Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Råkade för ungefär en vecka sen spilla kanske 2dl saft på skrivbordet, rann lite under mitt g15 version ett. Torkade upp snabbt som fan och fortsatte spela cs. Dan efter så har 1,q,a och z slutat funka. Har skruvat upp det och försökt torka osv. Fick "1" o funka igen men inte resten..

Har nu 2st döda g15 så ska försöka pilla o få nåt utav de o funka ^^

och fortfarande inte lärt dig att dricka vid datorn?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

+1

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag spillde ju inte när jag drack

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Råkade för ungefär en vecka sen spilla kanske 2dl saft på skrivbordet, rann lite under mitt g15 version ett. Torkade upp snabbt som fan och fortsatte spela cs. Dan efter så har 1,q,a och z slutat funka. Har skruvat upp det och försökt torka osv. Fick "1" o funka igen men inte resten..

Har nu 2st döda g15 så ska försöka pilla o få nåt utav de o funka ^^

Dränk det i sprit! Rödsprit kan dock lämna en vit hinna efter sig, så sikta väl.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

För många år sedan satt jag och lekte med min första PC, en Toshiba 3100... Körde Space Quest 1 på den och tyckte att det blev lite lite plats på hårddisken - så jag kikade lite på c: och tänkte för mig själv "Alla de här filerna behöver jag väl inte... Hmmm, 'delete *.*'. Needless to say, så startade inte datorn något mer efter det...

Höhö, jag har gjort nästan samma grej. Hade en gammal Windows 3.11 burk som jag ville installera X-COM Apocalypse på men hårddisken hade inte tillräckligt med utrymme. Lösningen blev att leta i filhanteraren efter något att ta bort. Efter lite meckande hade jag till slut tillräckligt med plats och spelet installerades! Min far upptäckte dock några dagar senare att två års bokföring för hans företag hade försvunnit och någon backup fanns inte. Var mindre kul att vara portad från datorn ett tag framöver.

Visa signatur

”How fast light ever travels - Darkness is already there waiting for it” - Terry Pratchett

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensad*

Ett inlägg som bryter mot § 7 har tagits bort. Antydan till innehav av piratkopierad mjukvara är förbjudet.

Permalänk

bytte ram minnen mellan olika datorer när jag hade nollkoll på specs..
fixade 1 dator min fick lämnas in på reparation

när jag var liten för många år sedan så skulle jag installera ett spel, hade inte nog med plats och jag kunde inget om datorer så jag sökte efter filer med många MB och raderade dem, tillochmed system filer.. detta på en windows 98 dator.

Permalänk
SpelClockers

har gjort många misstag men ett kommer man ihåg då man var ung och dum.
WIn95 hade rätt nyligt kommit ut och jag skulle formatera en av mina diskar hade 3st "C: D: E:".
så kollar vilken av diskarna som skulle bort det var D: så startar om datorn och går in i msdos och skriver format D: och startar upp windows igen, men det visats sig att jag formaterat E: där all min porr ligger och det var på den tiden man hade 56K modem och 2GB porr tar TID att ladda ner då det går ca 4KB/sek.

hade mardrömmar i månader om att göra samma fel igen

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk

En sak jag gjorde för många, många årsen, när man gick i 7-8:an eller nått. Så hade vi en datorkunskapskurs (har alltid varit datornörden i klassen, umgängeskretsen osv) där jag och en kompis precis hittat lite roliga kommandon i CMD. Så skulle visa honom vad Del *.* gör. Två fails här, vi var i C:\ och att IT-teknikern på skolan hade glömt ta bort våra rättigheter på mapparna. Så vi testade Del *.*, slutade med att hans Word inte fungerade, eller rättare sagt; Inget program funkade, för vi tog ju bort allt som gick att ta bort på disken ):

Permalänk

Igår låg jag i sängen och surfade med laptopen. Reste mig lite hastigt och fastnade i laddarkabeln. Datorn lyftes upp i luften och landande på högkant, rakt på usbkontakten till musen. Själva USB-grejen i datorn trycktes in snett in i datorn, dock funkar den utan problem.

Permalänk
Medlem

Satte dit backplaten till min processorkylare (vatten) på framsidan av moderkortet/processorn. Skruvade dit själva kyl-grejen, men den hamnade självklart för långt bort från processorn och datorn stängde av sig själv kort efter uppstart. Jag var tvungen att kolla en YouTube-video med instruktioner för att förstå att den där plattan skulle sitta på baksidan.

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag med PC var att sälja den och börja använda mac istället.

Permalänk
Medlem

Igår, skulle lägga upp en hårddisk på en hylla i väntan på bättre tider.
Lyckas tappa den, faller ner på min dator som står där i väntan på ett nytt moderkort, och sedan ner på golvet.

Hoppas den överlever o__o

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att mitt gamla Corsair VX550W såg fult ut när alla kablarna på atx kabeln syntes vid kontakten.
Då fick jag en ide att jag skulle sleeva med eltejp men det blev fult och jag satte för tjockt med tejp för att dra bort det så jag tog saxen. Vips så följer en svart kabel med och går av. Så jag lödde i hop den och tog lite eltejp och den funkade fint!
Och nu är den såld!

En annan grej var när jag nyss hadde köpt datorn (kanske haft den i 1 månad) så hadde jag monterat dit en Zalman CNPS7000 med led.
Då ville jag ta bort det där klistermärket där det står Zalman på. Då fick jag en ide att om datorn var på och fläkten snurrade och jag tog ett rakblad och höll där så skulle säkert klistermärket lossna. Så jag hämtade ett vasst rakblad och öppnade chassit och höll det mot snurrande fläkten...
vips så tog det fast direkt och rakbladet flög upp i takfläkten och ner på mitt gamla GTX260 och kortslöt den. Så jag köpte en HIS Radeon HD5770 som tillfälligt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Mitt största misstag med PC var att sälja den och börja använda mac istället.

Klockren!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kortslöt min dator häromdan, rättare sagt var det lamp-jäveln fram på chassit som gjorde det. Det slockna när jag lirade SC2 och man bara "jaha va fan nu då" så man började skruva bort dörren och kollade på skiten och tryckte dit ena sladden igen och *sprak" och datorn dog. Fick så klart panik som en jude och slet bort lamp-jävlen och kastade åt peppar och började sniffa som en pundare i chassit efter brända komponenter. Kände inget så lyckan lyste upp att min dator kanske lever vilket den gjorde! Tack Corsair för kortslutningsskydd <3 Tur att lampan inte va kopplad på moderkortet utan direkt via Molex. Den där lampan ska får möta ett ont öde jag lovar.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m3nl0l:

"+1"-inlägg tillåts inte i forumet då dessa inlägg inte för diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

"+1"-inlägg tillåts inte i forumet då dessa inlägg inte för diskussionen framåt.

Ok, ska inte upprepas.

OnTopic:

Som den klant jag är lyckades jag spilla coca cola på datorn, som tur var bara på fronten.
Men varje gång jag ska starta datorn måste kan "stryka" på knappen för att den ska poppa upp igen.
Får nog öppna skiten och fixat, eller någon som vet vart man skaffar en ny startknapp till ett Define R2?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Emil_98:

...En annan grej var när jag nyss hadde köpt datorn (kanske haft den i 1 månad) så hadde jag monterat dit en Zalman CNPS7000 med led.
Då ville jag ta bort det där klistermärket där det står Zalman på. Då fick jag en ide att om datorn var på och fläkten snurrade och jag tog ett rakblad och höll där så skulle säkert klistermärket lossna. Så jag hämtade ett vasst rakblad och öppnade chassit och höll det mot snurrande fläkten...
vips så tog det fast direkt och rakbladet flög upp i takfläkten och ner på mitt gamla GTX260 och kortslöt den. Så jag köpte en HIS Radeon HD5770 som tillfälligt kort

Du använde ett rakblad på en fullt roterande fläkt? Höll du enbart rakbladet med bara fingrar också?

Jag trodde jag hört mycket angående vassa knivar/blad och arbetsolyckor (en kille i snickarverkstaden som av misstag sköt genom en planka med en spikpistol varpå den träffar en kniv som ligger löst, som spinner iväg som en missil och sätter sig i virkeshögen en meter bort) men jag måste säga att detta är exceptionellt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordarosten:

Kortslöt min dator häromdan, rättare sagt var det lamp-jäveln fram på chassit som gjorde det. Det slockna när jag lirade SC2 och man bara "jaha va fan nu då" så man började skruva bort dörren och kollade på skiten och tryckte dit ena sladden igen och *sprak" och datorn dog. Fick så klart panik som en jude och slet bort lamp-jävlen och kastade åt peppar och började sniffa som en pundare i chassit efter brända komponenter. Kände inget så lyckan lyste upp att min dator kanske lever vilket den gjorde! Tack Corsair för kortslutningsskydd <3 Tur att lampan inte va kopplad på moderkortet utan direkt via Molex. Den där lampan ska får möta ett ont öde jag lovar.

haha ;D

en grej som jag gjorde : jag var jävlift tröttt på morgonen och skulle till skolan det var slöjd den dagen så jag skulle ta med mig ett mc-batteri och en bilstereo till ett projekt trött som jag var så bara slängde jag ner skiten i en väska , jag hade väska i skåpet på skolan , tills klockan blev 11 och jag skulle ha slöjd så jag gick til slöjd salen men läran var inte där, det var öppet i slöjd salen så jag stälde väskan där , några minuter senare så kom läraen alla gick i in salen och jag tog min väska jag kände att det var jävligt varm och luktade konstigt så jag uppnade den och jädra vad rökt det kom ut då. bilsteron hade legat imot +och- polerna på batteriet så det hade börjat rinna massa salsyra ellr vad det var , det funkade sen ändå bara att lite plåt hade vält bort från bilsteron xd detta lär jag inte göra om

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam9707:

haha ;D

en grej som jag gjorde : jag var jävlift tröttt på morgonen och skulle till skolan det var slöjd den dagen så jag skulle ta med mig ett mc-batteri och en bilstereo till ett projekt trött som jag var så bara slängde jag ner skiten i en väska , jag hade väska i skåpet på skolan , tills klockan blev 11 och jag skulle ha slöjd så jag gick til slöjd salen men läran var inte där, det var öppet i slöjd salen så jag stälde väskan där , några minuter senare så kom läraen alla gick i in salen och jag tog min väska jag kände att det var jävligt varm och luktade konstigt så jag uppnade den och jädra vad rökt det kom ut då. bilsteron hade legat imot +och- polerna på batteriet så det hade börjat rinna massa salsyra ellr vad det var , det funkade sen ändå bara att lite plåt hade vält bort från bilsteron xd detta lär jag inte göra om

bra jobbat

du hade bergis blivit skolans poppiskille #1 om du bränt ner skolan. hehehe

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommie_l:

bra jobbat

du hade bergis blivit skolans poppiskille #1 om du bränt ner skolan. hehehe

Hahaha

såklart jag hade

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil_98:

... Då ville jag ta bort det där klistermärket där det står Zalman på. Då fick jag en ide att om datorn var på och fläkten snurrade och jag tog ett rakblad och höll där så skulle säkert klistermärket lossna. Så jag hämtade ett vasst rakblad och öppnade chassit och höll det mot snurrande fläkten...

Dagens LOL för mig!

Kanske inte särskilt genomtänkt, men förbaskat kul.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag har väll aldrig direkt failat, men däremot var jag med om en jävligt ful sak hände
Jag beställde ett upgraderings paket och lite kring saker från komplett
så kommer det tänkte ahh har inte tid montera det får bli i helgen
så kommer man hem efter skolan på fredagen
startar upp datorn märker att den går konstigt
så gör en reboot då startar den inte mer då va modekortet dött
som tur va hade jag ju redan alla delar hemma och skulle uppgradera xD

Så altså modekortet i datorn dog dagen efter jag hade fått mitt upgraderingspaket
vad e oddsen av att det händer ? xD

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dagens LOL för mig!

Kanske inte särskilt genomtänkt, men förbaskat kul.

ja det var riktigt korkat.. hahaha..

tanken som slår mig är varför han inte bara stannade fläkten med fingrarna, och rycker bort klistermärket.. men det är lätt att va efterklok

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

satt på lan, hade sovit kanske 2h, jag går upp sätter mig vid datorn, gör ordning en billy's pizza och öppnar en cola, trött som jag var drämmer jag till cola burken och halva burken hamnar på mitt sprillans nya microsoft sidewinder tangentbord, chockad som jag var la jag billys pizzan på tangentbordet och kubbade efter toalett papper, tangentbordet klarade sig som tur va förutom att O och I knapparna är lite sega..

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Medlem

Installerade engelskt windows åt grannens 7-årige son... Fail?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Man ska lära sig engelska i unga år! Smart tänkt där!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ala_95:

Lite, men det är alltid bra att börja tidigt:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

byggde min första dator, startade och hölll andan. Ingenting hände. Kollade alla kablar (trodde jag). Sen kom min kusin och visade att man faktiskt skulle koppla in 6pinn'en i moderkortet också.:P

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.