Permalänk
Medlem

Hjälp med virus :(

Hejsan!

Fått ett jobbigt litet problem här nu.
fick ett virus i helgen, Först så började ett okänt program varna för att de fanns virus på datorn, Klickade inte på något av de, utan skulle då börja söka med Norton, men Då kom de upp ytterliggare en okänd ruta, där det stod att norton inte kunde startas längra pga av infekterade filer.
Testade med ad-aware, och de var samma problem där, och upptäckte då att det var likadant med alla program, Kunde inte starta något för att rutan kom upp att de var infekterade filer, Startade om datorn då, och man loggas in som vanligt, fast sen är allt bara svart, endast muspekaren som syns.

Det går att starta aktivitetshanteraren, men internet är avstängt, likaså antivirus programen.

Någon aning om vad man kan göra? eller vad de kan vara för virus?

Skulle helst vilja slippa installera om hela datorn.

Tacksam för svar

/Calle

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att starta i felsäkert läge så kan du prova att installera Malwarebytes Antimalware. Gratis i den enklare versionen och bra på att rensa.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Det låter som om du fått ett "falskt antivirus" på din dator , Malwarebytes antimalware brukar få bort dom.
Kan du inte ladda ner det och installera det så behöver du assistans av en annan dator , endera att skapa en skiva att boota och rensa din dator från eller att koppla in din HD på och scanna den vägen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

VAd heter det okäna programmet?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

En kollega fick detta här i slutet av Augusti och bad mig kolla över vad det var.
Dock så såg man fortfarande alla ikoner och bakgrundsbilden som vanligt. Men annars så är det som du beskriver det.
Vad jag gjorde var att jag startade om datorn och innan viruset hann "ladda" så drog jag igång aktivetshanteraren och dödade den processen, tror den hette något med "shdw" fast ett par "random" bokstäver framför. när jag hade dödat den processen så kunde jag starta andra program.

Permalänk
Medlem

En bekant till mig hade något liknande i somras. Den fulingen ställde in att man skulle ansluta till internet via proxy. Kommer du inte ut på nätet när du rensat klart så kolla att den rutan inte är ikryssad i internetinställningarna.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Råkat ut för en liknande som lyckades stänga av allt viruskydd. Attans bråkiga.

Ta och ladda ner Avast, Avira och Malwarebytes från Security Software - Free Software Downloads and Software Reviews - Download.com (AVG är inte full installation så den funkar inte) via en annan dator.

Lägg dom på en CD eller USB minne.

Starta din dator i failsafe läge, installera Virusprogrammen från CD'n/USB'n och kör dom.

Permalänk
Medlem

Ja hade ett sånt program förut den stängde ner mina program ja försökte öppna, virusskyddet stängdes osv

Formatera va lösningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Kan inte starta i felsäkert läge heller, utan de blir samma sak där, att de blir bara svart och endast mus pekaren syns.

Men som sagt, aktivitetshanteraren går att starta, och nu går det att starta diverse program via aktivitetshanteraren, dock inte antivirus programen. ska ladda hem malware bytes och testa om de funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr1gger:

Tack för alla svar!

Kan inte starta i felsäkert läge heller, utan de blir samma sak där, att de blir bara svart och endast mus pekaren syns.

Men som sagt, aktivitetshanteraren går att starta, och nu går det att starta diverse program via aktivitetshanteraren, dock inte antivirus programen. ska ladda hem malware bytes och testa om de funkar

Leta upp den illasinnade processen och döda den med hjälp utav aktivitetshanteraren. Då borde du kunna starta program som vanligt.

Permalänk
Medlem

Liknande problem

Jag hade en dator hos mig i helgen med liknande problem. Det gick dock att starta den i felsäkert läge och ordna upp det hela. I mitt fall var det ett program med en massa filer i "c:\Users\..\appdata\Local\" och en katalog som hette MSA. Där låg lite lustigt namngivna filer som anropades från registret vid uppstart. Kolla om du kan starta Regedit och se i Run om det ligger något konstigt där.

( Ta bort MSA-katalogen om den finns )

Edit
Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Medlem

Testa lite som de sagts tidigarei tråden.

Installerat malware och kört de och de tog bort allt som de hittade, Och har fått igång internet nu, och även dom flesta programen vad jag vet går att köra igång nu.
Men jag måste fortfarande köra igång de via aktivitetshanteraren, Det är fortfarande kolsvart på skärmen när man startar datorn, allt som syns är muspekaren.

Någon aning om vad de kan vara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad händer om du startar explorer.exe ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk