Gigabyte GTX 460 eller Gigabyte Radeon 6850 ?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 460 eller Gigabyte Radeon 6850 ?

vilket av korten i rubriken hade ni valt? vilket presterar bäst? har varken SLI eller Crossfire stöd på moderkortet.
Gigabyte Radeon HD6850 1GB - Inet.se
eller
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Inet.se

Tacksam för svar!

Permalänk

det är ungefär samma prestanda på dessa kortena så det är väll bara vilket märke du vill ha själv

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

det är ungefär samma prestanda på dessa kortena så det är väll bara vilket märke du vill ha själv

haha jo det är det som är det svåra : P att välja : ) har hört att 6850 ska vara strömsnålare och så? någon som vet någonting om ljudvolymen? Är likadana kort fast av annat märke tystare/svalare?

Permalänk
Skrivet av Marrr:

haha jo det är det som är det svåra : P att välja : ) har hört att 6850 ska vara strömsnålare och så? någon som vet någonting om ljudvolymen? Är likadana kort fast av annat märke tystare/svalare?

Som sagt, HD6850 kräver mindre ström. Bara 1 pci-e kontakt. Tycker mitt XFX Radeon HD6850 är relativt tyst. I alla fall på en fläkthastighet på <30%. Min fläkt går upp emot 60% när jag spelar, men hörs ändå inte nå speciellt mkt då jag har hög volym eller hörlurar Kan inte klaga på ljudnivån, för det e ju ett rätt bra grafikkort för pengarna

Edit: mitt grafikkort ligger på 30-35 grader idle. Och max 60 grader i spelload. Tycker jag är bra!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Som sagt, HD6850 kräver mindre ström. Bara 1 pci-e kontakt. Tycker mitt XFX Radeon HD6850 är relativt tyst. I alla fall på en fläkthastighet på <30%. Min fläkt går upp emot 60% när jag spelar, men hörs ändå inte nå speciellt mkt då jag har hög volym eller hörlurar Kan inte klaga på ljudnivån, för det e ju ett rätt bra grafikkort för pengarna

Edit: mitt grafikkort ligger på 30-35 grader idle. Och max 60 grader i spelload. Tycker jag är bra!

Okej tack så mycket! Någon som vet vilken 6850 man bör köpa av XFX eller Gigabyte? någon som har erfarenhet av båda korten?

Permalänk

Jag köpte XFX för att jag tyckte den var snyggare men har läst att Gigabytes ska vara tystast? Men tror det inte är någon större skillnad. Du lär inte bli besviken oavsett vilken av dom du köper Tror prestandan är den samma i båda korten, är väl ungefärt som att köpa en svart volvo v70 och en blå v70. Är ju fortfarande samma grejer i dom

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13116-powercolor-visar-knapp...
Helt ljudlöst, får iaf mig att bli intresserad. Nackdelen är att det inte finns ute på marknaden ännu, samt priset är okänt, men tror inte det blir så mycket dyrare än andra 6850.

Men jo, det är rätt, 6850 drar mindre ström än gtx 460. Och är därmed svalare automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13116-powercolor-visar-knapp...
Helt ljudlöst, får iaf mig att bli intresserad. Nackdelen är att det inte finns ute på marknaden ännu, samt priset är okänt, men tror inte det blir så mycket dyrare än andra 6850.

Men jo, det är rätt, 6850 drar mindre ström än gtx 460. Och är därmed svalare automatiskt.

Kortet är helt meningslös om hade tänkt klocka.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Jag har Gigabyte GTX 460 1gb SLI och mina kort idlar 27-29 grader. Kommer upp i ca 60-62 efter 1hr+ spelande Battlefield Bad Company 2 och i WoW har jag som max sett korten ligga 50-51 grader men oftast 40-47 under load. Jag har iofs mycket bra airflow och ett bra ventilerat chassi också.

Permalänk
Medlem

De presterar väl väldigt lika. Det beror på vad du föredrar.

Hd6850: Drar mindre ström, vilket borgar för ett svalare och tystare kort (beror ju även på hur bra själva kylaren är)

Gtx460: Har physx och cuda

Ska du köra crossfire/sli klarar ju sig två stycken hd6850 på ett billigare nätagg, jämfört med de "strömtörstiga" gtx460. Physx och cuda har du mest nytta av om du foldar (finns inget egentligt stöd för amds kort där). Physx har du nytta av i typ 2 spel (resten är skit)

Har du ett moderkort som klarar crossfire eller sli? Då kan du ju ta valet därifrån. Annars spelar det ingen roll. Hd6850 är ett effektivare kort, gtx460 foldar bättre för tillfället.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

De presterar väl väldigt lika. Det beror på vad du föredrar.

Hd6850: Drar mindre ström, vilket borgar för ett svalare och tystare kort (beror ju även på hur bra själva kylaren är)

Gtx460: Har physx och cuda

Ska du köra crossfire/sli klarar ju sig två stycken hd6850 på ett billigare nätagg, jämfört med de "strömtörstiga" gtx460. Physx och cuda har du mest nytta av om du foldar (finns inget egentligt stöd för amds kort där). Physx har du nytta av i typ 2 spel (resten är skit)

Har du ett moderkort som klarar crossfire eller sli? Då kan du ju ta valet därifrån. Annars spelar det ingen roll. Hd6850 är ett effektivare kort, gtx460 foldar bättre för tillfället.

Tack så mycket för infon Undrar bara vad det innebär att kortet "foldar" bättre?

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marrr:

Tack så mycket för infon Undrar bara vad det innebär att kortet "foldar" bättre?

tack för hjälpen

om du känner för att bidra till forskning kan man tanka hem en foldklient som man sedan upplåter en del/hela sin datorkraft till. Sweclockers har ett foldinglag. googla folding@home för mer info

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC