Dator "bootar" inte vid enstaka tillfällen.

Permalänk

Dator "bootar" inte vid enstaka tillfällen.

Hej,

Byggde en dator i somras till min grabb. I stora drag byggd på Elgiganten build 130, men har bytt ut lite komponenter. Här är komponenterna i sin helhet.

Chassi: NZXT H5 Flow 2024
GPU: MSI GeForce RTX 4070 Dual 12GB OC
CPU: AMD Ryzen 7500F
CPU-kylning: Cooler Master Hyper 212 Pro
Moderkort: Asus TUF Gaming B650-E WIFI
RAM: Trident Neo Z 32GB DDR5 6000 MT/s CL30
SSD: Kingston NV3 1TB M.2
PSU: Cooler Master MWE Gold 750 V2 ATX 3.1

Har dessutom installerat 5 RGB, chassifläktar från Thermalright.

Byggde den först i Sverige i somras och sedan plockat ihop och transporterat till Gran Canaria där vi bor och byggt upp igen. Vid ett par tre-fyra tillfällen har det hänt att datorn inte bootar ordentligt. När man tryckt på knappen så går tangentbord, mus och skärm aldrig igång men i övrigt ser det ut som att datorn är på med alla diverse fläktar och RGB. Vid ett eller två av dessa tillfälllen har mus och tangentbord börjat lysa men ingen bild till skärmen. Det har hänt både i SVerige vid första bygget och här på GC. Så det verkar inte ha med saken att göra.

Någon som har någon aning om vad det skulle kunna bero på? Om inte kan man se nog fellogg eller liknande i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roboitinho:

Hej,

Byggde en dator i somras till min grabb. I stora drag byggd på Elgiganten build 130, men har bytt ut lite komponenter. Här är komponenterna i sin helhet.

Chassi: NZXT H5 Flow 2024
GPU: MSI GeForce RTX 4070 Dual 12GB OC
CPU: AMD Ryzen 7500F
CPU-kylning: Cooler Master Hyper 212 Pro
Moderkort: Asus TUF Gaming B650-E WIFI
RAM: Trident Neo Z 32GB DDR5 6000 MT/s CL30
SSD: Kingston NV3 1TB M.2
PSU: Cooler Master MWE Gold 750 V2 ATX 3.1

Har dessutom installerat 5 RGB, chassifläktar från Thermalright.

Byggde den först i Sverige i somras och sedan plockat ihop och transporterat till Gran Canaria där vi bor och byggt upp igen. Vid ett par tre-fyra tillfällen har det hänt att datorn inte bootar ordentligt. När man tryckt på knappen så går tangentbord, mus och skärm aldrig igång men i övrigt ser det ut som att datorn är på med alla diverse fläktar och RGB. Vid ett eller två av dessa tillfälllen har mus och tangentbord börjat lysa men ingen bild till skärmen. Det har hänt både i SVerige vid första bygget och här på GC. Så det verkar inte ha med saken att göra.

Någon som har någon aning om vad det skulle kunna bero på? Om inte kan man se nog fellogg eller liknande i BIOS?

Finns väl flera saker man kan pröva o göra.

Tror inte det har med OS o göra men kan ju ominstallera det.

Annars frånkoppla hårdvara för att utesluta att det ej är felet.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Jag hade liknande problem. Det var min Acer display som var problemet, den "vaknade inte" av signalen. Ofta ville den inte komma igång efter strämsparläge. Hjälpte inte att stänga av o sätta på igen med on/off knappen. Testa nästa gång dra ur skärmens elsladd och peta in igen.

Permalänk

Jag uppdaterade BIOS häromdagen. Vi får se om det löser problemet. So far, so good...

Men insåg ju att det finns massvis med inställningar i BIOS. Finns det någon guide över vilka inställningar man "ska" ha? Skulle också på något sätt vilja få ner ljudet från fläktarna. Misstänker att dom går mycket hårdare än dom behöver.