Permalänk
Medlem

Ati 6850 Crossfire setup.

Nu när Ati:s 6800 serie släppts så vill jag bygga en ny dator dock är jag lite kluven på grund av min okunskap.

Jag hade tänkt att sätta upp ett paket som är förberett på crossfire och sen när jag har råd så uppdaterar jag datorn med en GPU till, detta för att jag har en begränsad budget just nu. Jag har satt ihop två paket men dessa är bara ungefärliga och jag ändrar dom gärna om det finns bättre alternativ.

Intel paket: Imageshack - dator6850.jpg
AMD paket: Imageshack - dator6850amd.jpg (vet att jag glömt Sweclockers fraktfritt)

Jag ska använda datorn till gaming och har inte planerat att överklocka, det jag undrar är: Kommer Intel processorn ha en längre levnadstid eller är det obetydligt då andra komponenter kommer bli utdaterade innan? Vilket moderkort är bra för Crossfire tänker först och främst på avståndet mellan kortplatserna. Vilket 6850 ska jag köra på, vilket är bäst för crossfire? Ska jag satsa på AMD paketet och köpa ett 6870 istället? Fungerar chassit eller måste jag ha ett bättre? Etc.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Har ändrat min setup lite kommer köra på en AMD processor och ett 6870 istället.
Mitt paket ser ut så här atm: Imageshack - dator6870amd.jpg

Det jag undrar är om mitt nätagg räcker och vilket 6870 som är bra för Crossfire.

Permalänk
Medlem

det räcker sen ett som blåser ut luften ur datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acckee:

det räcker sen ett som blåser ut luften ur datorn.

Frågan är vilket kort som blåser ut luften.
Men annars ser det bra ut? Fungerar alla komponenter med varandra osv.

Permalänk

Tog med en processor kylare i detta paket då original kylaren är kass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguine:

Har ändrat min setup lite kommer köra på en AMD processor och ett 6870 istället.
Mitt paket ser ut så här atm: Imageshack - dator6870amd.jpg

Det jag undrar är om mitt nätagg räcker och vilket 6870 som är bra för Crossfire.

blir ej billigare me 2x fraktfritt från inet hehehe var bara tvungen sorry

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goransson10:

http://img828.imageshack.us/img828/905/jbld.jpg[/IMG]

Tog med en processor kylare i detta paket då original kylaren är kass

Enligt Guru3D drar två stycken 6870 Cf 700W Radeon HD 6850 & 6870 CrossfireX review.
Sen antar jag att du menar att 955 skall klockas till en 965, problemet med detta är att då försvinner garantin. Men motivera gärna valet av annan skärm, internminne och grafikkort. (antar att du valde R3 för att dra ner priset)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

blir ej billigare me 2x fraktfritt från inet hehehe var bara tvungen sorry

Hehe märkte det precis, man får ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanguine:

Enligt Guru3D drar två stycken 6870 Cf 700W Radeon HD 6850 & 6870 CrossfireX review.
Sen antar jag att du menar att 955 skall klockas till en 965, problemet med detta är att då försvinner garantin. Men motivera gärna valet av annan skärm, internminne och grafikkort. (antar att du valde R3 för att dra ner priset)

Upp till dom att bevisa att du klockat processorn först, sedan så är en 200mhz ökning väldigt liten klock, jag byggde nyligen en dator med 955BE till en kompis och klocka upp den till 3.4ghz, den drog mindre ström och var kallare än min 965'a och det är i stort sätt nästan samma chip så den har nog bättre livlslängd än min i samma hastighet.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Upp till dom att bevisa att du klockat processorn först, sedan så är en 200mhz ökning väldigt liten klock, jag byggde nyligen en dator med 955BE till en kompis och klocka upp den till 3.4ghz, den drog mindre ström och var kallare än min 965'a och det är i stort sätt nästan samma chip så den har nog bättre livlslängd än min i samma hastighet.

Okej finns det några bra guider på hur man gör detta samt vet du om garantin på moderkortet påverkas?

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ihop ett paket som jag antagligen kommer inhandla till helgen, fick gå ner på ett 6850 och så tar jag en 955 som jag tänker klocka.
Dock undrar jag om det räcker med ett Antec 300 chassi (för detta Cf bygge) så att jag kan lägga pengarna på en processorkylare?
Imageshack - dator6850amd.jpg

Slänger på en: Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se