Vad kan jag kräva? Garantiärende som drar ut på tiden, över 5 månader

Permalänk
Medlem

Vad kan jag kräva? Garantiärende som drar ut på tiden, över 5 månader

Hej

Skulle behöva lite hjälp med vad man kan kräva av en butik gällande reklamation. Dom som vet vad man kan kräva av en butik kan gärna läsa vidare, ni andra också om ni vill de =). Nämner inte företaget innan allt är löst.

Min historia:
Den 19:e Februari 2010 köper jag en NuForce uDAC och en kabel för att koppla ihop DAC:en med mina högtalare. Alla fungerar som de ska och jag är nöjd. Efter ungefär en månad börjar DAC:en krångla och den 25:e Mars lämnar jag in den hos butiken. Jag får låna ett demo-ex under tiden den är på lagning, vilket är schysst. Kommer inte riktigt ihåg hur länge den är borta, men det tog nog lite över en månad. Jag åker hem och upptäcker att det fortfarande är fel på den. Eftersom jag verkligen ville testa att felet var DAC:en drog jag ur kabel ett antal gången och då går såklart kabel också sönder. Går tillbaka till butiken dagarna efter, den 6:e Maj, och lämnar då in både DAC:en och kabel. Kan tillägga att det inte var nått strul med att lämna in dom, behövde inte diskutera med dom. Jag får återigen låna ett demo-ex, men kabel får jag ingen, utan får lösa de på egen hand.

Tiden går och jag hör inget från dom. Eftersom jag spenderar somrarna ute på vårt landställe så bryr jag mig inte så mycket då jag inte kan använda den. Efter sommaren, någongång i September tar jag i kontakt med dom via e-mail, men får inget svar. Jag bestämmer mig då för att besöka butiken och kolla vad som händer. Får inte veta så mycket, men dom säger att dom ska kolla upp de och kontakta mig. Ungefär två veckor går och dom hör inte av sig. Jag besöker butiken igen och får ungefär samma svar, dom ska höra av sig. Nu har det gått ytterligare en vecka och inte hört någonting.

Vill nu kolla vad jag ska göra när jag åker dit igen. Helst skulle jag bara vilja häva köpet och få tillbaka mina pengar då dom inte verkar vara så intresserade av att hjälpa mig. Jag tycker nu mer att det är en princip sak mer än nått annat. Det ska inte ta över 5 månader att för att laga en produkt. Visst, jag har ju fått låna ett demo-ex som jag fortfarande använder men jag har ju betalat för en ny produkt och någon sladd har jag inte fått. Har jag nu rätt att kräva att köpet hävs? Vad skulle ni ha gjort? Vet att jag har varit lite mesig kanske och skulle inte accepterat detta innan, men nu är det såhär. Vill lösa detta nu.

Är väldigt tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du har rätt att häva köpet eller få en ny vara.
3-4 veckor anses som skälig tid för en reparation.
Vägrar dom är det bara att kontakta ARN

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan inte häva köpet med hänvisning till 3v om man fått låna ett demo-ex. Detta beror på att du inte har blivit drabbad i alls lika stor utsträckning om du fått låna en motsvarande produkt under tiden som din är på reparation. Sedan är 5 mån ändå för lång tid, men det är en annan femma.

Några kompletterande frågor. Du skriver att du varit bortrest. När tog du upp kontakten med butiken igen? Hur länge har du fått vänta sedan du gjorde det. Man måste själv påtala att man börjar tröttna på att vänta för att man över huvud taget ska kunna hävda att reparationstiden är för lång.

Det jag tycker att du ska göra nu är att gå till butiken igen och tala om för dem att du har väntat tillräckligt länge. Ge dem en chans att lösa problemet, tex 3-5 dagar. Detta gör du genom att tala om för dem att du förväntar dig en leverans av antingen din DAC i reparerat skick eller en ny motsvarande produkt inom säg fem dagar. Du ska också tala om att ifall de inte kan leverera så kommer du att vara tvungen att köpa motsvarande produkt hos en annan leverantör på deras bekostnad.

Problemet är att om du häver köpet så har butiken rätt att göra ett nyttjandeavdrag, dvs minska de pengar du får tillbaka motsvarande den nytta du haft av produkten och demo-exet du fått låna. Resultatet av det kan bli att du inte får tillräckligt mycket pengar tillbaka för att köpa en motsvarande ny produkt hos någon annan leverantör. Därför tycker jag att det är bättre att försöka tvinga butiken att leverera en fungerande produkt.

Edit: Jag har inte alls kommenterat kabeln av den enkla anledningen att det verkar som att du själv har haft sönder den. Visst kan man försöka mjölka ut en ny som kompensation, men går inte det får du snällt stå för dina egna misstag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man kan inte häva köpet med hänvisning till 3v om man fått låna ett demo-ex. Detta beror på att du inte har blivit drabbad i alls lika stor utsträckning om du fått låna en motsvarande produkt under tiden som din är på reparation. Sedan är 5 mån ändå för lång tid, men det är en annan femma.

Några kompletterande frågor. Du skriver att du varit bortrest. När tog du upp kontakten med butiken igen? Hur länge har du fått vänta sedan du gjorde det. Man måste själv påtala att man börjar tröttna på att vänta för att man över huvud taget ska kunna hävda att reparationstiden är för lång.

Det jag tycker att du ska göra nu är att gå till butiken igen och tala om för dem att du har väntat tillräckligt länge. Ge dem en chans att lösa problemet, tex 3-5 dagar. Detta gör du genom att tala om för dem att du förväntar dig en leverans av antingen din DAC i reparerat skick eller en ny motsvarande produkt inom säg fem dagar. Du ska också tala om att ifall de inte kan leverera så kommer du att vara tvungen att köpa motsvarande produkt hos en annan leverantör på deras bekostnad.

Problemet är att om du häver köpet så har butiken rätt att göra ett nyttjandeavdrag, dvs minska de pengar du får tillbaka motsvarande den nytta du haft av produkten och demo-exet du fått låna. Resultatet av det kan bli att du inte får tillräckligt mycket pengar tillbaka för att köpa en motsvarande ny produkt hos någon annan leverantör. Därför tycker jag att det är bättre att försöka tvinga butiken att leverera en fungerande produkt.

Edit: Jag har inte alls kommenterat kabeln av den enkla anledningen att det verkar som att du själv har haft sönder den. Visst kan man försöka mjölka ut en ny som kompensation, men går inte det får du snällt stå för dina egna misstag.

Jag tog kontakt med butiken igen för ungefär en månad sen. Hade mailat dom innan, för ungefär 1.5 månad sen, men fick inget svar så då besökte jag butiken. Så jag sa till dom för ungefär en månad sen.

Angående kabeln anser inte jag att den ska gå sönder när man drar ur den. Jag gjorde inget konstigt, utan försökte bara dra ur den. Så du anser att det handhavarfel om en kabel går sönder när man drar ur den? I så fall skulle ju alla fel vara de. Jag orkar inte förklara nu vad som gick sönder, men jag tycker inte de va handhavarfel och butiken tog ju emot den utan att tveka.

Jag tänkte gå dit idag och se vad dom säger. Tar med mig alla kvitton osv och själva produkten.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker du inte att kabeln har gått sönder på grund av handhavandefel så ska du så klart ta upp det också med butiken. Du har inte lämnat tillräckligt mycket info här för att man ska kunna avgöra den frågan. Oavsett så är det mer av ett gränsfall än det andra felet som är helt solklart att det ska fixas. Lycka till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Typ handhavarfel av kabel = drar i själva sladden för att få loss kabeln (ja den ska inte gå sönder egentligen av det om det inte är en känslig typ fiber kabel eller dylikt)
Dålig konstruktion etc = håller i kontakten o drar ut kabeln o den går sönder.

Dock är dom av min egen åsikt Men hur gick det på butiken? Skulle krävt ny likvärdig vara i ditt fall. 5månader är lite väl lång väntan trots att du fått låna ett demo ex, tror nog butiken skulle tjäna mer på att ge dig en ny vara dessutom än reparations kostnader o dylikt.

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Medlem

"Eftersom jag verkligen ville testa att felet var DAC:en drog jag ur kabel ett antal gången och då går såklart kabel också sönder."

"(...) och någon sladd har jag inte fått"

Ja för att du drog sönder den ja. Jag får ju inte nya däck av bilhandlaren om jag burnar sönder däcken och säger att jag bara skulle testa om det var bra grepp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkersverker:

Typ handhavarfel av kabel = drar i själva sladden för att få loss kabeln (ja den ska inte gå sönder egentligen av det om det inte är en känslig typ fiber kabel eller dylikt)
Dålig konstruktion etc = håller i kontakten o drar ut kabeln o den går sönder.

Dock är dom av min egen åsikt Men hur gick det på butiken? Skulle krävt ny likvärdig vara i ditt fall. 5månader är lite väl lång väntan trots att du fått låna ett demo ex, tror nog butiken skulle tjäna mer på att ge dig en ny vara dessutom än reparations kostnader o dylikt.

Jag drog i den delen som är avsedd att dra i, dsv inte i själva sladden utan på de "plastskydd" som sitter nära själva kontakten. Det som gick sönder då var att själva metall delen som man trycker på lossnade från "plastskyddet". Lite svårt att förklara men jag hoppas ni fattar

Skrivet av aMp:

"Eftersom jag verkligen ville testa att felet var DAC:en drog jag ur kabel ett antal gången och då går såklart kabel också sönder."

"(...) och någon sladd har jag inte fått"

Ja för att du drog sönder den ja. Jag får ju inte nya däck av bilhandlaren om jag burnar sönder däcken och säger att jag bara skulle testa om det var bra grepp.

Anser fortfaranade inte att en kabel ska gå sönder pga av detta. Det var asså inte själva kabel, utan den metall del som man koppla in i dvs metall delen på denna bild: http://www.ur.se/television/upload/television/31702-317-130.j... . Den satt kvar på DAC:en när jag drog ur den.

Hur som helst så besökte jag butiken igår och fick då en ny DAC och en sladd. Sladden jag fick är temporär tills dom fixar fram en likadan som jag hade köpt. Så det löste dig tillslut.

Permalänk

Bra att det löst sig Ibland kan det vara bättre med lite lägre pris kablar faktiskt när det gäller såna kontakter. Polarn köpte en projektor o dyra kablar till en lokal han hade förr, kablarnas lödning pajade (även fast man höll i kontakten o drog) Slutade med att jag fick löda om dom åt han =P När dom sen pajade igen köpte han billigare (men verkar som kvaliten va bättre) istället

Edit: Tänkte bara på de om att du väntade på likadana kablar som du hade innan, kanske skulle skaffa annat märke eller så istället?

Visa signatur

MSI K8N Neo Platinum || AMD Athlon64 3500+ || Asus Geforce 3 64mb || 2x 512mb random DDR ram minnen ||

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro