Hemmaserver med låg strömförbrukning och RAID

Permalänk
Medlem

Hemmaserver med låg strömförbrukning och RAID

Nu har min hemmaserver från 2004 dött. Behöver en ny. Tänkte köra Windows XP Pro med RAID1 för spegling. Det som skall köras är lite webbgrejjer så IIS funkar bra. En liten strömsnål tyst sak. Lurat lite på nått med Atom processor men vet inte om en sån är lite för långsam. Tips någon?

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk

Beror väldigt mycket på hur krävande dina webbgrejjer är.. Att bara presentera en html-sida för dig + några vänner klarar den utan problem. Ska du köra mycket server-side appar och planerar för halva sverige som besökare räcker det nog inte till. Men tyst är den iaf

Permalänk
Medlem

Har idag en 2,8 GHz Intel celeron med 1 GB RAM där jag kör XP med IIS som grund. På detta ligger MediaWiki samt WordPress installerad. Har även en del ASP där. Har länge funderat på helt gå över till Linux ist men känner mig rätt lost där. Det är bara familjen som använder den idag och det är inte tänkt att öppna upp för hela världen heller. Det är allt från matrecept, träningsscheman till lathundar hur man kopierar in en CD/DVD till familjens mobiltelefoner och mp3 spelare. Det finns även ett fotoalbum där alla våra bilder ligger. Låter kanske lite knäppt men så är det hemma hos mig iaf.

Letar alltså efter en nyare burk. Har funderat länge på en RAID1 eller hellre RAID5 lösning då man blivit lite bortskämd med NASarna men antar det inte är riktigt lila smidigt utan krävs även någon form av program som skall sköta speglandets eller nått.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......