Permalänk
Medlem

SD kommer inte förändra något till det positiva.

Som tur är vet över 90% av befolkningen i vårt land bättre än att sänka sig till en nivå att rösta in människor som för några år sedan hälsade till Hitler.

Och det är Inte en lögn!!!

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Som de sa på TV får ju alliansen igenom sin budget iaf, om nu inte rödgröna går ihop med SD om en gemensam budget, vilket aldrig händer.

Sen är det ju trist då de lär förlora enskilda frågor.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Tja, valet gick som många förutspått så då är kanske bästa stalltips att kolla vad som sades om det parlamentariska läget innan valet: Vi kan ha en minoritetsregering eller så kan MP hoppa över till Alliansen. En ren gissning är att vi får en minoritetsregering och att Alliansen kommer söka stöd av MP. Men MP är lite svåra i den här rollen. Deras klassiskt icke-förhandlingsbara krav är ministerplatser. Då blir det en majoritetskoalition.

Edit: Det är alltså i vanlig mening MP som är "vågmästare". Det är det enda parti som kan tänka sig att samarbeta med alla. Det är lite fel att kalla SD för vågmästare för en sådan förutsätter även att andra förutsättningslöst kan samarbeta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ohly är en whiner.
När man har bara två val blått eller rött (same shit different name) så är det inte konstigt SD dyker upp där emellan.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Som de sa på TV får ju alliansen igenom sin budget iaf, om nu inte rödgröna går ihop med SD om en gemensam budget, vilket aldrig händer.

Sen är det ju trist då de lär förlora enskilda frågor.

om SD går ihop med rödgröna hamnar den sidan på 49,3% så ingen budget för rödgröna ens med SD stöd

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

om SD går ihop med rödgröna hamnar den sidan på 49,3% så ingen budget för rödgröna ens med SD stöd

Jo men du behöver inte över 50%, den största minoriteten får igenom sin budget.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Även om valresultatet är kontroversiellt så måste jag säga att de uttalanden jag sett hittills verkligen har varit det stora problemet, även om SD inte fått min röst och inte heller representerat mina värderingar. Så har de andra partierna visat upp en sann odemokratisk och omogen sida, smutskastning och påståenden om osamarbetsvilja är ju att helt enkelt säga - Nej vi kommer inte lyssna på 5.7% av alla väljare.

För mig var det här värre än resultatet själv. Uppenbarligen har ingen av de 7 grundpartierna velat diskutera en fråga som väldigt många svenska väljare tyckt vara viktig, och sen att bara förkasta den frågan helt och kalla det "Rasism"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flancen:

om SD går ihop med rödgröna hamnar den sidan på 49,3% så ingen budget för rödgröna ens med SD stöd

Detta är läget där man inte länge bör tala om procent. I mandatfördelningen är det ett faktiskt nollsummespel, så om inte M+C+FP+KD är majoritet så är MP+S+V+SD det. Visst kommer det sista aldrig vara aktuellt, men med SDs stöd för en budget skulle faktiskt de rödgröna ha majoritet i frågan.

Doofus: Vilket parti som helst får vägra samarbeta med vilket annat som helst utan att man kan kalla det för "odemokratiskt".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Även om valresultatet är kontroversiellt så måste jag säga att de uttalanden jag sett hittills verkligen har varit det stora problemet, även om SD inte fått min röst och inte heller representerat mina värderingar. Så har de andra partierna visat upp en sann odemokratisk och omogen sida, smutskastning och påståenden om osamarbetsvilja är ju att helt enkelt säga - Nej vi kommer inte lyssna på 5.7% av alla väljare.

För mig var det här värre än resultatet själv. Uppenbarligen har ingen av de 7 grundpartierna velat diskutera en fråga som väldigt många svenska väljare tyckt vara viktig, och sen att bara förkasta den frågan helt och kalla det "Rasism"...

Vadå, om de rödgröna vinner, lyssnar de på alliansen då? Då ignorerar de ju typ 40+% av de röstande.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Detta är läget där man inte länge bör tala om procent. I mandatfördelningen är det ett faktiskt nollsummespel, så om inte M+C+FP+KD är majoritet så är MP+S+V+SD det. Visst kommer det sista aldrig vara aktuellt, men med SDs stöd för en budget skulle faktiskt de rödgröna ha majoritet i frågan.

Doofus: Vilket parti som helst får vägra samarbeta med vilket annat som helst utan att man kan kalla det för "odemokratiskt".

Partierna får sjabbla bäst dom vill, men har du kollat på valvakan där alla i princip bara skrikik "rasist"...

Permalänk
Medlem

Ingen som förstår vad jag menar ?
Skit i partifördelning, ATT sd fick så mycket röster beror på att andra partier inte vågar ta i en svår fråga.
Dags att våga menar jag, och inte bara slänga skit på dom som nämner frågan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Partierna får sjabbla bäst dom vill, men har du kollat på valvakan där alla i princip bara skrikik "rasist"...

...och Maud m.fl har skrikit kommunist åt Ohly. Vad är problemet? Ingen vill samarbeta med SD, det är inte odemokratiskt på något sätt. SD är lika stort som V och man behöver inte lyssna på dem mer än så.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt skött att bara gapa skällsord och bete sig som idioter det vinner de inget på, att sitta med armarna med kors och bula hjälper inget, gilla läget gå vidare. Man kan ju inte sitta i TV och spotta på 5.7% av rösterna och kalla dom rasister, det jobbiga nu är alla emorubriker i tidningar och media bara ta fram popcornskålen och se dom lida, nästan så man hoppas någon måste ta in SD i sitt block det kan de ha.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

Jag tyckte Maria Wetterstrand var ganska tydlig att hon inte tänkte samarbeta med alliansen nu och nämnde en massa saker som 10 nya kärnkraft, ändring av sjukersättning m.m. Så jag är skeptisk till detta samarbete också.
Och risken som jag ser det är att något parti Sd eller MP får p.g.a deras position en större makt än vad de skulle ha och kan ställa stora krav, när de inte har ett så stort folkligt stöd.
Ta MP, säg att de skulle få igenom inga nya kärnkraftverk, det vore ju en katastrof. Ändring av sjukersättningen kan de nog få igenom, iaf på extremfallen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet med SD i riksdagen.
Nackdelen med demokrati är ju att även det dåliga har en chans om bara tillräckligt många röstar på det. Och vad skulle annars ha skett? Att de inte kommit in och istället bara skjutit upp problemet till nästa val? För många är det ett missnöjesparti, och det missnöjet lär ju inte försvinna bara för att SD inte kommer in i riksdagen (det lär ju snarare orsaka det motsatta). Det krävs ju att någon tar tag i orsaken till detta missnöje istället för att bara ignorera det vilket inte sker bara genom att stoppa SD.

Så nej, vill man stoppa SD måste det ske i god tid INNAN valet genom att andra partier tar tag i det folk är missnöjda med. Att få panik och gnälla högt och gällt om det när valåret redan har kommit är för sent. Nu kan man ju bara hoppas på att folk inser att det faktiskt inte var någon bra idé och inte gör bort sig igen till nästa val.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Nu hör jag att dem pratar om nyval på TV, är det möjligt tro? På vilket sätt skulle det hjälpa?

Permalänk
Medlem

Det här är det som jag tror kommer hända:

Reinfeldt kommer först och främst försöka bjuda in Miljöpartiet till ett samarbete. Det kommer röra sig om ett stödparti, de kommer inte få någon plats i regeringen. Om Miljöpartiet, mot allt bättre vetande, tackar nej så kommer Socialdemokraterna och Alliansen att göra blocköverskridande överrenskommelser i de frågor där det är möjligt (vilka är väldigt många). Som ett sista steg är ett VP som lägger ner sina röster för att inte, de facto, stödja Sd.

Sd:s inröstning i Riksdagen är, hur man än ser på det, en tragisk händelse och en svart dag för svensk politik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Kommer med antagligen inte ske, men ett intressant scenario vore att sparka ut C ur sammarbetet och ta in MP.

Permalänk
Medlem

Min analys är att i.o.m klyftorna har ökat, ökar missnöjet. Syntes i tyskland -30, syns här nu. Det här är helt klart en respons på 4 år av borgerlig politik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kejsarn:

Min analys är att i.o.m klyftorna har ökat, ökar missnöjet. Syntes i tyskland -30, syns här nu. Det här är helt klart en respons på 4 år av borgerlig politik.

Aha, det måste vara därför sossarna gör ett pissval och V går tillbaka. Snygg "analys" hörru. Några andra snygga "analyser" på lager?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kiwiz:

Kommer med antagligen inte ske, men ett intressant scenario vore att sparka ut C ur sammarbetet och ta in MP.

Miljöpartiet är väl inte så stora att det skulle räcka till majoritet ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

...och Maud m.fl har skrikit kommunist åt Ohly. Vad är problemet? Ingen vill samarbeta med SD, det är inte odemokratiskt på något sätt. SD är lika stort som V och man behöver inte lyssna på dem mer än så.

Swing and a miss, jag skiter fullständigt i SD, V och de flesta om jag ska vara ärlig.
Men att SÅ många skriker ur sig på TV "rasist/främlingsfientlighet" gör inte debatten om dessa 5.7% människors frågor bättre. Och att inte acceptera att det finns sådana väljare i demokrati är skrämmande, att sen så många reagerar som 5åringar som inte får sitt godis... är mer än beklagligt...
Olika påhopp har ALLTID funnits och Maud m.fl har kallat Ohly personligen för kommunist.
Nu kallar flera partier 5.7% av väljarna för rasister...
Ser du / förstår du inte skillnaden så är det inte mitt fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Swing and a miss, jag skiter fullständigt i SD, V och de flesta om jag ska vara ärlig.
Men att SÅ många skriker ur sig på TV "rasist/främlingsfientlighet" gör inte debatten om dessa 5.7% människors frågor bättre. Och att inte acceptera att det finns sådana väljare i demokrati är skrämmande, att sen så många reagerar som 5åringar som inte får sitt godis... är mer än beklagligt...
Olika påhopp har ALLTID funnits och Maud m.fl har kallat Ohly personligen för kommunist.
Nu kallar flera partier 5.7% av väljarna för rasister...
Ser du / förstår du inte skillnaden så är det inte mitt fel

Att folk inte känner till SD som parti och vad det handlar om är väl än mer skadligt för demokratin?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Swing and a miss, jag skiter fullständigt i SD, V och de flesta om jag ska vara ärlig.
Men att SÅ många skriker ur sig på TV "rasist/främlingsfientlighet" gör inte debatten om dessa 5.7% människors frågor bättre. Och att inte acceptera att det finns sådana väljare i demokrati är skrämmande, att sen så många reagerar som 5åringar som inte får sitt godis... är mer än beklagligt...
Olika påhopp har ALLTID funnits och Maud m.fl har kallat Ohly personligen för kommunist.
Nu kallar flera partier 5.7% av väljarna för rasister...
Ser du / förstår du inte skillnaden så är det inte mitt fel

Nu verkar du ju vara för ung för att ha varit med i förra valet, men om du var det och såg vad SD skickade ut så skulle du inse varför de kallas för rasister. När man skickar ut flygblad som säger "Jag röstar SD eftersom jag inte vill att mina barn skall växa upp i ett mångkulturellt Sverige där de träffar folk från andra länder.", eller "Jag röstar SD eftersom jag inte vill höra folk prata andra språk än Svenska".

Sen att en del av de som nu kommer sitta i riksdagen för inte så många år sedan "heilade" öppet på våra gator är ju också en bidragande faktor.

De är dock folkvalda, men det förändrar inte faktum att SD inte gömde att de var ett rasistiskt parti i förra valet, och jag tror inte de har helt bytt linje till detta val, endast städat upp deras ansikte utåt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

TV | Aftonbladet

Bert Karlsson sätter huvudet på spiken! Detta är precis vad som kommer hända.

Ohly var så otroligt bitter!

Aa Bert va faktiskt riktigt bra där. Han har haft många bra åsikter under valtiden tycker jag. Han brukar vara lite knäpp annars men nu va han riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nu verkar du ju vara för ung för att ha varit med i förra valet, men om du var det och såg vad SD skickade ut så skulle du inse varför de kallas för rasister. När man skickar ut flygblad som säger "Jag röstar SD eftersom jag inte vill att mina barn skall växa upp i ett mångkulturellt Sverige där de träffar folk från andra länder.", eller "Jag röstar SD eftersom jag inte vill höra folk prata andra språk än Svenska".

Sen att en del av de som nu kommer sitta i riksdagen för inte så många år sedan "heilade" öppet på våra gator är ju också en bidragande faktor.

De är dock folkvalda, men det förändrar inte faktum att SD inte gömde att de var ett rasistiskt parti i förra valet, och jag tror inte de har helt bytt linje till detta val, endast städat upp deras ansikte utåt.

Det viktigaste du skrev där var ju faktiskt "De är dock folkvalda". Om de sen är rånazister eller så vill att alla ska gå klädda i clowndräkt är ju sak samma. Att man sen kan säga att de är olämpliga att ha där är en annan sak, men det skulle man ju tänkt på tidigare i så fall och inte bara "komma på" det under valåret.

Edit*
Med tanke på att varningssignalerna började ringa redan förra valet så är jag faktiskt förvånad att inget av våra andra partier vågat få tummen ur och adressera de saker som SD vunnit väljare på i detta val. Redan efter förra valet borde någon ha tänkt att "shit, SD går frammåt, hur fixar vi det" och börjat kolla på varför folk röstat på SD. Det borde gjorts med en gång men istället stack man huvudet i sanden och nu gick det såhär istället då.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Nu verkar du ju vara för ung för att ha varit med i förra valet, men om du var det och såg vad SD skickade ut så skulle du inse varför de kallas för rasister. När man skickar ut flygblad som säger "Jag röstar SD eftersom jag inte vill att mina barn skall växa upp i ett mångkulturellt Sverige där de träffar folk från andra länder.", eller "Jag röstar SD eftersom jag inte vill höra folk prata andra språk än Svenska".

Sen att en del av de som nu kommer sitta i riksdagen för inte så många år sedan "heilade" öppet på våra gator är ju också en bidragande faktor.

De är dock folkvalda, men det förändrar inte faktum att SD inte gömde att de var ett rasistiskt parti i förra valet, och jag tror inte de har helt bytt linje till detta val, endast städat upp deras ansikte utåt.

Du skriver att SD kommer att representeras av riksdagsmän som "heilade" offentligt, och samtidigt att de städat upp sitt ansikte utåt. Det är uppenbart att ett partis riksdagskandidater är en mycket viktig del av deras ansikte utåt. Detta bör innebära att något av dessa påståenden inte stämmer. Har du något stöd för att SDs kandidater är fd nazister?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det viktigaste du skrev där var ju faktiskt "De är dock folkvalda". Om de sen är rånazister eller så vill att alla ska gå klädda i clowndräkt är ju sak samma. Att man sen kan säga att de är olämpliga att ha där är en annan sak, men det skulle man ju tänkt på tidigare i så fall och inte bara "komma på" det under valåret.
.

Precis, de är folkvalda men ingen behöver samarbeta med dem, de får sitta där bäst de vill.

Skrivet av nCredit04:

Du skriver att SD kommer att representeras av riksdagsmän som "heilade" offentligt, och samtidigt att de städat upp sitt ansikte utåt. Det är uppenbart att ett partis riksdagskandidater är en mycket viktig del av deras ansikte utåt. Detta bör innebära att något av dessa påståenden inte stämmer. Har du något stöd för att SDs kandidater är fd nazister?

Tankemiss av mig, det är ju på kommunnivå de har fd nazister på listorna. Helt rätt har de städat riksdagslistan. Skyller på att jag var nyvaken :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Doofus:

Swing and a miss, jag skiter fullständigt i SD, V och de flesta om jag ska vara ärlig.
Men att SÅ många skriker ur sig på TV "rasist/främlingsfientlighet" gör inte debatten om dessa 5.7% människors frågor bättre. Och att inte acceptera att det finns sådana väljare i demokrati är skrämmande, att sen så många reagerar som 5åringar som inte får sitt godis... är mer än beklagligt...
Olika påhopp har ALLTID funnits och Maud m.fl har kallat Ohly personligen för kommunist.
Nu kallar flera partier 5.7% av väljarna för rasister...
Ser du / förstår du inte skillnaden så är det inte mitt fel

aye, känns som att sd har kommit för att stanna med tanke på all smutskastning av dem och deras väljare. de är ju lite av ett missnöjesparti och om de andra partierna vill vinna tillbaka deras väljare borde de välja sina ord och ta deras frågor på allvar istället för att KRITISERAR DU DEN LYSANDE INVANDRINGSPOLITIKEN ÄR DU EN FRÄMLINGSFIENTLIG RASIST!!111one

underbara tårar från vänstern/sossarna igår, synd att alliansen inte får majoritet dock (även om min röst inte bidrog)

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Tror följande sker: alliansen ger inviter till MP, detta parti stretar emot under lång tid men kommer sedan med argumentet 'för sveriges bästa' att gå med alliansen med krav på ministerposter. Tror inte MP går över direkt då detta kan upplevas som illojalt.

Möjliga poster är miljö och vice, vilket i befolkningensökning ses som positivt MP+alliansen. Problemet är att alliansen möjligen kan se det som att skjuta sig själv i foten. Om Mp får större inflyttande kommer de sannolikt att få fler röster 2014 vilket då skulle gynna de rödgröna eller det blocket.