Vad är en bärbar dator?
Min smartphone har bättre prestanda än min laptop hade för 10-15 år och en bättre upplösning på skärmen än den skärm du läser detta inlägg på- fast min skärmen är avsevärt mindre. Min bärbara idag är en smartphone --min stationära dator är en laptop som oxå är bärbar men följer inte med så ofta då jag kan göra i stort sätt allt på smartphonen när jag inte är hemma.
Min smartphone är mycket flexiblare än en bärbar laptop den passar i fickan den går att ringa från den kan kan allt som en laptop kan göra. Den kan inte bränna en DVD men den kan skicka en fil till en vän som kan bränna...och ladda på en server som jag når -där kan jag också hämta mina filer till QuickOffice, jag kan maila , ansluta till internet via wlan på hotspots, jag kan göra bacup på internet, nå alla mina filer på den stationära (laptopen) jag kan underhålla min hemsida eller blogg i WordPress från smartphonen.
Ett mycket bra Exempel på flexibiliteten Den ersätter både en GPS i bilen , en GPS i skogen ,en GPS på sjön eller att hitta i en storstad var som helst på klotet- jag kan använda röstnavigering och kartor utan att vara uppkopplad på internet dessutom kostar det inget inte ens för kartmaterialet med uppdateringar och röstnavigeringen.
Smartphonen är inte den senaste modellen för de nya har för hög prestanda på processorn som ligger före sin tid då batteriteknoliogin inte hänger med- man skall inte behöva ladda om flera gånger om dagen vid offensiv användning ( Läs mest Iphones bekymmer..)
Läs om mina erfarenheter om du inte visste...?
En bärbar dator idag är inte en laptop enligt min uppfattning det är en smartphone ( tex Ericsson Nokia som är bäst på mobiltelefoni )elller handdator som man kan ringa med för det mesta.... ( tex Iphone eller HPIPAQ )
Eller har jag fel??