Så luras butiker på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det känns lite... fel när folk trycker på "gilla"-knappen på en nyhet som handlar om hur folk blir lurade & bedragna på pengar?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cat_fish_1:

så sant,, de var bara de första jag tänkte på, men 90% av svenska online butiker har billigare frakt än komplett.se, mer dit jag vill komma

Om man inte har nära till en hämtbutik

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, lärde mig flera nya saker. Jag tycker prisjakt borde implementera ett nytt/till sorteringssystem där man kan välja "säkert köp" eller liknande. Att de sorterar med lägsta pris är som nu är som uppgjort för lurendrejeri. Alternativt ge krav på x antal omdömen innan webbshopen i fråga hamnar på listan. Även leveranstider borde man kunna lägga till bland omdömen, och få ut en median eller snittvärde på hur många dagar det tog för webbshopen att leverera.

Eller så handlar man bara av 'de stora' och slipper oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emkill:

Nämmen seriöst, så är det en go chans för småföretag att göra en hacka, precis som elgiganten, siba, onoff m.m. Att ha ett underpris, "menar jag med att ha ett pris som är lägre än de gett för produkten från dristributör" Sedan ta igen den förlorade summan på tillbehör, tex köper du en CPU, behöver du säkert en kylare. varför inte köpa det på samma ställe ?
Eller är jag ute o reser?

Finns väl hederliga butiker som gör som du skriver för att locka kunder, och det är ju helt ok...
Men exemplet i artikeln handlar ju om att de sätter ett underpris på en produkt som de sen aldrig levererar utan de kränger bara tillbehören dyrt.

Skrivet av Twiggeh:

Är det bara jag som tycker det känns lite... fel när folk trycker på "gilla"-knappen på en nyhet som handlar om hur folk blir lurade & bedragna på pengar?

Det man gillar är ju artikeln som avslöjar detta beteende.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Musikälskare

Tycker detta är ett bra "staff" till människor som inte förstår bättre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

NoYes.se - mobiltelefoner, abonnemang, datorer, navigation GPS och tillbehör

Är det en ärlig återförsäljare månntro? Lägst priser på allt...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Fel Giganten kör ju med detta, kommer ihåg när dom annonserade om dvd boxen band of brothers och 10:15 den dagen den skulle släppas fanns den inte i dom tre butiker som jag ringde till. Blev rätt pissed och väntade två veckor på att min beställning skulle komma innan jag ringde upp chefen för en butik och hotade med att gå till kvällspressen då dök det upp ett ex till mig. Troligen hade han köpt boxen privat bara för att jag skulle vara tyst.

Haha så ska de låta

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Elgiganten levererade en vara 3 månader och 10 dagar efter det att jag beställt och betalat den.
Men jag fick pengarna tillbaka som kompensation, så jag ska inte gnälla.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

det här har man ju misstänkt, inte så trovärdigt att lelles datorbutikskällarföråd är billigast på någon ny produkt. köper alltid av stora butiker.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men...
Förstår inte gnället på fraktpriser. Jag jobbar själv på lager (dock ej inom datorbranschen) och det viktigaste för mig är inte att det ska ta 1 sekund att lägga i varan i en kartong med lite papper runt och dra på en tejpbit, det viktigaste är att kunden ska få intrycket av att lagerarbetaren har lagt ned tid och arbete på att få varan så bra emballerad som möjligt. Min erfarenhet av Inet, som erbjuder gratis frakt (har ca. 10+ ordrar från dem, på både gott och ont) är att det enligt dom räcker med att lägga ned en hårddisk med lite bubbelplast runt i en stor kartong och dra på en tejpbit som inte ens går runt hela paketet. Alla som har sett en posthantering vet att de kastar paket huller-om-buller och då räcker det med att en liten del av t.ex. en hårddisk som ej är emballerad slår i kanten för att läshuvudet ska gå sönder. Nej tacka vet jag Komplett som i alla fall emballerar bra och tar betalt där efter.

Jag GILLAR att betala mer för en frakt som är säkrad. Vad ska man med en trasig vara till, vad är nyttan med billig/gratis frakt då?

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Lite off-topic, men...
Förstår inte gnället på fraktpriser. Jag jobbar själv på lager (dock ej inom datorbranschen) och det viktigaste för mig är inte att det ska ta 1 sekund att lägga i varan i en kartong med lite papper runt och dra på en tejpbit, det viktigaste är att kunden ska få intrycket av att lagerarbetaren har lagt ned tid och arbete på att få varan så bra emballerad som möjligt. Min erfarenhet av Inet, som erbjuder gratis frakt (har ca. 10+ ordrar från dem, på både gott och ont) är att det enligt dom räcker med att lägga ned en hårddisk med lite bubbelplast runt i en stor kartong och dra på en tejpbit som inte ens går runt hela paketet. Alla som har sett en posthantering vet att de kastar paket huller-om-buller och då räcker det med att en liten del av t.ex. en hårddisk som ej är emballerad slår i kanten för att läshuvudet ska gå sönder. Nej tacka vet jag Komplett som i alla fall emballerar bra och tar betalt där efter.

Jag GILLAR att betala mer för en frakt som är säkrad. Vad ska man med en trasig vara till, vad är nyttan med billig/gratis frakt då?

Postförskott ?
Jobbar på en webshop själv(inte datorgrejer) och packar dagligen och tycker att inet är ganska bra på att paketera säkert men visst håller jag medom att det kan bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Lite off-topic, men...

Har också ett 10-tal ordrar från inet och kan inte hålla med om detta som du precis beskrev. Mina paket har alltid varit väl emballerade med både bubbelplast och såna "luftkuddar". Sen så har ju komplett ett automatiserat system som packar och allt sånt, tror inte ens det kommer i mänsklig kontakt förrens frakten.

Permalänk
Medlem

Brukar hålla mig till ett fåtal av dom större, alternativt lite mindre men med gott ryckte för data grejer eller elektronik i allmänhet.
Eftersom jag bor i Stockholm brukar jag ibland besöka nån av dom större kedjorna för vissa saker, tex möss tangentbord, övrig elektronik som inte är minne, grafikkort, moderkort cpu osv, men det har jag slutat med till stor del då priserna som en del har bara gäller webbköp, och inget fel med det, vad jag däremot inte accepterar är att butikspriserna INTE skrivs ut, sådana ställen går bort för mig för alla inköp, gäller inte alla kedjor, men några..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Tycker dock ni borde ha gjort lite "name & shame" och listat exempel på butiker som ägnar sig åt dessa trick.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Postförskott ?
Jobbar på en webshop själv(inte datorgrejer) och packar dagligen och tycker att inet är ganska bra på att paketera säkert men visst håller jag medom att det kan bli bättre.

Då vet du säkert att en snabb packning inte är bättre än en bra packning som tar någon minut extra
Fördelen med teknikprylar är att de ofta redan är förpackade och då kan man som kund kanske acceptera att det är lite fattigare med emballage i lådan. Men skickar man varor i bulkutförande såsom HDD bör man se till att varan ligger väl emballerad och stabil i mitten av paketet, så att det överlever att ett 20 kg paket kan tappas på det. Då ska kartongen gå sönder, inte varan.

Jag har inte varit med om något serviceombud som tillåter dig att öppna paketet och inspektera varan innan du betalar för det (postförskott). Dessutom, hur vet du att HDDn är defekt om du mot förmodan skulle få inspektera varan innan du betalar för den? Faktura är egentligen det enda vettiga alternativet.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter ju med inköpspriser från stora leverantörer, så det är många ggr jag undrat hur småhandlarna lyckas hålla nere priserna när oftast inköpspriset är lika med eller att de har en löjligt låg marginal på någon % som inte ens täcker deras frakt in från leverantören.

Men jag har en ännu bättre förklaring... Tar de betalt i förskott, så handlar det bara om att ha cashflow och ligga någon månad före innan de ska leverera, så att hyror och löner betalas, och om kunden har tur, så får de varan eller pengarna tillbaka? Där ligger förklaringen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipstah:

Har också ett 10-tal ordrar från inet och kan inte hålla med om detta som du precis beskrev. Mina paket har alltid varit väl emballerade med både bubbelplast och såna "luftkuddar". Sen så har ju komplett ett automatiserat system som packar och allt sånt, tror inte ens det kommer i mänsklig kontakt förrens frakten.

Trevligt att höra att du har haft bra erfarenhet av deras paket. Jag talar bara om min egen erfarenhet och jag har fått vad jag anser vara undermåliga paket av Inet, antar att det är subjektivt vad man bedömer vara godkänd paketering. Har du beställt hårddisk/ar från Inet? Hmm, i vissa fall har jag hellre en maskin än en människa som är stressad om det är något viktigt som ska packas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Om man ska skilja på frakt och expeditionsavgift så vill jag inte betala mer för frakten än vad den är värd. Expeditionsavgiften borde man (enligt min mening) lägga in i priset på varan.

Annars nu när vi talar lite frakt så vill jag bara lyfta lite på hatten för webbhallen. 29kr frakt för Fractal design R3.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur man luras? Det står ju t.ex. 399kr sen 450kr inkl frakt. Står det inte så när man gör det på affären så gör man ju inte det?
Tycker prisjakt är bra om man inte vet vilken butik man ska handla från.

Permalänk
Skrivet av Limo:

NoYes.se - mobiltelefoner, abonnemang, datorer, navigation GPS och tillbehör

Är det en ärlig återförsäljare månntro? Lägst priser på allt...

Den butiken är bra. Den ligger i Motala. Nära Linköping

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

för att utöka listan lite så är ett knep att inte leverera saker som normalt sätt ingår, tex minneskort till htc desire HD.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Då vet du säkert att en snabb packning inte är bättre än en bra packning som tar någon minut extra
Fördelen med teknikprylar är att de ofta redan är förpackade och då kan man som kund kanske acceptera att det är lite fattigare med emballage i lådan. Men skickar man varor i bulkutförande såsom HDD bör man se till att varan ligger väl emballerad och stabil i mitten av paketet, så att det överlever att ett 20 kg paket kan tappas på det. Då ska kartongen gå sönder, inte varan.

Jag har inte varit med om något serviceombud som tillåter dig att öppna paketet och inspektera varan innan du betalar för det (postförskott). Dessutom, hur vet du att HDDn är defekt om du mot förmodan skulle få inspektera varan innan du betalar för den? Faktura är egentligen det enda vettiga alternativet.

Om paketet är stött, rivet, eller skadat på minsta sätt så löser jag inte ut det och om nåt visar sig vare fel på varan är det bara höra av sig till säljaren så fixar det sig alltid iaf med inet som jag har haft 2st såna ordrar som varit skadade men sen så tycker jag posten har en rent ut sagt patetisk hantering av sina sändelser, skickade efter en SSD och ram från inet en gång och paketet som kom på posten var söndertrasat och minnena var inte i men på packsedeln och SSD'n var totalt demolerad, borde posten verkligen skicka vidare ett paket som dem förstört så ?

Permalänk

Mycket bra artikel, bra att ni upplyser om dessa problem!

Lite snabbt OfT: Eftersom vi råkat halka in lite på fraktpriser av nån anledning, här är ett bra exempel: Fractal Design Define R3 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Midi Tower- chassi

Komplett är nästan 200:- dyrare i frakt än Inet på FD R3 och då räknar jag inte ens med fraktfritt för oss på Inet. Skrämmande

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Brukar hålla mig till ett fåtal av dom större, alternativt lite mindre men med gott ryckte för data grejer eller elektronik i allmänhet.
Eftersom jag bor i Stockholm brukar jag ibland besöka nån av dom större kedjorna för vissa saker, tex möss tangentbord, övrig elektronik som inte är minne, grafikkort, moderkort cpu osv, men det har jag slutat med till stor del då priserna som en del har bara gäller webbköp, och inget fel med det, vad jag däremot inte accepterar är att butikspriserna INTE skrivs ut, sådana ställen går bort för mig för alla inköp, gäller inte alla kedjor, men några..

Har aldrig varit med om att det i butiken kostat mer än på hemsidan.
Brukar beställa varan via nätet och välja att betala vid hämtning från butiken.

Permalänk

Jag handlar bara från inet komplett webbhallen och datorbutiken. Tänkte en gång beställa nytt grafikkort från någon skum sida. men jag köpte ny stol till bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Om paketet är stött, rivet, eller skadat på minsta sätt så löser jag inte ut det och om nåt visar sig vare fel på varan är det bara höra av sig till säljaren så fixar det sig alltid iaf med inet som jag har haft 2st såna ordrar som varit skadade men sen så tycker jag posten har en rent ut sagt patetisk hantering av sina sändelser, skickade efter en SSD och ram från inet en gång och paketet som kom på posten var söndertrasat och minnena var inte i men på packsedeln och SSD'n var totalt demolerad, borde posten verkligen skicka vidare ett paket som dem förstört så ?

Ah, missuppfattade hur du menade. Jag förstår dig nu, dock.

Va?! Hade minnena åkt ut? Sjukt. Borde inte sådant rapporteras innan den "nöjda kunden" får paketet? Har för övrigt varit med om ett paket som fastnat i en sorteringsterminal (nej, inte i Ånge ) ca. 3 km ifrån där jag bor och då ringde jag postens kundtjänst och uppgav kolli-ID. Fick då det roliga svaret att jag behövde reklamera försändelsen och inte kunde hämta det på något sätt utan att de har gjort en intern utredning. De uppgav även att handläggningstiden kunde vara "flera veckor" men som TUR är tog det bara 2 dagar innan paketet hittade till rätta.

Permalänk
Skrivet av jonas_jj:

Ehh 400kr för 800D är inte alls mycket, kolla vad det kostar att skicka på posten innan du uttalar dig. Det paketet är stort som ett kylskåp.

Andra butiker med låg frakt subventionerar priserna och tar igen det på andra områden istället.

Fast Komplett lär betala helt andra summor än du som privatkund gör.
De har en mängdrabatt som heter duga.

Jag skulle skicka en retur med Schenker och blev tillsagd av personalen att det var smartare om jag vände mig till min dist som har avtal med Schenker för annars skulle det bli dyrt

Permalänk

Mycket bra artikel! Många som inte har sunt förnuft nog att upptäcka en "dålig" webshop.

Ang trasiga å felplacerade försändelser.
Ett par år sedan när jag köpte några småsaker från Komplett.
Efter 3 dagar så hade paketet inte dykt upp så jag ringde posten och angav kollinumret.
Får till svar att varan ligger för uthämtning på utlämningsstället.
Gött, tänker jag å åker dit för att hämta ut det.
Inget paket.
Personalen ringer upp posten för att dubbelkolla.
Mycket riktigt ligger varan på utlämningsstället, men i fel stad.
Nämligen på en Icabutik i Kiruna....
Enviken - Kiruna ~110 Mil.

2 dagar senare hade jag varan hemma iaf.
Posten kan de å

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Inet är en perfekt butik i min ögon frånsett utbutet på vattenkylning, moderkort, grafikkort och sedan på snabbt ram, de vanliga rampriserna är goda.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

haha kom och tänka på 5970 SLI tråden som va ute igår hahaa

Visa signatur