Glocalnet, random dc:s konstant
WALL OF TEXT:
Tjenare, gick från 2mbit till 24mbit ADSL för kanske 2 veckor sedan, och har haft glocalnet ända sedan tidernas begynnelse och varit nöjd. Men, nu efter att jag skaffade 24mbit så har detta förändrats.
Min familj blev meddelade om att vi att vi inte kunde få ut 24mbit i vårt område utan enbart kunde få 10mbit, men även detta var acceptabelt för en uppgradering som skulle kosta oss detsamma som det 2mbit kostade oss. Dagarna efter att vi fick 10mbit så började vi få random disconnects på kanske 5 sekunder kanske 2 gånger per dag. Inte särskilt mycket, men tillräckligt mycket för att dca mig från spel, vilket är ENORMT störande när man är mitt uppe i ett game av cod eller starcraft 2..
Så jag plockade upp luren och ringde till glocalnets förskräckliga kundtjänst och behövde sitta där i 20 minuter för att komma fram till en människa som lät TOTALT oengagerad i vad som hade hänt, brydde sig praktiskt taget inte. Hon sa att hon skulle stabilisera internet, och att mina dc:s skulle försvinna efter detta. Tror ni dom gjorde det? Absolut inte. Så det var bara att ringa glocalnets kundtjänst någon vecka senare när jag hade orken. Då sa han exakt samma sak fast lite mer engagerad. Jag sa att detta redan hade gjorts men han sa att vi skulle pröva igen.. Självfallet fungerade inte denna gången heller.
Så har det varit i 2 veckors tid nu, med kanske 2 dcs per dag (som alltid kommer på kvällen av någon anledning..) tills idag, nu får jag dcs VARJE sekund av varje minut. Jag får en dc per tredje minut praktiskt taget, och ringde supporten igen, som faktiskt var engagerad och ville hjälpa mig. Han sa att det kunde bero på att jag inte hade modemet i kopplat i första telejacket, vilket jag inte visste om jag har, och då hänvisade han mig till en guide på deras hemsida om hur jag tar reda på om det är första telejacket. Tyvärr har jag inte haft tiden att göra detta än, men jag skulle anta att jag inte har det då på guiden står det att det att man har oftast första telejack på nedervåningen ifall man har telefonpelare utanför sitt hus, vilket vi inte har. Min fråga är vad jag ska göra angående detta? Det är bundet i 18 månader, någon som har varit med om samma sak?
Vad ska jag säga till glocalnet/hur kan jag lösa problemet?
SAMMANFATTNING: (för dig som inte orkade läsa)
Uppgraderade internet från 2mbit till 24mbit ADSL och fick i början random disconnects kanske 2 gånger per dag, vilket har ökat till en gång i minuten för just ikväll.. Glocalnets kundsupport har gett mig ett vettigt tips (från tre samtal), kolla mina telejack, vilket jag inte har hunnit gjort än, och vet inte ens vad det gör för skillnad med första telejack eller inte, förklara gärna?
Vad ska jag säga till glocalnet/hur kan jag lösa problemet?
PS.
Värt att lägga till är att de senaste två veckorna så har även internet varit nedkopplat 3 gånger i en hel dag per gång. Jag sitter med en "Linksys by Cisco WRT54GL" och modemet har jag tyvärr ingen aning om. Jag har testat att köra direkt in i switch istället med det gör ingen skillnad. Jag får dessutom enbart ut 6mbit utav dessa 10 som de lovade mig enligt bredbandskollen.se
Mvh