Permalänk

Kompisens dator BSODar vid cold boot

Hejsan alla!

Fick i uppdrag av en god vän att bygga en dator, men sedan dag ett har den BSODat vid cold boot,
så fort den blir varm så börjar den lira ok, får till 98% alltid Memory_Mangement BSOD.
Allt hinner i princip loada upp och fungerar allt från 1 min till 10min, så får han göra en 3-4 gånger tills
den blivit varm.

Datorn består av:
Asus P7P55D (Ny)
Intel I5 760 (Ny)
Corsair XMS3 1600mhz c9 4gb (dom billiga på inet) (Ny)
1TB Samsung Spinpoint F3 (Ny)
Noctua NH-U9B SE2 (Ny)

Sedan förra burken:
Nätdel Cooltek 600w
Grafik HIS HD4870 1gb

Någon som kan hjälpa oss här, har felsökt minnen med Memtest i ca10 tim utan fel, kollat över alla
kablar, finkammat Bios etc. Har även testat ett annat grafikkort. Ända som inte e gjort är kollat processor, hdd samt test av annan Nätdel, men det kan göras, för att utesluta hans gammla grejer är defekta.

All hjälp hade innerligen uppskattats!

/Daniel

Permalänk

förästen det kan inte vara Hdd?
han hade Utorrent igång innan idag när den blådumpa och nu
när han skulle ha igång Utorrent igen var allt seed matrial borta..

Han nämner även att Grafikkortet går varmt som fan och att fläkten inte vill
igång själv riktigt utan han får tvinga igång det i CCC.

verkar hel mysko!

Permalänk
Medlem

Låt den kallna, sedan boota dator med memtest86+ CD
får du inte error då ska jag äta upp min gamla hatt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

då kan du börja äta, står nog uppe i första inlägget memetest kört 10h
några mer tips?

Permalänk
Avstängd

Kanske behöver du uppdatera Bios för att processorn ska funka felfritt (kolla deras hemsida processorstöd)
Men är nästan säker på att det är minnena.
Vilken hastighet,volt har du inställt i Bios?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NapalmKeso:

då kan du börja äta, står nog uppe i första inlägget memetest kört 10h
några mer tips?

memtest86+ ?? från kallbootad dator som varit avslagen några timmar helst ?

det kan ju som du säger vara nått annat, men tvivlar, alla symtom du beskriver som kallboot + Memory_Mangement än till 95% alltid minnet, om du fortfarande inte får error, så rycker du ut en sticka och testar att kallboota burken, sedan med den andra stickan om det behövs

Har inte hittat hatten än, tror inte jag behöver leta heller

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

memtest86+ ?? från kallbootad dator som varit avslagen några timmar helst ?

det kan ju som du säger vara nått annat, men tvivlar, alla symtom du beskriver som kallboot + Memory_Mangement än till 95% alltid minnet, om du fortfarande inte får error, så rycker du ut en sticka och testar att kallboota burken, sedan med den andra stickan om det behövs

Har inte hittat hatten än, tror inte jag behöver leta heller

Yes det nya 4.10 med stöd för I5
Enligt kompisen så har han testat med singel stickor utan resultat,
vi bor inte på samma ort därav jag inte har kunnat forska i den så mycket.
Men ska ta hit den i veckan å riva ner allt å gå igenom den noga IGEN.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Kanske behöver du uppdatera Bios för att processorn ska funka felfritt (kolla deras hemsida processorstöd)
Men är nästan säker på att det är minnena.
Vilken hastighet,volt har du inställt i Bios?

Dom går i std timings dvs 9.9.9.24 och std volt 1.65v
Samt bios är det senaste från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NapalmKeso:

Dom går i std timings dvs 9.9.9.24 och std volt 1.65v
Samt bios är det senaste från fabrik.

om det är 1,65v borde det betyda att dom snurrar i 1600Mhz, och då bör detta vara manuellt
inställt, kanske läge att testa defult auto också, om dom snurrar i lägre bör minnet ha 1.5v
minne kan dumma sig om hastighet och volt inte Machar tex 1.65v + 1333 Mhz eller 1066

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Min känsla är som andra sagt i första hand ett problem relaterat till minnena. Det kan även vara nätagget.

Lycka till med felsökning.

Permalänk
Skrivet av NapalmKeso:

Corsair XMS3 1600mhz c9 4gb (dom billiga på inet) (Ny)

Håller med föregående. Jag tror det är minnet TROTS att du hittils inte hittat något, jag har nämligen haft exakt samma minne. och exakt samma problem!

BSOD IBLAND vid kallstart, INTE alltid. (typ 2 ggr /vecka). Men jag tog sedan den på bar gärning en morgon! Men jag har även fått BSOD mitt under körning ibland. Men det fungerar oftare än det inte gör det. Vilket också gör felsökningne jobbigare.

Ett minnesområde på sticka 3 är torsk.

Har en känsla av att minnen inte är stresstestade innan leverans.

Feletl kan vara slumpmässigt. Jag fick inte fel vid VARJE kallstart, bara ibland. Och på exakt samma minnesområde, vilket pekar på en sticka.

Testa kylspray!! kyl sticka för sticka om du kan... och försöka temperaturstress under testet.

/Fredrik

Permalänk

tackar för all hjälp å tips grabbar, jag tänkte köra uteslutningsmetoden
först och främst, tänkte ta å prova med mina fungerande minnen först.

Permalänk

Tänkte nu skriva lite kort och gott att kompisens dator is Alive..

Gav honom rådet att inhandla nya minnen i lokala butiken (A-Data 1600mhz)
Sagt och gjort, nu fungerar den som aldrig förr, ändå körde vi memtest86+ 4.10 på båda minnena samt enstaka i båda
sloten, alla testen gjordes i minst 6 tim UTAN fel.

Vill iaf tacka för all hjälp och ideér..

Edit: Corsair minnena är på RMA och har hört många har problem med deras nya billiga serie men men..

/Danne

Permalänk
Skrivet av NapalmKeso:

Edit: Corsair minnena är på RMA och har hört många har problem med deras nya billiga serie men men..
/Danne

Utan att ha något större statistisk underlag så är jag benägen att tro att detta kan stämma.

Dock så kan jag påpeka att sedan jag bytta ut min defekta corsair stick så fungerar de perfekt.

/Fredrik