Är detta fulla versionen?

Permalänk
Medlem

Är detta fulla versionen?

Hej!

Behöver köpa operativsystem dvs windows 7 fulla versionen! Är det då detta jag ska ha:

WEBHALLEN.com - Microsoft Windows 7 Home Premium Svensk (64-bit) (OEM) (DVD)

Vad menas med OEM?

mvh

tack

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Finns svar på din fråga här i forumet, men svarar ändå. En OEM-licens kan bara användas på en dator - den datorn man först installerar på. Sedan är licensen låst till just den datorn och kan inte flyttas. En retail-licens kan däremot flyttas till en ny dator, men det går bara att ha en licens på en dator i taget.

Dessutom tror jag Ultimate är den fulla versionen med i princip allting inbakat i det så att säga..

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk

OEM licenser ska bara installeras på en dator (licensavtalet tillåter inte att du ominstallerar på någon annan dator) och det ingår ingen support. Googla på windows OEM så finns det säkerligen mer utförliga beskrivningar.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Och annat skit

OEM får bara installeras och aktiveras på en dator medans retail får installeras på flera, dock en åt gången..Du har en utmärkt FAQ i andra posten.

Permalänk
Medlem

Ingen har dock svarat på hans fråga. OEM är ingen fullversion.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Superlight:

Är det en halvversion då?

Installeras en beta eller RC version på hans dator?
Nej, en fullständig version installeras om han köper OEM versionen, dock förstår jag hur du menar..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

Fel. Jag har en OEM Win 7 ultimate. Finns på INET tex Sen behöver en OEM version bara editeras lite på en fil för att bli en Retail...

Permalänk
Medlem

Det ingår inte manualer till en OEM-version däremot till Retail-versioner.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon76929:

Fel. Jag har en OEM Win 7 ultimate. Finns på INET tex Sen behöver en OEM version bara editeras lite på en fil för att bli en Retail...

Exakt, behövs inte ens redigeras, skriv in en retail nyckel

Skrivet av Superlight:

Vem behöver manual och vad står egentligen i manualerna?
Hur man installerar windows 7? Följ min guide eller läs på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ja, om du pratar om DOS 6.22 eller något liknande, annars nej.