SweClockers drop!

Vad ska jag välja för SSD hårddisk??

Permalänk

Vad ska jag välja för SSD hårddisk??

Hej!
Jag tänkte köpa en SSD hårddisk eftersom många säger att dom är grymt snabba, och jag vill få snabbare uppstart och nerstängning av systemet Så det finns ju olika märken på dom här SSD hårddiskarna så jag tänkte fråga om någon av er vet vilket märke som är bäst?

Permalänk
Medlem

Hur mycket är du beredd att betala för en?

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk

Mellan 600-2000 kr

Permalänk
Medlem

Undrar också vilken det är man ska välja. Har själv kollat på denna: WEBHALLEN.com - Corsair 120GB Force Series F120 Intern SATA II 2.5" (SSD)

Verkar väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Om 80 GB räcker så fins ju Intels för ett riktigt bra pris https://www.inet.se/artikel/4301299/80gb-2-5-ssd-intel-x25-m-...

Skulle dock vänta tills de nya som kommer snart!

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

du får nästan den dubbla prestanda på OCZ revo.
den kostar från ca 2000 och uppåt beroende på storlek
OCZ REVO DRIVE PCI-EXPRESS 4X SSD 50GB - Vill du att din dator ska bli supersnabb? - Specifikationer

Visa signatur

E8500 @ 3.8Ghz 1.23V | 4gig Corsair 8500 @ 5-5-5-15 1066 | GTX260 | Corsair F60 | Antec 1200 low | Thermalright ultra 120-extreme | 550w Corsair

Permalänk

Okej tack så mkt för tipsen Jag undrar också vad det är i datorn som blir snabbare och om man märker skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervitt:

Mellan 600-2000 kr

Corsair Force serien och OCZ Vertex är mycket bra

Skrivet av puppisen:

Undrar också vilken det är man ska välja. Har själv kollat på denna: WEBHALLEN.com - Corsair 120GB Force Series F120 Intern SATA II 2.5" (SSD)

Verkar väldigt prisvärd.

prima SSD, mycket nöjd med min !

Skrivet av Vintervitt:

Okej tack så mkt för tipsen Jag undrar också vad det är i datorn som blir snabbare och om man märker skillnad?

Jag tycker att datorn svarar snabbare på alla komandon, känns lite som att datorn nu "bara gör det den ska" och inte hålelr på och segar för jämnan... Har jämfört med Raid med diverse diskar och SSD'n är överlägset vid system/ program uppstart men det bästa är nästan "kännslan" när saker "bara händer"... luddig beskrivning men så kan jag bäst beskriva det
laddningstider m.m. i spel är lite kortare också, och ljudnivån 100% lägre än Raid0 diskarna..;)

lite kännslan av en MAC infinner sig, allt e så snabbt och "allert" och det är en fröjd !

det är upp till var och en om det är värt det, för mig va det en kombination av att jag jagar tyst dator och att jag alltid vill ha hög disk prestanda som gjorde att jag slog till.
Finns inget värre än sega datorer...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Än så länge skulle jag ha hållt mig borta från Corsair Force-serien då många användare får BSOD, frysningar och att disken inte alltid hittas av BIOS.

Läs här om det: F120 SSD Random Kernel-Power 41 BSOD; Not Detected on Boot - The Corsair Support Forums

Vad som blir snabbare är att allt startas snabbare, förutom att man inte får högre FPS i spel (dock snabbare laddningstider.)

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

JAg tycker min SSD är sjukt snabb, än så länge bästa köpet jag har gjort

Permalänk
Medlem

intressant!
men hur funkar en SSD hårddisk?
är det så att om jag skaffar mig en ssd hårdisk, så behöver jag inte ha kvar min vanliga hårddisk? men en ssd hårdsik har ju max 120 gb i storlek! eller funkar den som ett ram-minne? kan man installera vad som helst på en SSD hårdisk? eller enbart windows 7 tex?

ah vilka dumma frågor!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mippz:

du får nästan den dubbla prestanda på OCZ revo.
den kostar från ca 2000 och uppåt beroende på storlek
OCZ REVO DRIVE PCI-EXPRESS 4X SSD 50GB - Vill du att din dator ska bli supersnabb? - Specifikationer

En revodrive är i praktiken två raidade sandforce diskar, så om man är ute efter maximal sekvensiell läs och skrivprestanda så kan man köpa två diska och raida själv. Sedan så är påståenden som dubbla prestandan aningen missvisande, en normal användare kommer inte att märka någon skillnad mellan en revo och en vanlig ssd då det i huvudsak är de små läsningarna/skrivningarna som gör att datorn känns piggare, och där är det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

intressant!
är det så att om jag skaffar mig en ssd hårdisk, så behöver jag inte ha kvar min vanliga hårddisk? men en ssd hårdsik har ju max 120 gb i storlek! eller funkar den som ett ram-minne? kan man installera vad som helst på en SSD hårdisk? eller enbart windows 7 tex?

ah vilka dumma frågor!!

Det heter endast SSD (Solid State Drive) inte SSD hårddisk. Du behöver inte ha kvar din gamla hårddisk men jag skulle använda den till att lagra filer på. Onödigt att göra sig av med den tycker jag. Nej det finns kapaciteter upp till 600 GB vad jag vet, men då kostar de en aning oxå.
En SSD är uppbyggd av kretsar och sparar allting digitalt (1or och 0or). Ungefär som ett ram-minne ja. Yes du kan installera vad du vill och lagra vad du vill.

Grejen med SSD's är att de har mycket snabbare eftersom de har mycket högre åtkomsttid, dvs den hittar datan mycket snabbare.

I samlingsstråden om SSD hittar du allt du behöver veta om de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

intressant!

ah vilka dumma frågor!!

kan inte svara hur en SSD "fungerar" men den stora skillnaden är att den inte har några mekaniska delar, så som en vanlig hårddisk, där armen måste byta plats och skivan snurra för att den skall hitta rätt info.

Som svar på din tidigare fråga. Det är ladd och skriv-tider som förbättras med en SSD. I stort sett allt som datorn gör som innebär att den måste komma åt data på hårddisken får kortare åtkomsttider.

T ex uppstart av window, ladda banor i spel osv osv!

Du kan installera vad som helst men tänk på att den SSD jobbar som bäst när den inte är full, har för mig att jag läste om att man vill ha runt 20% ledigt som minst för att inte tappa skriv och läs-tider.

Ett förslag är att endast använda SSD'n till det viktigaste, har du en intel 40gb är t ex OS och ditt favorit-spel gott nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Du kan installera vad som helst men tänk på att den SSD jobbar som bäst när den inte är full, har för mig att jag läste om att man vill ha runt 20% ledigt som minst för att inte tappa skriv och läs-tider.

Om SSD'n har stöd för TRIM sköter den det själv tror jag. Jag har en 120 GB ssd och den partiotionerade upp 700 MB själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervitt:

Du märker fort vad som blir snabbare

det jag älskar mest är att när jag efter 35 sek från att tryckt startknappen är inne på skrivbordet så kan jag direkt klicka på internet explorer och komma ut på internet.. eller starta vad jag vill.. så fort man ser musen på skrivbordet är man körklar..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite här, är riktigt sugen på en ssd men vet inte vilken.
Är det värt att lägga ca 2000:- på en OCZ REVO DRIVE PCI-EXPRESS 4X SSD 50GB
eller "räcker" det med en typ OCZ Vertex 2 Series 60GB ? ,

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrACiD:

Lånar tråden lite här, är riktigt sugen på en ssd men vet inte vilken.
Är det värt att lägga ca 2000:- på en OCZ REVO DRIVE PCI-EXPRESS 4X SSD 50GB
eller "räcker" det med en typ OCZ Vertex 2 Series 60GB ? ,

Skrev ett inlägg om detta några rader upp