Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jo det är det om du hävdar att man betalar så mycket mer för endast magnetkontakten. Om vi säger att mac ger dig X,Y,Z och du då säger att du inte tycker Z är värd prisskillnaden så krävs det ju att det den dator du jämför med har X,Y. Annars får du ju säga att du inte tycker t.ex. Y,Z är värda prisskillnaden om den andra datorn även saknar Y.

Om en Mac ger en X, Y, och Z, där Z är helt inlåst och patenterat, där den andra datorn ger X, Y, A, B, och C, tror jag att det är Macen som får sätta ribban.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Om en Mac ger en X, Y, och Z, där Z är helt inlåst och patenterat, där den andra datorn ger X, Y, A, B, och C, tror jag att det är Macen som får sätta ribban.

Ja fast om vi betecknar magnetkontakten som Z så var det mer än Z som var skillnaden. Macen hade t.ex. X,Y,Z medan PCn hade X,A,B.

Alltså är det felaktigt att som du hävda att det man fick för prisskillnaden var Z.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

1. man måste verkligen fubar:a för att crasha 7.
2. virus fritt så gäller linux macarna får mycket men apple mörklägger o stämmer vilt om nån nämner
3. en pc med mac os brukar väll fungera riktigt trevligt
4. den här länken beskriver hela tråden i ett nötskal http://geekwhisperin.files.wordpress.com/2009/12/how-fanboys-...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja fast om vi betecknar magnetkontakten som Z så var det mer än Z som var skillnaden. Macen hade t.ex. X,Y,Z medan PCn hade X,A,B.

Alltså är det felaktigt att som du hävda att det man fick för prisskillnaden var Z.

För jag har skrivit "det absolut enda som någonsin skiljer mellan alla macs och alla datorer av annan tillverkare är just magnetkontakten"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

För jag har skrivit "det absolut enda som någonsin skiljer mellan alla macs och alla datorer av annan tillverkare är just magnetkontakten"

Du skrev "Jag anser inte att ett pris på 18 000 kronor istället för 7500 kronor täcker den där fina magnetkontakten.".

Vilket väldigt starkt förmedlar budskapet att du inte tycker magnetkontakten är värd 10500 kr, medan du i realiteten får mycket mer än magnetkontakten för 10500.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Skrivet av Kogster:

2. virus fritt så gäller linux macarna får mycket men apple mörklägger o stämmer vilt om nån nämner

Har du några belägg för detta eller är det något du bara har hittat på?

Det är väl ganska väl känt att Windows har stora problem med virus jämfört med Linux/OSX.
Att sen säga att det är fler som använder Windows fungerar inte riktigt, på t.ex serversidan så har Linux 60-70% av marknaden så det finns mycket stort intresse för virusutvecklarna att även lansera fungerande virus till Linux/OS X.

Permalänk
Skrivet av getskägg:

Den där Rolex-liknelsen användes redan på första sidan i den här tråden & den var åt skogen redan då.

Möjligen. Poängen är dock att betala löjligt överpris för något som gör jobbet som en 100 kronors pryl. För du har väl ingen Rolex för att kunna veta vad klockan är?

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Skrivet av getskägg:

Här tror jag att du är ute & cyklar ganska rejält, faktiskt. Fast man förstår iofs att du inte spelar så mycket

Inte så mycket på PC, förutom strategispel typ Civ. Jag har en i7 och ett 5970 men jag hittar inte så mycket att lira längre. Inte som på den gamla goda tiden.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk

Kan vi enas om att det finns bra PC maskiner därute som har ett kompetent OS i form av Win 7 eller linux / BSD (och med lite möda även OS X)?

Kan vi enas om att det finns bra mac:ar därute som också kör Win 7 eller linux / BSD och OS X?

Kan vi enas om att en del fäster stor vikt med prestanda per krona, medan andra inte tittar på prislappen (eller låter företaget pröjsa)?

Kan vi enas om att om man inte känner till BSD / UNIX eller har grundläggande kunskap om Windows kernel förstår man inte vad man talar om när man jämför OS X med Win 7?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Det är väl ganska väl känt att Windows har stora problem med virus jämfört med Linux/OSX.
Att sen säga att det är fler som använder Windows fungerar inte riktigt, på t.ex serversidan så har Linux 60-70% av marknaden så det finns mycket stort intresse för virusutvecklarna att även lansera fungerande virus till Linux/OS X.

Tvekar på att han har det. Det där fick mig att tänka så otroligt mycket på foliehatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du skrev "Jag anser inte att ett pris på 18 000 kronor istället för 7500 kronor täcker den där fina magnetkontakten.".

Vilket väldigt starkt förmedlar budskapet att du inte tycker magnetkontakten är värd 10500 kr, medan du i realiteten får mycket mär än magnetkontakten för 10500.

Det är bara inse att det inte går att diskutera med snubben på ett vuxet sätt. Han har aldrig fel och allt han säger (även om mycket grundar sig på hans åsikter) är vad som faktiskt gäller. Du har dock självklart rätt i vad du skriver, men det verkar vara ointressant.

Att Microsoft kopierat Apple i alla möjliga avseenden sen de båda företagen blev till mer eller mindre är ingen åsikt, det är fakta. (Sök på vem som var först med fönsterhanterare, papperskorg etc.) Jag antar dock herr fratey hör till skaran som inte tycker Samsung galaxy s är en rip-off av iPhone heller utan rent nytänk från Samsung.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crown_Sthlm:

Kan vi enas om att det finns bra PC maskiner därute som har ett kompetent OS i form av Win 7 eller linux / BSD (och med lite möda även OS X)?

Kan vi enas om att det finns bra mac:ar därute som också kör Win 7 eller linux / BSD och OS X?

Kan vi enas om att en del fäster stor vikt med prestanda per krona, medan andra inte tittar på prislappen (eller låter företaget pröjsa)?

Kan vi enas om att om man inte känner till BSD / UNIX eller har grundläggande kunskap om Windows kernel förstår man inte vad man talar om när man jämför OS X med Win 7?

+1 men jag vill också hävda att alla system har sina fördelar och svagheter. Är man exempelvis en entusiast harcore gamer så är ju inte Mac (med OS X) eller ett Linux/Unix system första valet direkt. Unix/Linux har ju sina fördelar med ett virusfritt liv med öppen källkod som specialitet. MacOS X har sina fördelar med ett virusfritt os där många program för Windows finns representerade eller där det finns bra motsvarigheter!

Inget är dåligt men allt handlar om personlig tycke, smak och vilka behov som styr.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crown_Sthlm:

Möjligen. Poängen är dock att betala löjligt överpris för något som gör jobbet som en 100 kronors pryl. För du har väl ingen Rolex för att kunna veta vad klockan är?

Jo. Det är det enda den kan faktiskt. Visa vad klockan är, alltså.

Skrivet av Crown_Sthlm:

Inte så mycket på PC, förutom strategispel typ Civ. Jag har en i7 och ett 5970 men jag hittar inte så mycket att lira längre. Inte som på den gamla goda tiden.

Jaha, ok. Jag har också ett par i7:or och hyfsade grafikkort. Jag hittar dock spel att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag fick intrycket av ditt inlägg att du var väldigt skeptisk till mac. Dessutom finns det gott om anti-mac-talibaner här på forumet och de lyckas nästan alltid hitta till sådana här trådar.

Jag kan ju dra några argument isf. (utan någon speciell ordning)

1. Byggkvaliteten och -känslan, känns mycket bättre än alla plastiga windowsburkar.
2. Touchpaden är en dröm jämfört med win-burkar. När du har vant dig vid den så kommer du börja må illa varje gång du ska använda en annan.
3. Operativsystemet som trots sina få begränsningar (som brist på spel och vissa gratisprogram) är som natt och dag jämfört med windows, speciellt om du värdesätter tiden du annars skulle lägga ner på att få windows att sluta hänga sig. Jag upplever inte heller någon brist på "vardagsprogram"
4. Det följer med prgogram som faktiskt är värda nåt. Alla program i iLife är mycket användbara och kul att arbeta med, glöm det på en win-burk.
5. Andrahansvärdet, om du skulle vilja sälja den så förlorar du mindre på det än om du skulle sälja dellen.
6. Flash, hur nice är det inte att ha en mac?

Alltså.. Va? Ärligt talat, har du ens använt någon laptop från 2000 och framåt?

Möjligtvis att windows kunde hänga sig på en budget laptop ifrån 2001, men de lite rejälare laptopsen som finns idag har jag aldrig, ALDRIG sett "hänga sig"

de som påstår att Windows är ostabilt är antingen jävligt naiva eller så har de väldigt mycket att lära sig.

Visa signatur

Phenom 1090T 4,0 GHZ, HD 7970, Corsair AX 850+, Xonar essence STX, Gigabyte 890FX A-UD5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vilket väldigt starkt förmedlar budskapet att du inte tycker magnetkontakten är värd 10500 kr, medan du i realiteten får mycket mer än magnetkontakten för 10500.

Titta, jag gjorde ett dubbelfel eftersom man förlorar en massa saker utöver de där 10500 kronorna!!!11oneon

Skrivet av GoYoghurt:

Du har rätt, Windows XP som kom ut 2001 har virusproblem.

Skrivet av Crown_Sthlm:

Absolut, men jag håller inte med om att Macar kör Windows 7 bra.

Skrivet av fog:

Att Microsoft kopierat Apple i alla möjliga avseenden sen de båda företagen blev till mer eller mindre är ingen åsikt, det är fakta. (Sök på vem som var först med fönsterhanterare, papperskorg etc.)

Jag bryr mig mindre om att Microsoft snodde överlappande fönster för trettio år sen när man år 2010, snart 2011, inte ens kan klippa ut mappar i OS X.

Skrivet av fog:

Jag antar dock herr fratey hör till skaran som inte tycker Samsung galaxy s är en rip-off av iPhone heller utan rent nytänk från Samsung.

Du är inte särskilt bra på den här "forum"grejen om du börjar blanda in en massa tangenter.

Och för att svara på ditt argumentationsfel så har jag ingen åsikt om Galaxy S förutom att skärmen är fantastisk, telefonen är för stor för mig, och att reklamen suger.

Skrivet av fog:

Det är bara inse att det inte går att diskutera med snubben på ett vuxet sätt. Han har aldrig fel och allt han säger (även om mycket grundar sig på hans åsikter) är vad som faktiskt gäller. Du har dock självklart rätt i vad du skriver, men det verkar vara ointressant.

Förlåt för att jag inte skriver att Mac OS är perfekt och att man får fantastisk prestanda per krona med alla Apples produkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamok:

Möjligtvis att windows kunde hänga sig på en budget laptop ifrån 2001, men de lite rejälare laptopsen som finns idag har jag aldrig, ALDRIG sett "hänga sig"

de som påstår att Windows är ostabilt är antingen jävligt naiva eller så har de väldigt mycket att lära sig.

Orka, jag kan dra exakt samma argument mot dig för det verkar som att du aldrig använt någon sådan laptop eftersom du aldrig sett någon hänga sig. Jag kan bara gratulera att du haft turen att inte behöva fightas med det, du anar inte hur avis jag är på dig pga det. Slutdiskuterat från min sida.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Titta, jag gjorde ett dubbelfel eftersom man förlorar en massa saker utöver de där 10500 kronorna!!!11oneon

Ja det vet jag redan att du gjorde, tänkte att tids nog kommer nog även du på det själv. Grattis.

Skrivet av fratey:

Förlåt för att jag inte skriver att Mac OS är perfekt och att man får fantastisk prestanda per krona med alla Apples produkter.

Spelar ingen roll om du gillar Mac eller inte, det folk reagerar på är att du skriver felaktigheter/lögner, var saklig så är det nog ingen som bryr sig nämnvärt skall du se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man köper en färdigt/slutet system köper man ett koncept.
Den enda som verkligen kan säga annorlunda är den som bygger själv.

Det finns inget som är bättre eller sämre då allt passa i olika miljöer.

Förstår inte hur man kan skapa en tråd och diskutera detta när man lika gärna kan slå sig med en hammare. Finns ingen som objektivt kan diskutera ämnet, för i slutändan skiner alltid något igenom.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Att Microsoft kopierat Apple i alla möjliga avseenden sen de båda företagen blev till mer eller mindre är ingen åsikt, det är fakta. (Sök på vem som var först med fönsterhanterare, papperskorg etc.) Jag antar dock herr fratey hör till skaran som inte tycker Samsung galaxy s är en rip-off av iPhone heller utan rent nytänk från Samsung.

Från Wikipedia:

Citat:

While it is unclear if Microsoft Windows contains designs copied from Apple's Mac OS, it is clear that neither was the first to produce a GUI using stacking windows.

Är det bara jag som tycker det är löjligt att snacka om rip-offs osv? Hur ska vi komma framåt om man inte får inspireras av varandras idéer? Är allting i iPhone uppfunnet från grunden av Apple, eller har de tagit lite inspiration från typ "telefonen" och "datorn" osv? Uppfinna hjulet om och om igen känns ju lite onödigt, vilket apple antagligen är väl medvetna om med tanke på BSD-grunden i OS X.

Om Apple kommer på en idé men microsoft implementerar den bättre väljer jag microsofts lösning, utan tvekan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det är löjligt att snacka om ripoffs. Alla företag tar ideer av varandra, detta leder till bättre produkter.

Apple har snott grejer, MS har snott grejer, Samsung har snott grejer, Logitech har snott grejer, AKG har snott grejer, Sennheiser har snott grejer, Denon har snott grejer, Dynavoice har snott grejer, osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Ja, det är löjligt att snacka om ripoffs. Alla företag tar ideer av varandra, detta leder till bättre produkter.

Apple har snott grejer, MS har snott grejer, Samsung har snott grejer, Logitech har snott grejer, AKG har snott grejer, Sennheiser har snott grejer, Denon har snott grejer, Dynavoice har snott grejer, osv osv.

Pablo Picasso:

"Good artists copy, great artists steal."

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja det vet jag redan att du gjorde, tänkte att tids nog kommer nog även du på det själv. Grattis.

Spelar ingen roll om du gillar Mac eller inte, det folk reagerar på är att du skriver felaktigheter/lögner, var saklig så är det nog ingen som bryr sig nämnvärt skall du se.

• Vilka lögner?

• Även om jag ljög så jorden skakade så är det några gånger bättre än 'argument' baserade på halmstrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:
  • Vilka lögner?

• Även om jag ljög så jorden skakade så är det några gånger bättre än 'argument' baserade på halmstrån.

Det du påstod var att snittet mellan mängderna {Specifikationer för Mac} och {Specifkationer för PCn} var detsamma som unionen mellan dessa med magnetkontakten borträknad. Detta är ju en förbannad lögn.

Ja, du bygger lite väl många halmgubbar också, men det har jag inte orkat påpeka för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det du påstod var att snittet mellan mängderna {Specifikationer för Mac} och {Specifkationer för PCn} var detsamma som unionen mellan dessa med magnetkontakten borträknad. Detta är ju en förbannad lögn.

[citation needed]

Skrivet av Derox:

Ja, du bygger lite väl många halmgubbar också, men det har jag inte orkat påpeka för dig.

[citation needed]

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamok:

Tycker det är roligt hur han skriver:
"Dessutom finns det gott om anti-mac-talibaner här på forumet och de lyckas nästan alltid hitta till sådana här trådar."
Med tanke på hans argument såtycks ju ha hittat hit en del mac-talibaner med.

Troll om något.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

[citation needed]

[citation needed]

Ja, vad är det hela den här diskussionen handlade om? Titta på det så ser du nog ;).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja, vad är det hela den här diskussionen handlade om? Titta på det så ser du nog ;).

Du kommer med påståendet att jag bygger halmgubbar och har skrivit att en Acer är exakt lika bra till allt, inte bättre och inte sämre, som MBP'n. Stabilt jobbat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Du kommer med påståendet att jag bygger halmgubbar och har skrivit att en Acer är exakt lika bra till allt, inte bättre och inte sämre, som MBP'n. Stabilt jobbat!

Jag börjar undra om du är oförmögen att förstå svenska, jag sa just var du kunde hitta det jag syftade på. Jag påstod inte heller att du skrivit att en Acer är exakt lika bra till allt.

Visa signatur

Permalänk

Det är rätt sjukt egentligen hur stora flamewars man kan starta här genom att säga att t.ex. windows, mac, amd eller nvidia är bäst...
Jag har alltid varit en windowsfanboy, sen jag var 3 år. Mac har alltid känts konstigt, segt och allmänt fel, speciellt med en musknapp för lite. iom snow leopard och macbook pro har jag dock ändrat min uppfattning. Fick en dator från skolan, som jag använder till i princip allt som går att göra på den, och som vi får göra. (allt utom överklockning, "hacks" och windowsspel i princip)
Mac ligger långt före på många fronter, dock inte på price/preformance. Om man räknar hårdvara dvs. Om man räknar in windows vs osx så kan du ju själv tänka efter vilken som är segast efter säg 5 års användning. Touchpaden är godlike.
Om någon byggde en windowsdator med touchpaden ifrån mac, och i unix, så skulle jag most likely vilja ha den.

Mac
+ touchpad - multitouch och storleken!
+ magnetladdare - har räddat mig oräkneliga gånger!
+ unibody - alla skarvar på undersidan
+ 1 godlike fläkt. Idle @ 2krpm, max ~6.5krpm. Ljuslös till 4krpm.
+ fläktens placering mellan datorn och skärmen - går att ha t.ex. i knät eller i sängen på täcket.
+ "virus free" - jag vet att det är bullshit och att mac har fått en ökning på över 10x på ett års tid, men dom är långt ifrån windows.
+ macbook pro har metallskal. gillas skarpt!
+ tangentbordet - det verkar vara skit, men det är verkligen någon jävel som har tänkt här.
+ windows på en mac - inga problem! mac på en windows? no way.
+ growl - notifications där du vill ha dom, i samma design oavsett program! Skönt att slippa att dom lägger sig i lager över varandra och så.
+ belyst tangentbord och skärm efter omgivningens ljusstyrka. - att den inte tillåter tangentbordsbelysning när det är för ljust. (t.ex. om ditt huvud skuggar tangentbordet men inte sensorn)
- "vanliga" macbook (ej pro) känns otroligt plastiga.
- tog flera timmar att bli van vid (från dess att man öppnar locket första gången). jfr med 10min för linux. (antagligen eftersom linux är rätt likt windows)
- inte så många gratisprogram som till windows
- mängden spel - otroligt många fungerar dock!

personlig favorit: macbook pro med virtuell maskin med windows.
+ Låser sig datorn? inga problem - osx är fortfarande igång.
+ BSOD? Alla filer finns så att du kommer åt dem ifrån osx.
+ Virus på windowsdatorn? Bara att ta ut dom viktiga filerna till osx och sen ladda din backup som du ofc har på virtuella maskinen, och så är den som ny igen.
+ "Alla" windows program fungerar. (vissa går segt och andra måste ha en riktig dator. t.ex. många spel)
- I princip inga hack-program, tweaks eller os-mods.
- drar batteri som en mac och en windowsdator.
- Dubbla os - nästan ingen hårddiskplats alls. (160gb totalt)

Ska du spela så är det bara ett val - windows.
Ska du ha en dator för design så är touchpaden på mac ett stort hjälpmedel
Vill du ha en dator till en medelbra användare som ska hålla mer än 2 år utan ominstallation så ta mac
Vill du kunna uppgradera så är windows det du ska ha

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd

Äsch vad ni är töntiga.
Bara att inse att vill man ha en Mac idag så får man flertalet fina små saker som, OS X, magsafe och en trevlig musplatta. Om det är en dealbreaker rent generellt så köp en Mac. Instegspris ca 10 000kr, dyrast möjliga drygt det dubbla.
Vill man ha en dator så finns det ett otroligt mycket större utbud i det övriga sortimentet. Det finns prestandaorienterade datorer, storleksorienterade, batteritidsorienterade, spelorienterade osv. Datorer från 3 000kr upp till säkerligen 30 000kr faller nog inom konsumentutbudet. Lägg på en extern mus med multitouch och det är bara ett alternativt operativsystem och magsafen som saknas. Jag hade gärna sett en 11-12" Macbook, en mer kraftfull stationär Mac som inte innehåller en skärm eller...eller...eller... kan göra listan lång.