USB-C -> HDMI 2.0 kabel med stöd för Freesync?

Permalänk
Medlem

USB-C -> HDMI 2.0 kabel med stöd för Freesync?

Har i dagsläget en Samsung 55 tums Q7FN tv med Freesync stöd över HDMI.
Till denna vill jag kunna koppla min Legion Go S via USB-C och det skulle då vara med adapter till HDMI, dock blir jag inte klok på vilken kabel jag ska välja som också ger stöd för Freesync. Har lite dålig koll på exakt vad jag ska titta efter, de flesta kablar som har stöd för detta verkar vara HDMI 2.1 och då misstänker jag att det bara är VRR och inte specifikt Freesync även om det sistnämnda skrivs ut (på amazon iaf).

Dockor verkar generellt inte stödja detta därav valet att bara köra en kabel direkt.

Tacksam för tips här!

Permalänk
Bildexpert 📺

Freesync/VRR/Adaptiv synk sitter inte i kabeln. Det sitter i kretsarna på vardera änden av kabeln. Q7FN hanterar så långt jag känner till både HDMI Forum VRR och AMD Freesync över HDMI. Så länge du har rätt GPU i andra av kabeln vill säga.

Legion Go S är då en handhållen Steam-klient. Den har USB-C med DP1.4-stöd och det är förmodligen där det blir knivigt med VRR/adaptiv synk eftersom det är annan teknik för adaptiv synk med DP respektive HDMI. Du kan inte konvertera VRR/Adaptiv synk emellan vilket är ett universellt problem.

En aktiv omvandlare kan gå omvägen via DP 1.4 Alt mode till HDMI 4K/120 via DSC, till exempel Club3D:s CAC-1586. Där kan du i alla fall få ut 4K/120. Enklare modeller räcker om du nöjer dig med 1080p/120.

För att du ska få fungerande VRR över HDMI krävs att Lenovo konstruerat sin mackapär med möjligheten att köra just HDMI ut från USB-C-porten, "HDMI Alt Mode", vilket inte finns bortom HDMI 1.4-nivån. Lenovo nämner inget specifikt om HDMI ut så det du letar efter kan vara en omöjlighet med just VRR.

Permalänk
Medlem

En kabel har bara stöd för en viss bandbrädd.
Och hdmi kablar är INTE klassade efter hdmi variation som 2.0 och 2.1.
Hdmi kabel är klassad med namn. Som "Hi speed with enternet " och "Ultra hi speed"

Det är delarna före och efter som behöver ha stödet.

Det samma gäller usb och displayport kablar. Bara att de har andra bandbredder och namn.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.