En riktig bamsing till björn behövs, ~10k?

Permalänk
Medlem

Med 16k på handen hade jag kört på 1366-system med i7 950. Men det är kanske bara jag?
Edit: Och glöm inte lägga på fri frakt!

Permalänk

Vad man skulle göra nu är att vänta tio dagar på ATi's 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Varför allt tjat om Noctua Cpu-kylare, Ingen som haft ThermalTake Frio som exempel?

Kyler utmärkt, är tyst, och är snygg

Noctua får bra recensioner på inet ^^. Jag har ingen erfarenhet alls av att köpa kylare. Hittade dock ingen thermaltakekylare på inet.se. Tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeorix:

Med 16k på handen hade jag kört på 1366-system med i7 950. Men det är kanske bara jag?
Edit: Och glöm inte lägga på fri frakt!

Jag håller med dig. Processorn är precis lika dyr och moderkortet är bara bra för grafikkortskylningen om jag uppgraderar det. Frågan är vilket kort? Detta? Kanske detta?
Tack för påminnelsen om frakt! Lägger till det efter denna post

Datorn med båda moderkort (och extra extern hårddisk + skärm) atm:

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Vad man skulle göra nu är att vänta tio dagar på ATi's 6870.

Ne tack, är nog rätt bestämd på gtx460 SLI, tack ändå

Sorry för multipla posts, glömde citera flera.

Permalänk
Medlem

Okej, final package!
Några sista tankar innan jag beställer? :D:D:D:D
SÅ JÄVLA TAGGAAAAAD! Förvänta er uppföljning med recension av prylar. Ska nog skriva en del på inet också.

Permalänk
Skrivet av Techd:

Okej, final package!
Några sista tankar innan jag beställer? :D:D:D:D
SÅ JÄVLA TAGGAAAAAD! Förvänta er uppföljning med recension av prylar. Ska nog skriva en del på inet också.

http://i55.tinypic.com/1499u10.jpg

Om du ska ha socket 1366 ska du ha 3 ddr3 minnen - Ta ett 6GB paket minnen alltså!
Annars ser det mycket fint ut vad jag kan se.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Om du ska ha socket 1366 ska du ha 3 ddr3 minnen - Ta ett 6GB paket minnen alltså!
Annars ser det mycket fint ut vad jag kan se.

Verkar som att DHX ökar priset på RAMet som en kuk om man lägger till en till sticka. Va eeere... Nicklas, du ska ju harej en!...
De här jämfört med dessa. Tar ju livet av en gammal man! Kanske inte ska lita på inet, de vill ju såklart ha mer pengar och de första är ju kalla enligt alla prisande recensioner.
Tack igen, mr. Nicklas, räddaren i nöden.

Permalänk
Skrivet av Techd:

Verkar som att DHX ökar priset på RAMet som en kuk om man lägger till en till sticka. Va eeere... Nicklas, du ska ju harej en!...
De här jämfört med dessa. Tar ju livet av en gammal man! Kanske inte ska lita på inet, de vill ju såklart ha mer pengar och de första är ju kalla enligt alla prisande recensioner.
Tack igen, mr. Nicklas, räddaren i nöden.

http://i53.tinypic.com/sb7bd0.jpg

Det är givet att du ska ta de för 999 kr - de andra är bara mycket snyggare

Om du vill spara lite pengar kan du ju ta en annan 140mm fläkt också. Noctua är sjukt oprisvärda.. Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se
Den ska vara väldigt bra!

Det ser ut som en dator som du kommer kunna ha väldigt roligt med
Lycka till!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Det är givet att du ska ta de för 999 kr - de andra är bara mycket snyggare

Om du vill spara lite pengar kan du ju ta en annan 140mm fläkt också. Noctua är sjukt oprisvärda.. Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se
Den ska vara väldigt bra!

Det ser ut som en dator som du kommer kunna ha väldigt roligt med
Lycka till!

Tack ännu en gång, min riddare!
Bytte ut fläkten. Beställningen händer nog i veckan. Kommer att rapportera tillbaka när jag fått paketet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Uppgradering till de tre sista delarna och ett till 460 i:
http://i52.tinypic.com/96i5ax.jpg

Låter det värt, tycker ni? Lite extra RAM och en processor med 2 till kärnor, plus lite mer el. Låter som att man kan spara de delarna till framtiden och uppgradera saker som behövs då, t.ex. grafikkort?

Skärmen jag sitter på är en "F-419 på ATI Radeon X300/X550/X1050 Series" som stämmer in med utseende och namn på denna skärm.
Rätt gammal skärm, men är den specifik för just denna setup? Funkar bäst på gammal skit som jag har? Skulle kunna lägga mina sista slantar på en ny skärm med fin resolution, så att mina/mitt nya grafikkort får lite yta att jobba på

Tycker du ska banta ner datorn lite och köpa en rejält mycket bättre skärm. Tex den som de tipsade om här: HP ZR24W 24" WIDE TFT BLACK/GRAY - Ny superhet 24" med H2-IPS teknologi - Produktinformation

För annars så kommer ett 460 inte att utnyttjas.

Sen är min personliga åsikt är att om du inte ska göra nått mer än att spela är i7 bara onödiga pengar.
Men men det är bara min cup of tea. Det viktigaste för dig bör vara att få med en BRA skärm i budgeten med.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Tjena, här kommer jag med ett helt annat förslag bara så att du ska få något mer att fundera på

Cooler Master ATCS 840 (Svart) - 1 989:-

EVGA P55 SLI FTW - 1 995:-

Corsair Force Series F60 60GB - 995:-

Corsair CMPSU-850AX 850W - 1 945:-

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2X4GB) - 1 495:-

EVGA GeForce GTX 460 Mini HDMI Dual-DVI 1GB - 1 999:-

Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156 Box - 1 750:-

Corsair Hydro H70 - 895:- (webhallen)

totalt: 13 063 svenska riksdaler på komplett (En vara ifrån Dustin och en annan vara ifrån Webhallen)

Där har du kvalitets delar och bra vattenkylning kylning, en ssd och plats för ett till grafikkort finns även pengar över för en bra skärm, angående IPS skärmen som nämndes nyss så är den inge vidare då den är stor och klumpig samt har riktigt usel kontrast.

*edit, fixade en länk*

Visa signatur

| Intel Core i7 2600K @ 3.4Ghz +Corsair H70|
| Asus P8P67 DELUXE | 2x4GB Corsair Dominator DHX DDR31600MHzCL9|
| Gigabyte GeForce GTX 570 |
| Cooler Master ATCS 840 | Corsair 750AX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixalen:

Tjena, här kommer jag med ett helt annat förslag bara så att du ska få något mer att fundera på

totalt: 13 063 svenska riksdaler på komplett (En vara ifrån Dustin och en annan vara ifrån Webhallen)

Där har du kvalitets delar och bra vattenkylning kylning, en ssd och plats för ett till grafikkort finns även pengar över för en bra skärm, angående IPS skärmen som nämndes nyss så är den inge vidare då den är stor och klumpig samt har riktigt usel kontrast.

*edit, fixade en länk*

Tack! Kör nog på mitt paket ändå
Edit: Otroligt sjysst, förresten! Ska jämföra allt. Det är sådana här inlägg man blir glad av när man försöker klämma ut det bästa för pengarna!

Skrivet av ceogar:

Tycker du ska banta ner datorn lite och köpa en rejält mycket bättre skärm. Tex den som de tipsade om här: HP ZR24W 24" WIDE TFT BLACK/GRAY - Ny superhet 24" med H2-IPS teknologi - Produktinformation

Sen är min personliga åsikt är att om du inte ska göra nått mer än att spela är i7 bara onödiga pengar.
Men men det är bara min cup of tea. Det viktigaste för dig bör vara att få med en BRA skärm i budgeten med.

Okej, ska kolla på lite fler skärmar. Ditt tips dissades ju nyss ;). Tack för tipsen, boys!

Edit: Har kollat lite på inet och har kommit över två som är dyrare och bättre. Recensionerna är fina, har någon erfarenhet? Det gäller LGs 27tummare för 3,8k och Samsungs 22tummare för 2,7.
Tänkte kolla runt på lite skärmforum och komma igen senare. Budgeten lär spräckas, men då får man väl vänta till slutet av månaden eller ta till drastiska åtgärder och råna en lodare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Har kollat lite på inet och har kommit över två som är dyrare och bättre. Recensionerna är fina, har någon erfarenhet? Det gäller LGs 27tummare för 3,8k och Samsungs 22tummare för 2,7.
Tänkte kolla runt på lite skärmforum och komma igen senare. Budgeten lär spräckas, men då får man väl vänta till slutet av månaden eller ta till drastiska åtgärder och råna en lodare.

Låt mig då kontra med: https://www.inet.se/artikel/2203728/acer-tft-23-6-gd245hq-120...

Permalänk
Medlem

Hur kan man prata om bra skärmar och samtidigt kolla på TN-paneler? Ska det bli bra är det IPS som gäller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Hur kan man prata om bra skärmar och samtidigt kolla på TN-paneler? Ska det bli bra är det IPS som gäller.

Dock var den enda IPS på inet med hyfsat pris denna

Bra är relativt ;). Är inte ute efter megaskärmen 3000, men en duglig till min setup. Ska inte hålla på med design eller något annat än att spela!

Permalänk
Medlem

Ditt förslag slog lätt ut den lite billigare samsungen jag föreslog (4 ggr bättre dynamisk kontrast, om konstrastkvalité är linjär)! Dessutom verkar den nästan lika bra som den 1,8k dyrare LGn, dock lite mindre. Doesn't bother me, though. Kollar vidare!

Permalänk
Skrivet av pixalen:

*edit, fixade en länk*

zr 24w - dålig?? Gå och lägg dig
Visst den är inte exakt som en 10 000 kronors skärm. Men för priset gör du det bra om du hittar en bättre skärm!!!

Den är inte billig.. Men prisvärd vad jag hört iaf..
Om du vill komma undan billigare kan du kolla på den skärmen som jag har för tillfället: Dell u2311h - 2359 på dustin med studentrabbat..
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestanda skärm med IPS-panel - Specifikationer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Techd:

Ditt förslag slog lätt ut den lite billigare samsungen jag föreslog (4 ggr bättre dynamisk kontrast, om konstrastkvalité är linjär)! Dessutom verkar den nästan lika bra som den 1,8k dyrare LGn, dock lite mindre. Doesn't bother me, though. Kollar vidare!

Man kan inte bara kolla på de där siffrorna - du måste kolla på tester..
Tro mig - det tar ett tag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Jag håller med fullt ut om både skärmen och cpun! Jag har sagt tidigare att en i5a t.ex. är ett bra alternativ - men killen vill ha en i7a verkar det som...

Dock tycker jag paketet som pixalen plockat ihop verkar vettigt!
Dock så verkar det rent spontant som att det skulle bli lite billigare på inet.se! Speciellt nättagget ser jag direkt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FGSFDS

Skulle vilja rapportera tillbaka med bra och dåliga nyheter.
För er som inte vill läsa 3 sidor skit, här är mitt paket som jag beställde från Inet, inklusive skärm, mus, musmatta och extern hårddisk:

Den dåliga först. När datorn kom monterad fick jag Noctua-fläkten löst i paketet. Skickade självklart ett mail till supporten och fick 3-4 dagar senare ett svar:
"Ursäkta att det dröjt några dagar innan vi svarat. Jag tänkte ta detta med byggnationschefen men han är/har varit hemma sjuk, så det har dragit ut lite på tiden.

Naturligtvis ska våra maskiner levereras fullt monterade, det finns inte några undangömda klausuler om att vi inte monterar vissa komponenter. (Undantaget de allra största cpu-kylarna som helt enkelt är för stora och tunga för att kunna levereras monterade).

Jag hörde mig för med montörerna angående fläkten. De minns att de skickade en maskin för en tid sen där de endast monterat en av två fläktar på en Noctua NH-u12. Detta ska berott på att den annars skulle tagit emot en kylfläns, eller liknande, på moderkortet. Då de gjorde bedömningen att processorn fortfarande fick fullgod kylning så levererades datorn i det utförandet. Jag har inte dokumenterat att det verkligen var på din order, men att döma av beskrivningen i ditt mail så måste det vara den.

Jag förstår att du reagerar på att fläkten inte var monterad, vi gjorde alltså bedömningen att det inte påverkade funktionen nämnvärt. Ber om ursäkt för att vi inte kontaktade dig och ”clearade” detta med dig innan leveransen. Jag tar upp detta med min chef och byggavdelningen så vi får se över våra rutiner så det inte inträffar igen."

...och rätt hade de. Öppnade upp burken och såg att det satt en PRECIS likadan fläkt på kylningsboxen till processorn. På andra sidan fanns det helt enkelt inte plats för en stor fläkt. Fair enough.
De goda nyheterna är att datorn är HELT_GUDOMLIG.
Enligt windows "performance information and tools" à kontrollpanelen rankas mina komponenter enligt följande, från 1.0-7.9:
Processor - 7.6
Memory (RAM) - 7.9
Graphics - 7.8
Gaming graphics - 7.8
Primary hard disk - 5.9

Enda stresstestet jag har testat är det i Counter strike source i source engine och jag hamnar på 286 fps.
Skulle någon vilja ha ett test på en icke överklockad dator på runt 14k? Jag testar mer än gärna fps och liknande i andra simulatorer.
Kan spela högsta grafiken på t.ex. SC2, l4d2 i resolution 1920x1080 utan lag och kommer inom en snar framtid att testa bfbc2, team fortress 2 och möjligtvis crysis eller lite andra single player-spel som kräver en del. Metro 2033, anyone?

Är otroligt nöjd med mitt förstaköp från Inet och kommer att handla där igen. Högst rekommenderat!