Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Men det måste väll gå att köra IOS på en vanlig bärbar? Det finns väll något de kallar Hackintosh? Verkar förövrigt helt sjukt att låsa in sina användare till hårdvaran. Men visst hade Microsoft gjort samma sak så hade de kanske kunnat få ännu stabilare miljö men då försvinner liksom en del av det roliga.

Det som förvånar mig är att här faktiskt verkar finnas ett par Mac folk som enbart kör Mac och då frågar man sig lite vad de gör på en site som riktar sig ganska hårt mot hårdvara och överklockning när Mac står för allt annat utom just det.

Du menar OS X? Visst kan man köra Hackintosh, men då måste jag ju ändå köpa OS X ändå, så det känns som att den kostnaden jämnar ut priset mellan Mac och PC.

Sen är det absolut inte konstigt att Apple låser sig till hårdvaran. De får antagligen en skysst deal av hårdvarutillverkarna, och de kan köpa in förra årets modell som antagligen är en hel del billigare än den senaste modellen av hårdvaran. För oss konsumenter är det dock helt värdelöst att Apple gör så, ja...

Permalänk
Skrivet av anon6250:

Källa?

Så Dell använder moderkort tillverkade av Asus också?

/facepalm glömde skriva källan. Iallafall kolla upp quanta computer det är ett taiwanesiskt företag som tillverkar runt en tredjedel av alla laptops i världen. Företag som dell tillverkar inte sina laptopts utan det är företag som quanta som gör! Ha det gott.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Skrivet av jakobg:

Det har nog hjälpt en hel del faktiskt. Jag fick betydligt fler för- och nackdelar än väntat, men samtidigt står jag kvar på ruta ett eftersom ingen utom jag kan bestämma om Mac passar bättre eller sämre Jag sitter lite i en jobbig sits eftersom min dator sjunger på sista versen, så jag behöver en ny dator. Jag vill prova Mac, men jag har inte riktigt råd med en MBP och vill vänta tills iMac har quad-core som standard. Just nu känns det tyvärr lite ovärt, eftersom det prestandamässigt innebär att jag betalar 12K+ för en dator som praktiskt taget har samma prestanda (ursäkta överdriften) som min nuvarande dator som är fyra år gammal...

Gå till en affär och känn på en MB då! Jag blev positivt överraskad av hur stabil den kändes, trodde den skulle vara lika smäckig som, tja, nåt som är smäckigt , men det var den inte alls. Går att köra med 8GB ram och stoppar du sen i en ssd i den kör den cirklar runt en standard MBP.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

/facepalm glömde skriva källan. Iallafall kolla upp quanta computer det är ett taiwanesiskt företag som tillverkar runt en tredjedel av alla laptops i världen. Företag som dell tillverkar inte sina laptopts utan det är företag som quanta som gör! Ha det gott.

Intressant, undra hur de gör med Acer, HP, Compaq och Gateway när de datorerna är så mycket sämre kvalitesmmässigt än Apple, Toshiba, Dell, Alienware och Lenovo.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Det här är totalt bara smaksak/personligt, själv föredrar jag utseendet på filezilla. Har alltid haft svårt för "grafiska" program (även fast jag själv är illustratör/designer och älskar och göra egna ikoner). När det gäller program föredrar jag den där tråkiga enkla Windows utseendet som hängt med i årtusenden.
Har fortfarande svårt och anpassa mig till Adobes omdesignade program.
Visst är allt snyggt men personligen, sämre användarvänlighet.

Som du ser, allt är bara personligt och inget som ska diskuteras i en diskussion om vems pappa är starkast, dem får helt enkelt lyfta samma vikter och se därefter...

Men i så fall är det inte lönt att diskutera något över huvud taget?
Allt är ju ändå personligt och vi är ju alla individer som har en egen uppfattning.

Nä, jag tycker nog att man ändå kan komma fram till någon sorts generell ”sanning” vad gäller tydlighet när det gäller grafisk formgivning. Sen är det så klart någon/några som tycker det är snyggare med femtioelva olika typsnitt används på en sida, men det blir liksom bara larvigt. Tar upp mitt tidigare exempel som jag ändå tycker är rätt bra: en person som föredrar att äta på McDonald's framför en ansedd restaurang får så klart tycka att det är godare mat på McDonald's, men det blir knappast särskilt utvecklande att diskutera mat med en sådan person.

Lite samma grafiska utseendet på program.
Tror ändå att det finns de som har mer ”koll” på vad som är tydligare och på så vis också ”snyggare” i de flestas ögon (men givetvis inte allas).

Jag fattar inte hur man kan se något positivt i Filezilla.
Det går ju inte att begripa vad ikonerna betyder genom att titta på dem. Det är väl det en ikon är till för?
Skulle gärna vilja se lite av de grejor (ikoner) du gjort.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men i så fall är det inte lönt att diskutera något över huvud taget?
Allt är ju ändå personligt och vi är ju alla individer som har en egen uppfattning.

Nä, jag tycker nog att man ändå kan komma fram till någon sorts generell ”sanning” vad gäller tydlighet när det gäller grafisk formgivning. Sen är det så klart någon/några som tycker det är snyggare med femtioelva olika typsnitt används på en sida, men det blir liksom bara larvigt. Tar upp mitt tidigare exempel som jag ändå tycker är rätt bra: en person som föredrar att äta på McDonald's framför en ansedd restaurang får så klart tycka att det är godare mat på McDonald's, men det blir knappast särskilt utvecklande att diskutera mat med en sådan person.

Lite samma grafiska utseendet på program.
Tror ändå att det finns de som har mer ”koll” på vad som är tydligare och på så vis också ”snyggare” i de flestas ögon (men givetvis inte allas).

Jag fattar inte hur man kan se något positivt i Filezilla.
Det går ju inte att begripa vad ikonerna betyder genom att titta på dem. Det är väl det en ikon är till för?
Skulle gärna vilja se lite av de grejor (ikoner) du gjort.

Du tjatar hela tiden om samma sak trotts att du gång på gång ser folk som tycker tvärtom än dig(och dina designers). Ändå vill du dra en generell slutsatts att OSX är snyggast? Antingen baserar du det på att "Designers" tycker IOS är snyggare eller så är det typsnitt eller så är det enhetlighet? Nä problemet är att du har svårt att förstå mänskligheten. Windows7 är långtifrån känd för att vara ett fult OS, snarare tvärtom.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Du tjatar hela tiden om samma sak trotts att du gång på gång ser folk som tycker tvärtom än dig(och dina designers). Ändå vill du dra en generell slutsatts att OSX är snyggast? Antingen baserar du det på att "Designers" tycker IOS är snyggare eller så är det typsnitt eller så är det enhetlighet? Nä problemet är att du har svårt att förstå mänskligheten. Windows7 är långtifrån känd för att vara ett fult OS, snarare tvärtom.

+1
Tycker det är dåligt att försöka få fram att de som inte tycker likadant som honom om utseendet har *sämre* smak. (mcdonalds-liknelsen) Det finns snyggare program än filezilla, de alternativ som star postat är IMO inte det.

Visa signatur
Permalänk

Hm, anar lite elitism här. Inte snyggt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar. Det handlar om att många program i Mac OS X ofta har tydligare ikoner och ett mer enhetligt användargränsnitt - mjukvaruutvecklarna verkar generellt ha ett större intresse för dessa bitarna. Det är väl knappast något man kan tycka något om, utan så är det. Ser man inte vad jag menar med detta så blir det väldigt svårt att komma vidare i diskusionen.

Det finns många element i Windows 7 som är bra och grafiskt tydliga. Problemet som jag ser det är att man inte kommer vidare i utveckligen av det grafiska. Microsoft försöker köra lite nytänkande med sitt "ribbon", men de verkar också vara de enda, då de flesta andra verkar ligga kvar på Windows 95-nivå. Visst, ni får gärna tycka det är snyggt eller vad ni vill, men jag hoppas man förstår vad jag menar?

Skrivet av jakobg:

Usch. Tänk vad bra världen hade varit om ingen hade förstått att man kunde ta väldigt bra betalt för väldigt lite prestanda i en dator.

Än värre är när folk tror de har koll på något men egentligen är ute och cyklar. iMac är inte "bärbara utan batteri".

Skrivet av SnowJim:

Ser att star-affinity är igång igen med mer eller mindre samma inlägg som i någon annan tråd med liknande ämne. Snyggare program? Här finns inget rätt eller fel, har du inte förstått det än? Det är en ren smaksak, jag tycker själv att Windows7´s utseende e snyggare men respekterar de som tycker annat.

Alltså, det handlar inte bara om utseendet utan också hur programmen är att jobba i. Använbarhet och tydlighet. När det gäller sådant så går det mer eller mindre att mäta vad som är bättre. Det är väl ingen som argumenterar mot att det är bättre om man kan utföra ett moment i två steg istället för fem?

Skrivet av MarcusW:

+1
Tycker det är dåligt att försöka få fram att de som inte tycker likadant som honom om utseendet har *sämre* smak. (mcdonalds-liknelsen) Det finns snyggare program än filezilla, de alternativ som star postat är IMO inte det.

Ni begriper ju inte vad jag menar.
Det handlar inte om "sämre smak" utan mer om att man kanske har olika intressen och inte bryr sig om samma saker. Man ser kanske inte ett värde i något som en annan ser. Varför måste man ha koll på allt? Nej, det måste man ju inte, men varför kan man inte erkäna det? "Detta är ett område jag inte är så insatt i, så därför kanske inte min åsikt och mitt omdömme är av så stort värde". Så, jag säger gärna så om saker - det finns mycket jag inte kan.

Om man inte förstår vad jag försöker förklara så får man nog väldigt svårt att få jobb som exempelvis grafisk formgivare på en tidning. Nä, men det är säkert lugnt, alla tycker ju olika så det är bara att köra på....

Du får gärna posta exempel på program som du tycker är snygga och tydliga i sina användargränsnitt, eftersom nu mina var så dåliga exempel enligt dig.

Skrivet av thomas67lundberg:

Hm, anar lite elitism här. Inte snyggt.

Anar en feltolkning här. Aldrig kul när det blir så.

Vet inte om du orkar läsa mina svar till de andra här ovan.

Det är inte musik vi pratar om. Användargränsnitt är ett bra mycket mindre abstrakt ämne där vissa saker mer eller mindre går att mäta.

Skrivet av SnowJim:

Men det måste väll gå att köra IOS på en vanlig bärbar? Det finns väll något de kallar Hackintosh? Verkar förövrigt helt sjukt att låsa in sina användare till hårdvaran. Men visst hade Microsoft gjort samma sak så hade de kanske kunnat få ännu stabilare miljö men då försvinner liksom en del av det roliga.

Det är just det som jag tror är den stora skillnaden mellan Mac-nörden kontra Windows-nörden; det handlar mycket mer om mjukvaran för Mac-nörden. Komponenterna i datorn och prestanda "på pappret" har liksom inget egenvärde på så sätt som många här tycker.

Skrivet av SnowJim:

Det som förvånar mig är att här faktiskt verkar finnas ett par Mac folk som enbart kör Mac och då frågar man sig lite vad de gör på en site som riktar sig ganska hårt mot hårdvara och överklockning när Mac står för allt annat utom just det.

Det är väl för att väga upp och se till så att fördommarna inte växer för mycket.
Sen tror jag det är en del som jag som kanske är lite mittemellan. Vill också hävda att den lite "tyngre" Mac-nissen ofta har mer Windows-insikt än Windows-nissen har i Mac-världen.
Jag har flera exempel på folk som varit pro Windows som blivit positivt överraskade när de börjar gräva djupare i vad man Mac OS X faktiskt duger till. Men återigen handlar det mest om mjukvara. Tänker främst på en PHP-programmerare jag känner som nu är mer Apple än vad jag är. Det hade jag inte anat för 5 år sen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem

Visst, ni får gärna tycka det är snyggt eller vad ni vill, men jag hoppas man förstår vad jag menar?

Windows-användare, särskilt här på Swec, är ofta allergiska mot bloatware i största allmänhet.
Man bryr sig mer om att få jobbet gjort än att det sprutar fluffiga kaniner ur muspekaren.

Det är väl ingen som argumenterar mot att det är bättre om man kan utföra ett moment i två steg istället för fem?

Jag, ifall det går att utveckla sina val för det momentet under dessa steg, t.ex.

Komponenterna i datorn och prestanda "på pappret" har liksom inget egenvärde på så sätt som många här tycker.

Jo, men nu är vi på en sajt som i första hand avhandlar PC-hårdvara, så då blir det så här.
Att säga att det konceptet inte har något egenvärde HÄR är uppfattas säkert som ett hån av många.

Om du tittar dig omkring här på forat så hittar du ju inga kategorier för Mac-hårdvara på samma sätt
som för PC-sidan (av förklariga skäl). Har inte "unibodyn" något egenvärde, kanske?

Vill också hävda att den lite "tyngre" Mac-nissen ofta har mer Windows-insikt än Windows-nissen har i Mac-världen.

Du befinner dig - återigen - på en sajt där flera av landets bästa överklockare huserar, så snacka inte
om "tunga användare" här om du inte - typ - har byggt en egen Mac, tycker jag.

Jag har flera exempel på folk som varit pro Windows som blivit positivt överraskade när de börjar gräva djupare i vad man Mac OS X faktiskt duger till. Men återigen handlar det mest om mjukvara. Tänker främst på en PHP-programmerare jag känner som nu är mer Apple än vad jag är

Det råder ingen tvivel om att Mac OSX är ett bra operativsystem.

Permalänk
Medlem

Vill också hävda att den lite "tyngre" Mac-nissen ofta har mer Windows-insikt än Windows-nissen har i Mac-världen.

Tycker du det är konstigt när Windows står för en mycket större andel av marknaden? 99% av alla skolor kör Windows, det är med andra ord väldigt svårt att undvika Windows medan det inte är några problem alls att undvika Apple.

Det finns många element i Windows 7 som är bra och grafiskt tydliga. Problemet som jag ser det är att man inte kommer vidare i utveckligen av det grafiska. Microsoft försöker köra lite nytänkande med sitt "ribbon", men de verkar också vara de enda, då de flesta andra verkar ligga kvar på Windows 95-nivå. Visst, ni får gärna tycka det är snyggt eller vad ni vill, men jag hoppas man förstår vad jag menar?

Du är medvetan om att det är Windows7 som gäller idag och inte Windows95? Visst det finns program som inte hänger med men hade Apple varit lika stor så hade samma problem funnits där högst troligt. Eller det är kanske så att Apple kör på med samma design som de gjort i alla år utan att förnya sig?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Rätt redundant tråd. Man kan inte säga att en design eller ett operativsystem är "bäst", utan det är precis lika subjektivt på båda punkterna. Känns lite som "Min pappa är polis! Men min pappa är astronaut!".

Själv föredrar jag mac för bärbara datorer för aluminiumdesignen och att operativsystemet lämpar sig mer för "on-the-go"-hantering och skolarbete (jag har ju dock också windows i bootcamp) men jag föredrar PC för stationära datorer, då jag älskar att bygga själv och vill ha mer modulära system. Simple as that.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Själv föredrar jag mac för bärbara datorer för aluminiumdesignen och att operativsystemet lämpar sig mer för "on-the-go"-hantering och skolarbete (jag har ju dock också windows i bootcamp) men jag föredrar PC för stationära datorer, då jag älskar att bygga själv och vill ha mer modulära system. Simple as that.

Jag är av precis samma uppfattning.

Alla andra argument jag har till TS om varför man ska välja Mac har redan tagits upp Det handlar egentligen bara om vad man tycker om mest - allt funkar på båda alternativen. Köp den dator som gör DIG lycklig.

Permalänk
Medlem

Största problemet med mac är Apples marknadsföring som försöker få en dator (ett verktyg) att verka vara så mycket mer. Deras reklam föder elitister som gör många andra hatiska mot företaget, då en stor del utav userbasen kan uppfattas som rövhål.

Jag tror att "problemet" hos PC ligger i när vanligt folk köper hårdvara så brukar de vilja komma billigt undan. Köper de te.x en laptop så är det nästan garanterat värdelös kvalité på den. Men pungar de ut de extra slantarna för en mac så får de automatiskt en premium dator, då apple inte erbjuder något annat (bortsett från plast macbooken). Hade de lagt ut liknande pengar på en PC hade de fått samma och kanske t.o.m bättre kvalité.

Sedan när man kommer till windows och ska installera program, så försöker installern många gånger smyga ner annat skit (ask toolbar, google chrome, antivirus osv), något som folk många gånger missar för att de är upptagna med att trycka på "next" snabbast möjligt. Håller man på så, då får man ett operativsystem som inte är trevligt att använda alls. Sedan brukar de inte göra en clean-install så de har även all hemsk bloatware ifrån tillverkarens installation. Sedan kan de inte hantera program som är på autostart, så när de startar datorn kanske det är 10program som ska startas samtidigt. Och de vet inte hur man skyddar sig mot dumheter på internet så de råkar ofta ut för skit. Jag tror att folk vill att deras operativsystem ska vara likadant efter 2år som första dagen de använde det. Så länge OSX inte har några större problem med skit från internet så tror jag många kommer uppleva datorn problemfri, likt många ubuntu användare. Lite synd att det finns idioter som förstör för MS.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Än värre är när folk tror de har koll på något men egentligen är ute och cyklar. iMac är inte "bärbara utan batteri".

Jag tror de flesta PC-nissarna skulle använda precis samma fras emot dig

Vad är det som skiljer iMac från MBP förutom storleken på skärmen och en i3:a på 3GHz i stället för en i5:a på 2.8GHz? De har likadant tangentbord, musplattan och magic mouse är praktiskt taget samma, prestandan är densamma och OSet likaså...vad är bättre?

Skrivet av MarcusW:

+1

Transmit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Tycker du det är konstigt när Windows står för en mycket större andel av marknaden? 99% av alla skolor kör Windows, det är med andra ord väldigt svårt att undvika Windows medan det inte är några problem alls att undvika Apple.

Har jag sagt att jag tycker det är konstigt?
Nej. Men då håller du med om mitt påstående att att en som är kunnig på Mac oftast har bättre koll på Windows än vice versa?

Skrivet av SnowJim:

Du är medvetan om att det är Windows7 som gäller idag och inte Windows95? Visst det finns program som inte hänger med men hade Apple varit lika stor så hade samma problem funnits där högst troligt. Eller det är kanske så att Apple kör på med samma design som de gjort i alla år utan att förnya sig?

Det är jag fullt medveten om. Din sista fråga visar lite på det jag menar. Du verkar inte särkilt insatt i Mac-värdlen, men har ändå rätt starka åsikter om den. Apple tog ett steg från det gamla i operativsystemet när de började med Mac OS X. Grejen är att många tredjepartsutvecklare har hackat på detta sedan länge, något jag inte ser i samma utsträckning när det gäller Windows då många fortfarande verkar utveckla sitt GUI som om deras program skulle köras i Windows 95.

Mycket möjligt att det skulle bli mer rörigt GUI-mässigt i många program om Mac OS X var större, men det är knappast litet, det finns en hel del program och många verkar bry sig om användargränsnittet. Det är detta jag vill se lite exempel på från er Windows-förespråkare, men det verkar ju inte kunna ske. Ni säger bara ”tyst med dig, vi får tycka vad vi vill”. Jo, men det är kanske bra att kunna argumentera för sin åsikt annars blir det liksom inte lönt med en diskussion.

Ni måste inte hålla med mig, men tycker ni borde kunna se vad jag menar är positivt många av programmen i Mac OS X.

Skrivet av Sovereign:

Rätt redundant tråd. Man kan inte säga att en design eller ett operativsystem är "bäst", utan det är precis lika subjektivt på båda punkterna. Känns lite som "Min pappa är polis! Men min pappa är astronaut!".

Säg det till alla som jobbar med interaktionsdesign.
Klart det finns vissa saker som är subjektiva, men också en hel del grejor som är ”bättre”, som att utföra ett moment i färre steg osv.

Skrivet av jakobg:

Jag tror de flesta PC-nissarna skulle använda precis samma fras emot dig

Vad är det som skiljer iMac från MBP förutom storleken på skärmen och en i3:a på 3GHz i stället för en i5:a på 2.8GHz? De har likadant tangentbord, musplattan och magic mouse är praktiskt taget samma, prestandan är densamma och OSet likaså...vad är bättre?

Problemet är väl då att jag också är PC-nisse.
Kör hembyggd PC med Windows 7 och Mac OS X hemma.

Svara på frågan om iMac vs. MBP senare.
Måste göra lite annat nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar några saker med äldre windows-versioner, t ex titelbaren från win2k tycker jag väldigt mycket om. Väldigt tydlig och bra. Gillar inte att allt gärna ska "smälta ihop" om du förstår vad jag menar i många nyare operativsystem.

Citat:

Ni begriper ju inte vad jag menar.
Det handlar inte om "sämre smak" utan mer om att man kanske har olika intressen och inte bryr sig om samma saker. Man ser kanske inte ett värde i något som en annan ser. Varför måste man ha koll på allt? Nej, det måste man ju inte, men varför kan man inte erkäna det? "Detta är ett område jag inte är så insatt i, så därför kanske inte min åsikt och mitt omdömme är av så stort värde". Så, jag säger gärna så om saker - det finns mycket jag inte kan.

Det stämmer att vissa har bättre koll än andra, men måste man påpeka i diskussionen att man vet mer och har därför en åsikt med större värde kanske man bör tänka om? Jag har en ganska god uppfattning om vad jag vill ha i program, hur de ska fungera osv. Du vet säkerligen mycket mer om det från utvecklarens perspektiv, men enligt det jag sett innan brukar det bara innebära att man bara är längre ifrån en "vanlig svensson" som användare.

Jag kan självklart ha fel, din åsikt kanske väldigt väl representerar åsikten hos medelsvensken, men eftersom väldigt få i detta forum är i den kategorin är det rätt svårt att veta. För övrigt var det bara Cyberduck och Cornerstone jag kommenterade inte IMO såg lika bra ut som Filezilla, du har säkert många i listan som ser bättre ut.

Här är Nautilus med sftp och två flikar, det är ett program jag verkligen trivs med. Lätt den bästa filhanteraren jag har provat. Går även att köra det "commander"-stil, såsom filezilla osv, men jag föredrar det utan.

Skrivet av jakobg:

Transmit?

Det där ser rätt trevligt ut! Mitt favoritsätt att använda (S)FTP är dock ändå att mounta mapparna i vanliga filhanteraren, alltså som en mapp i filsystemet. (tror det är rätt enkelt att göra det med finder med)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Jag gillar några saker med äldre windows-versioner, t ex titelbaren från win2k tycker jag väldigt mycket om. Väldigt tydlig och bra. Gillar inte att allt gärna ska "smälta ihop" om du förstår vad jag menar i många nyare operativsystem.

Jao, inte säker på att jag vet vad du menar med att det inte ska smälta ihop.
Själv tycker jag det finns en poäng med att element i användargränsnittet (fönster och lister och sånt) inte sticker ut för mycket. Det får innehållet (det viktiga) att få mer fokus.

Din Windows 2000-namnlist ser rätt malplacerad ut i den miljön om du frågar mig.
Inte minst för att det är Linux du kör.
Men visst, det där håller jag med om är en smaksak.

Måste även påpeka din ljusa bakgrundsbild som gör texten för filerna på skrivbordet rätt svårläst.
Jag tyckte du sa att saker inte skulle ”smälta ihop”?

Skrivet av MarcusW:

Det stämmer att vissa har bättre koll än andra, men måste man påpeka i diskussionen att man vet mer och har därför en åsikt med större värde kanske man bör tänka om? Jag har en ganska god uppfattning om vad jag vill ha i program, hur de ska fungera osv. Du vet säkerligen mycket mer om det från utvecklarens perspektiv, men enligt det jag sett innan brukar det bara innebära att man bara är längre ifrån en "vanlig svensson" som användare.

Tycker bara många borde vara lite mer ödmjuka och lyhörda i sin framtoning, vilket jag tycker du lyckas bra med. Framförallt gäller detta om man inte är så insatt i ett ämne, men många här säger en massa om Mac och Apple som är fullständiga gissningar och spekulationer, men det låter på dem som om det de säger är sant.

Skrivet av MarcusW:

Jag kan självklart ha fel, din åsikt kanske väldigt väl representerar åsikten hos medelsvensken, men eftersom väldigt få i detta forum är i den kategorin är det rätt svårt att veta. För övrigt var det bara Cyberduck och Cornerstone jag kommenterade inte IMO såg lika bra ut som Filezilla, du har säkert många i listan som ser bättre ut.

Alltså; den där skärmdumpen på Filezilla är plotter enligt mig. Rörigt.
Det är kanske en smaksak vad som är plottrigt och inte, men om vi snackar ikonerna i Filezilla så är de flesta helt omöjliga att förstå vad de föreställer. Att du av någon anledning tycker de är snyggare än ikonerna i Cornerstone är en sak, men kom inte och säg att de är tydligare för då vet jag inte var jag ska ta vägen.

Skrivet av MarcusW:

Här är Nautilus med sftp och två flikar, det är ett program jag verkligen trivs med. Lätt den bästa filhanteraren jag har provat. Går även att köra det "commander"-stil, såsom filezilla osv, men jag föredrar det utan.

Det där är ju bra mycket mindre plotter och med långt mycket tydligare ikoner.

Skrivet av getskägg:

Windows-användare, särskilt här på Swec, är ofta allergiska mot bloatware i största allmänhet.
Man bryr sig mer om att få jobbet gjort än att det sprutar fluffiga kaniner ur muspekaren.

Jo, men det var inte bloatware jag tänkte på i den bemärkelsen utan tydlighet i användargränsnittet.

Skrivet av getskägg:

Jag, ifall det går att utveckla sina val för det momentet under dessa steg, t.ex.

Ja, det är klart man kan slå sönder mitt påstående genom att säga så, men jag tror man förstår vad jag vill få fram?

Ett exempel är menyraden i Mac OS X som ”inte går att missa” då den är högst upp på skärmen (man kan inte ”åka förbi den” med muspekaren). Detta gör att det överlag går kvickare att komma år menyraden i Mac OS X än i Windows. Sen finns det lägen där det kan vara bra att ha det som i Windows/Linux; att menyraden finns i varje programs fönster. Exempelvis när man kör med två skärmar så kan man se menyraden för båda programmen samtidigt.

Hursomhelst, sök på ”user interface friction” på nätet.
Hittade denna som i och för sig har några år på nacken, men ändå: Vista UI Is a 'Step Back' for Microsoft - PCWorld

Skrivet av getskägg:

Jo, men nu är vi på en sajt som i första hand avhandlar PC-hårdvara, så då blir det så här.
Att säga att det konceptet inte har något egenvärde HÄR är uppfattas säkert som ett hån av många.

Men det är inte det jag säger. Klart hårdvaran har ett egenvärde för många (mig själv inräknad), men de är i minioritet.
Det måste man komma ihåg när man snackar om vilken datorplatform som passar folk bäst.

Skrivet av getskägg:

Om du tittar dig omkring här på forat så hittar du ju inga kategorier för Mac-hårdvara på samma sätt
som för PC-sidan (av förklariga skäl). Har inte "unibodyn" något egenvärde, kanske?

Jo, ”unibodyn” har ett egenvärde, men med hårdvaran menade jag (så klart trodde jag...) datorkomponenter och inte det fysiska chassit som många kan relatera till på ett annat sätt.

Skrivet av getskägg:

Du befinner dig - återigen - på en sajt där flera av landets bästa överklockare huserar, så snacka inte
om "tunga användare" här om du inte - typ - har byggt en egen Mac, tycker jag.

He he, det verkar som jag klarar mig då.
Har byggt en egen ”Mac” (eller ”Mhack” som jag kallar den).
Men jag menar inte att jag skulle vara en särskilt ”tung användare”. Många här som är bra mycket vassare än jag på att skruva med hårdvara. Det handlade mest om att en Mac-användare av den lite nördigare sorten oftare har mer erfarenhet av Windows än vad Windows-nörden har om Mac OS X.

Skrivet av getskägg:

Det råder ingen tvivel om att Mac OSX är ett bra operativsystem.

Nix.
Mycket som kan bli bättre, men ”it annoys me the least” som det ser ut i nuläget. Samtidigt är Windows 7 inte så dumt det heller om man bortser från Registret, DLL-filerna och lite annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett exempel är menyraden i Mac OS X som ”inte går att missa” då den är högst upp på skärmen (man kan inte ”åka förbi den” med muspekaren). Detta gör att det överlag går kvickare att komma år menyraden i Mac OS X än i Windows. Sen finns det lägen där det kan vara bra att ha det som i Windows/Linux; att menyraden finns i varje programs fönster. Exempelvis när man kör med två skärmar så kan man se menyraden för båda programmen samtidigt.

Hursomhelst, sök på ”user interface friction” på nätet.
Hittade denna som i och för sig har några år på nacken, men ändå: Vista UI Is a 'Step Back' for Microsoft - PCWorld

*host* maximera fönster *host*, *host* hantera flera instanser utav samma program *host*, *host* tilling funktion *host*

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Du skrev någonstans om det grafiska som kom med OS X, om man pratar om utveckling så kan jag knappast hålla med om att OS X utvecklats så där jättemycket sedan 2001. Det ser mångt och mycket ut som det "alltid" gjort. Det är samtidigt Apples formspråk, på samma vis som det är enkelt att se Windows formspråk. Däremot tycker jag det har hänt mer på Windows- sidan.

Högst personligen tycker jag OS X ser ut som en vuxenleksak. På samma sätt som starka färger attraherar barn kan man väl säga.

Citat:

Nu vet jag inte hur det är längre men äldre versioner av iMac var faktiskt "bärbara utan batteri" då de innehöll både mobile-processorer och so-dimm minnesplatser.

Permalänk
Medlem

Men det är inte det jag säger. Klart hårdvaran har ett egenvärde för många (mig själv inräknad), men de är i minioritet.
Det måste man komma ihåg när man snackar om vilken datorplatform som passar folk bäst.

Precis som din "design" är, det är bara en minoritet som tycker den är viktig, faktum är att då betyder hårdvaran mer för fler än designen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har slagit ihop flera av dina inlägg nu. Tänk på i framtiden att du kan använda "citera flera"-knappen istället för att skapa flera inlägg efter varandra.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Jag tror att den grundläggande skillnaden mellan PC och Mac användare är att den sistnämnda gruppen ser datorn som ett medel, medan PC användare ser datorn i sig som det slutgiltiga målet. Målet är att få erektion av de ständiga uppgraderingarna som knappast ger prestandaökning, bara högre siffror i benchmarks. Köper du en Mac så kan du inte uppgradera, eller väldigt marginellt, och det tycker jag är ett gott i sig. Datorer är till för att användas, inte för att byggas om varje månad i underhållningssyfte. Ni kan komma med argument hit och dit att det är en hobby och alla har rätt till det, men det förändrar inte faktum att det är en idiotisk och onödig hobby.

Med det vill jag inte påstå att någon av datorerna är bättre än den andra, jag tycker att båda två duger lika bra för samma ändamål, det är en smaksak helt enkelt. Jag ville bara skildra den rubbade mentaliteten många PC användare har.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcoholica:

Ni kan komma med argument hit och dit att det är en hobby och alla har rätt till det, men det förändrar inte faktum att det är en idiotisk och onödig hobby.

Jag hoppas du skojar? De flesta uppgraderar knappast sin hårdvara en gång i månaden och även om de gör det så är det antagligen en hobby. Varför behöver en hobby nödvändigtvis vara nödvändig? Är inte en hobby till för att skänka den som utövar en bra känsla oavsett vad det är? Annars är väll mer eller mindre alla hobbysar idiotiska och totalt onödiga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcoholica:

Målet är att få erektion av de ständiga uppgraderingarna som knappast ger prestandaökning, bara högre siffror i benchmarks.

Hur menar du att t.ex. ett nytt & bättre grafikkort/mer RAM/SSD o.s.v. inte ger mer prestanda? Erektion .. wtf?!?

Skrivet av Alcoholica:

Köper du en Mac så kan du inte uppgradera, eller väldigt marginellt, och det tycker jag är ett gott i sig. Datorer är till för att användas, inte för att byggas om varje månad i underhållningssyfte. Ni kan komma med argument hit och dit att det är en hobby och alla har rätt till det, men det förändrar inte faktum att det är en idiotisk och onödig hobby.

Här säger du ju typ att PC = stationär dator. Missat att det finns bärbara, "ej uppgraderingsbara", PC:s?
Samt (i det stationära fallet) att det är bättre att köpa en helt ny dator än att uppgradera sin befintliga dator.
Löjligt.

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

+1. Nästan iallafall, jag gillar OS X mer än Win, som jag bara "står ut" med, liksom.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Alcoholica:

Ni kan komma med argument hit och dit att det är en hobby och alla har rätt till det, men det förändrar inte faktum att det är en idiotisk och onödig hobby.

Hehe... du är medveten om vad sajten du skriver detta inlägg på har för huvudinriktning? Det där var nog det mest mystiska jag läst på SWECLOCKERS någonsin, tror jag.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jao, inte säker på att jag vet vad du menar med att det inte ska smälta ihop.
Själv tycker jag det finns en poäng med att element i användargränsnittet (fönster och lister och sånt) inte sticker ut för mycket. Det får innehållet (det viktiga) att få mer fokus.

Din Windows 2000-namnlist ser rätt malplacerad ut i den miljön om du frågar mig.
Inte minst för att det är Linux du kör.
Men visst, det där håller jag med om är en smaksak.

Nu efter jag har använt det ett tag tycker jag det ser mycket mer naturligt än i windows.

Citat:

Måste även påpeka din ljusa bakgrundsbild som gör texten för filerna på skrivbordet rätt svårläst.
Jag tyckte du sa att saker inte skulle ”smälta ihop”?

Brukar inte ha ikoner på skrivbordet förutom när jag tar screenshots, annars hade det nog varit rätt jobbigt ja. ^^

Citat:

Alltså; den där skärmdumpen på Filezilla är plotter enligt mig. Rörigt.
Det är kanske en smaksak vad som är plottrigt och inte, men om vi snackar ikonerna i Filezilla så är de flesta helt omöjliga att förstå vad de föreställer. Att du av någon anledning tycker de är snyggare än ikonerna i Cornerstone är en sak, men kom inte och säg att de är tydligare för då vet jag inte var jag ska ta vägen.

Plottrigt är det, men jag tycker inte det är fult och allt man behöver för att ansluta och ladda ned saker finns direkt i interfacet. Hade faktiskt aldrig tänkt på att ikonerna var otydliga förrän du påpekade det, aldrig tänkt tanken att använda dem nämligen.

Jag tror det blir lite som en arbetsskada, du ser designfel i interfacet som jag som användare aldrig märker. Men i grund och botten har vi helt enkelt olik smak, vilken tur att det finns alternativ som passar oss båda då!

Skrivet av Alcoholica:

Jag tror att den grundläggande skillnaden mellan PC och Mac användare är att den sistnämnda gruppen ser datorn som ett medel, medan PC användare ser datorn i sig som det slutgiltiga målet. Målet är att få erektion av de ständiga uppgraderingarna som knappast ger prestandaökning, bara högre siffror i benchmarks. Köper du en Mac så kan du inte uppgradera, eller väldigt marginellt, och det tycker jag är ett gott i sig. Datorer är till för att användas, inte för att byggas om varje månad i underhållningssyfte. Ni kan komma med argument hit och dit att det är en hobby och alla har rätt till det, men det förändrar inte faktum att det är en idiotisk och onödig hobby.

Med det vill jag inte påstå att någon av datorerna är bättre än den andra, jag tycker att båda två duger lika bra för samma ändamål, det är en smaksak helt enkelt. Jag ville bara skildra den rubbade mentaliteten många PC användare har.

Tror du att det är bara extrema datanördar som äger PC-datorer? Jag tror du har en väääldigt skev syn på PC-användare, även här på sweclockers lär beteendet du beskriver vara ganska sällsynt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusW:

Tror du att det är bara extrema datanördar som äger PC-datorer? Jag tror du har en väääldigt skev syn på PC-användare, även här på sweclockers lär beteendet du beskriver vara ganska sällsynt.

Man skall nog läsa "användare" som "-användare som tjafsar om vilket som är bäst".

Permalänk
Avstängd

Köpte en iMac 27" i5 för ungefär 4-5 månader sedan och 2 månader senare köpte jag en macbook pro 13" 2010 modell. Nu känns allt som bortkastade pengar ... satte också i en 160GB Intel SSD i min iMac. Mac är verkligen as tråkigt ... va fan ska man med det till? verkligen inga roliga program som finns på skiten. Orka lägga in bootcamp ... kan lika gärna ha en grym PC med vattenkylning o hela kitet som jag hade innan.