Snyggast spel i förhållande till hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deus Ex:

Min futtdator gillar verkligen inte Just Cause 2... Enda spelet som vägrat flyta på bra hittills för mig, men det finns säkert massa krävande spel som jag inte försökt spela
Iaf., jag tycker helt klart Half Life 2... Det är snyggt, men ändå... lagom snyggt, inte massa onödigt lull-lull... typ. derp.

Håller med om Just Cause 2 det flöt inte på alls bra med 8800GTS 640MB.........

Dock DiRT2 körde jag i 1680x1050 2xAA och resten på högsta......det flöt på hur bra som helst......nedan ett benchmark från DiRT2......så min röst faller på DiRT2

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt gamla spel med ritade världar, dom såg riktigt bra ut i regel

Spelades på kulram och krittavla ugnefär

Direktlänk var inte uppsakattad tydligen: Master of Dimensions - Windows Screenshots - MobyGames

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Outcast tycker jag är värd att nämnas. Krävde ingen acceleration av grafikkretsen eller liknande typ. Såg ändå bra ut.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

hl2.

just cause 2 fungerar inge vidare på min dator heller, hade ett 8800gt, har nu ett 5770. ska testa om det flyter bättre

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skumt, jag maxar förståss inte JC2, men med lagom inställningar så är det ändå en unikt häftig och vacker rymdkänsla som jag inte sett någon annan stans. Detta på min laptop med Radeon 4650 (kopplad till större skärm).

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Donkey Kong Country på SNES någon? Var ju assnyggt!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Heroes of Newerth, Starcraft 2, Grid: Race Driver, Far Cry 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Om vi snackar "Alla kategorier" så måste det ju bli Doom1 / Doom2. Fattar ni hur svag en 3:86 processor på 33MHz är ? Ändå kunde man köra Doom i 380x240 upplösning med ca 10 FPS, med 256 färger. Inget spel har varit så revolutionerande som Doom. Det fanns fler PCs som hade Doom installerat, än PCs som hade Windows installerat, kring 1992.

Håller med! Riktig 3D-grafik (nåja, man var ju inte så kräsen då) och löjligt små hårdvarukrav.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Unrealmotorn var väl väldigt lättdriven. Kommer ihåg när man spelade UT på datorn vi barn hade när jag var yngre, en riktig pissdator men trots det gick det spela med schysst grafik.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgart:

Unrealmotorn var väl väldigt lättdriven. Kommer ihåg när man spelade UT på datorn vi barn hade när jag var yngre, en riktig pissdator men trots det gick det spela med schysst grafik.

Snackar du om det första singelspelet nu? Om ja så låg grafiken långt före för sin tid och spelet flöt som smör med 3DFX kort :). Det jag inte gillade var att spelet skräpade ner Windows (det var på den tiden då en massa filer hamnade i Windows mappen) med kvarliggande filer efter en avinstallation

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ska vi begränsa oss till någorlunda moderna spel så Half-Life 2.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

HL 2, MW1 och 2. Även dirt 2 tycker jag flyter på riktigt bra även på lite äldre system.

Tänk på vad otroligt lite detaljer det är i just Dirt2 jämfört med ett skjutspel som har en hel stad och fullt med andra saker som kommer fram osv..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Tänk på vad otroligt lite detaljer det är i just Dirt2 jämfört med ett skjutspel som har en hel stad och fullt med andra saker som kommer fram osv..

Förvisso, men Dirt 2 ser ändå jäkligt bra ut i förhållande till hur bra det flyter på.

Permalänk
Medlem

Donkey Kong Country serien på SNES. Var otrolig grafik när den kom och imponerar tamigtusan än idag.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djärven:

Donkey Kong Country serien på SNES. Var otrolig grafik när den kom och imponerar tamigtusan än idag.

"Vi begränsar oss till datorer, alltså inte konsoler."

Men visst ska vi tar med konsoler så är Donkey Kong serien till SNES mycket väl optimerat. Spelkassetten innehåller i sig en extern 3D krets, SNES:et i sig hade inte kunnat rendera den grafiken.

Crash Bandicoot till Playstation har också imponerande grafik om man ser till hårdvaran det körs på.

YouTube - Crash Bandicoot - 100% Run, Part 4: Up The Creek

Kanske inte så snyggt med dagens mått men med tanke på att Playstation kom ut 1994 och har en CPU på 33MHz, 2MB systemminne och 1MB videominne är det ganska imponerande.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

"Vi begränsar oss till datorer, alltså inte konsoler."
Kanske inte så snyggt med dagens mått men med tanke på att Playstation kom ut 1994 och har en CPU på 33MHz, 2MB systemminne och 1MB videominne är det ganska imponerande.

Hårdvaran i en PS1 var ju grym
Playstation Specifications

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubi:

Hårdvaran i en PS1 var ju grym
Playstation Specifications

Ja på den tiden var den utan tvekan det. På PC sidan hade ju inte ens Voodoo1 släppts.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Unreal (1) och Unreal Tournament (1) - tveklöst etta i min värld. Såg ruskigt bra ut, och flöt kanon på en K6-2 med enkelt Voodoo2 (förutsatt att Glide användes).

Andra spel som är värda att nämna:
Call of Duty (1), i synnerhet med expansionen United Offensive
WarCraft II (DOS)
Colin McRae Rally 2.0
Half-Life 2
Assassin's Creed

Permalänk
Medlem

Måste säga att RUSE är bra i grafik förhållande vis vad den inte kräver i hårdvara iallafall : )

Flöt på som fan på en HD3850 256mb med 1366x768 på min 32 tummare med en e6300 på 2.6ghz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Men visst ska vi tar med konsoler så är Donkey Kong serien till SNES mycket väl optimerat. Spelkassetten innehåller i sig en extern 3D krets, SNES:et i sig hade inte kunnat rendera den grafiken.

Pardon my french men det där låter som en skröna. Donkey Kong-serien använder förrenderaderade 3d-sprites med en för den tiden ny komprimeringsmetod som tillät fler stillbilder på varje allokerad minnesplats för sprites, därav kunde de göra mjukare animationer.

Jag blir dock gärna motbevisad.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Pardon my french men det där låter som en skröna. Donkey Kong-serien använder förrenderaderade 3d-sprites med en för den tiden ny komprimeringsmetod som tillät fler stillbilder på varje allokerad minnesplats för sprites, därav kunde de göra mjukare animationer.

Jag blir dock gärna motbevisad.

Det verkar som du har rätt, men kretsarna användes till en del andra spel som tex Super mario world 2

Super FX - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Snackar du om det första singelspelet nu? Om ja så låg grafiken långt före för sin tid och spelet flöt som smör med 3DFX kort :). Det jag inte gillade var att spelet skräpade ner Windows (det var på den tiden då en massa filer hamnade i Windows mappen) med kvarliggande filer efter en avinstallation

Yes, Unreal och UT (det första) hade makalös grafik för sin tid och tillät dessutom sjukt höga upplösningar.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

När jag spelade spelet för första gången var jag otroligt imponerad. Grymt bra spel också och stal morsans dansbandskassett för att spara min ranger på.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Half-Life 2, lätt. Maxat med en P4 och ett GeForce4 Ti 4400. Det var grejer det.
Även Hitman: Blood Money, maxat med en E2140 och X1950 GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det verkar som du har rätt, men kretsarna användes till en del andra spel som tex Super mario world 2

Super FX - Wikipedia, the free encyclopedia

Grymt! Så det var därför Star Wing-kassetten i princip brann när man skulle ta ut den.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com