Nytt 460, Dålig prestanda??

Permalänk
Medlem

Nytt 460, Dålig prestanda??

Tjo, Köpte ett 460 idag (Eller igår blir det men skitsamma) och jag installerade det som man brukar göra, och kirrar drivrutiner och kör i vind. Men när jag spelar WoW och drar allt på högsta så ligger jag på 50FPS ungefär, och 17 när jag flyger.....Det är ju ungefär samma prestanda som mitt gamla kort... (Nvidia 8800GT). Varför blir det så? Är min Processor helt sönderflaskad eller kan det vara nåt annat som ligger och lurar?

Tack på förhand

Processor e CPU typ DualCore Intel Core 2 Duo E6750, 2666 MHz (8 x 333)

Behövs det en ny processor? Isåfall kan ni gärna linka en som skulle passa perfekt!

Moderkort: MSI P35 Neo

Permalänk
Medlem

Wow belastar i regel bara processor och ram-minnen hårt om man inte har dragit på skuggor på högsta...
Vet inte om wow har kommit med quad support än heller...
men Komplett.se - Intel Core? 2 Quad Q8400 ser rätt fet ut och borde passa ditt mobo, är ingen intel expert tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset iaf ^^ ska kolla in (När vi endå e inne på detta med wow, så spelar jag mkt mw2, och såg att jag inte kunde höja mina inställningar ALLS över det jag hade innan, utan att lagga.) Jag vet att inte ska vara så. Så en ny processor borde sitta på sin plats, köpte ett 460 kort till farsans dator med, och där kunde jag öka till högsta på allting utan problem. Så i must investigate

Permalänk
Medlem

Helt ärligt borde din prolle inte vara några problem, sitter på 1920x1080 med ett 4850 512mb och en Athlon II 250 på 60+ fps hela tiden i SP cod4.
Och 65+fps på saurfang 10-man i samma upplösning som ovan.

Permalänk
Medlem

Hmm tycker också det låter konstigt med MW2 då det är ett extremt lätt kört spel.. maxade det utan problem med mitt 4870 och Atlhon II 240 som jag hade ett tag förut.. även min rigg med en e6320 @ 3ghz och ett 4850 maxade mw2 helt utan problem =S (allt i 1920x1080)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Ingenting konstigt här, killen sitter på en gammal dual core processor... den där processorn flaskar sönder för ditt grafikkort, Ja.
Själv har jag en bra bit över 100fps i dalaran, med ett gts250 grafikkort.. Medans en polare som sitter på ett XFX ATI Radeon 5850 XXX Black hejåhå ståhej edition med uber fjantigt namn knappt kommer upp över 40-60fps i samma situation.
Anledning: Processorn (intel quad q9400) har jag överklockat till 3.52ghz istället för 2.66ghz som är stock.
Tips till trådskaparen: Köp ny processor (quadcore) och klocka den.

Permalänk
Medlem

Har aldrigt klockat förut...hmm... Är det simpelt? Är det svårt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chazoure:

Det är simpelt för den som är insatt i bios, annars är det nog ingenting man ens ska tänka på först man förstår hur allting fungerar i teorin och i praktiken. Annars finns risken att man skadar något... Men om du köper en ny cpu, kolla om du kan fåtag på en q9400/9450 , mycket bra cpu för sitt pris

Permalänk
Medlem

Tyreiz, kollade upp på Prisjakt m.m efter denna processor, och det var enorm prisskillnad på dem där. Vad skulle priset vara för att få just den du syftar på? (Hoppas också den passa till MSI P35 Neo Moderkort)

Permalänk
Medlem

Vilket sammanträffande! Tänkte precis göra en tråd då jag har nästan exakt samma problem som dig. Fick mitt 460 igår och har haft samma problem (I WoW, ironiskt nog ^^). Det är ännu mer troligare för mig att mitt system flaskar dock då jag sitter på E6600 @ Stock med endast 2GB RAM (Sitter också på ett P35 kort).

Frågan är vad som är mest effektivt/ekonomist att göra?
- Överclocka min nuvarande processor?
- Köpa ny processor till mitt nuvarande moderkort (+eventuell minnesupg.)?
- Uppgradera hela paketet till?

Permalänk
Medlem

Mest ekonomiska vore väl att överklocka prollen. Men bäst för prestandan är ju att uppgradera.

Permalänk
Medlem

MW2 maxar man med ett 8800 om man bara har en vettig CPU också.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Så vilken CPU ska köpas till det som är ovan då? ^^
Tyreiz snackade om Q9400.. men vilken av dem?

Permalänk
Medlem

en trevlig quad till s775 är ju q6600, såg en på swec senast idag för en ganska rimlig summa, kolla på den.

q9-serien är på tok för dyr att uppgraderingen skall vara värd IMO!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SM-LoD:

en trevlig quad till s775 är ju q6600, såg en på swec senast idag för en ganska rimlig summa, kolla på den.

q9-serien är på tok för dyr att uppgraderingen skall vara värd IMO!

Q6600 flaskar dock rejält utan överklockning, vilket är just trådskaparens problem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Chazoure:

Om det är ditt svar så ja det är svårt

Läs på en hel del innan du ens tänker tanken att klocka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Wow belastar i regel bara processor och ram-minnen hårt om man inte har dragit på skuggor på högsta...
Vet inte om wow har kommit med quad support än heller...
men Komplett.se - Intel Core? 2 Quad Q8400 ser rätt fet ut och borde passa ditt mobo, är ingen intel expert tyvärr.

4MB minne, min E8400 har 6MB...

Jag behöver en Quad men vill inte köpa Phenom 2 eller i5, vad tusan ska jag ha då? Q9550?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Antielefant

Typ, ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

försök få tag på någon begagnad kanske? Borde finnas för vättigt pris antingen här på marknaden eller blocket/tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

4MB minne, min E8400 har 6MB...

Jag behöver en Quad men vill inte köpa Phenom 2 eller i5, vad tusan ska jag ha då? Q9550?

Spel kräver inte överdrivet mycket cash, så 4Mb räcker mer än väl till WOW och CoD. det är vid redigering som cash verkligen spelar roll.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Så, vilken processor skulle passa bäst? Priset får ligga på högst 2000 om det nu behövs så mycket Q9400 fanns det olika priser på så gärna nåt specifikt, som en länk till Inet helst.

Permalänk

Jag rekommenderar att du slänger ut en köpesannons på SweClockers marknad där du eftersöker en Q9550/Q9650 för 2000:-. Jag köpte min där för 1800:- för ett år sedan(Q9650).

LGA775 är fruktansvärt dyrt att köpa nytt, och det finns många som gärna vill uppgradera sina system till i7/P2.

Det är utan tvekan din processor som flaskar. Wow drar inte nytta av grafikkortet alls

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

hur kan din processor lagga på wow? den är 100 ggr bättre än min och jag ligger på 60 fps konstant

Permalänk
Medlem

Läs på lite om överklockning och lägg pengarna på en Q6600. Den kommer inte att flaska särskilt mycket om du lär dig lite OC. Min som ligger på 3.92Ghz orkar då med det mesta...

Permalänk
Medlem

Jag har gtx470 o Q6600 @ 2.8ghz, jag märker inte av någon flaskhals vare sig i crysis, fallout, cs;s, bf2, dead rising 2, mafia 2 etc.. så jag säger, ja, kör på en q6600, jag är grymt förvånad över dess livslängd, o orken att fortfarande hålla igång, även fast den har flera år på nacken!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Ja din CPU flaskar duktigt.
En C2D rejält klockad ska överleva WoW, WoW är fortfarande relativt dåligt trådat, nu skadar väll inte minst tre kärnor men skrämmer du upp CPU:n i 3,5GHz, borde inte vara ett problem, så ska du se att det blir mycket bättre.
Det är knappast värt att byta från en C2D till en quad.

Sen är 4Gb minne i princip en förutsättning för att WoW ska flyta, vet inte hur mycket du har men har du mindre uppgradera.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Ingenting konstigt här, killen sitter på en gammal dual core processor... den där processorn flaskar sönder för ditt grafikkort, Ja.
Själv har jag en bra bit över 100fps i dalaran, med ett gts250 grafikkort.. Medans en polare som sitter på ett XFX ATI Radeon 5850 XXX Black hejåhå ståhej edition med uber fjantigt namn knappt kommer upp över 40-60fps i samma situation.
Anledning: Processorn (intel quad q9400) har jag överklockat till 3.52ghz istället för 2.66ghz som är stock.

ooookeeeej? så hur får du med ett gts250 å en q9400 klockad till 3.5Ghz mer fps än mig med min i7 och ett 4890? (crossfire går inte i WoW donno why men bara ett kort jobbar, ett 4890 är dock starkare än ett gts250)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Nu vill jag inte förstöra någons dag direkt, men ledsen... Modern Warefare 2 fungerar utmärkt redan vid 2 kärnor och tyvärr fungerar det rätt bra redan vid lite lägre frekvenser också.

Det var MW2 dock, inte andra spel som kan kräva betydligt mer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Modern Warefare 2 fungerade fin fint på min gamla dator, core 2 duo E6550 2.33 ghz 4gb ram å ett 3870, flöt på med 60fps + allt på högsta @ 1680x1050 (max för min skärm) fraps'ade också många matcher då, och även med fraps hade jag fin fin fps ^^

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ska liksom ha en processor som e bra utan att behöva klocka den, alltså, den behöver icke vara klockvänlig utan bara klara lite kraftigare tag utan att bli klockad, Har 2GB i RAM vilket ska uppdateras i slutet av denna månad. Så, HÖGST 2400kr ska den kosta, och bli väääldigt gärna linkad från en sida som man slipper beställa från utan kan bara åka dit o köpa direkt :). (INET LINKS SNÄLLA <3) Tack så in i helvete mycket i förväg på detta :D. NI pratar om så mycket klockningar och jag har inte just den tiden att lära mig detta just nu ^^.