Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte

Snabb introduktion till hur jag kom att befinna mig i denna situation:

Min moster gav mig en dator att fixa. Anledningen var att det fanns virus på den. Jag bootar, ser hur viruset fungerar, startar om, och redan nu misslyckas datorn att boota vanligt. Jag bootar i felsäkert och tar med hjälp av malewarebytes på usb bort 7 infekterade filer. Kastade ett getöga på vad filerna hette, men kollade inte så noga.

Efter detta ville datorn inte boota längre; varken i felsäkert eller normalt. DOCK lyckades den boota en gång helt plötsligt efter kanske 15 omstarter. Jag gjorde ingenting speciellt, utan den bara startade. Jag märkte nu att viruset inte var borta, men hittade många fuffens saker i autostart som jag stängde av. (viruset var i princip massa popups som aldrig slutade komma).

Nu startar datorn (fortfarande) inte, och efter googlande inser jag att jag måste reparera Windows. När jag ska reparera från bootable cd krävs ett Adminlösenord. Jag testade att lämna lösenordet blankt men det gick ej. Jag är 99% säker på att XP var förinstallerat på datorn när min moster köpte den, och då datorn är från HP antar jag att de måste ha satt ett adminlösenord när de installerade XP? Dock är datorn gammal och på deras hemsida säger de att de inte erbjuder hjälp efter garantin gått ut, och den gick ut för ett bra tag sedan.

Så jag undrar om det finns något annat sätt att reparera windows, eller något sätt att reseta admin password? Kom med förslag om ni har. Det skulle verkligen uppskattas!

Lite info om vad som händer när jag bootar:

Normalt:
Ingenting. Det kommer upp en HP splash screen, sedan blir allt helt svart.

Felsäkert:
Där den normala blir helt svart står här istället:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\System32\ntoskrnl.exe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\System32\hal.dll
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\System32\KDCOM.DLL
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\System32\BOOTVID.dll
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\System32\config\system
sen liknande för några .nls- och .sys-filer

När jag bootar från LAN:
PXE-061: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM

Som sagt, kom gärna med förslag om hur jag kan reparera detta utan aminpassword, eller hur kan jag reseta adminpassword så att jag kan reparera installationen med bootable CD. Tack!

Permalänk

Lösenordet borde nog gå att få fram med "Live cdn"
Ophcrack

Men när man reparerar, bootar med Windows XP från en cd, ska du välja installera vid första alternativet och sen reparera.

Bara om du ska fixa med filerna själv, som du behöver välja reparera vid första alternativet.

Om det är en HP, kan det finnas en återställningspartition på hårdisken. Tror det är [Ctrl] [F11] när den startar.

Permalänk
Medlem

Eller så formaterar man hårddisken och omistallerar hela datorn.

Säkraste sättet att bli av med virus

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men också det fega sättet.. Man ska (borde) lära sig att göra sig av med det på rätt sätt så man lär sig och kan förebygga det.

Men känner man att det är lite skitsamma så ja kanske.

Permalänk
Medlem

Tog en annan approach och sitter nu på en Puppy Linux Livecd. Tanken är att jag nu ska föra över "viktiga" filer till en exter HDD, sedan formatera. Får se hur det går, och kommer med update snart. 8)