Permalänk
Medlem

Datorn luktar bränt!

Hejsan sweclockers.
Idag bestämde jag mig för att testa hur varma mina grafikkort blir.
jag kör med Gtx460 SLI som Gigabyte tillverkat.
jag startade upp furumark multi-gpu och satte dessa inställningarna

Stability Test
Log GPU Temperature
xtreme bruning mode
Post FX
1280x1024
4X

Inget annat har jag rört vid.

Mina kort blir ganska mycket olika värma, det ena blir runt 65c och det andra upp mot 80c!
Men när den stått på i ca 10 min så känner man en bränd lukt.
jag blev genast lite rädd och stängde av programmet. så nu undrar jag om någon av er lite mer kunniga skulle kunna veta vad felet är!

Tack i förhand för alla svar Mvh moko21

Permalänk
Medlem

Fel? det är väl rätt vanligt att Nvidias kort blir väldigt varma? om inte annat så blir de kortet som har fläkten nästan täckt av de andra kortet mycket varmare, så välventilerat chassi är en fördel

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Entusiast

Inzanity har rätt.
Grafikkort är rejält varma prylar. 90 -100 grader celcius är inte helt ovanligt heller.
Att det ena kortet är varmare beror helt enkelt på termodynamikens lagar: Varm luft går uppåt och det kort som sitter överst är det som blir varmast.

En annan detalj att tänka på är att man bör undvika test-program som belastar grafikkort till fullo, då både nVidia och ATI har gjort en del "blunders". Bland annat att grafikkort har inte tillräckligt bra kylning för den typen av påfrestning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Du borde lukta dig till exakt vad som luktar bränt. In med huvudet eller ta loss delar.
Skriv även nätaggets tillverkare, modell och ålder.
Är det dammigt i datorn?

Permalänk
Medlem

Datorn är inte dammig , rengjorde de faktiskt redan igår.
har ett Corsair nätagg 850ax guld.
köpte denna datorn i delar för ca 4 veckor sedan och denna lukt framträder aldrig när jag spelar tex metro2033 på höga inställningar utan enbart vid detta test.

Permalänk
Avstängd

kolla om det inte ligger nån kabel och rör vid nån kylfläns, dessa kan orsaka att kabelisoleringen börjar avge liknande lukt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra, tack för svaret Redzo!