Vad kan jag kräva? Garantiärende som drar ut på tiden, över 5 månader
Hej
Skulle behöva lite hjälp med vad man kan kräva av en butik gällande reklamation. Dom som vet vad man kan kräva av en butik kan gärna läsa vidare, ni andra också om ni vill de =). Nämner inte företaget innan allt är löst.
Min historia:
Den 19:e Februari 2010 köper jag en NuForce uDAC och en kabel för att koppla ihop DAC:en med mina högtalare. Alla fungerar som de ska och jag är nöjd. Efter ungefär en månad börjar DAC:en krångla och den 25:e Mars lämnar jag in den hos butiken. Jag får låna ett demo-ex under tiden den är på lagning, vilket är schysst. Kommer inte riktigt ihåg hur länge den är borta, men det tog nog lite över en månad. Jag åker hem och upptäcker att det fortfarande är fel på den. Eftersom jag verkligen ville testa att felet var DAC:en drog jag ur kabel ett antal gången och då går såklart kabel också sönder. Går tillbaka till butiken dagarna efter, den 6:e Maj, och lämnar då in både DAC:en och kabel. Kan tillägga att det inte var nått strul med att lämna in dom, behövde inte diskutera med dom. Jag får återigen låna ett demo-ex, men kabel får jag ingen, utan får lösa de på egen hand.
Tiden går och jag hör inget från dom. Eftersom jag spenderar somrarna ute på vårt landställe så bryr jag mig inte så mycket då jag inte kan använda den. Efter sommaren, någongång i September tar jag i kontakt med dom via e-mail, men får inget svar. Jag bestämmer mig då för att besöka butiken och kolla vad som händer. Får inte veta så mycket, men dom säger att dom ska kolla upp de och kontakta mig. Ungefär två veckor går och dom hör inte av sig. Jag besöker butiken igen och får ungefär samma svar, dom ska höra av sig. Nu har det gått ytterligare en vecka och inte hört någonting.
Vill nu kolla vad jag ska göra när jag åker dit igen. Helst skulle jag bara vilja häva köpet och få tillbaka mina pengar då dom inte verkar vara så intresserade av att hjälpa mig. Jag tycker nu mer att det är en princip sak mer än nått annat. Det ska inte ta över 5 månader att för att laga en produkt. Visst, jag har ju fått låna ett demo-ex som jag fortfarande använder men jag har ju betalat för en ny produkt och någon sladd har jag inte fått. Har jag nu rätt att kräva att köpet hävs? Vad skulle ni ha gjort? Vet att jag har varit lite mesig kanske och skulle inte accepterat detta innan, men nu är det såhär. Vill lösa detta nu.
Är väldigt tacksam för svar