutom flera samtal gällande andrahand, förstahand från privatpersoner m.m

Jag tänker mig att man står i kö i flera år, så några veckor är väl inte så konstigt att du inte får något på.

Jag har boende för tillfället, men vill hitta något riktigt om några år. Har också kört på blocket med stor framgång, men då är det oftast långt ut i förorten och så.

Permalänk
Medlem

Den jag länkade till måste man stå i 10+ år för att få tag i något vettigt..
Men det är ju inte så dyrt att stå där så det är bara att det tickar på..
Sen finns det lokala bostadsköer. Typ sundbyberg har en och sen är det säkert fler som har.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

haha ja om du menar år så är ju inte blocket relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

haha ja om du menar år så är ju inte blocket relevant http://4.bp.blogspot.com/_vyAoR1jlf3M/S0hYrlg3rEI/AAAAAAAAAEU...

Haha, en tråddödarsmiley.

Grejen är att jag vill minnas att folk brukar säga att de står i en rad olika bostadsköer. Räcker det med den som är nämnd, eller finns det fler bra ställen? Gratis- eller betalsidor spelar ingen roll.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Haha, en tråddödarsmiley.

Grejen är att jag vill minnas att folk brukar säga att de står i en rad olika bostadsköer. Räcker det med den som är nämnd, eller finns det fler bra ställen? Gratis- eller betalsidor spelar ingen roll.

Det är långt ifrån alla hyresvärdar som är med i Bostad Stockholm. Kolla upp vilka värdar som finns där du vill bo och se om de kanske kör med någon eget kösystem. Det är nog enklare att hitta bostad den vägen.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Stockholms stads är väl den största vad jag förstår. Vissa av kommunerna runtomkring har en egen, som t.ex. Väsby, Sigtuna m.fl. Sen finns det många privata, jag sparar hos Akelius vilket ska ge förtur i deras kö. Hur pass mycket vet jag inte men räntan är ju bra så... Vissa privata har först till kvarn, eller tar den som de tycker passa bäst men en del kan vara oseriösa, ta ut ockerhyror eller eftersätta underhållet.

Att stå i några veckor eller ens ett par år i de kommunala köerna är som sagt ingen mening utan du måste ha någon annan kortsiktig lösning. Efter 3-4 år kan du börja hoppas på Rinkeby eller Fitja och efter 6 år någon vanlig halvtråkig sunkförort. Du ska ha väldig tur om du hinner få nåt i innerstan innan du blir pensionär. Du kan ju annars välja att skuldsätta dig uppöver öronen och köpa något.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Stockholms stads är väl den största vad jag förstår. Vissa av kommunerna runtomkring har en egen, som t.ex. Väsby, Sigtuna m.fl. Sen finns det många privata, jag sparar hos Akelius vilket ska ge förtur i deras kö. Hur pass mycket vet jag inte men räntan är ju bra så... Vissa privata har först till kvarn, eller tar den som de tycker passa bäst men en del kan vara oseriösa, ta ut ockerhyror eller eftersätta underhållet.

Att stå i några veckor eller ens ett par år i de kommunala köerna är som sagt ingen mening utan du måste ha någon annan kortsiktig lösning. Efter 3-4 år kan du börja hoppas på Rinkeby eller Fitja och efter 6 år någon vanlig halvtråkig sunkförort. Du ska ha väldig tur om du hinner få nåt i innerstan innan du blir pensionär. Du kan ju annars välja att skuldsätta dig uppöver öronen och köpa något.

Allt handlar ju om vad man är villig att betala, fick själv erbjudande om visning (hade väl plats <10), med 4 månaders kötid hos Stockholms stads bostadskö, en nybyggd lägenhet i Hammarby sjöstad, hyra ~10kkr/månad. Tackade vänligt nej till det, dels långt ifrån arbetet (fel sida om stan sas), samt får man en några år äldre lägenhet för långt under det priset med dubbla storleken så är valet rätt lätt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

Tälta i Haga-parken

Permalänk
Keeper of the Bamse

www.forvaltaren.se

Där kan du få bostad i Sundbyberg relativt enkelt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com