AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk

vad tror ni dem nya monster kort kommer kosta?
som ett 480 eller 5970 eller mer?

Permalänk
Medlem

Är det meningen att korten ska vara "så dåliga" som de är?

Bör inte ett nytt 6870 slå alla kort i recensionen på fingrarna eller vad är grejen med dessa nya kort?
De verkar ju knappt bättre än 5xxx serien eller GTX460/470 serien.

Har jag missat något eller kommer det snart ytterligare ett ATi kort som piskar allt annat?
Såsom HD4870 gjorde VS HD3870.

Visa signatur

Eh!

Permalänk

Det blir att pensionera mitt 8800GT, så jag beställde ett XFX HD6870 från inet i fredags, mest pga lägre värme/strömförbrukning gentemot 470. Är dock lite orolig för att det ska vara slut, trots att lagerstatusen säger att de finns 19st i lager. Lagerstatusen förändrades inte när jag jag köpte mitt kort, och det har inte hänt någonting med den i helgen heller vilket känns lite märkligt. Kanske är det så att lagerstatus-system stängs ned på helgerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

jävlar vad du är bitter då!

nej jag vet inte hmm det är ju inte så att det är samma shit som händer varje gång det släpps grafikort?
men enligt dig så borde dom enda korten som släpps vara bättre än dom gamla, så (6950?) 6970 och 6990 är det enda som ska komma från 6xxx serien ? smart där!

så fan att det är omsminkade kort lägre förbrukning bättre cf prestanda, sen är det ändringar på hur stemprocessorerna jobbar som är för tekniskt komplicerat, för att ge sig in på 6870 har 1120 st 5850 har 1440 st presterar lika det måste vara svart magi!

förstår att du är förvirrad för företag brukar börja med high end så det brukar inte märkas när dom gamla korten fasas ut, men det är inget nytt som händer det är bara i omvänd ordning

Det är inte att jag är förvirrad och har missat att detta är "skräpkort" för budgetmarknaden som ingen highendavnändare är intresserad utav.

Det jag reagerade på är att den nya 68xx serien va sämre än nuvarande 58xx serie. Därför tyckte jag man lika gärna kunde struntat i att släppa den över huvud taget och bara prissänkt nuvarande 58xx.

Men som vissa nämner har dom en liten fördelaktigare strömförbrukning och några fler förbättringar, precis som sminkade 58xx kort borde haft
Är nog många på detta forum som aldrig kommer äga något av dessa kort, då dom är riktad åt en helt annan marknad av folk.

Skrivet av storsnusaren:

Förmodligen för att 6850 o 6870 är billigare för amd att tillverka..

Ja troligtvis är de ända logiska anledningen!

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Allvarligt om ni egentligen inte är intresserade av hårdvara varför hänger ni egentligen här?

58xx serien (cypress) består av en krets på 334 mm2 vilket då skall jämföras med Barts som ligger på 225 mm2, detta betyder alltså att AMD inte bara att kan producera fler kretsar/waffer utan också att utbytet från tillverkningen (yield) mest troligen också förbättrats. Detta leder till lägre tillverkningskostnader vilket i den bästa av världar (om de är konkurrensutsatta) betyder att vi kunder i slutändan kommer se sänkta priser.
68xx är mellanmodeller vilket följaktligen betyder att de alltså inte är toppmodeller i 6x serien, detta faller istället på kretsen cayman och antilles som enligt uppgift skall vara ett dualkort bestående av cayman.

GF104 (GTX460) består förövrigt av en 367mm2 stor krets vilket om man ens är en gnutta intresserad av hårdvara är mycket intressant ur perf/mm2 synpunkt, för att förtydliga det så att det inte går att missa så är alltså GTX460 en betydligt större krets än Barts och den presterar därför betydligt sämre per mm2 kisel. Visst för en vanlig konsument är detta egalt iom att pris/perf kanske är mer intressant men detta förtar inte att detta är en mycket imponerade lansering ur teknisk synpunkt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Är det meningen att korten ska vara "så dåliga" som de är?

Bör inte ett nytt 6870 slå alla kort i recensionen på fingrarna eller vad är grejen med dessa nya kort?
De verkar ju knappt bättre än 5xxx serien eller GTX460/470 serien.

Har jag missat något eller kommer det snart ytterligare ett ATi kort som piskar allt annat?
Såsom HD4870 gjorde VS HD3870.

Ja, du har missat något. 69xx-serien kommer inom en månad - det är den du är intresserad av. 68xx-serien ersätter inte 58xx-serien, utan snarare 57xx-serien.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Är det meningen att korten ska vara "så dåliga" som de är?

Bör inte ett nytt 6870 slå alla kort i recensionen på fingrarna eller vad är grejen med dessa nya kort?
De verkar ju knappt bättre än 5xxx serien eller GTX460/470 serien.

Har jag missat något eller kommer det snart ytterligare ett ATi kort som piskar allt annat?
Såsom HD4870 gjorde VS HD3870.

mjo du har missat diskussionen som pågått i i stort sett alla nyhetsrapportering om 6800 serien nu i höst.
lätt att man gör om man aldrig läser kommentarerna iofs.

om man ska förklara det simpelt så har amd slagit upp alla serier en siffra högre , så om förra mellanklassen hette 5700 , så heter den nya 6800.

och jepp , ersättarna till nuvarande prestanda serien 5800 kommer i november , och heter då 6900

edit : oj backfeed hann visst före.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om man ska förklara det simpelt så har amd slagit upp alla serier en siffra högre , så om förra mellanklassen hette 5700 , så heter den nya 6800.

och jepp , ersättarna till nuvarande prestanda serien 5800 kommer i november , och heter då 6900

Tack för svaret!
Det blev genast betydligt mer logiskt.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av roosenquist:

Sweet! Har under längre tid tänkt att skaffa ett till 5770 och köra CF, men nu blir det garanterat ett 6870 i stället, med CF i framtiden
När man tar med temperaturer i ett test så tycker jag att man ska ha med ljudnivån också, annars säger det inte mig så mycket.

-ooh kolla det här grafikkortet, det blir bara 10°c i load.
-ah men så sitter det ju en helikopter på det som blästrar i 3000dB, så det är väl inte så konstigt?

Så tänkte jag med typ:p men å andra sidan får man mer prestanda med cf 5770 är singel 6870.

Om 6870 presterat som 5870 (precis som 5770 presterar som ett 4870) så hade det varit same same i prestanda synpunkt

Jag ska nog gå på ett begnagat 5770 till.... om jag hittar något vettigt dvs...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mobne:

Det är inte att jag är förvirrad och har missat att detta är "skräpkort" för budgetmarknaden som ingen highendavnändare är intresserad utav.

Det jag reagerade på är att den nya 68xx serien va sämre än nuvarande 58xx serie. Därför tyckte jag man lika gärna kunde struntat i att släppa den över huvud taget och bara prissänkt nuvarande 58xx.

Men som vissa nämner har dom en liten fördelaktigare strömförbrukning och några fler förbättringar, precis som sminkade 58xx kort borde haft
Är nog många på detta forum som aldrig kommer äga något av dessa kort, då dom är riktad åt en helt annan marknad av folk.
...

Helt annan marknad? Enligt din slutsats finns det endast GTX480 eller HD5970 kvar i dagsläget som är väsentligt snabbare. Jag har mycket svårt att tro en majoritet av sweclockers medlemmar sitter på dessa kort. Vilken är denna "helt andra" marknad du talar om? Marknaden för kort som 6850/6870, 460/470? Klarar de lättare kontorsarbete som word eller är även det övermäktigt för dessa "skräpkort"?

Som referens: http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Du har varit medlem sedan 2003 och bör därför besitta djupa kunskaper inom dessa områden, eller är du bara här för ÖÄ?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Helt annan marknad? Enligt din slutsats finns det endast GTX480 eller HD5970 kvar i dagsläget som är väsentligt snabbare. Jag har mycket svårt att tro en majoritet av sweclockers medlemmar sitter på dessa kort. Vilken är denna "helt andra" marknad du talar om? Marknaden för kort som 6850/6870, 460/470? Klarar de lättare kontorsarbete som word eller är även det övermäktigt för dessa "skräpkort"?

Som referens: http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Du har varit medlem sedan 2003 och bör därför besitta djupa kunskaper inom dessa områden, eller är du bara här för ÖÄ?

Helt riktigt sitter på gårdagens budget prestanda kort och de är ju skönt att nästkommande är lika bra som den övre halvan av 5000 serien. Då funkar marknaden som den ska.

Ot: Jag tror nivida har förlorat slaget för tillfället, AMD gjorde rätt. Varför? jo dom har ju lyckas göra om och ta bort onödiga saker och optimerat många saker med de nya kortet. sänkt storleken så fler komponenter får plats på en mindre yta och de har inte Nvidia gjort 2-1 till AMD

Till den du citerade:

Samma sak med bilar den teknik som finns i dyra lyxmodeller, letar sig ner till vanliga billigare bilar för vanliga konsumenter och de ser jag inte som en nackdel, utan något positivt i många lägen. Då får vi teknik som har utvecklas och blivit mycket bättre. T.ex Direktx 11 den var inte bra utvecklad på 5000 serien, dom visste inte då hur tekniken skulle funka. Som du också kan läsa i artiklarna om dom nya korten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för den här artikeln SweClockers!

Det ska bli intressant att följa fortsättningen med kommande grafikkort från AMD HD69xx-serien och Nvidia GeForce GTX 500-serien - det tycks kunna bli en intressant vinter för en och annan konsument/köpare för de som är i tagen att köpa ett nytt grafikkort till sitt eller sina olika datorsystem, nya som gamla byggen.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Är det meningen att korten ska vara "så dåliga" som de är?

Ja, det är meningen.

Skrivet av Krimsarn:

Bör inte ett nytt 6870 slå alla kort i recensionen på fingrarna eller vad är grejen med dessa nya kort?
De verkar ju knappt bättre än 5xxx serien eller GTX460/470 serien.

Vad menar du med bättre? Snabbare?
Det är bättre på effektivitet, både pris och energi, det har flera nya funktioner osv.

Skrivet av Krimsarn:

Har jag missat något eller kommer det snart ytterligare ett ATi kort som piskar allt annat?
Såsom HD4870 gjorde VS HD3870.

Ja, du har tydligen missat något.
Det kommer nya kort om en knapp månad som piskar allt annat.
Eller, jag vet inte om det kommer piska 480 i ren prestanda iofs, men det kommer vara betydligt mer prisvärt och energieffektivt.

Skrivet av Mobne:

Det är inte att jag är förvirrad och har missat att detta är "skräpkort" för budgetmarknaden som ingen highendavnändare är intresserad utav.

Skräpkort för budgetmarknaden?
Vi har tydligen lite olika ekonomiska referenser, grafikkort i 2000-kronors klassen ser jag inte som varken skräp eller budget.
2000-kronors klassen är den klass som brukar vara mest prisvärd och ge mest prestanda för pengarna och den klassen som jag alltid brukar rikta in mig på att köpa i.
Och det tror jag stämmer för rätt många av oss som är här.

Skrivet av Mobne:

Det jag reagerade på är att den nya 68xx serien va sämre än nuvarande 58xx serie. Därför tyckte jag man lika gärna kunde struntat i att släppa den över huvud taget och bara prissänkt nuvarande 58xx.

Men förstår du ingenting om hur saker och ting fungerar?
Du kan inte jämföra en ny generations mid-end mot föregående generations high-end.
Det är inte bara att sänka priserna, saker och ting kostar att tillverkas också.
En effektivare och mer funktionsrik arkitektur är det som vi ser i varje generation.

Skrivet av Mobne:

Men som vissa nämner har dom en liten fördelaktigare strömförbrukning och några fler förbättringar, precis som sminkade 58xx kort borde haft

Ok, nu känner jag mig fånig. Det är rätt uppenbart att du bara trollar.

Skrivet av backfeed:

Ja, du har missat något. 69xx-serien kommer inom en månad - det är den du är intresserad av. 68xx-serien ersätter inte 58xx-serien, utan snarare 57xx-serien.

Eller rättare sagt, 68xx-serien lägger sig mellan nuvarande 58xx och 57xx.
Ett hål som tidigare bara fylldes av Nvidias 460.
Och det gör det kassa 5830 helt överflödigt.

EDIT: Ja, 6xxx-serien är ett relativt litet steg framåt jämfört med 5xxx-serien men då man fortfarande är kvar på 40nm så är det inte möjligt att göra speciellt stora förändringar.
Med tanke på hur effektiv 5xxx-serien ändå var så är jag väldigt imponerad över dom förbättringar som är gjorda med 6xxx-serien.

Permalänk
Medlem

Vilket märke borde man satsa på? Är PowerColor bra?

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Hjälpsam

Kika på kortets garantitid, två år vill jag ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Fick hem mitt 6870 nu, sitter med det i datan, laddat ner den nya drivern från amd också 10.10a eller vad den hette:) Funkar fint, ska in o pröva nåt spel nu med:)

Permalänk
Skrivet av Demnok:

Vilket märke borde man satsa på? Är PowerColor bra?

Ja.
Kolla efter tester och ta en modell som har bra kylningsegenskaper.

Har haft två PowerColor nu och de hörs knappt i ett välventilerat chassi.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

AMD bekräftar att HD 6000-serien skulle använt 32nm teknik - www.nordichardware.com Lite matnyttig info ang AMD korten. Hade varit riktigt kul att se hur dessa hade presterat i 32nm Mindre ström åt folket!

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensad*

Ett inlägg som bryter mot § 9 har tagits bort.

Permalänk

Någon som har koll på om det går att köra crossfire med ett HD5870 och ett HD6870? Eller är det inte möjligt?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eller rättare sagt, 68xx-serien lägger sig mellan nuvarande 58xx och 57xx.
Ett hål som tidigare bara fylldes av Nvidias 460.
Och det gör det kassa 5830 helt överflödigt.

Precis, det var det jag menade med "snarare". Less is more stämmer inte alltid när det gäller sätt att uttrycka sig på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, det var det jag menade med "snarare". Less is more stämmer inte alltid när det gäller sätt att uttrycka sig på.

Nä, det du sade var ju iofs helt korrekt, det jag sade var bara mer korrekt.

Permalänk

Kolla på strömförbrukningen, min CM silent pro 700w borde palla 2 st 6870 kort ?

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Hjälpsam

Kommer Swec att följa upp med en test av Morphological Anti-Aliasing (MLAA)? jag tycker det verkar vara ett av det häftigaste som kommit till grafikkort på senare år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer Swec att följa upp med en test av Morphological Anti-Aliasing (MLAA)? jag tycker det verkar vara ett av det häftigaste som kommit till grafikkort på senare år.

Om inte, så har Tech Report tittat lite på det:

AMD's Radeon HD 6850 and 6870 graphics processors - The Tech Report - Page 3

Edit: Ok, insåg att du nog menade prestandatest. Såg det också någonstans, men det var nog inte där...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Alltså, är det ens någon idé med någon form av AA om man spelar högupplöst? Tycker sällan jag ser kanter, även utan AA, med upplösning 1920x1200..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Alltså, är det ens någon idé med någon form av AA om man spelar högupplöst? Tycker sällan jag ser kanter, även utan AA, med upplösning 1920x1200..

Det är ju en smaksak. Själv brukar jag knappt bry mig om AA på 1680x1050 och brukar endast lägga till i äldre spel då det kan behövas (och ingen prestandaförlust).

Någon som har information angående specialkylare till HD6870? Jag läste om Gelid Icy Vision men den verkar inte finnas i Sverige.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det var rätt bra av ATI. Det var inte mycket över GTX 460 men kanske räcker....

Till 6950 o 6970 så bör ni också ha nåra datorer från föregående generationer som E8400 och 4GB DDR 2 och AMDs motsvarighet.
Jag vill veta hur min dator och grafikkort står sig mot den nya generationen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

varför i hela världen bör man ha gammal hårdvara???
edit :
En c2d i minst 3ghz klarar sig bra ett tag till för spel, om du inte jagar tokhöga fps i låga upplösningar o dåliga grafikinställningar.

Bench - GPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Det är inte att jag är förvirrad och har missat att detta är "skräpkort" för budgetmarknaden som ingen highendavnändare är intresserad utav.

Det jag reagerade på är att den nya 68xx serien va sämre än nuvarande 58xx serie. Därför tyckte jag man lika gärna kunde struntat i att släppa den över huvud taget och bara prissänkt nuvarande 58xx.

Men som vissa nämner har dom en liten fördelaktigare strömförbrukning och några fler förbättringar, precis som sminkade 58xx kort borde haft
Är nog många på detta forum som aldrig kommer äga något av dessa kort, då dom är riktad åt en helt annan marknad av folk.

Ja troligtvis är de ända logiska anledningen!

Men tanke på hur många gånger man tagit upp den här saken så finns det bara en sak att säga, pinsam kommentar

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition