Skrivet av MarcusW:
Jag gillar några saker med äldre windows-versioner, t ex titelbaren från win2k tycker jag väldigt mycket om. Väldigt tydlig och bra. Gillar inte att allt gärna ska "smälta ihop" om du förstår vad jag menar i många nyare operativsystem.
Jao, inte säker på att jag vet vad du menar med att det inte ska smälta ihop.
Själv tycker jag det finns en poäng med att element i användargränsnittet (fönster och lister och sånt) inte sticker ut för mycket. Det får innehållet (det viktiga) att få mer fokus.
Din Windows 2000-namnlist ser rätt malplacerad ut i den miljön om du frågar mig.
Inte minst för att det är Linux du kör.
Men visst, det där håller jag med om är en smaksak.
Måste även påpeka din ljusa bakgrundsbild som gör texten för filerna på skrivbordet rätt svårläst.
Jag tyckte du sa att saker inte skulle ”smälta ihop”?
Skrivet av MarcusW:
Det stämmer att vissa har bättre koll än andra, men måste man påpeka i diskussionen att man vet mer och har därför en åsikt med större värde kanske man bör tänka om? Jag har en ganska god uppfattning om vad jag vill ha i program, hur de ska fungera osv. Du vet säkerligen mycket mer om det från utvecklarens perspektiv, men enligt det jag sett innan brukar det bara innebära att man bara är längre ifrån en "vanlig svensson" som användare.
Tycker bara många borde vara lite mer ödmjuka och lyhörda i sin framtoning, vilket jag tycker du lyckas bra med. Framförallt gäller detta om man inte är så insatt i ett ämne, men många här säger en massa om Mac och Apple som är fullständiga gissningar och spekulationer, men det låter på dem som om det de säger är sant.
Skrivet av MarcusW:
Jag kan självklart ha fel, din åsikt kanske väldigt väl representerar åsikten hos medelsvensken, men eftersom väldigt få i detta forum är i den kategorin är det rätt svårt att veta. För övrigt var det bara Cyberduck och Cornerstone jag kommenterade inte IMO såg lika bra ut som Filezilla, du har säkert många i listan som ser bättre ut.
Alltså; den där skärmdumpen på Filezilla är plotter enligt mig. Rörigt.
Det är kanske en smaksak vad som är plottrigt och inte, men om vi snackar ikonerna i Filezilla så är de flesta helt omöjliga att förstå vad de föreställer. Att du av någon anledning tycker de är snyggare än ikonerna i Cornerstone är en sak, men kom inte och säg att de är tydligare för då vet jag inte var jag ska ta vägen.
Skrivet av MarcusW:
Här är Nautilus med sftp och två flikar, det är ett program jag verkligen trivs med. Lätt den bästa filhanteraren jag har provat. Går även att köra det "commander"-stil, såsom filezilla osv, men jag föredrar det utan.
Det där är ju bra mycket mindre plotter och med långt mycket tydligare ikoner.
Skrivet av getskägg:
Windows-användare, särskilt här på Swec, är ofta allergiska mot bloatware i största allmänhet.
Man bryr sig mer om att få jobbet gjort än att det sprutar fluffiga kaniner ur muspekaren.
Jo, men det var inte bloatware jag tänkte på i den bemärkelsen utan tydlighet i användargränsnittet.
Skrivet av getskägg:
Jag, ifall det går att utveckla sina val för det momentet under dessa steg, t.ex.
Ja, det är klart man kan slå sönder mitt påstående genom att säga så, men jag tror man förstår vad jag vill få fram?
Ett exempel är menyraden i Mac OS X som ”inte går att missa” då den är högst upp på skärmen (man kan inte ”åka förbi den” med muspekaren). Detta gör att det överlag går kvickare att komma år menyraden i Mac OS X än i Windows. Sen finns det lägen där det kan vara bra att ha det som i Windows/Linux; att menyraden finns i varje programs fönster. Exempelvis när man kör med två skärmar så kan man se menyraden för båda programmen samtidigt.
Hursomhelst, sök på ”user interface friction” på nätet.
Hittade denna som i och för sig har några år på nacken, men ändå: Vista UI Is a 'Step Back' for Microsoft - PCWorld
Skrivet av getskägg:
Jo, men nu är vi på en sajt som i första hand avhandlar PC-hårdvara, så då blir det så här.
Att säga att det konceptet inte har något egenvärde HÄR är uppfattas säkert som ett hån av många.
Men det är inte det jag säger. Klart hårdvaran har ett egenvärde för många (mig själv inräknad), men de är i minioritet.
Det måste man komma ihåg när man snackar om vilken datorplatform som passar folk bäst.
Skrivet av getskägg:
Om du tittar dig omkring här på forat så hittar du ju inga kategorier för Mac-hårdvara på samma sätt
som för PC-sidan (av förklariga skäl). Har inte "unibodyn" något egenvärde, kanske?
Jo, ”unibodyn” har ett egenvärde, men med hårdvaran menade jag (så klart trodde jag...) datorkomponenter och inte det fysiska chassit som många kan relatera till på ett annat sätt.
Skrivet av getskägg:
Du befinner dig - återigen - på en sajt där flera av landets bästa överklockare huserar, så snacka inte
om "tunga användare" här om du inte - typ - har byggt en egen Mac, tycker jag.
He he, det verkar som jag klarar mig då.
Har byggt en egen ”Mac” (eller ”Mhack” som jag kallar den).
Men jag menar inte att jag skulle vara en särskilt ”tung användare”. Många här som är bra mycket vassare än jag på att skruva med hårdvara. Det handlade mest om att en Mac-användare av den lite nördigare sorten oftare har mer erfarenhet av Windows än vad Windows-nörden har om Mac OS X.
Skrivet av getskägg:
Det råder ingen tvivel om att Mac OSX är ett bra operativsystem.
Nix.
Mycket som kan bli bättre, men ”it annoys me the least” som det ser ut i nuläget. Samtidigt är Windows 7 inte så dumt det heller om man bortser från Registret, DLL-filerna och lite annat.