Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Windows 7 64-bit (Lite frågor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Vilseleder och vilseleder. Det är ju DU som bryter mot saker om du gör det, inte Microsoft. Bara för att du praktiskt kan bryta mot ett avtal innebär inte det att skaparen av avtalet har begått ett brott när de försöker få dig att köpa en version där du inte bryter mot avtalet.

Nej nej, jag menade utifall Microsoft låter en återaktivera en OEM licens genom telefon.

Tidigare citat i tråden: "Visserligen så fungerar inte alltid onlineaktiveringen vid en flytt, men då är det bara o aktivera via telefon."

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Avstängd

En annan skillnad, och anledningen till att OEM är billigare, är att m$ inte tillhandahåller någon support för ORM-produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k1mzo:

Så microsoft aktiverar trots att man har OEM licens?
Det är mycket dåligt isf och måste bryta mot någon konsumentköps lag
då de vilseleder kunder med Retail och OEM licenser.

Skrivet av KurreKula:

Vilseleder och vilseleder. Det är ju DU som bryter mot saker om du gör det, inte Microsoft. Bara för att du praktiskt kan bryta mot ett avtal innebär inte det att skaparen av avtalet har begått ett brott när de försöker få dig att köpa en version där du inte bryter mot avtalet.

Ja jag tycker det är ett sätt att faktiskt LURA folk på pengar. Det finns INTE någon anledning till att lägga ut mer pengar än vad OEM-licensen kostar.

Vore intressant o höra vad de ansvariga på Microsoft tycker om det här egentligen... då de givetvis BORDE ha bättre spärrar för detta.

När jag pratade med supporten hos Microsoft sverige (ringde angående ett XBOX 360-problem) någon gång i slutet av förra året, så passade jag på att nämna detta för dem... och då sa de iallafall att de inte hade något emot det, så länge vi bara KÖPER Windows av dem så är de glada.

Men nu var det ju bara en persons åsikt detta.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abflex:

En annan skillnad, och anledningen till att OEM är billigare, är att m$ inte tillhandahåller någon support för ORM-produkter.

Det är faktiskt inte helt sant... men de ger ogärna support till oss med OEM-licenser.

Dock är det ju inget man behöver använda sig av då internet finns.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig behövt använda supporten så det är väl inte nåt argument som tilltalar mig åt något håll.
Men kan va bra att veta dock.

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]

Permalänk
Medlem

får man fråga varför du väljer 2st 4850 512? det är lite oklokt om du inte fått dom för under tusenlappen typ... ingen annan som reagerat på det?
ett snabbare singelkort som har stöd för nyaste tekniken med mer minne skulle vara att föredra!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja jag tycker det är ett sätt att faktiskt LURA folk på pengar. Det finns INTE någon anledning till att lägga ut mer pengar än vad OEM-licensen kostar.

Vore intressant o höra vad de ansvariga på Microsoft tycker om det här egentligen... då de givetvis BORDE ha bättre spärrar för detta.

När jag pratade med supporten hos Microsoft sverige (ringde angående ett XBOX 360-problem) någon gång i slutet av förra året, så passade jag på att nämna detta för dem... och då sa de iallafall att de inte hade något emot det, så länge vi bara KÖPER Windows av dem så är de glada.

Men nu var det ju bara en persons åsikt detta.

Det är ju som att säga att man blir lurad när man betalar mer för första klass när man kan smyga sig fram och sätta sig där ändå. Det går att gå runt det, men du bryter mot en jävla massa saker.
Vad en enskild individ som sitter på Microsoft-supporten säger väger ju lika tungt som när du eller jag säger det.

Skrivet av GaMeR2K5:

Det är faktiskt inte helt sant... men de ger ogärna support till oss med OEM-licenser.

Dock är det ju inget man behöver använda sig av då internet finns.

Konsumenter får inte ringa MS support ifall de har en oem-licens. Men om man som företag säljer datorer har man rätt att ringa MS ifall en kund ringer, men kunden får aldrig ringa direkt till MS.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Skrivet av k1mzo:

Nej nej, jag menade utifall Microsoft låter en återaktivera en OEM licens genom telefon.

Tidigare citat i tråden: "Visserligen så fungerar inte alltid onlineaktiveringen vid en flytt, men då är det bara o aktivera via telefon."

Mja, men då måste du ju ljuga för dem

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurreKula:

Mja, men då måste du ju ljuga för dem

Telefonaktivering är automatisk, du behöver inte prata med någon människa.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Telefonaktivering är automatisk, du behöver inte prata med någon människa.

Mjo, finns både och, men du bryter fortfarande mot avtal

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurreKula:

Mjo, finns både och, men du bryter fortfarande mot avtal

Om du menar microsofts eula så är den inte ett lagligt bindande avtal om du inte skrev under den innan du köpte programvaran. Det är därför microsoft inte hindrar ominstallationer av individuellt köpta licenser, de har ingen rätt att göra det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

får man fråga varför du väljer 2st 4850 512? det är lite oklokt om du inte fått dom för under tusenlappen typ... ingen annan som reagerat på det?
ett snabbare singelkort som har stöd för nyaste tekniken med mer minne skulle vara att föredra!

Ja för att datorn är två år gammal.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Om du menar microsofts eula så är den inte ett lagligt bindande avtal om du inte skrev under den innan du köpte programvaran. Det är därför microsoft inte hindrar ominstallationer av individuellt köpta licenser, de har ingen rätt att göra det.

Hmm, men om du läser förpackningen med OEM-licenser står det att genom att bryta förpackningen så ingår du in avtalet som står på förpackningen

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurreKula:

Hmm, men om du läser förpackningen med OEM-licenser står det att genom att bryta förpackningen så ingår du in avtalet som står på förpackningen

Jag låter microsoft svara på det själva, med utdrag från precis den text vi diskuterar:

Citat:

25. JURIDISK VERKAN. I detta avtal beskrivs vissa juridiska rättigheter. Du kan ha andra rättigheter enligt lagstiftningen i ditt land. Du kan även ha rättigheter i förhållande till den part som du förvärvade programvaran från. Detta avtal påverkar inte de rättigheter du har enligt lagstiftningen i ditt land, om lagstiftningen i ditt land inte tillåter sådan påverkan.

Citat:

KONSUMENTRÄTTEN PÅVERKAS INTE. Du kan ha ytterligare rättigheter som konsument enligt lokal lagstiftning vilka detta avtal inte kan ändra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

"De återaktiverar en OEM licens per automatisk telefon"

Om detta stämmer så är det mycket dåligt, inte för att jag kommer bry mig och göra en stor grej över mitt köp men kommer absolut påverka mitt nästa val av OS

Visa signatur

[ Intel Core i7 960 | Asus P6X58D-E Premium | Noctua NH-U12P ]
[ 12GB Kingston HyperX T1 2000MHz | Asus GeForce GTX 480 ]
[ Fractal Design R3 | Corsair 750w HX ]
[ Corsair 120GB F120 SSD, WD Caviar Black 2TB, WD 600GB ]
[ Asus VG236H 120Hz | Samsung P2450H ]