Dator för videoredigering - 11 000 i budget

Permalänk
Inaktiv

Dator för videoredigering - 11 000 i budget

Jag har fått i uppdrag att bygga ihop en dator som ska användas för videoredigering. Budgeten är 11 000 kronor. Kringutrustning som OS, skärm, dvdbrännare finns redan. Det är en stor fördel om datorn blir tystgående.

Jag antar att det här är ett av fallen då det är värt att lägga mesta krutet på processorn och minne men vilket plattform är det som gäller? Är det värt att köra en SSD som startdisk och en vanlig HD för lagring?

Tacksam för alla byggnadsförslag.

Permalänk

Det är otroligt värt att köpa SSD!
Köp en snabb processor, rekommenderar intel. AMD går inte när det handlar om redigering
(Jobbar själv mycket i både vegas och after effects)

nått moderkort som passar dig/er
Intel i7 970 (quad core 3,2)
SDD hårddisk
WD rapor 10000rpm hårddisk
corsair nätagg 650W
dubbla grafikkort, definitivt! Om ni håller på på hög nivå speciellt

Där har du en grund att börja på!

Fast, det kanske blev över 11k det där

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk

Blev det för dyrt så skippa SDD disken
i5 760 är en annan bra processor på en bra nivå (även om 970 är vassare)

Se till att inte snåla på hårddiskutrymmet. 1,5TB är minsta!

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Inaktiv

Tack för förslaget, det blev lite väl över 11 000. Varför behövs dubbla grafikkort när det handlar om videoredigering? Det ska inte alls vara byggt för spelprestanda.

Har satt ihop ett paket på inet som borde kombinera prestanda för videoredigering och tysthet. Har jag tänkt fel på några ställen? Datorn ska ju helst vara prisvärd också så om det är någon del som är onödigt dyr och pengarna kan läggas på annan komponent så säg gärna till om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggler:

Tack för förslaget, det blev lite väl över 11 000. Varför behövs dubbla grafikkort när det handlar om videoredigering? Det ska inte alls vara byggt för spelprestanda.

Har satt ihop ett paket på inet som borde kombinera prestanda för videoredigering och tysthet. Har jag tänkt fel på några ställen? Datorn ska ju helst vara prisvärd också så om det är någon del som är onödigt dyr och pengarna kan läggas på annan komponent så säg gärna till om det.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Clipboard-3.jpg

Minnena kommer inte funka, eller ja dom kommer fungera men du kommer få två minnes stickor över eftersom det är 6 stickor i paketet men moderkortet du valt enbart har 4 slots. Så leta efter ett kit med 4 stickor t.ex kit med 4, 8 eller 16GB ram. Sen satsa på en i7 860 så sparar du in ca 600SEK då enda anledningen jag ser att skaffa en i7 875K är för att det har upplåst multipler och då lämpar sig för extreme överklockare.

Exempel på minnespaket är att köpa två stycken sådana här kit så har du med 8GB ram och sparat in ännu mer.

Citering
Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

core i5 760 ftw