Är Corsair fortfarande prisvärda?

Permalänk
Medlem

Är Corsair fortfarande prisvärda?

Jag har byggt ett par datorer med Corsair-aggregaten (TX650 och CX400) och tyckt det fungerat bra. Lagom ljudnivå och sådär, och kvalitet till rätt pris.

Nu är ju dock TX650 dyrare än vad det var då och det finns dessutom en del andra märken i samma prisklass. Hur står sig Corsair exempelvis mot OCZ som är 200pix billigare men ger 50W mer? (inte riktigt samma ström på alla spänningar dock)? Hur står Corsair sig mot Fractal, CoolerMaster, Cougar?

Sen en liten bifråga, 650W, då klarar jag mitt GTX460/i5 760-system, plus 4 hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Corsair håller högre kvalitet men OCZ, Cooler Master och Cougar är oftast tillräckligt bra så nej, prisvärda är de inte jämfört med OCZ men jämfört med Seasonic som är i samma klass är de prisvärda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord kan man likagärna ta ett OCZ och inte oroa sig för missljud i nätagget? Tickande, knäppande andra lustiga ljud, samt inte högre ljudnivå än Corsairs?

Permalänk
Medlem

jag kör på ett OCZ o e hel nöjd. har haft både corsair o ocz men upplever ingen skillnad.

du har ju ändå 3 års garanti på ocz så ifall de skulle hända något så har du ju ändå garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SE-:

Så med andra ord kan man likagärna ta ett OCZ och inte oroa sig för missljud i nätagget? Tickande, knäppande andra lustiga ljud, samt inte högre ljudnivå än Corsairs?

Det är inte ljudnivå det handlar om, Corsair har gott om högljudda nätagg också. Det handlar om ett OCZ har taiwan kondensatorer i sina nätagg som bara klarar en viss temperatur. Dessutom är rippelnivåer, spänning och garanti bättre men nej oftast märker man ingen skillnad, OCZ levererar enligt specifikation.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag har nämligen gjort en del liknande chansningar tidigare och ofta har jag blivit missnöjd, och gått o retat mig på det senare. Därför jag frågar.

Hur är det med Fractals nätagg då? Är de förhållandevis tystare än Corsairs? Och på vilken nivå ligger de rent kvalitetsmässigt med kondensatorer och liknande?

(Jag vill ha en rättså tyst maskin den här gången)

Permalänk

Lättast är väl att du bildar dig en egen uppfattning om dom olika märkena genom att läsa swec´s test av nätagg

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Skulle precis säga samma sak som the_speed innan jag såg hans post.

http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

där skulle jag tänka mig att du får svar på dina frågor

gl

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Haha, jag visste att jag hade sett det testat i våras. Faktum är att jag letade efter det, men av outgrundlig anledning hittade jag det inte.

Permalänk
Avstängd

Tycker personligen det är rätt dumt att snåla på en sån viktig komponent som nätagg är i ett system.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SE-:

Jag har nämligen gjort en del liknande chansningar tidigare och ofta har jag blivit missnöjd, och gått o retat mig på det senare. Därför jag frågar.

Hur är det med Fractals nätagg då? Är de förhållandevis tystare än Corsairs? Och på vilken nivå ligger de rent kvalitetsmässigt med kondensatorer och liknande?

(Jag vill ha en rättså tyst maskin den här gången)

FDs agg ingår i samma kategori som Cougar, Ocz osv dom har inte topnotch saker i men dom levererar det som står med en bra ljudnivå till ett bra pris, sen bjuder dom på 5års garanti vilket inget annat märke i samma klass levererar.

Skrivet av the_speed:

Lättast är väl att du bildar dig en egen uppfattning om dom olika märkena genom att läsa swec´s test av nätagg

Det blir svårt att blida sig en uppfattning om ljudnivån när dom inte testar den även om man kan gå på vilken RPM fläkten har vid olika laster för att få ett ungefärligt svar (allt över 1000rpm= inte knäpptyst).

Permalänk
Skrivet av fesen:

FDs agg ingår i samma kategori som Cougar, Ocz osv dom har inte topnotch saker i men dom levererar det som står med en bra ljudnivå till ett bra pris, sen bjuder dom på 5års garanti vilket inget annat märke i samma klass levererar.

Det blir svårt att blida sig en uppfattning om ljudnivån när dom inte testar den även om man kan gå på vilken RPM fläkten har vid olika laster för att få ett ungefärligt svar (allt över 1000rpm= inte knäpptyst).

D är sant, men han undrade mer än bara ljudnivån
Och dom flesta nätagg med iaf 80+ Bronce borde vara ganska så tysta så länge man inte pressar den till max

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Och dom flesta nätagg med iaf 80+ Bronce borde vara ganska så tysta så länge man inte pressar den till max

80-plus märkningen har inget med ljudnivå att göra.. blanda inte ihop 80-plus och ljudnivå!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Fractal! Glöm inte Fractal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

80-plus märkningen har inget med ljudnivå att göra.. blanda inte ihop 80-plus och ljudnivå!

Jag tror han menar att agg med 80+ bronce eller bättre inte blir så varma i och med en effektivitet över 80% och således behöver inte fläkten jobba så mycket = tyst agg.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Vad du än köper av de märkena kommer du bli riktigt nöjd när det kommer till prestandan och effektiviteten då alla är 80-plus Bronze certifierade. Corsair är fortfarande en av de ledande men är verkligen inte bäst.

Däremot om du är ute efter en tyst dator är det antingen Corsair´s AX-Serie(som dessutom är 80-plus Gold), OCZ Silent Pro, Be Quiet!, eller Fractal Newton R2 som gäller. Den allra tystaste är dock Be Quiet!, och den mest prisvärda Fractal Newton R2.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Helt sant, har i princip inget samband alls vilket såväl Seasonic X och Enermax Modu/Pro87 som Nexus Value 430 visar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag tror han menar att agg med 80+ bronce eller bättre inte blir så varma i och med en effektivitet över 80% och således behöver inte fläkten jobba så mycket = tyst agg.

Han kanske menar det, och du också.. ? Men, det finns faktiskt ingen koppling mellan någon 80-plus märkning och hur ljudnivån är från ett nätagg. Med en sån tro så skulle alla 80-plus Guld agg låta likadant.. men det gör dom verkligen INTE! Ljudnivån vid olika belastningar är helt beroende på fläkten i sig själv (motor, lagring, utformning av blad etc.), luftflödet genom nätagget, fläktstyrningen och omgivande temperaturen.. Det är väldigt mkt upp till tillverkaren vilken ljudbild som användaren får leva med.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Tycker personligen det är rätt dumt att snåla på en sån viktig komponent som nätagg är i ett system.

+1, ett dåligt nätagg kan förstöra ett helt system. Nätaggregatet är hjärtat i systemet, pumpar det inte ut rätt ström får man tio liter blod i skallen och då är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

+1, ett dåligt nätagg kan förstöra ett helt system. Nätaggregatet är hjärtat i systemet, pumpar det inte ut rätt ström får man tio liter blod i skallen och då är det kört.

Vad pratar du om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har postat i fel tråd, trodde vi diskuterade Ace of sweden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Har postat i fel tråd, trodde vi diskuterade Ace of sweden

Men ändå rätt svar

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram