Hårdvara i en rymdfarkost

Permalänk
Medlem

Hårdvara i en rymdfarkost

Hejsan!
Somnade i förra veckan till en dokumentär på någon av SVT-kanalerna där de pratade om rymdfarkosters uppbyggnad. Nu har jag funderat på detta i några dagar och måste diskutera det med er mer kunniga.
När de kom in att det är svårt att hitta fel på farkosten under resans gång, nämnde de att det beror på att dagens rymdfarkosters datorsystem är uppbyggda på likadan hårdvara som 70-talets rymdfarkoster. Denna hårdvara hade inte förutsättningarna att ta in data från t.ex. rymdfarkostens chassi. Detta kan verka lite diffust men det beror på att jag var väldigt trött och att det var ett tag sen jag såg det.

Det jag framförallt vill ha svar på är om det verkligen stämmer att de nya och moderna rymdfarkosterna använder hårdvara från 70-talet? Varför?

Tips om google undanbedes, då jag redan letat febrilt där.

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Hejsan!
Somnade i förra veckan till en dokumentär på någon av SVT-kanalerna där de pratade om rymdfarkosters uppbyggnad. Nu har jag funderat på detta i några dagar och måste diskutera det med er mer kunniga.
När de kom in att det är svårt att hitta fel på farkosten under resans gång, nämnde de att det beror på att dagens rymdfarkosters datorsystem är uppbyggda på likadan hårdvara som 70-talets rymdfarkoster. Denna hårdvara hade inte förutsättningarna att ta in data från t.ex. rymdfarkostens chassi. Detta kan verka lite diffust men det beror på att jag var väldigt trött och att det var ett tag sen jag såg det.

Det jag framförallt vill ha svar på är om det verkligen stämmer att de nya och moderna rymdfarkosterna använder hårdvara från 70-talet? Varför?

Tips om google undanbedes, då jag redan letat febrilt där.

Mvh!

Anledningen till att det inte byter hårdvara är för att hårdvaran i de nuvarande är testade och de funkar. Vilket gör så att de undviker problem, sedan är det för dyrt att byta, för du måste typ byta Allt då.

Och sedan så ska USA lägga ner Space Shuttle program och göra Space Rocket (vet ej namnet men du fattar raketer) igen, och då kommer de raketerna ha dagens teknologi.

Hoppas detta ger lite klarhet i din fråga

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Det finns väl speciella kretsar utvecklade för rymdbruk av bl a IBM har jag hört, cpuer (rs6000?) härdade för att tåla kosmisk strålning osv. Detta anser jag låter ganska rimligt, dessutom så är väl äldre mindre komplicerade kretsar mindre benägna att störas ut av omgivningen.

Vart väl inte så länge sedan hubble teleskopet blev uppgraderat från 386 till 486 cpu ? Kanske sitter något modernare i nu men det ger ändå en fingervisning på hur beprövad hårdvara går före prestanda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Fast grejen är ju det att de bemannade rymdfarkoster som använts regelbundet de senaste åren inte är särskilt "nya och moderna". Den amerikanska rymdfärjan konstruerades just på 70-talet och ryska Soyuz har sina rötter i 60-talet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Fast grejen är ju det att de bemannade rymdfarkoster som använts regelbundet de senaste åren inte är särskilt "nya och moderna". Den amerikanska rymdfärjan konstruerades just på 70-talet och ryska Soyuz har sina rötter i 60-talet.

Tillverkas de inte på "löpande band" och utvecklas ut efter de nya uppfinningarna? Det måste ha kommit många nya tekniker ur all forskning de senaste 40 åren?

Tack för alla era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Tillverkas de inte på "löpande band" och utvecklas ut efter de nya uppfinningarna? Det måste ha kommit många nya tekniker ur all forskning de senaste 40 åren?

Tack för alla era svar!

Det har det, men som sagt, rymdfärjorna funkar, och det är det viktiga, och som jag sa tidigare, så ska ju rymdfärje programmet läggas ner för att bli ersatt att rymdraketer Samma gäller ju när de bytte från raket till rymdfärja första gången

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Tror inte de använder Asus Rampage och en i7 980x i dem iallafall.. Eller de kanske borde ha något att underhålla sig med

Permalänk
Medlem

Jag tror att mjukvaran spelar stor roll. Den hårdvaran som sitter i en rymdfarkost idag har nog genomgått ganska många 10000 timmars testande och analyser. De flesta kretsarna är antagligen, som någon redan nämnt, sköldade mot strålning och diverse. Så den intressanta frågan vore ju "Hur många man-timmar skulle det ta att implementera 'modern' hårdvara i en rymdfarkost?". Tror svaret skulle vara ett xx antal år

Permalänk
Medlem

Man använder också principen if it isn't broken. Don't fix it.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Sen är frågan vad man skulle vinna på modernare "hårdvara" ?

Finns väldigt mycket gamla maskiner i bruk med otroligt gammalmodiga styrsystem som är i bruk i div industrier, dels fungerar det mycket bra, dels är det väldigt stora kostnader att bygga om till nya grejor vilket dessutom troligen inte skulle förändra något till det bättre beroende på vilket behov som finns.

Säkerligen precis samma sak i en rymdfärja.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är testning och certifiering. Det är dyrt och besvärligt att testa ett kritiskt system och om man utvecklar ett nytt så måste man göra om processen igen.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Låg värmeutveckling känns ganska kritiskt när man är uppe i rymden...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Allt jag vet är att de använder Lenovo laptops på ISS rymdstationen

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

det är -237 grader i rymden ffs. sätt en kylfläns utanför så är problemet löst

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Skrivet av ares93:

Något material måste kunna leda värmen från kylflänsen
I jymden kan ingen höja dej gjåta!

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Ska du låta kylflänsen konvektera det mot luften då eller ? .. hmm .. eller just det.. det är väldigt lite luft i rymden

Man måste väl helt enkelt stråla bort värmen som infraröd utstrålning på skuggsidan ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är naturligtvis en grov överdrift att modern hårdvara inte används. Säger man "70-talsteknik" så syftar man troligen på något speciellt. Detta har sedan populariserats och missförståtts.

Intel tillverkade dock fortfarande 80386 fram till 2007 - minst - för att användas i inbäddade system främst för "areospace", alltså allt från flygplan till satelliter. Om du inte har speciella beräkningskrav så är det alltid en fördel att använda gammal beprövad teknik vars eventuella problem är väl kända. Så visst används säkert 60-, 70- och 80-talsteknik i rymden, men givetvis använder man även toppmodern teknik där det behövs.

Att använda gammal teknik är ingen nackdel, utan en sund utvecklingsdevis. Mogen teknik är välkänd och förutsägbar. Ofta robust och billig. Det gäller inte bara areospacetillämpningar. Samma sak med mjukvara faktiskt. Ett program har stora likheter med en matematisk förmodan, ibland rentav bevis. Ett program som används sedan 70-talet känner man förhoppningsvis till alla problem med. Det är egentligen bara inom spel och lek som man hela tiden jagar "det senaste". Det vore komplett oansvarigt att stoppa in den allra nyaste tekniken i allvarliga system som kärnkraftverk, livsuppehållande system och infrastruktur.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det vore komplett oansvarigt att stoppa in den allra nyaste tekniken i allvarliga system som kärnkraftverk, livsuppehållande system och infrastruktur.

Lika oansvarigt som att bankomaterna använder Windows. Ja jag har kommit till en bankomat med xp's skrivbordsbakgrund och errormeddelanden i skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Lika oansvarigt som att bankomaterna använder Windows. Ja jag har kommit till en bankomat med xp's skrivbordsbakgrund och errormeddelanden i skärmen

En av bankomaterna utanför Vatikanen i Rom BSOD:ade när jag skulle plocka ut pengar, gissa om man vart svettig ett tag ...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ares93:

Nej. Rymden har inte någon meningsfull temperatur då temperatur är ett makroskopiskt fenomen som beror av rörelseenergin hos en mängd partiklar. Dessutom, var har du fått siffran - 237 ifrån? Den är knasig på flera sätt.

Du kanske tänker på den absoluta nollpunkten som råkar vara -273,15, men inte heller detta är riktigt. Vi har en bakgrundsstrålning i rymden som motsvarar en svartkroppstemperatur på 2,7 K, eller runt -270,45 grader, men det är inte heller rymdens temperatur. Det är den jämnviktstemperatur ett föremål i en tom rymd utan instrålning från stjärnor och utan egenuppvärmning skulle få.

Att kyla i rymden är inte alls speciellt lätt. Principiellt mycket enkelt såklart, men det enda sättet att transportera bort värme är just genom strålning, om du inte har massa material att evaporera bort. En satellit som befinner sig i solljus kan bli överhettad utan problem om man inte konstruerar den för att tåla detta. Det är därför man har guld- eller silverfolie på utsidan av satelliter, för att reflektera bort solljuset. Det är precis samma fenomen som gör att du känner värme i solen, solstrålning. När satelliten befinner sig bakom Jorden kan den i stället bli mycket kall, så då behöver man kanske värma den aktivt med element. En del satelliter från sin energi från RTGer, ett slags mycket simpla kärnkraftverk som får ström genom seebackeffekten (samma sak som peltier, fast tvärt om) när en lämplig isotop sönderfaller naturligt och genererar värme. En RTG kan ge tiotals watt upp till flera kilowatt och det brukar räcka för att hålla satelliten varm.

Precis som du säger fungerar kylflänsar även i rymden. Dock är det lämpligt att de ser annorlunda ut och de kommer inte vara lika effektiva som en vanlig fläns då den mesta energin lämnar en vanlig fläns genom konvektion och avledning. I vakuum fungerar bara strålningstransport av värme. Det är så solen värmer oss, och det är så satelliter gör av med värme. Flänsen får dock inte exponeras för solen, eftersom den då i stället effektivt värmer satelliten av precis samma skäl. Detta kan lösas med heatpipes som går att stänga av med en ventil, men vanligtvis är det orienteringen som man går på. I första hand försöker man dock undvika värmebekymmer och behöver i stället aktivt värma.

Ja, bankomater med BSOD är en klassiker. Åtminstone förut körde många bankomater OS/2, men även det kan ju krascha...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hittar du en svartvit bankomat så är det med 99.9% en OS/2 maskin.

anledningen till att man har kört dem så långt är just att de har varit så driftstabila

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

rymden

Skrivet av mats42:

Hittar du en svartvit bankomat så är det med 99.9% en OS/2 maskin.

anledningen till att man har kört dem så långt är just att de har varit så driftstabila

Ur perspektivet att de satte förste gubben på månen med en bråkdels datakapacitet av 70 - 80 tals prylarna, så kan man väl säga att det de har nu är rena high tech lyxen trots prylarnas ålder....

P-V

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett irrelevant inlägg och en kommentar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Så det är tur att bankerna inte skjuter upp rymdraketer

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

I jymden närmar sig väl temperaturer absoluta nollpunkten? Nog bara bra att det sprids lite värme..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

I jymden närmar sig väl temperaturer absoluta nollpunkten? Nog bara bra att det sprids lite värme..

Som MBY sa; det finns inte mycket att sprida värmen till.

Visa signatur

Citera, tack!