Permalänk

M3A79-T Deluxe + PhenomII 965

Tjo! En polare har uppdaterat sin burk med ny cpu, en phenomII 965be

mb: M3A32-MVP DELUXE

psu: AXP Simplepower 630 Watt V2.20 ATX Power Supply

Gpu: Grafik xfx 5850 black edition

ram: 8gb ddr2 800mhz

När han bytat cpu får han ingen bild alls, han kommer inte ens in i bios. Han har uppdaterat till senaste bios, testat med adapter från 4-pin 12v till 8-pin men ingen skillnad. Dock fungerar det när han sätter i sin gamla cpu igen (en 6000+, athlon tror jag).

Finns det någon inställning i bios eller något annat som måste fixas? Cpu'n ska fungera enligt asus så frågan är vad som ställer till det. Alla tips och förslag e välkomna.

/Das Warg

Permalänk

Sry för dubbel men ingen som har någon idé? Han e nämnligen inne på att skicka tillbaka prollen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Sry för dubbel men ingen som har någon idé? Han e nämnligen inne på att skicka tillbaka prollen nu.

Vet inte ifall det är det, men det står på ASUS sida att det är en beta-version. Annars, har ni testat processorn i en annan dator?

Permalänk
Skrivet av ZiNikor:

Vet inte ifall det är det, men det står på ASUS sida att det är en beta-version. Annars, har ni testat processorn i en annan dator?

Nej just den möjliheten har han tyvärr inte. Med beta, menar du senaste bios då? (missat det i så fall). Då kanske han skulle provat med en version äldre?

Permalänk
Medlem

Vad står det för OPN på förpackningen?

Permalänk

OPN? Vad e det och på vad? (sitter ett antal mil ifrån honom så har inte möjlighet att kolla grejerna själv utan har telekontakt) :S

Permalänk
Medlem

På kartongen. Den brukar börja med HDZ965. Kolla så att den stämmer med CPU Support.

Permalänk

HDZ965FBGMBOX

I cpu-supportlistan har 965 som stöds: HDZ965FBK4DGI & HDZ965FBK4DGM

Är det där felet ligger då? Och vad skiljer i såfall dessa åt?

Permalänk

Uppdatering: står HDZ965FBK4DGM på cpun så den ska ju passa då.

Det kan inte va att nätagget e ostabilt på något vis med 8-pins adapter så det måste va 8-pins direkt från nätagget? Vad jag fattat det som på forumet så e det långt ifrån det bästa nätagget där finns.

Permalänk
Medlem

M3A32-MVP Deluxe BIOS 2202
Tycker jag ni skall använda, sen efter att ni uppgraderat till den biosen, i med nya prollen, sen gör en biosreset och sen försök starta.
Ska inte vara några problem med det nätagget, inget bra agg i sig kanske men det ska ju funka iaf, dessutom så drar inte den nya prollen så fasligt mycket mer ström att det inte skall starta med den.
Hoppas bara ni har lite vana att byta prolle så att ni inte böjt några pins utav misstag, brukar ju vara det vanligaste annars...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

M3A32-MVP Deluxe BIOS 2202
Tycker jag ni skall använda, sen efter att ni uppgraderat till den biosen, i med nya prollen, sen gör en biosreset och sen försök starta.
Ska inte vara några problem med det nätagget, inget bra agg i sig kanske men det ska ju funka iaf, dessutom så drar inte den nya prollen så fasligt mycket mer ström att det inte skall starta med den.
Hoppas bara ni har lite vana att byta prolle så att ni inte böjt några pins utav misstag, brukar ju vara det vanligaste annars...

Detta e redan gjort (inte pin-böjning då alltså), men tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Detta e redan gjort (inte pin-böjning då alltså), men tack ändå

------------------
btw, märke på ram-minnena?
Corsair har en del udda saker för sig på asusbrädor ibland, kolla volten och timingen och ställ in dem i biosen innan ni byter till den andra processorn

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

ja god dag på er det är mig wolf försöker hjälpa han sa åt mig att ta reda på vilka minne jag har i dator och skriva dom i tråden .

Det första paret är OCZ pc2-6400 part nr ocz2g8002g
den andra paret är Corsair pc2-6400 prat nr cm2x2048-6400c5
Dessa uppgifter har jag tagit från CPU-Z

Permalänk
Medlem

Tjena på dig!
Jag rekommenderar dig att du tar ut ocz minnena och provar ett par i taget, jag har själv kört en del ddr3 ocz i asusbord och jäklar i mig vad de borden i autoinställningar ofta ställer till det, fel timings, fel hastigheter och fel volt på "auto"..så, prova corsairminnena och försök med prollen igen får vi se vad som händer

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

okej jag gör så . jag åter kommer

Permalänk
Medlem

hmm nu så prövar ja mellan dom olika minnerna men samma sak där inget händer . jag har även kopplat bort dvd och hdd under tiden ja felsöker .

är det något jag har missat eller va katten kan detta beror på

det jaghar märk när jag har 965be prollen i ä'r att ja inte längre kan stänga av på powerknappen utan jag blir tvungen till att bryta strömmen på nätagget annars stänger den inte av sig . .
Då detta känns som en icke säker avstängning så vill ja undvika göra detta för mkt .

Permalänk
Medlem

Hmm..det här var konstigt, bordet ska ju ha stöd för prollen, det har vi ju iaf konstaterat enl. asus hemsida åtminstone, dra ur alla kablar och saker som inte behövs, hdd,odd,fdd,frontusb,frontljud, allt sådant och sen prova.
Du råkar inte ha nåt annat grafikkort du kan prova med, ett som är svagare t e x?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som så när jag märkte att jag hade beskymmer med den att den inte ville srtarta att jag tog ut allt "lull lull" fläktar och fortsatta med att ta bort hdd, fron usb. och dvd läsare . dock har ja dessvärre inget mindre g-kort på lager , så nu sitter ja på en bärbar dator för att slippa stoppa tillbaka den gamle prollen varje gång . vill inte slita på det i onödan om jag inte måste.

Permalänk
Medlem

om inget annat verkar hjälpa så funderar jag på att införskaffa mig en ny psu , hälst då har jag för avsikt att köra Cf någon gång under nästa år så man behöveri vilket fall som hälst skaffa ett mer robust nätdel , Jag hade tänkt mig en CORSAIR TX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V CORSAIR TX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V - Avancerad teknologi, extrem prestanda - Produktinformation . Dettta bör jag väl kunna starta min 965 be eller har du något annat förslag ?

Permalänk
Medlem

Hm, okej, well, tycker du ska knalla iväg till närmaste datorbutik med datorn om det finns nån i närheten, och be dem testa processorn ifall de kan få igång den, tror inte det är nätagget för isåfall om det drog för mycket ström så skulle det ju isf starta när du tagit bort övriga enheter..men ptja, konstigare saker har ju hänt, men tycker du ska dubbelkolla processorn iallafall, för det kan ju vara tillverkningsfel på den eventuellt också, men ifall det inte är det så kommer ju bara stället där du köpte den skicka tillbaka den med en lapp där det står att den fungerar felfritt.

Knivigt läge, är lite trött i ögat just nu så jag kan inte komma på nåt mer sådär direkt du kan prova utan tillgång till både annat nätagg och grafikkort att prova runt med tyvärr

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Så jag har skickat in ett mail till datorbutiken och gett en grundli förklaring på mitt beskymmer .
Samt att jag har bett dom skicka en frakt

sedel så jag kan retunera den till datorbutiken
så dom får göra tester på den helt enkelt .
Jag åter kommer med info av deras resultat
Tackar så jätte mkt för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gong:

Så jag har skickat in ett mail till datorbutiken och gett en grundli förklaring på mitt beskymmer .
Samt att jag har bett dom skicka en frakt

sedel så jag kan retunera den till datorbutiken
så dom får göra tester på den helt enkelt .
Jag åter kommer med info av deras resultat
Tackar så jätte mkt för all hjälp

--------
Låter som en god ide faktiskt, och nätdelen är en bra nätdel så den kan du lugnt köpa på dig, mycket bra kvalite på deras produkter

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(