Permalänk

Glocalnet, random dc:s konstant

WALL OF TEXT:
Tjenare, gick från 2mbit till 24mbit ADSL för kanske 2 veckor sedan, och har haft glocalnet ända sedan tidernas begynnelse och varit nöjd. Men, nu efter att jag skaffade 24mbit så har detta förändrats.

Min familj blev meddelade om att vi att vi inte kunde få ut 24mbit i vårt område utan enbart kunde få 10mbit, men även detta var acceptabelt för en uppgradering som skulle kosta oss detsamma som det 2mbit kostade oss. Dagarna efter att vi fick 10mbit så började vi få random disconnects på kanske 5 sekunder kanske 2 gånger per dag. Inte särskilt mycket, men tillräckligt mycket för att dca mig från spel, vilket är ENORMT störande när man är mitt uppe i ett game av cod eller starcraft 2..

Så jag plockade upp luren och ringde till glocalnets förskräckliga kundtjänst och behövde sitta där i 20 minuter för att komma fram till en människa som lät TOTALT oengagerad i vad som hade hänt, brydde sig praktiskt taget inte. Hon sa att hon skulle stabilisera internet, och att mina dc:s skulle försvinna efter detta. Tror ni dom gjorde det? Absolut inte. Så det var bara att ringa glocalnets kundtjänst någon vecka senare när jag hade orken. Då sa han exakt samma sak fast lite mer engagerad. Jag sa att detta redan hade gjorts men han sa att vi skulle pröva igen.. Självfallet fungerade inte denna gången heller.

Så har det varit i 2 veckors tid nu, med kanske 2 dcs per dag (som alltid kommer på kvällen av någon anledning..) tills idag, nu får jag dcs VARJE sekund av varje minut. Jag får en dc per tredje minut praktiskt taget, och ringde supporten igen, som faktiskt var engagerad och ville hjälpa mig. Han sa att det kunde bero på att jag inte hade modemet i kopplat i första telejacket, vilket jag inte visste om jag har, och då hänvisade han mig till en guide på deras hemsida om hur jag tar reda på om det är första telejacket. Tyvärr har jag inte haft tiden att göra detta än, men jag skulle anta att jag inte har det då på guiden står det att det att man har oftast första telejack på nedervåningen ifall man har telefonpelare utanför sitt hus, vilket vi inte har. Min fråga är vad jag ska göra angående detta? Det är bundet i 18 månader, någon som har varit med om samma sak?
Vad ska jag säga till glocalnet/hur kan jag lösa problemet?

SAMMANFATTNING: (för dig som inte orkade läsa)
Uppgraderade internet från 2mbit till 24mbit ADSL och fick i början random disconnects kanske 2 gånger per dag, vilket har ökat till en gång i minuten för just ikväll.. Glocalnets kundsupport har gett mig ett vettigt tips (från tre samtal), kolla mina telejack, vilket jag inte har hunnit gjort än, och vet inte ens vad det gör för skillnad med första telejack eller inte, förklara gärna?
Vad ska jag säga till glocalnet/hur kan jag lösa problemet?

PS.
Värt att lägga till är att de senaste två veckorna så har även internet varit nedkopplat 3 gånger i en hel dag per gång. Jag sitter med en "Linksys by Cisco WRT54GL" och modemet har jag tyvärr ingen aning om. Jag har testat att köra direkt in i switch istället med det gör ingen skillnad. Jag får dessutom enbart ut 6mbit utav dessa 10 som de lovade mig enligt bredbandskollen.se

Mvh

Permalänk
Medlem

Hitta första telejacket?

Permalänk
Skrivet av VorbiC:

Hitta första telejacket?

Har gjort det nu, och det är anslutet dit. Eller.

Från första jacket går det en sladd till en splitter vid namn D-link CPF113F. Sladden från första jacket går in i "Line phone" i splittern, och ut från "MODEM" i splittern går det en sladd från splittern till modemet, som sedan går vidare till routern osv..

Räknas inte detta som att jag har modemet i första jacket, eller kan det vara något annat som är fel?

Permalänk
Medlem

det "nödvändiga" med 1:a telejacket är att om någon lyfter på luren innan jacket med ditt modem så bryts det för modemet. och du har bäst anslutning till telestationen från 1:a jacket.

Splitter & modem ska ju glocalnet bistå med, det är inte ovanligt att modem kan vara trasiga (och mer än 1 gång) så det är nog bara att jaga dem igen. är det ingen router i modemet, eller är det bara telefonlinje in -> LAN ut?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av StålNisse:

Har gjort det nu, och det är anslutet dit. Eller.

Från första jacket går det en sladd till en splitter vid namn D-link CPF113F. Sladden från första jacket går in i "Line phone" i splittern, och ut från "MODEM" i splittern går det en sladd från splittern till modemet, som sedan går vidare till routern osv..

Räknas inte detta som att jag har modemet i första jacket, eller kan det vara något annat som är fel?

Har du testat utan telefonen i och kollat om det funkar? Annars kan du koppla ur splittern och köra modemet direkt i första telefonjacket och se om det funkar.

Permalänk
Skrivet av Otur:

det "nödvändiga" med 1:a telejacket är att om någon lyfter på luren innan jacket med ditt modem så bryts det för modemet. och du har bäst anslutning till telestationen från 1:a jacket.

Splitter & modem ska ju glocalnet bistå med, det är inte ovanligt att modem kan vara trasiga (och mer än 1 gång) så det är nog bara att jaga dem igen. är det ingen router i modemet, eller är det bara telefonlinje in -> LAN ut?

Modemet har aldrig bryts pga att någon har svarat i telefon/pratat i telefon.

"är det ingen router i modemet, eller är det bara telefonlinje in -> LAN ut?"
Hur menar du? Dumförklara mig inte nu, nätverk är inte min starka sida haha.

Skrivet av ZiNikor:

Har du testat utan telefonen i och kollat om det funkar? Annars kan du koppla ur splittern och köra modemet direkt i första telefonjacket och se om det funkar.

Just nu har jag bett glocalnet att sänka min hastighet till 2mbit under tiden som jag skulle kolla upp första jacket och dylikt. Så jag kan inte testa det nu, förrän jag ber dom höja den igen.

Dock, så är det något som är väldigt märkligt. När jag enbart kopplar ur sladden mellan "line phone" och första jacket så dör alla telefoner. Men, om jag sedan drar ur själva "pluggen" (har absolut ingen aning om vad såna heter) ur första jacket så börjar alla telefoner fungera igen.. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StålNisse:

Hur menar du? Dumförklara mig inte nu, nätverk är inte min starka sida haha.

i modemet, finns det 2 portar eller 1+4? alltså 1 line/phone eller vad den nu heter för tele och 1 eller 4 för nätverkskablar, där du kopplar in din router/switch/dator?
finns det router i modemet så kan det vara lite onödigt att ha en efter.

Skrivet av StålNisse:

Dock, så är det något som är väldigt märkligt. När jag enbart kopplar ur sladden mellan "line phone" och första jacket så dör alla telefoner. Men, om jag sedan drar ur själva "pluggen" (har absolut ingen aning om vad såna heter) ur första jacket så börjar alla telefoner fungera igen.. Varför?

det är det du har splittern till. pluggen du kopplar in i telejacket bryter fysiskt linjen till nästa jack så att telefonlinjen går igenom det du kopplat in. en vanlig telefon hanterar det genom att skicka igenom linjen när du har lagt på luren. ADSL-modem gör oftast inte det automatiskt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

i modemet, finns det 2 portar eller 1+4? alltså 1 line/phone eller vad den nu heter för tele och 1 eller 4 för nätverkskablar, där du kopplar in din router/switch/dator?
finns det router i modemet så kan det vara lite onödigt att ha en efter.

det är det du har splittern till. pluggen du kopplar in i telejacket bryter fysiskt linjen till nästa jack så att telefonlinjen går igenom det du kopplat in. en vanlig telefon hanterar det genom att skicka igenom linjen när du har lagt på luren. ADSL-modem gör oftast inte det automatiskt.

På modemet finns det en port där som jag kopplar sladden från splittern i, och en port som jag kopplar routern i. Inget annat, förutom strömkabel då såklart.

Som sagt, glocalnet bad mig hitta första telejacket, och det har jag gjort och modemet sitter i det. Kan jag ringa och klaga på dom nu, eller är det något som jag har gjort fel/kopplat fel?

Permalänk

Fick ett liknande problem med Glocalnet (Skanova-station) i veckan. Har annars fungerat felfritt mer eller mindre på 24 Mbit i tre år med ett Zyxel 660 och en D-Link 635. Fick hur som helst dramatiska mängder disconnects / packet loss. Och frånkopplingar av PPP. Ett ping-test ger allt mellan 3 - 25% förlorade paket. Ren katastrof mao. Det går knappt att surfa, och naturligtvis inte att varken spela eller köra torrents. Började med att byta ut både router, modem och splitter (hade gamla sunkiga modeller liggande) - ingen skillnad. Testade med olika datorer och olika typer av protokoll. Ringde därefter Glocalnet. De var faktiskt inte helt dumma, bl.a. så slog jag på Enable WAN ping respond i routern så att supportkillen kunde pinga mig och själv se de groteska siffrorna. För visst är det så att de har en tendens att tro (rent statistiskt har de ju rätt) att det är skit bakom spakarna. Han gjorde även en mätning av linjekvalitén (såg väldigt bra ut). Men det slutade hur som helst med att de var tvungna att lämna ärendet vidare. Vad jag förstår så har ingen eller väldigt få i tele-supporten access till fjärradministrering av telestationen.

Väntar också på svar, men en gissning kan ju vara att det gått galet i telestationen. Din port i DSLAM:en kanske är trasig (långsökt). Eller så behöver den helt enkelt fjärr-resettas. Pröva gärna att göra en reset flera gånger om det inte löser sig. Eller byt port. Det kan ju också vara så att belastningen på stationen är för hög. Om jag fattat dig rätt så har du inte ändrat på något i hårdvara - bara köpt en ny tjänst, eller?

Permalänk
Skrivet av bjornhallberg:

Fick ett liknande problem med Glocalnet (Skanova-station) i veckan. Har annars fungerat felfritt mer eller mindre på 24 Mbit i tre år med ett Zyxel 660 och en D-Link 635. Fick hur som helst dramatiska mängder disconnects / packet loss. Och frånkopplingar av PPP. Ett ping-test ger allt mellan 3 - 25% förlorade paket. Ren katastrof mao. Det går knappt att surfa, och naturligtvis inte att varken spela eller köra torrents. Började med att byta ut både router, modem och splitter (hade gamla sunkiga modeller liggande) - ingen skillnad. Testade med olika datorer och olika typer av protokoll. Ringde därefter Glocalnet. De var faktiskt inte helt dumma, bl.a. så slog jag på Enable WAN ping respond i routern så att supportkillen kunde pinga mig och själv se de groteska siffrorna. För visst är det så att de har en tendens att tro (rent statistiskt har de ju rätt) att det är skit bakom spakarna. Han gjorde även en mätning av linjekvalitén (såg väldigt bra ut). Men det slutade hur som helst med att de var tvungna att lämna ärendet vidare. Vad jag förstår så har ingen eller väldigt få i tele-supporten access till fjärradministrering av telestationen.

Väntar också på svar, men en gissning kan ju vara att det gått galet i telestationen. Din port i DSLAM:en kanske är trasig (långsökt). Eller så behöver den helt enkelt fjärr-resettas. Pröva gärna att göra en reset flera gånger om det inte löser sig. Eller byt port. Det kan ju också vara så att belastningen på stationen är för hög. Om jag fattat dig rätt så har du inte ändrat på något i hårdvara - bara köpt en ny tjänst, eller?

Glömde skriva det. Först satt jag på en sunkrouter för 100kr som även fick dessa disconnects, men den pallade inte trycket och slogs ut. Så under tiden som jag köpte en ny router så satt jag på en switch, och även den fick dom. Nu sitter jag på en linksys WRT54GL, som har blivit rekommenderad i den klistrade tråden här på sweclockers.

De på glocalnets support kunde se att mitt internet presterade uselt och bad mig ju då hitta första jacket, vilket jag har som jag skrev tidigare och modemet sitter i det. Ska nog ta och ringa glocalnet ikväll eller imorgon.

Permalänk

Men modemet är detsamma som du haft hela tiden? Dum fråga men Klarar det 10Mbit isf om det är så gammalt? Kanske klarar 8 Mbit eller nåt sånt i värsta fall eller hur var det standarderna nu igen? Det kanske är 12 Mbit på de gamla modemen eller? Men klarar det 2 Mbit upp som det brukar vara?

Asymmetric Digital Subscriber Line - Wikipedia, the free encyclopedia

Här löste det sig tror jag. Köpte ett nytt modem (D-Link 320B trots en del dålig kritik). Men jag är 99% säker på att det när jag testade i lördags inte funkade med mitt gamla modem heller. Det gamla modemet fungerade dock igår så jag ville pröva med ett nytt. Kan också vara så att någon gjorde något på stationen på distans. Inte helt optimalt felsökningsmässigt men jag blev så jävla irriterad. Jag tror att routern är oskyldig nu iaf.

Permalänk
Skrivet av bjornhallberg:

Men modemet är detsamma som du haft hela tiden? Dum fråga men Klarar det 10Mbit isf om det är så gammalt? Kanske klarar 8 Mbit eller nåt sånt i värsta fall eller hur var det standarderna nu igen? Det kanske är 12 Mbit på de gamla modemen eller? Men klarar det 2 Mbit upp som det brukar vara?

Asymmetric Digital Subscriber Line - Wikipedia, the free encyclopedia

Här löste det sig tror jag. Köpte ett nytt modem (D-Link 320B trots en del dålig kritik). Men jag är 99% säker på att det när jag testade i lördags inte funkade med mitt gamla modem heller. Det gamla modemet fungerade dock igår så jag ville pröva med ett nytt. Kan också vara så att någon gjorde något på stationen på distans. Inte helt optimalt felsökningsmässigt men jag blev så jävla irriterad. Jag tror att routern är oskyldig nu iaf.

Modemet är inte SÅ gammalt. Det kanske är sedan 06-07. Men har klagat lite mer på glocalnet och dom sa att dom har skickat ett nytt modem till mig, så fungerar inte det så får jag ringa och klaga lite mer på dom.

Permalänk

Hade samma problem när jag hade Glocalnet...när mitt supportärrende blivit 1 år och fortfarande inte blivit löst (samma problem som du beskriver)...då tröttnade jag...och fick (enligt Glocalnet byta leverantör över dagen) snarast byta till Tele2.
Problemen försvann över en natt! Tänka sig det som Glocalnet inte klarade av det fixade Tele2 på några dagar!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Hade samma problem när jag hade Glocalnet...när mitt supportärrende blivit 1 år och fortfarande inte blivit löst (samma problem som du beskriver)...då tröttnade jag...och fick (enligt Glocalnet byta leverantör över dagen) snarast byta till Tele2.
Problemen försvann över en natt! Tänka sig det som Glocalnet inte klarade av det fixade Tele2 på några dagar!?

Ifall det inte löser sig när jag får hem modemet så kommer jag (som glocalnet redan har gått med på) bryta bindningstiden och byta leverantör!

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, Har säkert varit så här i 1,5-2 år nu och börjar bli riktigt itererad på mitt internet. Har testat det mesta men inget verkar funka, Skillnaden är att jag har telia och att jag inte har regelbundna dcs. Vissa dagar dcar jag inte alls ( Händer sällan ) Och vissa dagar kan det vore upp mot en 30-40 krashar per dag. När internet slutar fungera så går jag o kolla på modemet och då har DSL lampan sluta lyssa/blinka så vet att det inte är datorn som har nåt fel ( Har testat med andra datorer också ) Misstänker att det är modemet som inte klarar av 24mbit/s ( som jag har just nu ) Hadde även 6-8mbit/s för nån månad sen och de har ja haft i 2 år också. Om ja inte minns fel så började krasharna på internet när jag byte upp mig från 256kb/s till 6-8mbit/s om jag inte minns fel. Men tänkte försöka skaffa mig nåt annat modem finns det något bra o billigt som ni kan rekomendera? Mvh wille!

Permalänk
Medlem

Vet att tråden är gammal nu men tänkte bara säga att jag har löst mitt problem! Det finns två typer av telefon jack, Jag hadde det nyaste först som är lite mer plastigt en det gamla. Sen när jag hadde testat det mesta ringt telia x antal gånger , bytt router , bytt modem , bytt splitter osv.. Så testade jag med ett gammalt telefon jack och nu har internet funkat felfritt sen i fredags tror jag om ja inte minns fel.. Så om du inte har löst problemet så kan du ju alltid försöka göra samma sak som ja! (: