Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

BenQ XL2410T vs Samsung 2233rz

Tjenna, jag har tänkt lite på det här med den nya benq skärmen, jag är inte så high när det gäller "MS" Benq skärmen sägs ha 5ms (2ms Gray t gray) medans på Samsungs endast ger information om 3MS

vad innebär detta? om jag vill ha en skärm endast för att fokusera på Gaming och vill ha så snabb responstid som möjligt, vilken är det som gäller då?

skulle någon kunna förklara varför det finns 2 olika MS-typer, man blir rätt förvirrad, är samsungs snabbare eller långsammare? :S

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Sluta fokusera på ms, det är skit och har inget reellt värde för en som sitter och spelar, 1ms i skillnad gör inget, 10ms skillnad i input lag, där har du ett problem!

Sluta kolla ms, kolla recensioner efter input lag och after images. DigitalVersus har sådana siffror. BenQn är ny och inte recenserad.

Varför det finns två typer, mja, lättlurade stackare ska tro att de köpt en bra och snabb skärm, de flesta gör ju precis som du, kollar på msen helt ovetande om vad det är de egentligen kollar på.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk

Jag skulle valt BenQ XL2410T för den har lägre responstid, den är större och har högre upplösning. Sitter själv med samsung 2233rz, är nöjd med den, men om jag skulle köp moinior idag så hade jag valt BenQ XL2410T.

Permalänk
Inaktiv

Benq är lätt bättre full hd, bättre ms och med LED!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Benq är lätt bättre full hd, bättre ms och med LED!

Alltså snälla, var tyst! Jag tror faktiskt att du skämtar men efter några månader här inne så förvånar mig inget längre.

Att säga att BenQn är lätt bättre är felaktigt, men du kanske sitter på recensioner innan skärmen ens kommit ut!? Jag tvivlar dock så jag återgår till det jag sa först, var tyst!

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk

Inte så svårt att vara bättre än Samsung RZ

Jag skulle valt Benq med motiveringen att den har högre upplösning. Men som Dreas89 försöker få sagt så är det bra att vänta på recensioner innan man hoppar i taket av glädje!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Alltså snälla, var tyst! Jag tror faktiskt att du skämtar men efter några månader här inne så förvånar mig inget längre.

Att säga att BenQn är lätt bättre är felaktigt, men du kanske sitter på recensioner innan skärmen ens kommit ut!? Jag tvivlar dock så jag återgår till det jag sa först, var tyst!

Skärmen har kommit ut. Kanske bäst att kolla upp det innan man uttalar sig ?

I övrigt håller jag med om att det är recensioner man bör kolla på.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Inaktiv

Vadå var tyst? du kommer själv med fel fakta.. SKÄRMEN har kommit ut så var tyst själv

Erkänner borde väntat på recensioner eller provat den själv innan jag uttalar mig men du skrev också fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Skärmen har kommit ut. Kanske bäst att kolla upp det innan man uttalar sig ?

I övrigt håller jag med om att det är recensioner man bör kolla på.

Skärmen kom idag eller igår, ingen i sverige har mig veterligen fått tag på den.

Skrivet av Hellscreamer:

Vadå var tyst? du kommer själv med fel fakta.. SKÄRMEN har kommit ut så var tyst själv

Erkänner borde väntat på recensioner eller provat den själv innan jag uttalar mig men du skrev också fel

Den har inte varit ute i många dagar och det finns inga recensioner på den. Du ska vara tyst för att du uttalar dig säkert om saker som inte ännu undersökts, alltså kan du vara tyst. Skaffa källor på att det du säger stämmer eller var tyst.

edit: Det faktum att LED inte medför per automatik att skärmen blir bättre och inte heller en 1ms lägre responstid säger något av värde tycker jag du ska knipa.

Visa signatur

Permalänk

Jag har beställt BenQ XL2410T igår, den är skickad enligt komplett, 10% att jag får den idag, antagligen får jag den på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Skärmen kom idag eller igår, ingen i sverige har mig veterligen fått tag på den.

Den har inte varit ute i många dagar och det finns inga recensioner på den. Du ska vara tyst för att du uttalar dig säkert om saker som inte ännu undersökts, alltså kan du vara tyst. Skaffa källor på att det du säger stämmer eller var tyst.

edit: Det faktum att LED inte medför per automatik att skärmen blir bättre och inte heller en 1ms lägre responstid säger något av värde tycker jag du ska knipa.

Du sa att den inte har kommit ut vilket den har så det spelar ju inte direkt stor roll om inte du känner till någon i sverige som har den. (Om det nu inte är så att du jobbar på benq och vet att ni inte har skickat några skärmar hit än vilket jag betvivlar.) Du har ingen aning om de har skickat testexemplar osv. Så om du ska vara otrevlig och be andra om källor så kan du börja länka några själv till att börja med

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Du sa att den inte har kommit ut vilket den har så det spelar ju inte direkt stor roll om inte du känner till någon i sverige som har den. (Om det nu inte är så att du jobbar på benq och vet att ni inte har skickat några skärmar hit än vilket jag betvivlar.) Du har ingen aning om de har skickat testexemplar osv. Så om du ska vara otrevlig och be andra om källor så kan du börja länka några själv till att börja med

Ah, förlåt, den har varit ute i någon dag, vart vill du komma? Jag har länkat Digitalversus, vart vill du jag ska länka? Det jag säger utöver det stämmer, till skillnad mot all annan skit som skrivs av okunnigt folk i denna tråd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Ah, förlåt, den har varit ute i någon dag, vart vill du komma? Jag har länkat Digitalversus, vart vill du jag ska länka? Det jag säger utöver det stämmer, till skillnad mot all annan skit som skrivs av okunnigt folk i denna tråd.

Du har en ganska otrevlig ton Dreas89. Förstår att du är kunnig och har starka åsikter men du får gärna tona ner lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

Du har en ganska otrevlig ton Dreas89. Förstår att du är kunnig och har starka åsikter men du får gärna tona ner lite

Jag skriver saker som dom är, ofta inte inlindat.

Men jag förstår, det har en förmåga att bli så när folk börjar tjata om saker de inte kan

Visa signatur

Permalänk

Folk får väl dela med sig av sina erfarenheter. Jag har upplevt mycket eftersläp på olika ips-skärmar med högre ms därför skulle rekommendera det till någon som spelar fps-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

Folk får väl dela med sig av sina erfarenheter. Jag har upplevt mycket eftersläp på olika ips-skärmar med högre ms därför skulle rekommendera det till någon som spelar fps-spel

Japp, det får man. För rent FPS-spelande rekommenderar även jag TN-paneler!

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker någon borde ha fått hem en XL2410T nu så att vi kan få en recension

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av whalle:

Tycker någon borde ha fått hem en XL2410T nu så att vi kan få en recension

+1, jag taggar! Men Digitalversus recension är den jag väntar på, då får jag något att recensera till.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Blir en BENQ om 2 veckor som liten födelsedagspresen om den visar sig vara ok, hoppas DV får tag i en snart.
Kommer köra den som primär skärm och jag tar Diven att det är TN, jag saknar verkligen 100+ hz så ofantligt i allt jag gör, även klicka runder i windows.
Drog fram crtn och körde 100 hz i windows, det är typ som porr jämfört med 60hz, sen blev jag ju dock nästan blind på köpet igen ;>

Permalänk
Medlem

Definition> Så farligt är det väl inte med 100Hz på CRT, sitter ju och skriver som bäst på föräldrarnas dator med en 19" CRT i 1280x960@100Hz. så länge jag använder 100Hz lr mer så ser jag inget flimmer. Men tillräckligt om OT nu.

Är riktigt förvånad hur snabbt denna BenQ skärm kommit ut på marknaden, det var inte länge sen vi fick ens information om den skulle lanseras, kanske 1½ vecka liksom. Den ser väldigt lovande ut, kanske t.o.m. skulle kunna tänka mig byta ut denna VX2268wm mot en sån ifall den är så bra som den verkar vara.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Förresten, har ni sett detta? BenQ XL2410T competitive gaming monitor

Skärmen kommer ha en hel del unika egenskaper vilket borde gillas för gamers.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Förresten, har ni sett detta? BenQ XL2410T competitive gaming monitor

Skärmen kommer ha en hel del unika egenskaper vilket borde gillas för gamers.

Den där skalningsfunktionen gör mig lite rädd, även 2ms (overdrive). Tänker på input lag.

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag fått hem min Benq XL2410T!

Permalänk
Medlem
Skrivet av catchmeifyoucan:

Nu har jag fått hem min Benq XL2410T!

Upp med en egen recension nu då!

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en jag med.
Vad är bra och dåligt med den?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Gud vad otålig jag blir, jag är så himla sugen!

Visa signatur

|| Corsair Crystal || 3 TB SSD || 32GB ram || MSI RTX 3080 Suprim || i9-9900k ||

Permalänk
Medlem

jag beställde en idag, borde ha den på torsdag senast fredag.
då ska jag ge en liten recension.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Är det ingen som kan skriva någonting alls om Benq skärmen. Såg att några redan fått den, kom igen upp med recensioner

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 38GN950B | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

Jag är allt annat än kunnig när det gäller skärmar, men köpte iallafall den idag. Har spelat cs ett par timmar med den och den flyter på helt sjukt bra! Färgerna och kontrasten och allt känns bra, men som sagt, är inte kunnig alls när det gäller skärmar, så ta det med en nypa salt :P. Har dock inte fått det och funka med 120Hz i windows, men sitter på ett 6800GT och XP, så det är säkert därför.

Permalänk
Medlem

Kan berätta att det funkar jättebra i 120 Hz och 3D.
Körde också bara ett par timmar men jag körde en Acer skärm innan med 120 Hz och den var jag mycket missnöjd med. Den hade mycket ljus igenomsläpp. Färgerna känns bra och är i det stora hela väldigt nöjd. Ett plus för helmatt chassi.

Visa signatur